Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische Spoorwegen blijven vloot vernieuwen.

De Tsjechische Spoorwegen blijven inspanningen leveren om hun vloot te vernieuwen. De huidige verouderde vloot is een van de grootste problemen van de Tsjechische spoorwegen. Het bedrijf heeft zopas een overeenkomst gesloten voor de levering van 15 nieuwe elektrische treinen, City Elefant, voor een totaal bedrag van 3,3 miljard kronen. Ze zouden geleverd worden vanaf de zomer van volgend jaar tot en met december 2011.

novinky.cz

161623-top_foto1-jhmz5.jpg
 
En die oude treinstellen hebben juist mijn bekoring.

Ik ga gerust op een station of stationetje zitten en naar de treinen kijken.

Machtig mooi vind ik dat.

En in een oud hokje vol rook koop ik een biertje en bekijk de hele santemekraam.

Ik begrijp dat het oude spul weg moet, eens ben ik ook aan de beurt, maar voorlopig kan ik er nog genieten.

De glimmende rails, het gefluit van de loc, het gekraak van de wagons....................het tuinpad van mijn vader...........................
 

kuurgast

Donateur
Heer Kukel wat een mooie woorden.:wijs:
Toevallig las ik gisteren dat de Tsjechische Spoorwegen overbodige gebouwen en grond gaan verkopen.Zo zou U zelfs aan een van die prachtige sporen een kotje kunnen bemachtigen.Freddy ik heb vandaag niet zoveel tijd maar zou jij dat kunnen opzoeken?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crisis doet ook hier besparen: wachtlokalen dicht

De spoorwegen gaan in hun besparende maatregelen ook de openingsuren van de wachtlokalen aanpakken. "Wij baseren ons op het aantal passagiers die een wachtkamer op een bepaald tijdstip gebruiken", zegt woordvoerder Peter Šťáhlavský. Onderzocht wordt hoeveel passagiers er van de wachtlokalen gebruik maken en wanneer. Afhankelijk hiervan worden ze vroeger gesloten en gaat de verwarming uit.

idnes.cz

ABR28191d_032122_5188964.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Masarykovo nádraží blijft behouden

De Tsjechische Spoorwegen hebben uiteindelijk besloten om het Mazaryk station niet te sluiten.
Het station dat midden in de stad ligt zal een opknapbeurt krijgen en men hoopt daar nog dit jaar mee te beginnen.
In eerste instantie wil men de vertrek- aankomsthal (foto) renoveren omdat de dakconstructie erg versleten is, daarna komen de kassa's en de gangen aan de beurt.
Geld wil men gebruiken van de verkoop van aanpalende gronden in de Na Florenci straat. Daar worden een aantal oude gebouwen intussen gesloopt.

idnes.cz
 

Bijlagen

  • DSC05534  Masarykovo nádraží.jpg
    DSC05534 Masarykovo nádraží.jpg
    98,1 KB · Bekeken: 2
De spoorwegen gaan in hun besparende maatregelen ook de openingsuren van de wachtlokalen aanpakken. "Wij baseren ons op het aantal passagiers die een wachtkamer op een bepaald tijdstip gebruiken", zegt woordvoerder Peter Šťáhlavský. Onderzocht wordt hoeveel passagiers er van de wachtlokalen gebruik maken en wanneer. Afhankelijk hiervan worden ze vroeger gesloten en gaat de verwarming uit.

tja, dan weten we gelijk ook waarom de Lidl die dagkaartjes zo goedkoop kan aanbieden....
 

Freddy2005

† In Memoriam
ČD heeft voor het eerst sedert 30 jaar opnieuw treinbestuurster

Het is van 1980 geleden dat er nog een treinbestuurster in dienst was bij de Tsjechische spoorwegen.
De dame heeft vorige week het laatste examen succesvol afgelegd en maakt momenteel trainingsritten.
Vanaf half april zal ze voor het eerst met een personentrein onderweg zijn.
Tot op heden telde men slecht één vrouwelijke machinist en dit op goederentreinen bij ČD Cargo, een dochter van České dráhy.

lidovky.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tragische balans wat betreft spoorongevallen

Op de sporen van de Tsjechische spoorweg (ČD) zijn in het eerste kwartaal van dit jaar reeds 65 mensen om het leven gekomen. Het is de meest tragische balans in vier jaar.
In vergelijking met vorig jaar was dit een stijging met 30 procent. Enorm gestegen is het aantal dodelijke slachtoffers aan spoorwegovergangen.
In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er reeds 15 slachtoffers.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Spoorwegen bestellen 33 nieuwe diesel treinstellen

De Tsjechische spoorwegen (ČD) bestellen 33 nieuwe diesel treinstellen bij de Zwitserse firma Stadler Rail. De onderneming is volgens de ČD als enige aanbieder op de aanbesteding ingegaan. De rijtuigen van het type „Regioshuttle“ worden in de Stadler-fabriek in Berlin-Pankow gebouwd. De waarde van de investering bedraagt omgerekend ongeveer 71 miljoen euro.De geklimatiseerde dieselrijtuigen zullen eind 2011 op de regionale lijnen in de regio Liberec en Vysočina ingezet worden.

novinky.cz

211084-top_foto1-tr4g9.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vernieuwing gaat door in rollend materieel

De Tsjechische spoorwegen (ČD) kopen, voor het bedrijf in de regio Ústí tegen 2012, minstens zeven nieuwe elektrische dubbeldekmotorrijtuigen . Tegen 2014 komen er ook nog acht nieuwe dieselrijtuigen bij. De investering bedraagd rond 40 miljoen kronen. Op 7 mei komen op de lijn Děčín – Ústí – Most, bij wijze van proef, de moderne dubbeldekrijtuigen City Elefant ingezet.

radio.cz

idnes.cz
 
vraag !

Wij zijn van 2 t/m 7 mei in Praag en mijn man wil graag 1 dag een treinreis maken.
We zijn weliswaar al een aantal keren in de stad zelf geweest, maar hebben geen idee waar we met de trein naar toe kunnen.
We houden van natuur en authenticiteit...wie heeft er een mooi (en bereikbaar vv op 1 dag !) reisdoel voor ons ??
 
Kutna Hora is de moeite waard, afhankelijk van welke trein varieert de reistijd van 59 min to 1 uur en 20 minuten. Kutna Hora is een oud zilvermijnstadje met een door de Unesco beschermde kathedraal.

Ook Pardubice ligt op een uurtje treinen van Praag. Pardubice is een wat groter stadje met een mooi kasteel en een historisch plein. Sinds kort schijn je bij het centraal station in Pardubice fietsen te kunnen huren voor een redelijke prijs. Als het stadje bekeken hebt (of misschien zou je dat eerst kunnen doen) dan zou je langs de Labe naar "Kuneticka Hora" kunnen fietsen. Pardubice is de nummer 1 fietsstad in Tsjechie. Er zijn fietspaden en goede aanduidingen en weinig heuvels.

Verder dan Pardubice zou ik niet gaan met de trein voor een dag, dan wordt de reistijd te lang.

Veel plezier en succes met de keuze. Ik heb geen ervaring met tripjes met de trein naar het westen of noorden vanuit Praag. In het algemeen zijn de verbindingen naar het oosten (ri. Ostrava, Brno) goed, dan bedoel ik zowel de reistijd en de frequentie van de treinen. Naar het noorden, zuiden en westen prefereren de meeste Tsjechen die ik ken de bus. Voor Pardubice en Kutna Hora is de treinverbinding sneller dan de bus. Een treinkaartje naar Kutna Hora kost trouwens Czk 97. Voor Pardubice betaal je Czk 135. Voor treintijden zie: www.idos.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische spoorwegen stellen nieuwe tarieven voor

De Tsjechische spoorwegen (ČD) hebben vandaag hun nieuwe tariefaanbiedingen voorgesteld.
Onder de merknaam „Sporo Ticket“ worden op internet en per telefoon goedkope spoorkaarten tussen de 14 regiohoofdsteden aangeboden.
Met deze, tot drie dagen voor de reis te bestellen, aangeboden kaarten kost een reis van Praag naar Brno 190 kronen in plaats van 316 kronen aan normaal tarief.
Het aantal kaarten zal wel beperkt zijn in aantal. Voor bezitters van de klantenkaart „In Karta“ biedt de ČD onder de naam „eLiška“ meer goedkopere speciaalprijzen aan naar in totaal 113 steden in Tsjechië.

Goedkopere kaarten worden nu ook verkocht voor reizen naar meerdere bestemmingen in Slowakijë.
De ČD reageert hiermee op de sterke concurrentie van de diverse private busondernemingen.

radio.cz

idnes.cz Zie hier ook een aantal prijsvoorbeelden.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Železniční stanice Choceň is tot mooiste station van het jaar gekozen

Het Oost Boheemse station van Chočen heeft dit jaar de wedstrijd "Mooiste station van Tsjechië" gewonnen. De stemming tussen de tien finale kandidaten was publiek. Er kwamen ongeveer 3500 stemmen binnen warvan er 900 voor Chočen waren. Het station ligt op de hoofdlijn tussen Praag en Česká Třebová. Het gebouw is in de jaren 1870 in neorenaissance opgetrokken en is vorig jaar volledig in zijn oorspronkelijke toestand gerenoveerd.

radio.cz

idnes.cz

TOM33d99a_7Chocen.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Met vier promille onderweg

Een 49-jarige zwaar dronken lokomotiefbestuurder is vandaag van zijn trein gehaald in Přerov. De bestuurder, die pas aan zijn dienst begonnen was, reed met de rangeertrein tot aan een volgend sein en hield het voor bekeken. De bijgeroepen politie stelde vast dat de man in een eerste alcoholtest 3,52 promille liet optekenen. Achteraf bleek hij na een tweede meting zelfs aan 4,05 te komen. Hij werd later nog aan een bloedcontrole onderworpen in het ziekenhuis. Hij riskeert één jaar gevangenisstraf, een boete en een functieschorsing. Het is een werknemer van CD Cargo, maar dat valt onder de Tsjechische Spoorwegen.

novinky.cz
 
Bovenaan