Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bedankt. Tuurlijk is het mogelijk om met de trein in Plzen aan te komen. Maar mijn vraag ging over de ICE. Lijkt mij heerlijk om ipv 8 uur in de auto met na 5 uur rijden moeilijke kinderen gewoon dezelfde tijd in de trein te zitten waar de kinderen de benen kunnen strekken en wij lekker met een boek onderuit kunnen zitten of het voorbij razende landschap te bekijken. Beetje internetten in de trein, kopje koffie erbij. Geld is dan wat minder belangrijk, beleving des te meer.
Geeft een heel ander gevoel dan vliegen (waar je geen moment rust hebt) of de auto, waar je geen kant op kunt.

Maar goed, aangezien er geen websites te vinden zijn met dergelijke info over toekomstplannen en die hier ook niet bekend zijn ga ik er maar even vanuit dat ik nog een paar jaar moet wachten en dan kom ik geheid weer hier met dezelfde vraag.

:top:
 

kuurgast

Donateur
Nieuw livestream met zicht op Hlavni Nadrazi (Centraal treinstation) van Praag.

screenshot.02-02-2016 21.24.39.png screenshot.02-02-2016 21.23.43.png screenshot.02-02-2016 21.21.30.png
Treinspotten via internet.

12647147_10201169353551569_4360945071125276775_n.jpg

Afbeelding van facebook/slowtv.cz.

Op de website slowtv.playtvak.cz is nu het station van Praag live te zien.
Onder het beeld staat dezelfde informatie die in het station op de borden staat over Odjezd/vertrek en Příjezd/aankomst van de treinen.
Je hoort ook de omroepster in Tsjechisch en de omroeper in Engels alle berichten omroepen.
De camera is geplaatst op het kantoorgebouw Panorama Business Center.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Voor mensen die het leuk vinden om de livestream te volgen zijn onderstaande plaatjes met indeling perrons.

screenshot.02-03-2016 16.25.19.png
screenshot.02-03-2016 13.51.37.png
Het begin van de platforms wat je hier ziet is het zuidelijke deel, de uiteinden zijn achter het gebouw wordt het noordelijke deel genoemd. Aan linkerzijde zie je het stationsgebouw daar is een platform voor bussen "Wilsona" (N-Wi) voor de bussen richting luchthaven en de IC-Bus richting Mannheim, Straatsburg, München, Neurenberg.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stations in Tsjechië naar infrabeheerder

De Tsjechische spoorwegen dragen hun stations deze zomer over aan de infrastructuurbeheerder, die de stations ook commercieel gaat uitbaten.


De Steering Committee van de Tsjechische spoorwegen, waarin ook de overheid is vertegenwoordigd, heeft op 25 mei besloten tot de overdracht van ongeveer 1500 stationsgebouwen van de Tsjechische staatsspoorwegen ČD aan infrabeheerder SŽDC, de Tsjechische ProRail. In de transfer zit ook een deel van het personeel. Met de beslissing is een eind gekomen aan lange discussies en onderhandelingen. Het overdrachtsproces moet voor 1 augustus zijn afgerond.

Onpartijdigheid
Hiermee ontstaat de door de Tsjechische overheid gewenste situatie: strikte onpartijdigheid bij beslissingen op en over stations voor alle spoorwegondernemingen. In Tsjechië heerst vrije concurrentie op het spoor. Naast de Tsjechische staatsspoorweg ČD zijn vijf andere personenvervoerders op het spoor actief, waaronder Regiojet en Arriva.

Met de overdracht is een bedrag van omgerekend 125 miljoen euro gemoeid. Aanvankelijk was sprake van het dubbele, maar dat zag de Europese Commissie als ongeoorloofde staatssteun. Het vastgestelde bedrag komt overeen met wat de Europese Commissie als bovengrens beschouwt.

SŽDC gaat de stations ook commercieel exploiteren, waarbij de opbrengsten ten goede komen aan de infrabeheerder voor het beheer en onderhoud van het spoornet. SŽDC gaat overigens niet zelf broodjes bakken of casino’s runnen. De provider wil meer kantoorruimte in stations creëren voor met name overheidsorganisaties. Daarvan profiteren werknemers en burgers.

Grande Stazioni
De overdracht geldt onder meer voor het Praagse centraal station Praha hlavní nádraží, dat recent is gemoderniseerd en gerestaureerd, en waar commerciële activiteiten door ČD zijn ontwikkeld in samenwerking met Grande Stazioni, een dochtermaatschappij van de Italiaanse spoorwegen. Enkele stations vallen buiten de transfer, zoals Brno hoofdstation, waarvoor een nieuw station op een andere locatie wordt gebouwd. Het Praagse kopstation Praha Masarykovo is evenmin inbegrepen omdat de eigendomssituatie van het gebouw en de grond onduidelijk is.

Bron: ovmagazine.nl
 

Tabe

† In Memoriam
Ze kunnen me nog meer vertellen. Geprivatiseerde nutsbedrijven en overheidsinstellingen denken eerst aan de portemonnee van de directie en aandeelhouders, en pas héél ver daarna komt het wel en wee van de klant in zicht. Het fabeltje dat vrije concurrentie voor lagere tarieven zorgt, is inmiddels wel de wereld uit geholpen, dacht ik zo. Voorbeelden te over en daar zullen de Tsjechen ook nog wel achter komen.
Zaken als openbaar vervoer, zorg, water- en energievoorziening behoren in handen van de overheid te blijven. Vind ik.

Een berichtje uit 2012 maar ik ben het helemaal met je eens.
 

Ad Verschoor

Donateur
GW-Train-Regio-590x290.jpg


Tsjechië passeert staatsspoorwegen CD op lange afstand

De Tsjechische overheid heeft voor het eerst een contract gegund aan een private spoorwegonderneming in het langeafstandsvervoer. De Tsjechische staatsspoorwegen ČD grepen mis.

Het contract betreft de sneltreindiensten tussen bierstad Pilsen en de stad Most in het geïndustrialiseerde noorden van Tsjechië. GW Train Regio rijdt deze treindienst vanaf 11 december. De afstand is 157 kilometer.

GW Train Regio heeft vier dieseltreinstellen overgenomen van Deutsche Bahn die momenteel worden gemoderniseerd in een revisiebedrijf in het oosten van Tsjechië. In het geheel vernieuwde interieur komt onder meer een rolstoeltoegankelijk toilet.

De minister van Verkeer, Dan Ťok, wil alle langeafstandsverbindingen in Tsjechië op basis van concurrentie in de markt zetten. Overigens is het reizigersvervoer per trein in Tsjechië al geheel geliberaliseerd. Zo rijden tussen Praag en staalstad Ostrava, behalve ČD, ook Regiojet en Leo Express. En in de regio Praag rijdt Arriva voor eigen rekening en risico een eigen voorstadsdienst in concurrentie met ČD.

Inmiddels praten ČD, GW Train Regio, het ministerie en twee regio’s over wederzijdse acceptatie van treinkaartjes en integratie van deze kaartjes in het landelijke spoorwegsysteem. Het ontbreekt nog aan regels op dit vlak.

Bron: ovmagazine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Leo Express wil Tsjechische grenzen over

De Tsjechische vervoerder Leo Express wil internationale passagierstreinen naar Duitsland, Oostenrijk en Polen. Daarvoor heeft het de Tsjechische spoorbeheerder ÚDPI gevraagd om spoorcapaciteit vrij te maken.

Dat meldt de International Railway Journal (IRJ). De maatschappij wil vanaf de nieuwe dienstregeling (9 december 2018) dagelijks met zes voertuigen naar Berlijn en drie naar Wenen gaan rijden. Ook staat in de plannen om ’s weekends twee voertuigen naar Wroclaw te laten rijden. Per 1 april 2019 wil Leo Express vervolgens starten met drie voertuigen per week naar Krakau, om dat aantal op te voeren naar één per dag per 1 augustus 2019.

Barbora Mičková, chef publieke zaken bij Leo Express, vertelde de IRJ dat de ÚDPI hier wel wat voor voelt. Door de internationale treinen toe te laten, worden de wettelijke verplichtingen vanuit de economische-evenwichtstest (EET) niet verstoord. In de EET zijn voorwaarden vastgelegd om het economisch evenwicht te kunnen behouden. Alle Europese lidstaten moeten hierop toezien.

Bron: ovmagazine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
RegioJet: Groot succes


image-1.jpeg

RegioJet: Groot succes op nieuwe treinlijn Wenen-Brno-Praag

Afgelopen jaar lanceerde RegioJet zijn langeafstandstraject van Wenen naar Praag en Brno: vier keer per dag rijden de gele treinen beide kanten op. In slechts twee maanden tijd hebben al 120.000 passagiers de nieuwe verbinding gebruikt. Dit maakt RegioJet een van de meest aantrekkelijke aanbieders van spoorvervoer tussen Oostenrijk en de Tsjechische Republiek.

RegioJet brengt lang gevestigde bedrijven ertoe om veranderingen aan te brengen ten gunste van hun klanten. “We zien een toenemend aantal passagiers dat RegioJet kiest voor dit nieuwe traject naar Praag . Men neemt nieuwe lijn in de eerste plaats als een stimulans om te verkennen steden als Wenen, Praag of Brno “, zegt Radim Jančura, eigenaar en CEO van RegioJet, toevoegend aan: “Tegelijkertijd merkten we dat veel zakenmensen uit Oostenrijk RegioJet als de beste keuze kozen voor hun zakenreizen naar Brno of Praag.
RegioJet is goed op weg om zijn doel te bereiken om in 2018 een miljoen
De respectievelijke prijzen zijn van toepassing op alle stoelen in een klas. Er zijn geen exclusieve, beperkte speciale aanbiedingen die slechts geldig zijn voor een paar passagiers en die weken van tevoren geboekt moeten worden. Zelfs tot een paar minuten voor het vertrek van een RegioJet-kaartje kunnen voor dezelfde prijs worden geboekt, tenzij de trein volgeboekt is. Alle passagiers genieten van de volledige service aan boord van de RegioJet

Bron: treinennieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Traxx voor Regiojet

traxx-cr.jpg


Afgelopen weekend arriveerden de eerste twee ultramoderne multisysteemlocomotieven Bombardier TRAXX voor RegioJet in Tsjechië. De fabrikant voltooide de assemblage en tests in de fabriek in Kassel in Duitsland en na hun aankomst in Tsjechië worden deze locomotieven getest op het Velim-spoorwegcircuit (midden Bohemen) om vanaf mei 2018 volledig operationeel te zijn.

Vanochtend in aanwezigheid van Bombardier en RegioJet begon het testen op het Velim-circuit . Bombardier TRAXX MS2-locomotieven die een snelheid kunnen behalen van 160 km per uur, kregen recent alle goedkeuringen op de netwerken in zowel het Tsjechische SŽDC-netwerk als op Slowaakse en Oostenrijkse spoorwegnetwerken.

Sinds mei rijdt RegioJet met de nieuwe locomotieven zowel op de lijn Praag – Ostrava – Kosice (Slowakije), als op lijn van Praag naar Brno en Breclav en verder naar Bratislava en Wenen. Dit is de eerste keer dat de Traxx-locomotieven worden ingezet op normale passagierstreindiensten in Tsjechië en Slowakije.

Ook in deze landen groeiende intercitytreinen. RegioJet groeide in het eerste kwartaal met 30% en vervoerde 1,25 miljoen passagiers. De enorme toename is voornamelijk te danken aan de komst van RegioJet-treinen op de nieuwe Praag – Wenen-route en aan de versterking van de spoorlijn RegioJet tussen Praag en Brno, waar RegioJet 9 keer per dag in elke richting rijdt en nog een aantal treinen toevoegt.

Bron: treinennieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Regiojet: meer reizigers en nieuw materieel

Regiojet, de private reizigersvervoerder op het Tsjechische en Slowaakse spoorwegnet, meldt dat in het eerste kwartaal van 2018 het aantal reizigers is gegroeid met zo’n 30procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017.


In totaal werden in de eerste drie maanden van dit jaar 1,25 miljoen reizigers vervoerd met de Regiojet-treinen. De toename wordt vooral toegeschreven aan de nieuwe verbinding tussen Praag en Wenen via Brno. In combinatie met de Regiojet-treindienst naar Bratislava rijden tussen Praag en Brno, de twee belangrijkste Tsjechische steden, 9 treinparen per dag. In september komt er een trein naar Bratislava bij en rijden tussen Praag en Brno 10 treinparen.

Afgelopen december begon Regiojet de directe treindienst tussen Praag en Wenen. Van deze verbinding hebben inmiddels meer dan 200.000 reizigers gebruik gemaakt. Regiojet is officiëel geen spoorwegonderneming in Oostenrijk en rijdt daar op de vergunning van de Graz Köflacher Bahn.

Met de aanhoudende groei van het aantal reizigers breidt Regiojet ook het materieelpark uit. Op 14 april arriveerden de eerste twee nieuwe Traxx-locomotieven, die geschikt zijn voor vier verschillende stroomsystemen en tenminste toelating hebben in Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk. In totaal heeft Regiojet bij Bombardier acht locs van dit type besteld en een optie op nog eens 20 genomen. Daarnaast arriveren de eerste twee nieuwe rijtuigen uit een bestelling van zes bij de private reizigersvervoerder. De rijtuigen worden gebouwd door het Roemeense Astra Vagoane Calatori.

Bron: ovmagazine.nl
 

kuurgast

Donateur
overdracht van ongeveer 1500 stationsgebouwen van de Tsjechische staatsspoorwegen ČD aan infrabeheerder SŽDC, de Tsjechische ProRail.
Reparatie van spoorwegstations en sporen door SŽDC.

De overheid van de staatsspoorwegen (SŽDC) is van plan dit jaar tientallen treinstations te repareren voor in totaal een miljard kronen. Het meeste geld gaat naar de regio's Olomouc, Midden-Bohemen en Zuid-Moravië. Op de middellange termijn - over drie jaar - te beginnen met de treinstations in Praag, Pilsen, Tsjechische Budejovice, Pardubice, Teplice en Most herstellen. De twee grootste reconstructie is gepland voor volgend jaar in Praag - de reparatie is voltooid Fanta historisch art-nouveaugebouw van het centraal station en begin met het repareren van Smíchov station.

Naast het treinstation blijft SŽDC investeren in spoorwegen. Het grootste deel van het geld gaat naar Praag, waar hij zal beginnen om dit gedeelte van Praag Hostivař repareren - Praag Centraal Station voor een totaal van 4,5 miljard. Dit zou worden verbeterd tussen Praag en Zuid-Bohemen.
Bron zpravy.aktualne.cz met een interactieve kaart waar de werkzaamheden zullen plaatsvinden.
 

Ad Verschoor

Donateur
RegioJet (Tsjechië) startte met Bombardier TRAXX

Gisteren vertrok vanuit het Centraal Station van Praag naar Ostrava en Návsí, RegioJet voor het eerst met de nieuwe multisysteemlocomotief Bombardier TRAXX. Alle tests waren succesvol doorstaan. Een tweede TRAXX-locomotief is vandaag op dezelfde route in gebruik genomen.

Traxx-Praha-hl_-n__jpg.jpg


Na enkele dagen pilotritten op binnenlandse routes, zal RegioJet de nieuwe locomotieven op de trajecten van Praag naar Brno en verder naar Slowakije (Bratislava) en Oostenrijk (Wenen) inzetten. Deze TRAXX MS2-locomotieven voor een snelheid van 160 km per uur met goedkeuring voor ook Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk. Dit is de eerste keer dat TRAXX-locomotieven worden gebruikt op normale passagierstreinen in Tsjechië en Slowakije.

Ook werden nog twee nieuwe RegioJet Astra-treinwagons in gebruikt genomen van de in totaal 16 van deze moderne voertuigen. Net zoals in alle Europese landen, zal ook RegioJet investeren in de aankoop van de nieuwe voertuigen, voor zijn interlokale en internationale treinen met tientallen miljoenen euro’s. De enorme toename passagiers is voornamelijk te wijten aan de komst van RegioJet-treinen op de lijn Praag – Wenen.

Bron en Foto RegioJet
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië en Duitsland willen een contract tekenen voor een nieuwe spoorlijn

Tsjechië en Duitsland willen een belangrijk contract afsluiten voor de geplande hogesnelheidslijn tussen Praag en Dresden. Dit contract zal naar verwachting ondertekend tegen het einde van volgend jaar, van beide kanten en geratificeerd door de Tsjechische minister van Transport Dan Ťok zei op dinsdag in Berlijn.

Volgens Ťok zou de aanleg van de hogesnelheidslijn door Krušné hory/Ertsgebergte vóór 2030 kunnen beginnen. Om dit ambitieuze project uit te voeren, het bilaterale verdrag moet ook door de parlementen van beide landen - worden geratificeerd - het Huis van Afgevaardigden en de Senaat in de Tsjechische Republiek en de Duitse Bondsdag. Volgens de eerste schattingen kost de aanleg van de spoorverbinding ongeveer vijf miljard euro. Eenmaal voltooid, biedt de route een reistijd van slechts één uur tussen Praag en Dresden.

Bron radio.cz/de.
 

Ad Verschoor

Donateur
V4-staten komen overeen om een hogesnelheidslijn te bouwen

Transportministers uit Polen, de Tsjechische Republiek, Slowakije en Hongarije zijn overeengekomen om een hogesnelheidslijn te bouwen tussen hun vier landen, meldde een persbureau.

Hogesnelheid_TGV_en_ICE_International_small.jpg

Hogesnelheidlijn – TGV 4405 en ICE International 4654 in Frankfurt am Main

De Poolse Andrzej Adamczyk, de Tsjechische Dan Ťok, de Hongaarse Péter Szijjártó en de Slowaakse Árpád Érsek hebben maandag een gezamenlijke verklaring ondertekend om door te gaan met het project, dat naar verwachting de treinen op hoge snelheden tussen Warschau, Praag, Bratislava en Boedapest zal zien rijden, meldde het Poolse persbureau PAP.

Op een bijeenkomst in Štrbské Pleso in Slowakije hebben de vier ministers plannen aangekondigd om een werkgroep op te richten om een haalbaarheidsstudie voor het project voor te bereiden, aldus PAP.

Het persbureau citeerde Polen’s Infrastructuurminister Andrzej Adamczyk dat treinen in de toekomst met snelheden van 250 tot 350 km/u in de regio zouden reizen, met bijvoorbeeld de reistijd van Warschau naar Boedapest verkort tot iets meer dan drie uur “in de snelste optie”, vanaf bijna 12 uur vandaag.

Polen, Hongarije, de Tsjechische Republiek en Slowakije vormen samen een regionaal samenwerkingsplatform dat bekend staat als de Visegrad-groep (V4).

Bron: polennieuws.nl
 

kuurgast

Donateur
Nieuwe dienstregeling begint op 9 december

De nieuwe dienstregeling van de Tsjechische Spoorwegen (ČD) begint op 9 december. Meerdere lijnen zullen sneller zijn en er zullen meer Pendolino-routes zijn. Een nieuwe tunnel en een gerepareerde Pendolino-trein dragen bij aan de veranderingen.

Snellere routes zijn onder meer de route Praag-Pilsen en er zijn directe verbindingen tussen Praag en Opava en van Zuid-Moravië en Ostrava naar Berlijn. De Pendolino zal enkele EuroCity- en InterCity-treinen vervangen. Het naamsysteem voor treinen zal veranderen.

Tussen Praag en Ostrava komt een verplichte reservering, hoewel de datum waarop dit begint nog niet is aangekondigd.

De verbinding Praag en Pilsen wordt met ongeveer 15 minuten ingekort vanwege de opening van de Ejpovice-tunnel. De verbinding tussen Praag en andere West-Boheemse steden zal ook sneller zijn. De verbindingen tussen Praag en München zullen ook versnellen.

De Pendolino vervangt de EuroCity-link op vrijdagmiddag in de richting van Slowakije. Sommige InterCity-treinen worden vervangen door Pendolinos tussen Praag en Noord-Moravië. Aan het einde van verlengde weekends of feestdagen, zal een avond Pendolino van Ostrava naar Praag gaan. De nieuwe InterCity Opavan-route loopt tussen Praag en Opava.
Een Pendolino-trein die bij een ongeval was beschadigd, is na reparatie opnieuw in gebruik genomen.

Uit Slowakije komen nachttreinen vroeg in de ochtend aan in Praag. Vanuit Hongarije en Zuid-Slowakije wordt de laatste dagelijkse Metropolitan-verbinding naar Praag uitgebreid, waar het kort na middernacht arriveert. Eerder eindigde deze treinroute in Brno.

Ombouw van treinwagons in Bohumín zal een derde dagelijkse directe verbinding tussen Praag en Warschau creëren en een gloednieuwe directe verbinding tussen Zuid-Moravië en Krakau.

Een nieuwe internationale nachttrein zal een rechtstreekse verbinding van Wenen via Břeclav en Bohumín naar Berlijn creëren. De route was in gebruik aan het begin van de 20e eeuw, maar eindigde na de Tweede Wereldoorlog.

De namen zullen uniform zijn voor het hele schema uit het nieuwe tijdschema, zoals al het geval is met de Metropolitan-naam voor de route Praag - Brno - Bratislava - Boedapest. Verbindingen van Praag naar Wenen en Graz zullen na een pauze van vier jaar opnieuw Vindobona worden genoemd. De naam gaat terug tot 1957 toen de route een van de weinige treinen was die van een socialistisch land naar Oostenrijk gingen.
Soortgelijke wijzigingen worden ook aangebracht in de nationale spoorlijnen, zodat de meeste namen voor afzonderlijke treinen uit de dienstregeling verdwijnen.

Oudere treinrijtuigen uit Oost-Duitsland worden vervangen door modernere met airconditioning en de rest wordt gerenoveerd met nieuwe stoelen en voorzieningen.
Een kinderbioscoop zal worden geïntroduceerd op de Praag - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb-lijn.
Bron goochelvertaling van prague.tv/en.

De diverse treinroutes krijgen nieuwe namen die je kan vinden onderaan ceskedrahy.cz.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plan voor treinhaltes in Praag 8.

De bouw van nieuwe treinhaltes in Praag 8 heeft een nieuwe stap vooruit gezet. Een onderzoek door de stad laat zien dat twee locaties, in Libeň en Karlín, relatief snel kunnen worden gebouwd. Momenteel zijn er passagierstreinbanen in gebruik in Praag 8, maar geen lokale treinstations.
De stad probeert meer gebruik van treinen voor forensen aan te moedigen, maar sommige delen van de stad worden niet voldoende bediend door stops. Het gemakkelijkst te maken nieuwe station bevindt zich in de buurt van de tramhalte U Kříže in Libeň.
Op de lange termijn wil de stad ook een treinverbinding met de luchthaven Václav Havel Praag aanleggen, die verder zal gaan naar Kladno.
Bron prague.tv/en.
 
Bovenaan