Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij een ongeval met de Pendolino is vanmiddag rond 17:00 uur weer een man om het leven gekomen. Man liep plotseling het spoor op bij het station Praha-Klánovice en is door de trein gegrepen. Hij was op slag dood.

Bron: iDNES
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e35485i20060627

eindelijk na maanden van testen en proefrijden (ook met passagiers) is het technische certificaat afgegeven van de pendolino.
de CD heeft CKR 48 miljoen verloren met de extra periode van testen naar de vele incidenten eind 2005.
ondanks dat nu het sein op vielig gaat, hebben al zo'n 250.000 mensen in pendolino gereden.
half juli moeten alle geplande pendolino's gaan rijden.
de connecties naar duistland en oostenrijk laten nog even op zich wachten.
 
Martinka schreef:
OVerigens is deze trein nu overdeel van Sky Team. Het is mogelijk een vliegticket te kopen inclusief een ritje met de trein en vervoer van het vliegveld naar het treinstation.
hallo martinka bij welke maatschapij is dat dan?ik wil mijn tsjechise schoonmoeder op het vliegtuig naar huis laten vliegen(voorhaar de eerste keer)maar ze is een beetje bang dat ze de verbinding van de airpoort naar de pendoline niet kan vinden .groetjes
 

Marcel

Moderator
bron : Slovak Spectator

http://www.slovakspectator.sk/clanok.asp?cl=25145

de pendolino gaat vanaf 10 december 2006 reguliere dienst rijden tussen Praag en Bratislava.
de reis moet zo'n 3 uur 49 minuten gaan duren, dat is 22 minuten sneller dan de huidige verbinding.
de trein gaat tot maximaal 160 km per uur rijden.
de dienst wordt door de samenwerking tussen door České dráhy en Železničná spoločnosť Slovensko mogelijk gemaakt.
 
Met de trein in Tsjechië

Wij gaan volgend voorjaar een huisje huren in de buurt van Vrchlabi en er staan voor mij twee trips zeker op de agenda ; ik wil Praag nog eens zien en ik zou ook naar het kamp van Terezin willen gaan.
Ik las hier al op het forum dat de treinreis naar Praag DRIE uur duurt! Zijn dat allemaal boemeltreintjes? Met de auto is dat toch een pak sneller? Het is wel gemakkelijk met de trein omdat je dan geen parkeerplaats moet zoeken.
Zouden wij dat allemaal wel kunnen uitvissen om bijvoorbeeld naar Terezin te gaan terwijl we, spijtig genoeg, geen woord tsjechisch verstaan of spreken?
Mogen we verwachten dat een treinreis leuk is of eerder een beproeving? Alle info welkom...
 
hoi Chantal,

ik heb vorig jaar een treinreis gemaakt van drie uur naar Praag. Voor ons was dat heel goed. Het gaf mij heel veel rust, lekker naar buiten kijken, geen zorgen waar de auto moet staan etc. In de trein heb ik een hele leuke man ontmoet (onze treinman) en voor we het wisten waren die drie uur om, geen beproeving dus. Eenmaal in Praag konden we naar een balie om te vragen welke trein we terug moesten nemen en om hoe laat. Alles is goed geregeld. Met de auto zou ik er ook drie uur over doen, dus laat ik me liever rijden.

Ik sprak toen ook geen woord Tsjechisch, maar met mijn woordenboekje kwam ik een heel eind. Veel medewerking van het personeel.
Ik was dit jaar in de buurt van Terezín. Inderdaad de moeite om heen te gaan. Ik weet niet van waaruit je wilt vertrekken, maar je kunt ook nu in Nederland kijken of er stations in de buurt zijn, waar je wilt wezen en of je nog een stukje met de bus moet.

Onze Deense buren waren vorig jaar wel met de auto naar Praag en deden er langer over dan wij.
 
Wij zijn ook met de trein van Tabor naar Praag gereisd.
Halverwege moesten we overstappen in een oude bus.
Ondankt dat het erg goedkoop is, snap ik waarom zoveel Tsjechen de auto pakken.
 
Ach joh, de trein is zo leuk.
Buiten dat het goedkoop is zie je veel.
En soms duuurt het lang en boemel je maar verder en verder.
Wachten op de stations is een belevenis.
Treinen bekijken.
Heerlijk de mensen bekijken, de stationsrestauratie in.
Biertje drinken en weer verder tuffen.
Gewoon alles op het gemakkie, heerlijk ontspannen.
Gewoon een keer doen.
 
Wij zijn afgelopen jaar ook op pad geweest met de trein, eerst geprobeerd bij het vvv kantoor info te krijgen wat niet echt lukte.
daarop maar naar het station gegaan, uitgelegd waar we heen wilden.Let wel handen, voeten, duits/engels en boekje kom je een eind
We kregen netjes een uitdraai mee met daarop de vertrektijden aantal km en de ##prijs(+/-)#. zo ook een voor de terugreis.
Dit was goed verzorgd.
Bij de controle in de trein maakte de conducteur een opmerking waarschijnlijk om te zeggen waar we moesten overstappen, hield ons bij het overstappunt in de gaten of het goed ging.

## wij waren met 2 stellen, ik kocht als eerst de kaartjes voor 4 pers.daarna mijn zwager voor 2 pers.en aangezien die meer als de helft van mijn prijs moest betalen vroegen wij hoe kan dat? nou hoe meer pers. hoe goedkoper het wordt, en het is allemaal al leuk betaalbaar.

Kamp Terezin vonden wij heel indrukwekkend, of het per trein bereikbaar is weet ik niet.
 
de tsjechische trein is echt heel leuk en ik denk dat je er met de auto wel ook 3 uur over doet vanaf het reuzengebergte ongeveer. dus ik zal de trein nemen. je komt dan ook al gelijk in het centrum uit terwijl je met de auto eerst nog met de metro moet enzo.
 
Vorig jaar met de trein naar Praag geweest.
De treinreis is al een belevenis op zich, lekker ontspannen en er valt genoeg te zien.
De kinderen vonden het ook fantastisch.

Alleen moet je, niet net als wij, in Praag op het verkeerde station uitstappen want dan moet je nog een flink eind lopen.
 
In mei lln ben ik (via Brno) van Olomouc naar Ceske Budejovice gespoord. Dat was heel comfortabel en het landschap was te genieten. !

Neem wat water en toespijs mee voor onderweg, dan verloopt het traject vlugger dan je verwacht.

Ook de rit van CBudejovice naar Plzen was fijn.

Openbaar vervoer gebruiken geeft een andere dimensdie aan het reizen !!Ik wens jullie veel plezeier
 
Mijn ervaringen met de trein zijn over het algemeen heel goed. Ik vlieg bijv. wel goedkoop naar Bratislava in Slowakije, en pak dan vandaar de trein naar Tsjechië, bijv. naar Valasske Mezirici of Brno. Ook binnen Tsjechië zijn de lange-afstandstreinen zeer plezierig - en spotgoedkoop. Het zijn de boemeltjes die vaak vertraging hebben, maar dat heeft ook wel weer z'n charme. Het is tenslotte vakantie! De reis is (ook in het engels) goed te plannen via internet: http://www.cd.cz/static/eng/
Goeie reis en veel plezier gewenst....
 
De trein is een ervaring op zich. Ik zou Tsjechi!e niet zonder trein willen doen. Het spoorboekje lijkt moeilijk, maar als je logisch nadenkt valt het reuze mee.

Als ik ooit meer tijd heb zal ik een handleiding maken.
 
treinsite

Tatrafan, ik ben eens gaan kijken op de site die je opgegeven hebt maar zo simpel is dat precies toch niet...Je kan precies niet kiezen of je enkel trein wil of ook bus.
En bij bestemming Praag, moet je dan kiezen uit twee stations. Welke moet ik dan nemen?
Als ik wil plannen om naar Terezin te gaan, hoe vind ik dan waar het dichtstbijzijnde station is? Als ik gewoon als bestemming Terezin intyp, dan is die bestemming niet gekend...:confused: :confused: :snik:
 
Chantal,wij wonen letterlijk [bij de trein] in cz, dus we boemelen wel eens naar Praag in 3uur
je kunt ook sneller naar Praag van uit het reuzengebergte,maar dan moet je in Nova Paká opstappen scheelt een uur.
de bus is zeker een optie stopt op de weg nummer 14.
de beste verbings tijden zijn smorgens vroeg rond 6 uur.
het is harstikke leuk en je kan in een dag op en neer.

veel plezier

Loek
 
treinreizen plannen

Bedankt tatrafan voor die toch interessante link naar website.
Maar : hoe weet ik welk station ik moet hebben in Praag? Er zijn er enkele...
Weet er iemand hoe ik naar Terezin kan geraken? Een station is daar blijkbaar niet maar wat zou het dichtsbijzijnde zijn? Die site kent Terezin niet...alhoewel op die site toch de treinen EN de bussen staan...ik snap het dus nog niet helemaal...:oeps:
 
Chantal, 2 berichten boven je heb ik verteld hoe je in Terezin kan komen.
Het centraal station van Praag; Hlavní nádraži is het grootste station van Praag. Doorgangplaats voor internationale treinen en binnenlandse verbindingen naar het zuiden en Slowakije.

Station Masarykovo, Binnenlandse treindiensten, b.v. naar Brno en Liberec.

Terezín heeft geen eigen station, maar Litoměřice wel en die plaats is verbonden door een brug over Elbe met Terezín. Volgens mij is dat wel te doen. De tijden moet je dan nog even vragen bij het station vanwaar je vertrekt.
Chantal, hier nogmaals het station voor als je naar Terezín wilt.
 
Bovenaan