Tsjechische spoorwegen

Topic in 'Vervoer' gestart door Freddy2005, 07-01-2006.

  1. Ze kunnen me nog meer vertellen. Geprivatiseerde nutsbedrijven en overheidsinstellingen denken eerst aan de portemonnee van de directie en aandeelhouders, en pas héél ver daarna komt het wel en wee van de klant in zicht. Het fabeltje dat vrije concurrentie voor lagere tarieven zorgt, is inmiddels wel de wereld uit geholpen, dacht ik zo. Voorbeelden te over en daar zullen de Tsjechen ook nog wel achter komen.
    Zaken als openbaar vervoer, zorg, water- en energievoorziening behoren in handen van de overheid te blijven. Vind ik.
     
    andrenel en Aad Piekaar vinden dit leuk/interessant.
  2. Amen.
     
    kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  3. Vodnik

    Vodnik † In Memoriam

    Ben je de tarieven van PTT vergeten?
    (autotelefoon: 1 gulden 65 per minuut . . . . . . in 1984! Toestelletje 6000 gulden aanschaf)

    En monopoly van energie bedrijven ?
     
  4. Vodnik

    Vodnik † In Memoriam

    Rob Goossens is het oosten ontvlucht en nu schrijft nu dat het nog verder in het oosten zo goed zou zijn?
    Rob G moet is een tijdje hier in CZ komen wonen en afhankelijk zijn van OV, niet in de grote stad Praag maar op het platte land! En graag ook als de winter komt.
    Het is een fabel dat de treinen hier altijd rijden, ook in CZ gaat het vaak mis als de sneeuw onverwacht valt. Tsjechen klagen alleen niet zo gauw, die zoeken een oplossing. Klagen kan ook niet want daar hebben Nederlanders een patent op en dan zouden er licentierechten betaald moeten worden. Dan zijn Tsjechen wel weer net als Nederlanders, als het gratis kan dan zeker ook doen! :D
     
    PuNkEnStEiN vindt dit leuk/interessant.
  5. Cd-spelers waren in het begin ook duurder en cd's ook. En die werden niet door een monopolist verkocht.
    Dat het mobiel telefoneren zo duur was, kwam door het geringere pakket aan faciliteiten om het mogelijk te maken.

    Dat er daadwerkelijk sprake is van een goedkopere NS en een beter functioneren ervan, kan je in twijfel trekken. Zelfs de grote voorstanders van privatisering hebben nu hun bedenkingen.
    Echt sprake van een vrij spoornet is er overigens niet, hooguit enkele minder rendabele lijnen die ook nog eens aan de periferie van het netwerk liggen, worden bereden door andere maatschappijen. Die dan vaak ook nog eens in het verleden in handen waren van de NS.
    De enige echte verandering die er is, is dat berijder en netwerk uit elkaar zijn getrokken, NS en ProRail. En of dat verstandig was? Het is zoiets als je rijst los moeten kopen en dan elders in de supermarkt de zak krijgen.

    In Tsjechië rijden dus wel meer aanbieders op hetzelfde traject. Maar hun faciliteiten zoals spoor en stations moeten ze wel elders inkopen. Iets meer privatisering dus, maar of je de prijs kunt drukken daardoor? De reisplanning en de ticketverkoop worden voor de klant moeilijker. Want in hoeverre werkt de CD mee aan soepele aansluitingen voor een maatschappij die slechts een klein deel van de rails gebruikt?
    Ik hoop in elk geval dat de fouten van hier in Tsjechië verplichte leerstof zijn.
     
  6. kuurgast

    kuurgast Donateur

    De Leo-expres is nog niet zo geweldig als ze wilden doen geloven. Er wordt in meerdere kranten geklaagd over krappe beenruimte en problemen met het sluiten van de deuren, wat direct tot gevolg heeft dat de temperatuur binnen naar beneden gaat. Zodra men Praag verlaat kan je niet meer vertrouwen op het Wifi gebruik en er rijdt nog steeds de helft van het aangekondigde materieel/ritten.
    Bron: aktualne.centrum.cz.
     
    ave271 vindt dit leuk/interessant.
  7. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    [​IMG]
    PRAAG – Tsjechië heeft het openbaar vervoer uitgebreid met een gloednieuwe metrolijn. Deze gaat door Praag en een aantal provincies. De nieuwe metrolijn helpt de toeristen om te reizen naar alle belangrijke en populaire bestemmingen in het land. Hierdoor hoopt de regering het toerisme te stimuleren.

    Subova Catherine, woordvoerder van de Tsjechische Spoorwegen, laat weten dat de metro's verschillende routes zullen afleggen. Een voorbeeld hiervan is Studenka-Ostrava-Bohumin-Bridges. Van de 83 metro's zullen er 71 naar en rond Praag rijden. De 12 andere metro's rijden door verschillende regio's. De voertuigen zullen zo'n 33.400 kilometer per dag rijden.

    De nieuwe metro's zijn uitgerust met comfortabele stoelen, toiletten en er is airconditioning aanwezig. Hierdoor wordt het aantrekkelijk voor de toeristen om een ritje te maken met het nieuwe openbaar vervoer.

    Bron: reisgraag.nl
     
    Pelhřimov en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  8. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Sorry Ad maar hier heb ik wat kanttekeningen bij:
    1 metrolijn? Zover ik weet betreft het elektrische treinstellen die dus gebruik maken van bestaande spoorwegen.
    2 Subova Catherine = Kateřina Šubová.
    3 Bridges is Engels voor brug en zoals de meesten hier wel weten is dat in het Tsjechisch most.

    Dit is een vertaalde kopie van artikel op eturbonews.com, Bridges moet zijn Mosty u Jablunkova.
    Oorspronkelijke artikel staat op magazin.ceskenoviny.cz waar niet gerept wordt over toeristen.
    Info over de 83 nieuwe treinstellen kan je vinden onder City Elefant.
    Tussen Praag en Ostrava gaat de Railjet rijden.
     
  9. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Aad Piekaar en ave271 vinden dit leuk/interessant.
  10. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Zondag 15 december gaat de dienstregeling van treinen veranderen, zie voor info cd.cz.
     
  11. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Nieuwe treinverbinding van Rumburk over Bad Schandau naar Děčín

    Deze spoorlijn is al heel oud, maar een klein stukje tussen Dolní Poustevna en Sebnitz ontbrak. De heropening is 4 juli, waarna je om beide nationale parken (Tsjechisch en Saksisch Zwitserland) kan reizen per trein.
    Kaartjes zijn op deze route grensoverschrijdend, dus kaartjes in Tsjechië gekocht zijn ook geldig in het Duitse deel van de route.

    Bron:novinky.cz.
    Artikel over geschiedenis van deze route kan je lezen op wiki.
     
    bruinh en Pelhřimov vinden dit leuk/interessant.
  12. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Jízdenka na léto / Een kaartje voor de zomer 2014.

    Treinkaart om 14 dagen te reizen in de zomer voor 1190,-Kč = € 43.38.
    Het netwerk ticket dat u kunt gebruiken om 14 dagen te reizen op alle ČD-treinen in 2e klas rijtuigen.
    Dit ticket is geldig voor 14 opeenvolgende dagen,vanaf 1 juli maar uiterlijk tot en met 31 augustus 2014.
    Dus 18 augustus is de laatste dag om er de volledige 14 dagen gebruik van te maken.
    De kaarten kunnen worden gekocht bij de stationsloketten.
    Zie ook cd.cz/en of cd.cz/de.
     
    ave271 en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  13. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Overnachten in gerenoveerde stationnetjes Zuid-Bohemen.
    Compleet ingerichte appartementen met de trein voor de deur.
    Zie jhmd.cz/nase-sluzby/ubytovani.
     
    hgmw en PuNkEnStEiN vinden dit leuk/interessant.
  14. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Nieuw livestream met zicht op Hlavni Nadrazi (Centraal treinstation) van Praag.

    screenshot.02-02-2016 21.24.39.png screenshot.02-02-2016 21.23.43.png screenshot.02-02-2016 21.21.30.png
    Treinspotten via internet.

    [​IMG]
    Afbeelding van facebook/slowtv.cz.

    Op de website slowtv.playtvak.cz is nu het station van Praag live te zien.
    Onder het beeld staat dezelfde informatie die in het station op de borden staat over Odjezd/vertrek en Příjezd/aankomst van de treinen.
    Je hoort ook de omroepster in Tsjechisch en de omroeper in Engels alle berichten omroepen.
    De camera is geplaatst op het kantoorgebouw Panorama Business Center.
     
    Laatst bewerkt: 02-02-2016
    ave271, dennuzzz en Pelhřimov vinden dit leuk/interessant.
  15. Pelhřimov

    Pelhřimov Donateur

    Bedankt voor de tip
    't ziet er 's avonds mooi uit met al die verschillende kleuren

    upload_2016-2-2_22-38-34.png
     
    andrenel, moesti, cor en 3 anderen vinden dit leuk/interessant.
  16. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Voor mensen die het leuk vinden om de livestream te volgen zijn onderstaande plaatjes met indeling perrons.

    screenshot.02-03-2016 16.25.19.png
    screenshot.02-03-2016 13.51.37.png
    Het begin van de platforms wat je hier ziet is het zuidelijke deel, de uiteinden zijn achter het gebouw wordt het noordelijke deel genoemd. Aan linkerzijde zie je het stationsgebouw daar is een platform voor bussen "Wilsona" (N-Wi) voor de bussen richting luchthaven en de IC-Bus richting Mannheim, Straatsburg, München, Neurenberg.
     
    dennuzzz, Pelhřimov, kukel en 2 anderen vinden dit leuk/interessant.
  17. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Stations in Tsjechië naar infrabeheerder

    De Tsjechische spoorwegen dragen hun stations deze zomer over aan de infrastructuurbeheerder, die de stations ook commercieel gaat uitbaten.


    De Steering Committee van de Tsjechische spoorwegen, waarin ook de overheid is vertegenwoordigd, heeft op 25 mei besloten tot de overdracht van ongeveer 1500 stationsgebouwen van de Tsjechische staatsspoorwegen ČD aan infrabeheerder SŽDC, de Tsjechische ProRail. In de transfer zit ook een deel van het personeel. Met de beslissing is een eind gekomen aan lange discussies en onderhandelingen. Het overdrachtsproces moet voor 1 augustus zijn afgerond.

    Onpartijdigheid
    Hiermee ontstaat de door de Tsjechische overheid gewenste situatie: strikte onpartijdigheid bij beslissingen op en over stations voor alle spoorwegondernemingen. In Tsjechië heerst vrije concurrentie op het spoor. Naast de Tsjechische staatsspoorweg ČD zijn vijf andere personenvervoerders op het spoor actief, waaronder Regiojet en Arriva.

    Met de overdracht is een bedrag van omgerekend 125 miljoen euro gemoeid. Aanvankelijk was sprake van het dubbele, maar dat zag de Europese Commissie als ongeoorloofde staatssteun. Het vastgestelde bedrag komt overeen met wat de Europese Commissie als bovengrens beschouwt.

    SŽDC gaat de stations ook commercieel exploiteren, waarbij de opbrengsten ten goede komen aan de infrabeheerder voor het beheer en onderhoud van het spoornet. SŽDC gaat overigens niet zelf broodjes bakken of casino’s runnen. De provider wil meer kantoorruimte in stations creëren voor met name overheidsorganisaties. Daarvan profiteren werknemers en burgers.

    Grande Stazioni
    De overdracht geldt onder meer voor het Praagse centraal station Praha hlavní nádraží, dat recent is gemoderniseerd en gerestaureerd, en waar commerciële activiteiten door ČD zijn ontwikkeld in samenwerking met Grande Stazioni, een dochtermaatschappij van de Italiaanse spoorwegen. Enkele stations vallen buiten de transfer, zoals Brno hoofdstation, waarvoor een nieuw station op een andere locatie wordt gebouwd. Het Praagse kopstation Praha Masarykovo is evenmin inbegrepen omdat de eigendomssituatie van het gebouw en de grond onduidelijk is.

    Bron: ovmagazine.nl
     
    bruinh vindt dit leuk/interessant.
  18. Als ik zie hoe rampzalig in Nederland de splitsing NS - ProRail heeft uitgepakt, wens ik de Tsjechen veel sterkte. Ze zullen het nodig hebben, vrees ik.
     
    camyl, bruinh, Ad Verschoor en 3 anderen vinden dit leuk/interessant.
  19. Een berichtje uit 2012 maar ik ben het helemaal met je eens.
     
    Josje2, bruinh, camyl en 4 anderen vinden dit leuk/interessant.
  20. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    [​IMG]

    Tsjechië passeert staatsspoorwegen CD op lange afstand

    De Tsjechische overheid heeft voor het eerst een contract gegund aan een private spoorwegonderneming in het langeafstandsvervoer. De Tsjechische staatsspoorwegen ČD grepen mis.

    Het contract betreft de sneltreindiensten tussen bierstad Pilsen en de stad Most in het geïndustrialiseerde noorden van Tsjechië. GW Train Regio rijdt deze treindienst vanaf 11 december. De afstand is 157 kilometer.

    GW Train Regio heeft vier dieseltreinstellen overgenomen van Deutsche Bahn die momenteel worden gemoderniseerd in een revisiebedrijf in het oosten van Tsjechië. In het geheel vernieuwde interieur komt onder meer een rolstoeltoegankelijk toilet.

    De minister van Verkeer, Dan Ťok, wil alle langeafstandsverbindingen in Tsjechië op basis van concurrentie in de markt zetten. Overigens is het reizigersvervoer per trein in Tsjechië al geheel geliberaliseerd. Zo rijden tussen Praag en staalstad Ostrava, behalve ČD, ook Regiojet en Leo Express. En in de regio Praag rijdt Arriva voor eigen rekening en risico een eigen voorstadsdienst in concurrentie met ČD.

    Inmiddels praten ČD, GW Train Regio, het ministerie en twee regio’s over wederzijdse acceptatie van treinkaartjes en integratie van deze kaartjes in het landelijke spoorwegsysteem. Het ontbreekt nog aan regels op dit vlak.

    Bron: ovmagazine.nl
     

Deel deze pagina