Tsjechische Kersthuisjes?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Direkt na Kerstmis gaan wij naar Tsjechie en dan wil ik op zoek gaan naar Kersthuisjes. Op verschillende sites heb ik ze al gezien, maar typisch Tsjechische huisjes heb ik nog niet kunnen vinden, wie kan mij helpen? Welke winkel in CZ verkoopt ze?:confused:
 

kuurgast

Donateur
Denk niet dat je ze zomaar vindt in Tsjechië. Die huisjes in de Nederlandse tuincentra zijn bijna allemaal van firma L....

Stukje geschiedenis van ad.nl:
Hoewel de miniatuurhuisjes pas een sinds een paar jaar in de winkel staan, gaat de geschiedenis ervan terug tot de 19de eeuw.

De oorsprong ligt waarschijnlijk bij de Duitse en Tsjechoslowaakse immigranten die in Amerika rond de kerst bescheiden handgemaakte dorpjes in elkaar knutselden. De handel komt eind 19de eeuw op gang, vanuit Duitsland. Vanaf de jaren ’40 worden ze ook in Amerika zelf geproduceerd.
Een van de eerste bedrijven die de porseleinen huisjes op de markt brengt, is Department 56. In 1976 verschijnt het eerste ‘dorp’; het bestaat uit zes huisjes. Eind 20ste eeuw komt er concurrentie van Dickensville en Lemax. In 2006 start het Nederlandse bedrijf Edelman met Luville, een collectie miniatuurhuisjes die specifiek is gericht op de Europese markt.

Je zal zelf aan het werk moeten om de enige echte Perníková vesnička te maken. ;)
Of voor CP die mooie Selské baroko huisjes. :stout:
 
We gaan met Kerst ons huis opleuken met een hoekje met Kersthuisjes. Nu weet ik, dat ze die ook in Tsjechie verkopen, maar hebben ze ook typische Tsjechische huisjes? Hebben jullie die wel eens ergens gezien?

Graag tips!

DSC05228.JPG
 
Bovenaan