Tsjechische sieraden

Topic in 'Diversen' gestart door cornelia, 11-08-2016.

1. hallo

ik ben op zoek naar sieraden wat echt tsjechie is
    op internet krijg ik plaatjes van alliexpress maar dat is meestal nep {bestel ik ook weleens}
    wij gaan op vakantie naar hlavice {turnov}

bedankt corina

2. In TURNOV op het plein is een KLENOTYwinkeltje en daat verkoopen ze het wel en anders in het muzeum va Turnov hadden ze ook sieraden te koop.

3. hoi
    bedankt ik ga daar zeker even kijken

4. Wat jullie ook kunnen doen is een plaatselijke markt bezoeken. Zoals die van Kohoutov, die jullie waarschijnlijk net zullen missen. Daar hebben wij wel kraampjes met sieraden gezien (en ook gekocht;))

cornelia vindt dit leuk/interessant.
  5. kuurgast

kuurgast Donateur

1/2 uurtje rijden naar Jablonec nad Nisou het hart van de glazen kralen en het Glas- en Bijouterie-museum waar ze ook sieraden verkopen bij de ingang.
    Turnov zit op het plein winkel met český granát.

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  6. hoi

heel hartelijk bedankt
    een zeer goede tip

dank je corina

7. Iets meer gevonden over de boheemse granaat:

Boheemse granaten

De Boheemse granaat wordt beschouwd als de Tsjechische nationale edelsteensoort en werd door de mede-oprichter van het Nationaal Museum in Praag, de professor František Zipp, ooit uitgeroepen tot het mineralogische symbool van het Boheemse koninkrijk.

Sommige soorten Boheemse granaten zijn geheel transparant, andere doorschijnend, andere helemaal niet doorschijnend of mat. Ook de kleur van granaten kan variëren. Meestal komen ze echter voor in verschillende tinten van rood. De kleur en de hardheid van dit mineraal is afhankelijk van de chemische samenstelling.

En hoe zit het met de naam van dit mineraal?

De eerste die deze rode edelsteen ´granaten´ heeft genoemd, was waarschijnlijk ALBERTUS MAGNUS in de 13e eeuw. De edelstenen kregen zo´n benaming omdat de kleur hem deed denken aan de Zuid-Europese fruitsoort granaatappel. Sommige geleerden leiden de naam van het Latijnse woord GRANUM af. Granum betekent graan, de Boheemse granaat komt in de natuur namelijk vaak in vorm van granen voor. De wetenschappelijke benaming van de Boheemse granaat is echter PYROPE. De naam is afgeleid van de Griekse woorden PYR (licht, vuur) en OPS (oog) – een vurig oog. De naam PYROPE werd voor de Boheemse granaten voor het eerst in 1609 gebruikt, namelijk door BOOTIUS DE BOOT, de lijfarts van Rudolf II. (regeringsperiode 1576 - 1610), in zijn verhandeling over edelstenen.

De Boheemse granaten werden in de 19e eeuw met succes tentoongesteld in industriële tentoonstellingen. De Boheemse granaten werden toen een uitstekend exportproduct, vooral naar Rusland. Sieraden met Boheemse granaten werden verder geëxporteerd naar Frankrijk, Spanje, Italië en naar het Oriënt. Granaatsnoeren waren toen hoog gewaardeerd in alle sociale klassen. Zelfs de kroonprins Rudolf van Habsburg heeft in 1871 een granaatsnoer gekocht voor zijn zus, de aartshertogin Gisela.

De grootste collectie van historische werken met de Boheemse granaten ter wereld bevindt zich in het Národní muzeum (nationaal museum), kleine collecties vindt u in het Uměleckoprůmyslové muzeum in Praag en in de Moravská galerie in Brno. Enkele collecties kunt u ook in de scholen Střední uměleckoprůmyslová škola en Vyšší odborná škola in Turnov bewonderen (het werk van de scholieren) en in Muzeum Českého ráje (museum).

Granát, de coöperatieve vereniging voor Kunstproductie in Turnov, werd opgericht in 1953 door het samenvoegen van enkele kleinere bedrijven. Tegenwoordig heeft Granát ongeveer 260 medewerkers.

De coöperatieve vereniging Granát is de enige eigenaar van de mijnen waar de Boheemse granaten gedolven worden. De coöperatie is ook de eigenaar van de merk ČESKÝ GRANÁT (Boheemse granaat).

Sieraden met Boheemse granaten worden als cadeau gegeven aan belangrijke staatsbezoeken, bijvoorbeeld de prins Charles en zijn echtgenote Camilla, Hillary Clinton en Michelle Obama.

Enkele tips voor aankoop van Boheemse granaten:
    • Bij aankoop in de merkwinkels van Granát Turnov heeft u 100% zekerheid dat de sieraden echt zijn,
    • een kenmerk van echte granaten is de grootte van 4-5 mm; wanneer de middensteen groter is, gaat het om een zogenaamde almandien,
    • bij aankoop van de sieraden krijgt u er een certificaat van echtheid bij,
    • de sieraden moeten het keurmerk met de letter G hebben,
    • op de kassabon moet het gewicht van het metaal en het teken van de steen staan, belangrijk is vooral dat er *český granát* vermeld staat.

mazackova en Marwa vinden dit leuk/interessant.
  8. hallo , ik zou graag seed beads kopen in tsjechie ...ik weet dat daar een glasfabriek is met een winkel aan mijn broer is er ooit geweest...<wie heeft het adres? of wie gaat er naar daar binnenkort?

Ik vraag me af of er soms iemand daar naartoe rijdt en hoe ik kostendelend kan meerijden?

Ik zou ook graag andere adresjes hebben waar ik zou kunnen kopen?

9. hoi, heb je al een adres?
    hierbij een winkel waar je heel veel seed beads kunt kopen.
    en heel veel andere glas kralen.
    echt geweldig

Byoux Nonstop
    5 kvetna 953 / 50
    46601 jablonec Nad Nisov

hier heb je echt alles je kijkt je ogen uit.
    ik hoop dat je een mogelijkheid vind om er heen te gaan

groetjes Els

10. kuurgast

kuurgast Donateur

Tsjechisch sieradenatelier maakt uniek hoofddeksel voor Amerikaanse popster Beyoncé

Sieradenontwerpster Anna Škarda uit het Noord-Boheemse stadje Frýdlant werkt momenteel aan een heel bijzondere opdracht. Ze produceert een met juwelen bezet hoofddeksel voor de Amerikaanse popster Beyoncé. Ze heeft onlangs een hoofdband gemaakt voor een andere bekende klant, een van de Kardashian-zussen, Khloé.

Anna Škarda uit Frýdlant leerde de kunst van het sieraden maken op zeer jonge leeftijd. Ze werd geboren in het oosten van Slowakije, vlakbij de Oekraïense grens, waar haar ouders rozenkransen en rouwkransen maakten voor de kost.

Als klein kind wist ze al hoe ze kralen moest rijgen en bloemen moest schikken. Ze ging studeren in Jablonec nad Nisou in Noord-Bohemen, zoals ze vertelde aan de Tsjechische televisie.
    "Mijn ouders maakten handgemaakte rozenkransen en ze bezochten Jablonec vaak om materiaal te kopen van verschillende kleine familiebedrijven."

Anna Škarda vestigde zich uiteindelijk in de Noord-Boheemse stad Frýdlant, niet ver van Jablonec, en vestigde haar eigen merk genaamd Čarbičková Bijoux.
    Samen met haar man Vlado Škarda produceert ze allerlei soorten sieraden en accessoires, waaronder haarbanden met bloemen, verenkronen en unieke hoofddeksels voor speciale gelegenheden, festivals, feesten en bruiloften.

Al haar producten zijn met de hand gemaakt met kunstmatige en gedroogde bloemen, veren en kralen, maar ook met zeeschelpen en metalen toepassingen. Voor grondstoffen zoals glaskralen gebruikt Anna altijd dezelfde leveranciers als haar ouders voor hun rozenkransen.

Anna's klanten komen van over de hele wereld, waaronder artiesten als de Tsjechische rapper Paulie Garand of de folkband Vesna. Haar prachtige sieraden waren te zien in muziekvideo's, kunsttijdschriften en burleske shows.

Momenteel werkt Anna Škarda aan een opdracht voor een van de popkoninginnen, Beyoncé:
    "Toen ik me realiseerde dat de opdracht in kwestie eigenlijk voor Beyoncé was, sprong ik overal heen en begon te huilen van vreugde! Ik ben erg zenuwachtig, dus ik verander steeds de ornamenten en de plaatsing van de kralen!"

Bij het maken van haar sieraden zoekt Anna Škarda inspiratie voornamelijk uit haar thuisregio. In Pasen, Slowakije en Oekraïne, worden bloemenkransen, bekend als ‘partas’, traditioneel gedragen door meisjes en jonge ongehuwde vrouwen als onderdeel van hun nationale kostuum. Maar ze zoekt ook inspiratie in andere culturen, bijvoorbeeld bij indianenstammen.

Het topstuk voor Beyoncé bevat plastic sieradencomponenten, maar ook kunstbloemen en glasparels. Hoewel de productie van het ingewikkelde hoofddeksel slechts een kwestie van dagen of zelfs uren is, duurt het ontwerp veel langer, legt Anna's echtgenoot Vlado uit.
    "Anna is de auteur van het ontwerp. Samen bespreken we hoe het eindproduct eruit komt te zien. In het geval van Beyoncé hebben we inspiratie opgedaan in haar muziekvideo's en foto's."

Behalve voor haar merk Čarbičková Bijoux, maakt Anna Škarda ook kettingen, armbanden en andere sieraden en woonaccessoires gemaakt van kleurpotloden, verkocht onder het merk Čarbičková Pencils.

Bron english.radio.cz.

11. Als u van prachtige uitzichten in het brede landschap houdt, dan is Kozákov (744 m) de beste optie voor u. Kozákov is de hoogste berg in het Boheems Paradijs (Český ráj) en een bekend vindplaats van edelstenen. Zij werden door prehistorische jagers al verzameld om er eenvoudig gereedschap van te kunnen maken. In de middeleeuwen werden edelstenen van deze vindplaats gebruikt bijvoorbeeld voor de versiering van tempels, met name jaspissen waren zeer geschikt voor mozaïeken.

De meeste edelstenen werden gevonden aan de zuidelijke en zuid-oostelijke kant en naast jaspissen waren dat voornamelijk agaten, chalcedonen, kwartsen en amethisten. De traditie van het bewerken van edelstenen en de productie van sieraden is in deze regio tot op heden gebleven. De prachtige edelstenen kunt u bewonderen in het museum van de heer Votrubec in de gemeente Kozákov of op een tentoonstelling die regelmatig in Lestkov gehouden wordt.

Kozakov is een berg vol halfedelstenen en edelstenen. Er zijn amethisten, rokerige stenen, citrijnen, chalcedoon, agaten, jaspers en carneool. In de zuidelijke helling van Kozákov kun je ze zoeken in overleg met de eigenaar van de Votrubcov-steengroeve en ze vervolgens vermalen in de plaatselijke maalderij.

De Votrubec-steengroeve diende ooit als het zwaartepunt van halfedelstenen, maar tegenwoordig is dit gebied een nationaal natuurmonument en is mijnbouw hier verboden. De groeve is ongeveer 40 m hoog en ligt aan de zuidkant van Kozákov. Als je een beetje geluk hebt, kun je hier nog een halfedelsteen vinden. De groeve is eigendom van de heer Votrubec en is in overleg met hem toegankelijk. De steengroeve van Votrubec omvat het Museum van Edelstenen, dat zich in de buurt van de steengroeve bevindt.

Tegenwoordig geeft een kaartje voor het museum bij Votrubce bezoekers het recht om met de hand in de steengroeve te gaan. De lokale edelstenen hebben Karel IV al geboeid. - Kozakken Agaat maken deel uit van de decoratie van de kapel van St. Kruisen in Karlštejn, jaspersopnieuw vind je de sarcofaag in de kapel van St. Wenceslas in de kerk van St. Welkom bij de Praagse Burcht. De Kozakov-stenen behoorden ook tot de edelstenen van de collecties van Rudolf II. De berg was een afzetting van agaat, rokerig, chalcedoon, citrien en kristal. Later veranderden de tijden en werd de groeve vooral gebruikt om materialen voor wegenbouw te winnen. Als het je lukt om een halfedelsteen in een museum te vinden, kun je deze laten slijpen.

In het museum staat een zogenaamde Jewel Box, ondergronds geopend. Het presenteert het unieke werk van studenten en docenten van de Vakschool voor het malen en zetten van edelstenen (nu de Secondary School of Applied Arts en College of Turnov), opgericht in 1884. Elk jaar in juli wordt hier het International Jewellery Symposium gehouden.

bron: https://www.kudyznudy.cz/aktivity/votrubcuv-lom-a-muzeum-drahych-kamenu
    bron: https://www.cesky-raj.info/dr-nl/10100-kozakov-de-beschermende-berg-van-het-boheems-paradijs.html

12. Turnov 'stad van de edelstenen'

Turnov is al in 1250 opgericht en ligt aan de rivier de Jizera. Daardoor is Turnov vooral bekend om zijn handel en traditionele ambachten op het gebied van edelstenen. Agaten en jaspissen afkomstig uit Kozakov werden al door de eerste bewoners bewerkt. In de 16e eeuw vestigden zich hier slijpers van de traditionele edelstenen, waaronder de wereldberoemde Tsjechische granaten. Het centrum van Turnov is niet veel meer dan - alweer - een vierkant plein met daaraan aan paar zeer mooie gebouwen, waaronder een museum. 's Zomers worden in dit museum regelmatig op maandagmiddagen bezichtigingen georganiseerd.

In 1884 ontstond hier de eerste Midden-Europese school voor vakmannen op het gebied van het verwerken van edelstenen. De huidige Middelbare kunstnijverheidsschool (SUPS) heeft vijf studievakken: slijpen en graveren van edelstenen, goud-en zilversmederij, vlak-en plasticgrif op metalen, kunstsmederij en slotenmakerij en kunstgieterij. De school krijgt veel binnenlandse en buitenlandse erkenning. Veel van de studenten blijven - als ze afgestudeerd zijn - werken in de grootste traditionele werkplaats: de DUV Granat in Turnov. Elk jaar, in het laatste weekend in mei, wordt de oud-Boheemse jaarmarkt gehouden, waarbij oude handwerken worden vertoond en in juli wordt jaarlijks de 'Edelsteen en sierraad in het Boheems Paradijs-actie' gehouden.

bron: http://www.natuurlijk-tsjechie.nl/steden-dorpen-turnov.htm

https://www.granat.cz/en/

Granát, cooperative for the art production, Turnov
    Výšinka 1409
    511 01 Turnov
    Česká republika

Deel deze pagina