Tsjechische kentekenplaten

  • Onderwerp starter Deleted member 495
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

D

Deleted member 495

Guest
Men komt in tsjechie verschillende kleuren van kentekenplaten tegen. Zo heb je daar de witte (normale voertuigen), de gele (bedrijfswagens) en blauwe (speciaal voor buitenlanders die in Tsjechie wonen). De blauwe kom je weer in 2 variaties tegen. Donkerblauw (oude kentekens) en licht blauw (nieuw). Aangezien de blauwe platen voor buitenlander discrimerend werken, hebben ze ongeveer 2-3 jaar geleden de wet herzien en kunnen ook buitenlanders een witte (of gele) plaat krijgen. Uiteraard wel tegen betaling (bij omwisseling).
 
Ik vind het raar dat ze niet gewacht hebben met de nieuwe kentekens tot ze bij de EU zaten, dan hadden ze gelijk een blauw vakkie met CZ en sterretjes erbij kunnen doen.

Die platen zijn er pas, beetje raar dat ze met veel vooruit kijken en met dat niet.

Alle Duitsers hebben het ook nog niet, alleen de nieuwe platen, misschien dat de Tsjechen ook daluk de platen weer aanpassen.

Misschien dat iemand het weet?
 
D

Deleted member 495

Guest
Ze hebben overigens ook de inhoud van het kenteken veranderd. Vroeger kon je zien uit welke regio een voertuig kwam (UHx staat voor Uherske Hradiste). Feitelijk een 'okres' nummer. Nu hebben ze het gebied vergroot en het kenteken aangepast aan de Kraj (vergelijk met nederlandse provincie). Als ik dan een nieuwe auto ga kopen, krijg ik een xZx kenteken. De x staat voor een cijfer, bijvoorbeeld 1Z5 gevolgd door een volgummmer - 1355. Het zal nog wel wat jaartjes duren, alvorens alle auto's een nieuw kenteken hebben. tegen die tijd zullen ze wel weer een nieuw systeem hebben bedacht.
 
Dat nieuwe systeem is trouwens dommer dan het vorige, was veel handiger en leuker.
Overigens: de gele platen zijn ook afgeschaft, kijk maar naar nieuwere bussen of vrachtwagens, die rijden nu ook op wit. Alles wordt wit..
 
D

Deleted member 495

Guest
Hee dat is nieuw voor mij. Bedankt Stijn, weer wat geleerd. Ja het pude kentekensysteem was leuker. Kon je nog eens zien waar iemand vandaan komt.
 
Wat ik dus niet begrijp is waar ze dus niet het oude systeem hebben aangehouden tot de evt EU platen (als ze überhaubt) komen.

Misschien waren de combinaties op haha.

Na ja, we zien het van zelf wel.

De kentekenplaatsen van een tijd terug, 20 jaar ofzo, hadden zelfde combi's maar waren wel kleiner en van ander materiaal, dat hebben ze paar jaar terug wel verbeterd.
 
D

Deleted member 495

Guest
De combinaties waren bij lange na niet op. Ik denk dat het iets te maken heeft met de infra-structuur, want sinds de invoering van de Kraj gebieden, hebben we ook nieuwe platen.
 
Nou laatste Praganees die ik zag rijden zat toch erg hoog in de A serie haha. En dat het met de kraje te maken heeft weet ik ook wel, maar als jij de stad zag weet je ook uit welke kraj hij komt zeg maar.
En aangezien alles al een tijd terug werd veranderd in CR, alles moest aangepast worden wegens EU regelgeving enzo.
Maar waarom hebben ze dan niet ook gelijk iets met die platen gedaan.
Als ze dat over een paar jaar gaan doen, duurt het helemaal weer lang voordat dat eens op alle auto's zit.

Na ja... wat ik al zei, we zullen zien he haha
 
D

Deleted member 495

Guest
Ach er rijden hier nog steeds oude Skoda's rond van 20-25 jaar. Die zullen ook nog wel zo'n 10-15 jaar meegaan. Dus oude platen blijf je nog heeeeeeeeeeelllllll lang zien
 
Maar er rijden ook oude Skodovka's rond met nieuwe platen, dus de plaat is niet meer overdraagbaar op auto maar op verzekeraar (systeem van belgie), of snap ik het niet meer goed.
Neen, de gele platen zijn inderdaad weg, Robert. Dat vind ik overigens hoogst eigenaardig omdat de EU zowel in NL als in B juist meer differentiatie wil (vandaar de invoer van Taxiplaten, platen voor vrachtwagens, etc..)
 
De platen zijn wel degelijk overdraagbaar op auto.
En niet het systeem als in Belgie.

Maar zoals het altijd al is geweest, als jij naar een andere okres verhuisde, of de auto verkocht aan iemand uit een andere okres moest de plaat vernieuwd worden aangezien de plaat dan niet in de juiste Okres thuis hoort.

Sommigen geven het niet op, omzijlen het denk ik.
Dus blijven ze met de zelfde rijden als ze verhuizen.

Maar dat is een manier om nieuwe platen te kunne krijgen.
Ook als je plaat niet meer leesbaar (beschadiging of na aanrijding, wat dan ook) of als er een plaat gestolen is, dan krijg je ook nieuwe platen ! [edit: niet krijgen maar kopen natuurlijk haha]

smile.gif
 
In oostenrijk hebben ze weer hele andere platen
crazy.gif
 

Bijlagen

  • 35001-spz  kentekenpl..jpg
    35001-spz kentekenpl..jpg
    4,7 KB · Bekeken: 5
Bovenaan