Tsjechische steun lgbt standpunt Poolse aartsbisschop

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Ad Verschoor, 17-08-2019.

1. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Steun voor aartsbisschop van Krakau

Kardinaal Dominik Duka, de aartsbisschop van Praag, steunt aartsbisschop Marek J. Draszewski van Krakau na diens recente uitspraken over de lgbt (lesbienne, homo, biseksueel, transgender)-beweging. De Poolse kerkleider vergeleek de beweging met de pest in regenboogkleuren en kreeg daarop veel kritiek uit binnen- en buitenland.

Kardinaal Duka schrijft nu in een verklaring op zijn beurt dat de lgtb-ideologie gelieerd is aan een atheïstische en satanistische agenda. Hij roept bovendien zijn Slowaakse en Hongaarse collega-bisschoppen op hetzelfde te doen. De Slowaakse bisschoppenconferentie heeft dat intussen overigens al gedaan.

Bron: ND/Kathpress.at

2. Laat ze maar fijn tegen de stroming in gaan. Loopt de kerk nog harder leeg!
    Fijn dat de protestantse kerken in Nederland een beschermende hand uitsteken.

Bystrozraká en PuNkEnStEiN vinden dit leuk.
  3. Worden deze katholieke fossielen niet geacht god's liefde te verkondigen? Geen idee onder welke steen ze leven, maar als kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder anno 2019 nog dit soort opruiende haatpraat durven te verkondigen, mogen ze van mij branden in die hel waar ze zelf zo graag in geloven.

Olivier en Bystrozraká vinden dit leuk.
  4. Enigzins kan ik deze keer de kerk geen ongelijk geven. Het hele cirkus van geschreeuw om gelijkheid en liefde laat bijna geloven dat een normaal gezin "fout" is. De hele samenleving moet zich schijnbaar buigen voor een klein procent die gewoon harder schreeuwt en tot alles bereid is om zijn of haar gelijk te halen.En de media doet lekker mee en loopt zelfs voorop. Er wordt geroepen dat we respect voor ze moeten hebben, maar waar is hun respect voor ons?

5. Maar is het dan nodig om deze mensen zo weg te zetten? Sorry hoor, maar dan spoor je echt niet, vind ik.

6. Tsja, als de uitspraken door een Iman gedaan waren had er geen haan naar gekraaid. Mij stoort niet wat ze doen maar wel dat de het leven en laten leven vaak van 1kant moet komen, en wel de mijne . Maar dat is mijn mening en iedereen is vrij om een eigen mening te hebben. zolang je die een ander niet opdringd

7. Dit zijn de meningen van katholieke kerkleiders, kobus, helaas nog altijd voor veel mensen een voorbeeld. Dus wel even wat anders dan de mening van een lallende barkrukzitter uit de dorpskroeg (daar bedoel ik overigens niet jou mee, om misverstanden te voorkomen :stout:).
    Je opmerking over imams is onzin natuurlijk, die zouden hier ook niet zomaar mee wegkomen.
    In welke zin word jij (of worden wij, "normale" mensen) trouwens benadeeld door lgbt'ers? Word jouw/onze manier van leven er gedwongen anders door? Of is het erover nadenken je al teveel?

Bystrozraká vindt dit leuk.
  8. Ehm... op welke manier staat de LGBT+ gemeenschap in verband met satanisme? Behalve dan dat die soort kerkelijke figuren (iets met ‘heb uw naasten lief’) alles waar ze het niet mee eens zijn met Satanisme associeren?

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe tolerant is (niet-kerkelijk) Tsjechië tegenover de LGBT+ gemeenschap?

PuNkEnStEiN vindt dit leuk.
  9. In Tsjechie zit je gewoon aan een tafel met een pul bier i.p.v. aan de bar. En een Iman zal zich gelijk verschuilen achter de Koran en discriminatie. Verder geloof ik niet dat ik me nog laat dwingen tot een ander leven maar ik hoef daar in tegen toch ook niet bijna dagenlijks te zien of lezen hoe hun (willen) leven? Maar ieder zijn eigen waarden, ik vindt het ook niet horen dat je ergens midden in de stad uitgebreid staat te bekken, of dat nu man/vrouw, vrouw/vrouw of man/man is.

En op de vraag over tolerant, de Tsjechen die ik ken boeit het voor geen meter, zolang je normaal doet. Er waren er een stuk op 20 op het oudejaars feest en het was ook een feest. Op een jaloerse vrouw na die schijnbaar bang was dat ik haar vrouw versierde. ( alsof een ouwe zatlap met een bierbuikje een kans zou hebben bij een schone in haar begin 20 er jaren)

10. Kortom, kobus: er is eigenlijk geen noemenswaardig verschil met Nederland. ;) Behalve dan die halfgare bisschoppen met hun hel-en-verdoemenis-dreigementen uit het stenen tijdperk. Een paus die serieus werk wil maken van een kerk die niet in het verleden blijft hangen en de mensen aanspreekt, zou deze achterhaalde mafkezen linea recta uit hun ambt zetten.

11. Je hebt het (en dit is mijn mening) over een invloedrijke pedovereniging met tentakels overal die een ander laat opdraaien voor het onderhoud van haar bezit en alle schandalen onder tafel weet te houden. En dan druk ik nog netjes uit over hoe ik over ze denk.

A.Smit, Bystrozraká en PuNkEnStEiN vinden dit leuk.
  12. En dat zegt een kardinaal? Iemand die nota bene zelf zijn gehele werkzame leven in een jurk loopt, een sprookjesboek leest en twee maal per jaar, tijdens Kerst en Pasen, in een verklede optocht al la Gaypride in het Vaticaan (gezang, muziek en een juichende menigte die juicht voor de mannen in jurken), de heilige maagd lof toe zwaait?
    Het is maar goed dat de heilige maagd een volwassen vrouw is en geen jong jochie van 12. Dan was er weinig meer toe te juichen qua maagdelijkheid gezien de gedragingen van sommige kardinalen.

A.Smit, PuNkEnStEiN en kobus vinden dit leuk.
  13. Enkele jaren geleden stond ik aan de kant bij de Gaypride in Praha. Geweldig de massa mensen die langs liep. Minder geweldig de bewaking door de politie die blijkbaar nodig is om de zaak niet te laten escaleren. Politie voorop, politie achteraan, op kruisingen van wegen politie en de hele tijd een helicopter boven ons. De meeste Tsjechen maken zich helemaal niet druk over wat mensen in bed doen. De LGBT+ gemeenschap heeft geen enkel negatief beeld over het huwelijk tussen vrouw en man, maar wil graag dezelfde rechten voor een verbintenis van een man met een man en van een vrouw met een vrouw. Ook kinderen worden in dergelijke verbintenissen heel goed opgevoed, maar de natuur wil nu eenmaal dat een kind ontstaat uit een verbinding van een zaadcel en een eicel. Wil een wat afwijkend koppel een kind dan lukt dat niet via de standaard-situatie.

14. Ik was even in onzekerheid wat de juiste aanduiding van deze groep is. Die luidt LHBTI.

15. kuurgast

kuurgast Donateur

Helaas is Dominik Duka al gepensioneerd en mag van de paus nog een tijdje de leiding houden in Praag.
    Niet alle geestelijken in Tsjechië delen zijn mening. Vertaal de reactie van Tomáš Halík maar eens, die maakt gehakt van Duka en kompanen.
    Wat betreft gewone volk waren er alleen 10 extremisten die demonstreerden tijdens de pride, zie news.expats.cz.

Laatst bewerkt: 21-08-2019

Deel deze pagina