Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
RegioJet-Otrokovice-600x400.jpg


RegioJet: Trein Praag - Wenen wordt verlengd naar Boedapest

De private spoorwegmaatschappij Regiojet introduceert volgende zomer een treindienst naar Boedapest. De reeds bestaande trein Praag – Wenen wordt twee keer per dag verlengd naar Boedapest. Dat heeft de spoorwegmaatschappij donderdag bekend gemaakt.

Budapest wordt per juni 2020 een nieuwe bestemming in het railnetwerk. Maar helemaal nieuw is de bestemming niet. Al meerdere jaren laat RegioJet dagelijks bussen rijden naar de Hongaarse hoofdstad. Op dit moment rijden er bijvoorbeeld dagelijks 14 bussen naar Budapest.

Eerder deze maand werd bekend dat RegioJet en WESTbahn nauwer gaan samenwerken. WESTbahn wordt in Oostenrijk technisch verantwoordelijk voor de RegioJet treinen. Vier van de twee treinen naar Wenen gaan straks doorrijden naar Budapest. In Hongarije zal er samengewerkt worden met Continental Railway Solution (CRS). Deze Hongaarse treinexploitant is technisch verantwoordelijk voor de exploitatie van RegioJet-treinen op het Hongaarse grondgebied. CRS zal bijvoorbeeld het treinpersoneel regelen.

Groei Regiojet
Het netwerk van RegioJet blijft gestaag groeien. Sinds 2010 neemt het bedrijf het op tegen de Tsjechische spoorwegen. Eerst alleen op de route Praag – Ostrava. Een jaar later werd de verbinding verlengd naar Slowakije (Košice en Humenné). Inmiddels rijdt de spoorwegmaatschappij vanuit Praag ook naar steden als Bratislava (december 2016) en Wenen (december 2017).

Bron: treinreiziger.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië bereidt zich voor op komst HSL

De Tsjechische railinfrabeheerder SŽDC wil een hogesnelheidslijn bouwen tussen Praag en Brno, de twee grootste steden van het land. De aanbesteding voor planning en voorbereiding is gestart.

De tender betreft alleen het gedeelte tussen Praag Bĕchovice en Pořičany, een onderdeel van de hoofdlijn van Praag naar Kolin, Brno en Ostrava. De werkzaamheden betreffen voorbereiding van het ontwerp, planning en routering, maar ook de impact op de natuur en omgeving alsmede het incorporeren van vereisten van autoriteiten en lokale overheden.

De aanbesteding heeft een waarde van ongeveer 9,5 miljoen euro en volgt op een marktconsultatie met bedrijven uit Tsjechië, Duitsland en Frankrijk. In 2019 is SŽDC een samenwerking aangegaan met de Franse tegenhangen RFF.

Internationaal
De hogesnelheidslijn moet geschikt worden voor snelheden tot 350 km/uur. Vanuit Praag loopt de lijn via Pořičany naar Havličkův Brod, Jihlava en Brno. Vanuit Brno wordt voorzien in een tak in de richting van Břeclav, het grensstation met Oostenrijk en Slowakije. Daarmee worden internationale treinen naar Bratislava, Budapest en Wenen een stuk sneller.

Ook is een hogesnelheidslijn gepland tussen Ostrava en Přerov. Of er een hogesnelheidslijn komt tussen Brno en Přerov is nog niet duidelijk. Indien dat niet gebeurt, wordt de bestaande lijn wel opgewaardeerd voor snelheden tot 200 km/uur.

Bron: ovmagazine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
kl_shutterstock_715337083-600x400.jpg


Snelle trein Berlijn - Praag dichterbij

Een nieuwe spoorlijn tussen Dresden en Praag is deze week een stap dichterbij gekomen. Op maandag 2 maart hebben de Duitse en Tsjechische Ministeries van Verkeer, het Ministerie van Verkeer van de deelstaat Sachsen, de railinfrabeheerders DB Netz en het Tsjechische Správa Želecnic (SŽ) een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwikkelen, plannen en bouwen van een nieuwe spoorlijn tussen de twee landen. De lijn komt te liggen tussen Dresden en de Noord Boheemse stad Ústí nad Labem en is onderdeel van de verbinding tussen Berlijn en Praag.

Twee uur reistijdwinst
De nieuwe spoorlijn wordt korter dan de huidige, langzamere route door het pittoreske Elbe-dal voert en geschikt voor snelheden tot 230 km/h. Zo wordt de reistijd tussen Praag en Dresden verkort tot slechts 1 uur tegenover 2 uur en 15 minuten nu. De reistijd Praag-Berlijn, nu 4,5 uur, wordt teruggebracht naar 2,5 uur in de toekomst. Daarnaast zal er meer capaciteit ontstaan voor de vele goederentreinen op deze corridor.

De precieze ligging van de nieuwe spoorlijn is tussen Heidenau en Ústí nad Labem. In een tunnel van tenminste 25 km – er zijn ook varianten met een langere tunnel - gaat de dubbelsporige spoorlijn door het Ertsgebergte. De totale lengte van de lijn is ongeveer 43 km. Het is de bedoeling dat aan het eind van komende zomer een keuze uit de varianten wordt gemaakt en de ruimtelijke ordening procedures van start gaan. Als de verdere projectontwikkeling goed verloopt, kunnen de eerste treinen tegen het eind van dit decennium van de nieuwe spoorlijn gebruik maken.

Amsterdam – Praag
De nieuwe lijn kan Praag ook dichterbij Nederland brengen. Zeker als de plannen voor een ICE Amsterdam-Berlijn doorgaan. In theorie zou een treinverbinding naar Praag dan gerealiseerd kunnen worden in circa 7,5 a 8 uur. Als Berlijn wordt overgeslagen, en na Hannover direct wordt gereden naar Dresden is een nog kortere reistijd mogelijk. Nu duurt de reis naar Praag via Berlijn minimaal 12,5 uur. Dat komt ook doordat er bijna twee uur gewacht moet worden in Berlijn.

Tekst: Quintus Vosman / Bron: Treinreiziger.nl
 
Ervaringen met snelwegen (stukje tussen Litomerice en Usti en ring Praag) te kennen ligt het spoor er nog niet. De kinderen van de aarde uit Brno zullen de messen al aan het slijpen zijn.
 
Leuk die super snelle verbindingen. Nu moet je inderdaad 2 uur wachten in Berlijn op een aansluiting en wanneer dat in de toekomst niet verbetert heb je hier niet zo veel aan.
 
heb ik ooit een keer gedaan. Toen was mijn gebruikersnaam denk ik nog Kozakov. Maar in het kort komt het erop neer. Ik heb een Bahncard25 en koop mijn tickets ruim van te voren. Soms wel 6 maanden. Omdat ik weet wanneer ik vrij ben. Dan heb je vaak Super Sparpreis. En betaal ik slechts 18€ voor een enkele reis omdat ik bovenop de Sparpreis nog 25% korting krijg. Soms betaal ik ook meer. Soms plan ik een iets andere route die goedkoper is. Bijvoorbeeld via Leipzig. Of een latere verbinding. Ik stap in Meppen in Duitsland op en heb een kaartje tot Zittau. Voor het laatste stukje in Tsjechië koop ik daar een kaartje. Voor 3 retours per maand was ik ongeveer 150€ per maand kwijt aan kaartjes van de DB. (online). Ik had al kaartjes tot september. Door de Covid19 heb ik een aantal vouchers gekregen. Die kan ik volgend jaar ook gebruiken. Vanaf 5 mei krijg ik die niet meer, maar kan de kaartjes flexibel t/m oktober gebruiken. Normaal moet je met een Super Sparpreis ticket volgens een bepaalde route en met een op het kaartje vermelde trein reizen (Zugbindung). Dus net als met het vliegtuig. Als je door eigen schuld die trein niet neemt moet je een nieuw duur kaartje kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je wat meer tijd dan zijn er goede mogelijkheden met Schönes Wochenende Ticket en Quer durchs Land Ticket. Ook al interessant wanneer je alleen reist, maar veel gunstiger wanneer je met meerdere personen reist. Ik gebruikte zo'n kaartje tussen Zittau en Goch. Reisduur ongeveer 13 uur want je mag niet van sneltreinen gebruik maken. Een probleem heb je wel wanneer een stoptrein een sneltrein, die vertraging heeft, moet laten passeren. Via db.de uit te zoeken met de optie alleen dichtbij vervoer (deze tekst uit het hoofd geschreven; zoek maar verder).
 
Schönes Wochenende Ticket bestaat niet meer. Het heet nu Deutschland Ticket. Deze is geldig op werkdagen vanaf 09:00 en in het weekend de gehele dag. Maar mijn ervaring is dat met Super Sparpreis meestal het goedkoopst is. Zeker als je alleen reist en ruim van te voren een kaartje koopt. En het gaat het ook sneller. Omdat je van IC's en ICE's gebruik maakt. Je moet wel de IC of ICE trein nemen die op het ticket staat. Als je wilt reizen kijk dan eens op de bahn.de of laadt de DB navigator app. Je kunt tegenwoordig betalen via Ideal. Als Nederlander of Tsjech kun je ook een Bahncard kopen. Dan krijg je extra korting. Deze wordt naar je adres in Nederland of Tsjechië opgestuurd. En je kunt de kaart ook gewoon via de app op je telefoon zetten. Dan heb je altijd een reserve. Overigens als je 60+ bent krijg je korting op de Bahncard. Deze kost dan 36,90€

https://www.bahn.de/p/view/bahncard/ueberblick/ermaessigte-bahncard.shtml

Maar via de CD, Tsjechische Spoorwegen kun je ook vaak goedkope kaartjes kopen. Die heeft ook een app. Soms is het handig daar ook eens te kijken. Het beste kun je dan een opstapplaats nemen waar een internationale trein van CD vertrekt. Zoals Praag, Decin.
 

kuurgast

Donateur
vindobona-106-resimage_v-variantBig16x9_w-1024.jpg


Historische sneltrein Berlijn - Praag - Wenen opnieuw gestart

Een nieuwe treinlijn verbindt Berlijn met Praag met Wenen en Graz langs de historische Vindobona-route, genoemd naar de eerste Romeinse nederzetting aan de Donau. Dit kondigde de Tsjechische Spoorwegen aan.

De route herstelt de populaire ‘Vindobona’ expresdienst langs dezelfde lijn, die liep van 1957 tot 2014. De trein had indertijd het karakter van het West-Europese TransEuropExpress-netwerk, hoewel het in Oost-Europa niet de snelheid of het comfort kon bereiken dat ten westen van Tsjechoslowakije gebruikelijk was.

De nieuwe dienst wordt uitgevoerd door Deutsche Bahn (DB), Oostenrijkse Federale Spoorwegen (ÖBB) en Tsjechische Spoorwegen (CD).

Destijds werden de treinen door velen als comfortabel en modern beschouwd. De nieuwe treinen behouden hun historische comfort en charme en hebben andere kenmerken, zoals gastronomie aan boord, stroomaansluitingen, gratis wifi en meer, aldus een woordvoerder.

"Het zal de inzet zijn van een Railjet-eenheid, die een afstand van bijna 1.000 kilometer met deze trein zal afleggen en passagiers comfortabel en snel reizen zal bieden", zei Václav Nebeský, CEO van de Tsjechische Spoorwegen, in een verklaring.

De trein reist in minder dan acht uur van Berlijn naar Wenen. Het biedt passagiers een directere verbinding via de drie grote steden zonder dat ze op verschillende punten in Tsjechië hoeven over te stappen. De trein biedt ook nieuwe mogelijkheden voor snel en comfortabel reizen zonder overstap, bijvoorbeeld van Brno naar Dresden (5 uur) en Berlijn (7 uur) of van Ústí nad Labem naar Brno of Oostenrijk (4 uur naar Brno, 5 uur naar Wenen, naar Graz 8¼ uur).

De Tsjechische Spoorwegen heeft voor de nieuwe lijn nieuwe Railjet-treinen geleverd.
"Onze beslissing om tot 20 modernere langeafstandstreinen te kopen, is de volgende logische stap in het aanbieden en verder uitbreiden van de snelle en comfortabele spoorverbinding van Praag met Europese steden", zei Nebeský.

De eerste trein vertrekt om 06.17 uur uit Berlijn en komt rond 10.31 uur aan in Praag. Van daaruit gaat de trein verder naar Wenen en komt om 14.49 uur aan; de trein komt om 17.33 aan in Graz.
In de tegenovergestelde richting zal de trein om 10.26 uur Graz verlaten; hij verlaat Wenen om 13.10 uur, Praag om 17.32 uur en komt om 21.54 uur aan in Berlijn.

De herstelde service zou in mei worden gelanceerd, maar het coronavirus en de sluitingen van de grenzen hebben de lancering van de service vertraagd.

De grenzen tussen Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland zijn inmiddels heropend en vrij reizen is weer toegestaan tussen de landen.

Bron news.expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
Jízdenka na léto / Een kaartje voor de zomer 2014.

Treinkaart om 14 dagen te reizen in de zomer voor 1190,-Kč = € 43.38.
Het netwerk ticket dat u kunt gebruiken om 14 dagen te reizen op alle ČD-treinen in 2e klas rijtuigen.
Het goedkope treinkaartje bestaat nog steeds.


Jízdenka na léto = Zomer ticket.

Onbeperkt met de trein door Tsjechië: zomerticket 7 dagen = € 30,- of 14 dagen = € 45,-

Tsjechië laat inmiddels ook weer (toeristische) reizigers toe. Voor degene die op een voordelige manier met de trein het land willen verkennen, is dit zomerticket een mooie aanbieding.

Prijzen:
7 dagen = 790 CZK (ongeveer 30 €)
14 dagen = 1190 CZK (ongeveer 45 €)

Reisperiode: 01 juli – 31 augustus 2020
Boekbaar vanaf 15 juni 2020

Houd er rekening mee dat alleen treinen van České dráhy (CD), de Tsjechische Staatsspoorwegen, ermee kunnen worden gebruikt. Treinen van particuliere spoorwegen (bijvoorbeeld DB Arriva, GWtrain, Leo Express, Regiojet) kunnen niet worden gebruikt.

Bron vakantiefouten.nl. + cd.cz/de.

Wat extra info en reistips op czechtourism.com :
Met het openbaar vervoer door Tsjechië.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Kies het voordeligste ticket uit het aanbod voor incidentele treinreizen op cd.cz/de + cd.cz/en :

Gratis voor kinderen tot 6 jaar.
75% korting op tickets voor kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar.

Speciale tarieven voor senioren:
Voor alle passagiers van 65 jaar en ouder.
Korting vanaf 75% op enkele tickets en lijntickets.
De prijs is afhankelijk van de gekozen route.

Weekend groepsticket (Skupinová víkendová jízdenka).
Beginnend vanaf 229 CZK. Voor kleine groepen van maximaal 5 personen (waarvan maximaal 2 ouder dan 15 jaar).

Groepsticket voor een enkele reis. Voor groepen tussen 2 en 19 reizigers (grotere groepen moeten vooraf worden besteld).
25% korting voor de tweede reiziger.
40% korting voor een derde en elke extra reiziger.

Groepsreis voor groepen van 20 en meer reizigers.
50% korting voor alle reizigers.

Dagkaart (Celodenní jízdenka).
Beginnend vanaf 159 CZK. Voor dagtochten door heel Tsjechië of een geselecteerde regio van het land.

Speciale tarieven voor houders van een gehandicaptenpas, korting vanaf 75%.

Trein + Luchthaven Praag (VLAK + letiště Praha).
Voor reizen van overal in het land naar Vaclav Havel Airport Praag en terug voor een reiziger.
Korting vanaf 25% op de prijs van twee enkele tickets.
Voor de terugreis is de geldigheid van het ticket 30 dagen.
De prijs is afhankelijk van de gekozen route.
Alleen te koop aan de kassa.

Trein + Zoo Praha.
Voor reizen van overal in het land naar de dierentuin van Praag en terug voor een reiziger.
Korting vanaf 25% op de prijs van twee enkele tickets.
De prijs is afhankelijk van de gekozen route.
Alleen te koop aan de kassa.
 
Ligt er allemaal net aan van waar je in Nederland vertrekt en waar je in Tsjechië moet zijn. Voor mij is de trein het gunstigste en goedkoopste. (Emmen Drenthe- Semily. ) Vroeger ging er ook een vliegtuig van EasyJet van Dortmund naar Praag. Dan was ik een uur sneller. Met het vliegtuig moet ik eerst een paar uur met de trein naar Schiphol. 2 uur van te voren aanwezig zijn. ongeveer 1,5 uur vliegtuig. Dan minstens een uur per bus en metro naar de andere kant van Praag. En dan nog ongeveer 2,5 uur met de bus. Dat is totaal 9.5 uur ongeveer. Met overstap tijden minstens 10 uur. Net zo lang als met de trein. Daar komt bij dat de vertrektijden per vliegtuig voor mij ongunstig zijn. Ik kom laat in Praag aan en dus ook veel later op mijn eindbestemming of te laat om nog per OV door te reizen. Verder een stuk duurder. Met de NS meestal voor voltarief naar Schiphol en reiskosten van Praag naar Semily. Verder is het reizen per trein veel relaxter dan het vliegtuig met de vervelende controles en incheck procedures. Met de trein kan ik meer en gratis bagage meenemen. Dus voor mij is de keuze snel gemaakt. Vandaag nog 2 tickets gekocht van Meppen (in Duitsland dichtbij Emmen) naar Zittau aan de Tsjechische grens.In november voor 17,60€ per stuk. (Super Sparpreis met BC25). Plus nog 110 kc voor de trein van Zittau naar Semily. Goedkoper kan echt niet. En voor het milieu ook gunstiger. Op Groene stroom in Duitsland. Dus dat de bus daar gunstiger uitkomt klopt ook niet. Ze zullen wel een Tsjechische dieseltrein als referentie gebruikt hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook op dit moment ben ik met de trein onderweg naar Tsjechië. Ik had voor maart al treinkaartjes t/m september gekocht. Omdat ik 3 maanden niet naar Tsjechië mocht reizen kan ik de treinkaartjes tot en met oktober flexibel gebruiken omdat ik ze voor 13 maart 2020 had ingekocht. Ook kreeg ik vouchers voor de treinkaartjes t/m mei. (Kulanz regelung Covid19 door de DB) Meestal koop ik mijn treinkaartjes 6 maanden tevoren. Langer kan niet. Dan zijn er vaak heel goedkope tickets. De goedkoopste zijn 17,60€ Het vergt wel een goede planning met mijn snipper-en vrije dagen,want de kaartjes zijn normaal niet flexibel. Dus je moet met de trein die op je ticket staat. Anders een nieuw heel duur ticket kopen. Maar wanneer je bijvoorbeeld door vertraging een aansluiting mist, wordt de treinbinding opgeheven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan