Tsjechische Sprookjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben benieuwd welke sprookjes er allemaal in Tsjechië rondwaren. Ik weet alleen dat Golem uit een Tsjechisch sprookje is, maar voor de rest weet ik er niets van.

Ik las vroeger veel sprookjesboeken uit heel veel verschillende landen, vandaar de interesse. Sprookjes zeggen ook wel iets over de cultuur. Sprookjes uit Japan en China bv. waren niet te vergelijken met Nederlandse sprookjes.
grin.gif
 
Volgens mij is Golem meer uit een legende/mythe dan een sprookje. Een typisch Tsjechisch sprookje is Otesanek. Dit sprookje gaat over een ventje dat z'n hele familie + nog veel meer lui opeet. Kortom een kanibaal die nooit genoeg heeft... ;-)
Je zou het een soort van kunnen vergelijken met Holle Bolle Gijs, alles was HBG dan geen kanibaal.
T'is jammer dat de Tsjechische TV hier niet te ontvangen is, want daar vliegen de sprookjes dagelijks voorbij. Alleen moet je me de namen niet vragen...
Ojaa, nog een voorbeeld van een typisch tsjechisch sprookje:
Kremilek a Vochomurka.
 
hah grapig ik had net een boekje gekocht met tsjechische sprookjes, ik las net een maar weet niet hoe die heet , over een man die een elfje red ,heb het boekje bij de slegte gekocht.
 
Ze hebben veel Tsjechische boeken bij de Slegte. Natuurlijk in het Nederlands vertaald. Er is een Nederlandstalige boek met een verzameling van Tsjechische legende's. O.a. over Libusa.

Veel Tsjechische sprookjes komen in CZ en Duitsland op video uit. Er zijn ook CD's met sprookjes. Ingesproken door de acteurs die de prinsen en prinsessen speelden in de films.

Sul na Zlato (Byl jednou jeden kral) is een bekende sprookje. Weet niet of het van oorsprong Tsjechisch is. Er zijn verschillende versies van.

Op Duitsland 3 komen soms Tsjechische sprookjes. Meestal op zondag rond een uur op 13.00.
 
Je kunt het wel met een schotel ontvangen (3 zenders TV en 7 zenders radio) - zelf heb ik er een, en geniet elke dag van eventjes Tsjechische TV te kunnen zien, al is het maar even zappen. Nieuws volgen, actualiteiten...
Maar de oude sprookjes (en andere series) zijn zeker de moeite waard. Al is het ook vanwege de nostalgie van vroeger,

Zelf zijn er in NL niet genoeg gegadigden om het landelijk te verzorgen. Bovendien is aanschaf van schotel en ontvangstapparatuur op de lange termijn goedkoper dan vie de kabel abonnement te betalen (kwalitatief zelfs beter dan de kabelmaatschappijen aanbieden)
 
Ben nu in Praag
laugh.gif


hier tonen ze wel een paar sprookjes. Gisteren een stukje naar Byl jednou jeden Kral gekeken. Maar ze laten op de Tsjechische TV niet zo veel Tsjechisch meer zien. Soms, maar meestal is het Amerikaanse troep. Uiteraard in het Tsjechisch gesproken
grin.gif


Het is toch leuk om naar Tsjechische zenders te kijken, al is het alleen maar vanwege de taal en de actualiteiten.

Pozdrav z Prahy

Rudolf
 
Sprookjes & fantasieverhalen in Tsjechië?

hallo mijn vraag is hebben ze in Tsjechie ook sprookjes en/of fantasieverhalen. en is de lord of de rings ook bekend. Feeën, trollen en elfen. ik ben hier benieuwd naar want ik was :tomaat: dit weekend in kasteel haarzuilen en daar was een fantasy-fair :D :D :D :D
 
Alle films die je hier op dvd kunt huren/kopen, kun je in Tsjechie ook gewoon verkrijgen. Het verschilt daar eigenlijk nix met hier. En heb ik eindelijk sataliet, worden er nauwelijks sprookjes uitgezonden!!!!
Enne.... hoe was het in Haarzuilen? Had er ook heeeeeeel graag heengewild, maar was weer eens te laat zoals gewoonlijk.
 
ik heb zelfs het gevoel dat tsjechie meer fantasiefiguren heeft dan nederland:
hastrman, vodník - een groen mannetje, die onder water leeft, en zieltjes van verdronken mensen in kopjes verzamelt
polednice, klekánice - oude vrouwelijke figuren
rarach, skřítek - dwerg
vlkodlak - wolfsmens
upír - vampier
dábel - duivel maar voor čert weet ik niet passend woord
čarodejnice - heks
kouzelník - tovenaar
víla - elfje
bludička - lichtjes in drijfveen (of hoe het hier heet)
strašidlo - verschrikker
duch - geest
Krakonoš - in Reuzegeberte te vinden
 
haarzuilen was voor ons weer gaaf heb veel foto s gemaakt,het was jammer genoeg erg koud :traan: verder bedankt voor alle reacties ga vanacht naar Tsjechie :) ,maar als ik terug kom ga ik zeker op zoek naar Tsjehische sprookjes en fantasie boeken:lees:
 
Bovenaan