Tsjechische taal leren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil graag Tsjechisch leren. Heeft iemand een idee of dit in Amsterdam mogelijk is?
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar kan niks vinden in de buurt van Amsterdam.
 
Hoi edjekes72,

Wat vind je van Skype-lessen?
Ik ben een Tsjechische en woon in Nijkerk. Ik heb veel lesmateriaal verzameld, waaronder ook leerboeken speciaal voor Nederlandstaligen, voor mijn Nederlandse partner die Tsjechisch wil leren.

Recent heb ik Zakelijk Nederlands afgestudeerd op een universiteit in Tsjechië dus spreek ik vloeiend Nederlands. Ook denk ik dat ik me goed kan verplaatsen in wat voor een Nederlander moeilijk kan zijn bij het leren van Tsjechisch. Dat juist dankzij mijn partner.

Indien je geïntereseerd bent, kunnen we verder praten over wat ik voor je kan betekenen.

Groetjes,
Martja
 
Een klasje kan in principe ook, maar dan niet in Amsterdam. Ik heb geen andere vervoermiddel dan een fiets en regelmatig een trein pakken naar Amsterdam is wel wat duur...

Daarbij moet ik vertellen dat ik geen professionele docente ben, maar Tsjechisch is mijn moedertaal en ik ben er altijd goed in geweest op school (ook ooit overwogen om Tsjechisch te gaan studeren, maar uiteindelijk viel de keuze op Nederlands :)). Dat wil zeggen dat ik officieel geen cursus geef, maar ik help graag mensen die de taal willen leren.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechisch studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

De UvA is de enige universiteit in Nederland - en zelfs van de Benelux - waar de opleiding Tsjechische taal en cultuur als Master-studie kan worden gevolgd. Daarnaast is het mogelijk de Tsjechische taal als minor bij een andere studie te volgen. Avondstudie is niet mogelijk, maar door een efficiënte roostering van de colleges is deeltijdstudie goed te realiseren.
Zie website cf.hum.uva.nl/tsjechisch.
 
Wat vind je van Skype-lessen?
.....
Indien je geïntereseerd bent, kunnen we verder praten over wat ik voor je kan betekenen.
Hallo Martja
Ik woon al in Tsjechië, om precies te zijn in Litomysl.
Hoe stel je je dat voor, lessen via Skype?
Het lijkt me aantrekkelijk, en zoals een Hollander graag wil weten:
Wat zijn de kosten.
In afwachting van je reactie.
Ernst Creteer
 
Hallo Ernst,

Bij de lessen via Skype: je kunt van tevoren schrijven waarmee je hulp nodig hebt, of je dan een beginner bent of licht gevorderde of wat dan ook. Dan kijk ik op welke manier we het leren het beste kunnen aanpaken en wat voor lesmateriaal ik daarvoor heb. Er zijn ook leerboeken die je zelf kunt kopen en die we dan precies kunnen volgen maar dat zouden we dan nog afspreken. Ook kunnen we het gewoon combineren - een leerboek dat je zelf koopt en aanvullende materiaal van mij.
Dan spreken we een dag (of twee dagen - ligt gewoon aan jou) per week af wanneer je via Skype les zou krijgen. Dan nemen we een stuk leerstof door (natuurlijk niet alleen grammatica maar vooral praktische dingen) en je krijgt huiswerk dat we altijd aan het begin van de volgende les bespreken. Verder kun je zelf bepalen wat voor je moeilijk is en wat je extra wilt doornemen of oefenen.
De kosten zijn bespreekbaar maar ik stel ca. 12 - 15 euro per les voor (60-90 minuten - het is bewezen dat men zich sowieso niet veel langer kan concentreren) afhankelijk van de materialen en de tijd die het mij kost.
Is het zo duidelijk?
Als je nog vragen hebt, schrijf gerust naar mijn mailadres: *****

Ik hoor graag van je.

Mvg, Martina

EDIT: e-mailadres door forumbeheer verwijderd. Zie de huisregels, punt 8. Contact kan via PM.
 
goede avond,
we hebben een vakantiehuisje in Zuid Moravie en mijn man wil graag daar een tsjechisch cursus volgen.
weet iemand iets in Brno of omgeving ( - zuidelijker...)
of een cursus hier in Limburg?
bedankt
 

kuurgast

Donateur
In Nederland bij diverse volksuniversiteiten mogelijkheid voor Tsjechische les:

VU Amersfoort
Korte Bergstraat 5 / 3811 ML Amersfoort

VU Den Haag
Van Alkemadelaan 1 / 2597 AA Den Haag

VU Groningen
Postbus 2503 / 9704 CM Groningen

VU Hengelo rocvantwente.nl/volksuniversiteit
Gieterij 200 / 7553 VZ Hengelo

VU Leiden BplusC bplusc.nl/
Postbus 4035 / 2301 RA Leiden

VU Papendrecht
Vondellaan 158 / 3351 HG Papendrecht

VU Midden-Limburg volksuniversiteit.net/
Bredeweg235 / 6042 GE Roermond

VU Rotterdam
Heemraadssingel 275-277 / 3023 BE Rotterdam

VU Spijkenisse volksuniversiteit.nl/spijkenisse/
Postbus 248 / 3200 AE Spijkenisse

VU Zevenaar
Vincent van Goghstraat 4 / 6901 DK Zevenaar

Waar een link achter staat is het zeker. Bij de overigen zou ook een cursus zijn, maar dat is niet te achterhalen.
 
Bovenaan