Tsjechische spoorwegen

Topic in 'Vervoer' gestart door Freddy2005, 07-01-2006.

  1. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Langverwachte verandering: flexibel OneTicket-systeem voor alle treinen

    Momenteel moeten passagiers aparte kaartjes kopen voor specifieke treinen. Het nieuwe systeem vereenvoudigt het aankoopproces, zeker als er meerdere vervoerders bij de reis betrokken zijn. Nu herkennen verschillende vervoerders op dezelfde route elkaars tickets vaak niet.

    Dertien vervoerders hebben één tariefovereenkomst getekend met het ministerie van Transport. Dit betekent extra gemak voor reizigers die bijvoorbeeld een trein missen en via de volgende aansluiting willen instappen, ook als deze door een andere vervoerder wordt geëxploiteerd. Passagiers kunnen ook een e-ticket kopen voor de hele reis via de mobiele OneTicket-app (meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige website van de app).

    Met OneTicket (via hun mobiele app of online) kunnen reizigers kiezen uit drie verschillende soorten tickets die geldig zijn bij alle deelnemende vervoersmaatschappijen langs bepaalde routes.

    Huidige OneTicket-prijzen:
    • Een eenmalig ticket (enkele reis of retour), geldig voor alle vervoerders, volgens het standaard kilometertarief zoals vastgesteld door deelnemende vervoerders.
    • Een routeticket (ideaal voor forenzen) die vooruitbetaald kan worden voor een specifieke route, geldig voor alle vervoerders. Reizigers kunnen tot 50% besparen door te kiezen uit drie ticketopties: 7 dagen, 30 dagen of 90 dagen.
    • Een netwerkticket, overal geldig voor onbeperkt reizen op deelnemende netwerkroutes en voor alle vervoerders. Deze prepaid-optie kan worden gekocht voor een periode van 7 dagen, 30 dagen, 90 dagen, 180 dagen, tot een jaar.
    Vanaf 13 december is OneTicket beschikbaar voor het hele binnenlandse netwerk. Dit wordt langzaam uitgebreid en er worden steeds meer routes toegevoegd om vroege bugs te helpen detecteren, zeggen functionarissen, en ter voorkoming van crashes van apps.

    In de toekomst zou er ook een kortingsplan beschikbaar moeten zijn dat van toepassing zal zijn op alle vervoersmaatschappijen die deelnemen aan de OneTicket-programma, net als de huidige IN25- en IN50-kortingsprogramma's van CD, dat passagiers goedkopere tickets biedt wanneer ze zich aanmelden en een jaarlijkse vergoeding betalen.

    Bron expats.cz.
    Zie website in Tsjechisch en Engels op oneticket.cz.
     
    Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  2. Dat maakt het een stuk simpeler. Ik verbaas mij soms aan de inefficiënte manier van aanpak in Tsjechië. Neem nu bijvoorbeeld de lijn Liberec - Stara Paka- Pardubice. Op deze lijn is sinds een jaar ook Arriva actief die de stoptrein (OS) tussen Liberec en Stara Paka exploiteert. De sneltrein (R) wordt door CD gerund. Alle bemande stations hebben nu dubbele loketten van Arriva en CD. Bijvoorbeeld Liberec, Turnov, Zelezny Brod. Zelfs kleine stations zoals Semily. Leuk voor de werkgelegenheid, maar niet bepaald kosteneffectief.

    Als ik de trein neem van Zittau naar Liberec, dan moet ik in de trein van Trilex een kaartje kopen. Ik reis meestal door naar Semily, maar ik kan maar tot Liberec een kaartje kopen. In Liberec heb ik 7 minuten voor overstappen, dus kan ik geen kaartje bij het loket kopen. Sommige conducteurs van CD doen dan wel eens moeilijk en rekenen een extra bedrag om een kaartje in de trein te kopen. Nu spreek ik ze meestal op het perron al aan dat ik van Zittau kom en geen tijd had om bij het loket een kaartje te kopen. Dan is het meestal geen probleem. Ik hoop dat dit straks verleden tijd is. Ook ga ik snel gebruik maken van E-tickets op mijn smartphone, net zoals ik in Duitsland doe. Zeker als ik dan meteen een kaartje kan kopen voor het hele traject in Tsjechië, en niet voor elke exploitant een apart kaartje moet hebben.
     
    kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  3. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Je hoeft dan in Liberec geen kaartje te kopen, je kan online een e-ticket kopen.
    Er staat in betreffende artikel wel iets over kilometerprijs, dat sommige routes langer zijn.
     
  4. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    RegioJet laat in de zomer nachttreinen naar Kroatië weer rijden

    ÖBB wil al in maart de NightJet-nachttreinen alweer laten rijden. RegioJet zal pas vanaf 28 mei weer met nachttreinen naar Kroatië rijden. Ze zullen in mei, juni en september driemaal per week Praag, Bratislava of Boedapest verbinden met Rijeka, Split en ook Zagreb. In juli en augustus rijden de nachttreinen elke dag in beide richtingen.

    [​IMG]

    RegioJet begint in februari met de voorverkoop van tickets. Opvallend is dat het bedrijf geen enkele melding maakt van coronamaatregelen, maar wel refereert aan de bezettingsgraad (90%) van de treinen in 2020 (in totaal werden 60.000 reizigers vervoerd).

    Op vrijdag 28 mei vertrekt de eerste nachttrein van Praag naar Brno, Bratislava, Boedapest, Zagreb en Rijeka/Split. Verbindende busdiensten vanuit Rijeka, Split en Gračac zullen alle vakantiebestemmingen aan de Kroatische Adriatische kust bedienen – van Istrië tot Dubrovnik. Daarnaast zullen bussen ook de vakantieoorden Kotor in Montenegro en Neum in Bosnië en Herzegovina met elkaar verbinden.

    “We zijn terug met onze zomertreinen naar Kroatië,” zegt Radim Jančura, de eigenaar van RegioJet. “Het is het licht aan het einde van de tunnel en we kijken ernaar uit om dit jaar meer dan honderdduizend passagiers in onze Kroatische treinen te vervoeren. Dit jaar kunnen we veel eerder met alle voorbereidingen beginnen en we zijn van mening dat het plannen van zomervakanties onze klanten ook positiever laat denken.”

    De treinverbindingen hebben een vergelijkbare dienstregeling als vorig jaar – met vertrek in de middag rond 17.00 uur vanuit Praag en vervolgens ‘s avonds vanuit Brno en Bratislava en rond middernacht vanuit Boedapest. De aankomst in Zagreb en Rijeka is in de ochtend van de volgende dag; aankomst in Split zal vroeg in de middag zijn. De nachttreinen vertrekken ‘s middags in de tegenovergestelde richting vanuit Split en ‘s avonds vanuit Rijeka en Zagreb en komen de volgende dag ‘s ochtends aan in Boedapest, Bratislava, Brno en Praag.

    Bron: pvmagazine.nl
     
    Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  5. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Regiojet gaat 's nachts naar Polen

    Het Tsjechische Regiojet slaat zijn vleugels verder uit met een nieuwe internationale nachttrein. Dit keer is Polen aan de beurt.

    De eerste internationale verbindingen waren tussen Tsjechië en Slowakije. Later werden daar Oostenrijk en Hongarije aan toegevoegd. Beide keren gebeurde dat met lokale partners.

    En nu dus de beurt aan Polen, nadat de Poolse autoriteiten een vergunning hebben verleend. De private Tsjechische spoorvervoerder start binnenkort met een nachttrein vanuit Praag, via Ostrava, Katowice en Krakow naar Przemyśl aan de Oekraïense grens. Het is de bedoeling dat de Regiojet-trein ook de grens met Oekraïne overgaat.

    Naast de breedspoor-spoorlijn vanaf het Poolse grensstation Przemyśl , de standaard in de voormalige Sovjet-Unie, ligt er een ‘normaalsporige’ lijn die zo’n 15 km diep in de Oekraïne komt. Daar zouden reizigers kunnen overstappen op het Oekraïense spoorwegsysteem. De Oekraïense regering heeft concrete plannen om de lijn door te trekken tot Lviv. Overigens heeft ook het Tsjechische Leo Express ambities om binnenkort op deze verbinding te gaan rijden.

    Bron: ovmagazine.nl
     
  6. ČD koopt voor 3 miljard aan nieuwe treinen voor in de regio's

    De Tsjechische Spoorwegen hebben met PESA Bydgoszcz SA een contract getekend voor de levering van 33 nieuwe drempelvrije motoreenheden. De nieuwe motoren zijn qua type vergelijkbaar met de treinen van dezelfde aanbieder, die reizigers kennen als RegioShark.

    De Tsjechische spoorwegen zullen ongeveer 3 miljard kronen betalen voor de levering van 33 nieuwe eenheden. Hun inzet vanaf 2023 wordt niet alleen verwacht in Praag, maar ook in de regio Vysočina en in de regio's Midden-Bohemen, Pardubice en Zuid-Bohemen.

    De kits zullen worden uitgerust met het Europese ETCS-veiligheidsapparaat. Passagiers krijgen 115 zitplaatsen, airconditioning, drempelvrije toegang, wifi, stopcontacten voor het opladen van kleine elektronica of een modern audiovisueel informatiesysteem met lcd-monitoren, die informatie geven over de voortgang van de rit en eventuele noodsituaties op de route.

    De Tsjechische Spoorwegen exploiteren al motorunits met twee wagens van de 844-serie, vervaardigd door PESA Bydgoszcz SA onder de naam RegioShark. In passagierstreinen ontmoeten passagiers ze in de regio's Ústí nad Labem, Liberec, Karlovy Vary, Pilsen, Pardubice en Zlín.


    bron: prazskyden.cz
     
    Bewerkt door een moderator: 02-03-2021 om 20:38
  7. fantova-kavarna-slider-475.jpg

    Wederopbouw Art Nouveau Fanta-gebouw gaat verder met interieurrenovatie, werkzaamheden starten in april

    De wederopbouw van het interieur van het monumentale Fanta-gebouw van het centraal station van Praag zou in april moeten beginnen. De spoorwegadministratie heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de aannemer van het eerste deel van de interieurherstel, dat voornamelijk de hallen op de begane grond van het Art Nouveau-monument omvat. De geschatte prijs is 250 miljoen kronen. De reconstructie volgt de huidige reparaties aan het dak en de gevel.

    Als onderdeel van een aparte eerste fase zullen grote grote hallen in het noordelijke deel van het Fanta-gebouw en hun faciliteiten worden gereconstrueerd. De originele historische vorm wordt zoveel mogelijk teruggegeven aan de representatieve ruimtes.

    Bouwwerkzaamheden vinden plaats op de begane grond en ook op de 1e ondergrondse verdieping en mezzanine. Dankzij hen krijgt het gebouw van de Fant een nieuwe verbinding met het niveau van de onderdoorgangen, in de vorm van roltrappen in het linkerdeel van de noordelijke onderdoorgang. De afronding van deze fase wordt verwacht in de eerste helft van volgend jaar.

    In de daaropvolgende tweede fase wordt in 2023 het resterende pand van het gebouw verbouwd, met uitzondering van het voormalige Fanta-café in het centrale deel van het gebouw, dat onlangs is gerenoveerd. Liften zorgen voor een drempelloze toegang tot de afzonderlijke verdiepingen. Er komt weer een verbinding met de nieuwe incheckhal van het centraal station.

    Het gebouw van Fant vormt samen met de aangrenzende hal boven het perron het grootste Art Nouveau-monument in Tsjechië. Alle aanpassingen worden dan ook zo voorbereid dat de eisen van de rijksmonumentenzorg worden gerespecteerd. Wat betreft technische en statische mogelijkheden worden enkele niet originele constructies verwijderd.

    De reconstructie zorgt voor een algehele heropleving en zorgt voor een maximale bruikbaarheid van het Fanta-gebouw. Na voltooiing vinden passagiers een café, restaurant, wachtkamer en kinderhoek. Nu worden ontoegankelijke ruimtes op de begane grond opengesteld voor publiek.

    De zuilenhal zal dienen als VIP-wachtkamer, de grote hal wordt een multifunctionele ruimte voor het organiseren van culturele en sociale evenementen. Ook in het verbouwde pand wordt een nieuwe hygiënische achtergrond gecreëerd voor bezoekers van cultuurhallen, die ook toegankelijk zal zijn vanaf het niveau van het eerste perron.

    Alle aanpassingen zijn voorbereid om te voldoen aan de eisen van de zorg voor rijksmonumenten. Afhankelijk van de technische en statische mogelijkheden worden enkele niet originele constructies verwijderd.

    Momenteel wordt het Fant-gebouw gebruikt door de spoorwegautoriteit, de Tsjechische spoorwegen, de spoorwegadministratie en de politie van Tsjechië. Deze componenten zullen hier ook na de reconstructie komen te staan. De reconstructie van de gevel en het dak van het gebouw voor 212 miljoen kronen wordt nu voortgezet. Het buitenwerk zou halverwege dit jaar moeten eindigen.

    De reconstructie van het art nouveau-gebouw, genoemd naar de architect Josef Fant van het gebouw, zou oorspronkelijk in 2013 voltooid zijn.
    Het Italiaanse bedrijf slaagde erin om alleen het interieur van het centrale deel te repareren met het zogenaamde Fanta Café. De zaak loopt nog, het Italiaanse bedrijf heeft vier rechtszaken aangespannen.

    bron: prazskypatriot.cz
     

Deel deze pagina