Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

sorry

sorry mayca, ik heb nog een tweede bericht gemaakt omdat ik hier met een storing zat en dacht dat het eerste bericht niet on-line was geraakt..
bedankt voor alle goeie raad. Ik zal het allemaal onderzoeken en je hoort het wel als ik nog vragen heb.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Chantal wil je beide uitstappen afzonderlijk doen of op dezelfde dag ?

Gezien de afstand zou ik opteren voor een autoreis naar Terezin en daarna een pension op te zoeken op de rand van Praag. Zodoende kan je de volgende dag reeds vroeg Praag met bus, tram of metro bereiken en reis je s'avonds rustig terug naar Vrchlabi.

 
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, ik was alleen bang dat je het niet gelezen had. Ik zag nog een treinstation n.l. Smichov, binnenlandse spoorverbindingen. Vanauit Praag is Litoměřice ongeveer 49 km. Dus dat is maar een klein stukje en geloof mij het is echt heerlijk met de trein. Ik weet niet waar vandaan je naar Terezín wilt, maar wil je toch nog met de auto, er is een grote parkeerplaats bij. Dus dat is geen probleem.
succes!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vanuit Praag is Litoměřice ongeveer 49 km. Dus dat is maar een klein stukje .... Ik weet niet waar vandaan je naar Terezín wilt, maar wil je toch nog met de auto, er is een grote parkeerplaats bij. Dus dat is geen probleem.
succes!!

In het eerste bericht staat dat ze in Vrchlabi een huisje zullen huren mayca. :fluit: En een klein stukje met de trein kan zo lang duren.....

Maar ja, jij hebt iets met treinen en treinmannen hé mayca. :)
 
Chantal,
Treinreizen in Tsjechie is geen beproeving.
het is op zich zeer eenvoudig.
Ligt er aan of in de omgeving een station is waar je een snelle verbinding is.
Heb zelf goede ervaringen 40 km rond om praag.
Er zijn ook gebieden waar echte boemeltjes komen dan schiet het niet op.
Tip parkeer auto aan rand van Praag en pak daar de metro kost niets
Vrchlabi Naar Praag is goed te doen met de auto.
Terezin moet je met de auto doen .
Succes
 
Bedankt allemaal

Ik heb nog alle info die jullie mij gegeven hebben nog eens bekeken en ik denk dat we inderdaad naar Praag zullen trekken met de trein en (op een andere dag) met de auto eens naar Terezin gaan. Dan zijn de uitstappen geregeld. Wij gaan namelijk liefst gewoon gaan wandelen in de natuur maar een mens kan toch geen twee weken wandelen he;)
Wij zouden in de buurt van Vrchlabi iets zoeken. 4 Huisjes gevonden bij Happy Home die allemaal in aanmerking komen ( Ponikla, Benecko, Roprechtice of Syrenov). We vertrekken maar 1mei 2008 dus ik heb nog even tijd om te beslissen.:zwaai:
 
En als je dan toch begin mei in het Reuzengebergte bent kun je meteen de forum-meeting op camping Papillon in Dolni Lanov bezoeken. Als ik het wel heb op de 1e woensdag in mei, dus 7 mei.
Toch, Jan en Akkelien?
 
He Keesi, het klopt helemaal en gefeliciteerd met je verjaardag en om weer even on-topic te komen....Chantal, er gaat ook een bus van Vrchlabi naar Praag ( Cerny Most) die doet er ongeveer 2 en een half uur over, maar je kunt gewoon blijven zitten en dat is wel prettig!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
De trein

Met het nieuwe reistijdenschema, dat op 9 december ingaat, zullen treinen nog maximaal 5 minuten wachten op aansluittreinen die te laat zijn. De Tsjechische spoorwegen reageren hiermee op een miljoenenschadestraf die door de regio Olomouc onlangs is uitgesproken voor de voortdurende vertragingen.

Bij grote drukte aan overstappende reizigers kan de lokale reisleiding evenwel langere wachttijden toelaten. Uitzonderingen op deze maatregel zijn evenwel de allerlaatste treinen voor de nachtpauze.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vandaag is een pendolino sneltrein, op de lijn Praag - Ostrava, uit het spoor gelopen in Dolními Počernicemi, een Praagse voorstad. De trein liep kort voor de middag uit het beschadigde spoor, sabotage wordt niet uitgesloten. Nadat de treinbestuurder een bonk hoorde onder de trein trok hij aan de noodrem en liepen zes rijtuigen uit de rails. De snelheid van de trein was niet zo groot zodat er geen gekwetsten waren. De schade aan de pendolino is geschat op 25 miljoen kronen. De onderzoekers blijven geloven in kwaad opzet omdat er in hetzelfde gebied reeds geknoeid is aan het spoor in het verleden.

radio.cz

111684-gallery-62egn.jpg
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.praguemonitor.com/en/228/czech_business/15616/

de tsjechische spoorwegen krijgen in 2008 25 miljard kronen om te investeren in de infrastructuur. een groot gedeelte is afkomstig uit EU fondsen.
dit jaar waren de investeringen 17.5 miljard kronen.
een groot gedeelte van de centjes gaan naar verbeteringen in het spoor van Praag <> Ceske Budejovice en Praag <> Plzen.
dit zijn belangrijke ont/aansluitingen met andere EU-landen.

Tsjechie heeft 1 van de grootste dichtheid van spoorwegen ter wereld. in totaal 9.500 km !
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stroomuitval zorgt voor uren vertraging

Door een stroomuitval in een verzorgingcabine is deze voormiddag in grote delen van Praag het treinverkeer stilgevallen. Enkele treinen hadden hierdoor tot 2,5 uur vertraging. De stroomuitval heeft de stations Praag – Malešice, Libeň, Vršovice,en de doorsteek Libeň - hoofdstation Hlavní nádraží en deels Holešovice getroffen.

Zo'n grote stroompanne hebben ze in de laatste twintig tot dertig jaar nog niet meegemaakt aldus woordvoerder Ondřej Kubala. De directeur generaal van de spoorwegen, Josef Bazala, heeft zich op de openbare tv omroep verontschuldigd.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Machinist komt om bij treinongeluk

Een lokomotief van de ČD Cargo reed deze morgen in op een personentrein in Moravany bij Pardubice. Hierbij kwam de lokomotiefmachinist om het leven. In de personentrein, die nog in het station stond, zaten 12 mensen. Volgens de brandweer is slechts een passagier licht gekwetst. Het ongeluk gebeurde op het hoofdtraject tussen Pardubice en Česká Třebová. Medewerkers van het spoor deelden mede dat het ongeluk voor geen vertragingen zal zorgen.

radio.cz

idnes.cz

novinky.cz

JBA232a0d_084039_981729.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Trutnov heeft het mooiste station van Tsjechië

De stad Trutnov mag met het mooiste station in de Tsjechische Republiek pronken. Dit is althans het geval voor het jaar 2008. Dit is het resultaat van een wedstrijd uitgeschreven door de vereniging van burgerinitiatief Entente Florale CZ. Dit is vandaag door de organisatoren tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Tweede werd Kamenice nad Lipou en derde Šárovcova Lhota.

radio.cz

aefcz.org
 
Bovenaan