Tsjechische legitimaties voor EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Iets onverwachts op deze site maar toch een topic wat ik nergens tegenkom. Wellicht weet een lezer antwoord op mijn vraag te geven.
Ik wil mijn Tsjechische schoonmoeder enkele weken naar NL halen met vliegtuig, ze heeft geen paspoort maar CZ is een EU land dus met een IDkaart moet dat kunnen: Is dat hetzelfde als een Obcanska Prukaz? Of is dat weer iets anders? Ken dat van vroeger maar dat was een soort boekje.......
 

dennuzzz

Donateur
Ligt volgens mij ook aan de maatschappij.
Bij klm mocht ik een keer met rijbewijs naar praag.
Had veel winkelpasjes verwijderd uit portemonnee en ook per abuis mijn idkaart.
Zou dit bij de maatschappij navragen.
 

kuurgast

Donateur
Ligt volgens mij ook aan de maatschappij.
Bij klm mocht ik een keer met rijbewijs naar praag.
Dennuzzz, die kaart is vergelijkbaar met onze Nederlandse identiteitskaart en daarom gewoon geldig in Europa.
Wat betreft reizen met rijbewijs, dat heb ik ook eenmaal gedaan naar Griekenland.
Kwam de avond voor vertrek erachter dat mijn pas was verlopen en bij de balie nooddocumenten op Schiphol verwezen ze me door naar de vliegmaatschappij, want je mag volgens hen wel binnen Schengenlanden reizen op een rijbewijs. Klinkt heel raar en volgens de regels zou dat niet mogen, maar op de website overheid staat dat je een rijbewijs mag gebruiken bij controle door de marechaussee en laten die nu controleren op Schiphol. :D
 
Dit draadje zie ik pas nu. Fijn dat je in NL naar het buitenland mocht (net als Dennnuuzzzz) met een rijbewijs, maar hoe ging dat dan op de terugreis? Waren de nooddocumenten inmiddels aangekomen in het buitenland?

Een NL-rijbewijs is in NL geldig als ID-bewijs, maar in het buitenland niet. Daar ben ik helaas vaak genoeg tegenaan gelopen....
 
Bovenaan