Tsjechische glaskunst in Roden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Galerie Barth-Art in Roden (Drenthe)

Al meer dan 12 jaar bevindt zich in het centrum van Roden Galerie BARTH-ART voor liefhebbers en verzamelaars van glas en kunst. Brigitta en Jindrich Barth, beide geboren in Tsjechië, exposeren glasobjecten van diverse Tsjechische kunstenaars.


barth-art1-768x533.jpg

Brigitta en Jindrich Barth temidden van glaskunst (foto Cindy Houwen).

“Ik ben opgegroeid in het gebied waar veel glas gemaakt wordt - het noorden van Tsjechië - en ik had altijd al een liefde voor het glas. Eind 2003 is onze galerie officieel geopend. Door de vele contacten die ik in de jaren heb opgebouwd door mijn rol binnen de Stichting Oost-West Kontakten en de partnergemeente van Noordenveld Litomysl, kwam het idee om zelf een galerie te openen. Het contact met de glasblazers was er, ik spreek de taal en we kregen de kans een eigen galerie te beginnen. Het is een hobby van mij, nog steeds”, vervolgt Brigitta.

In de galerie is met name het werk van een viertal bekende Tsjechische glaskunstenaars, Jaroslav Svoboda, Zdeněk Kunc, Josef Novotny en Jiri Pacinek, te bewonderen. Objecten met elk een geheel eigen stijl. Om de collectie up-to-date te houden, gaat Brigitta zo’n vier keer per jaar op bezoek bij de glasblazers in Tsjechië. Naast de glaskunst presenteert de galerie om de twee maanden een nieuwe tentoonstelling van hedendaagse kunst. Zo kleurt het werk van Lonia Scholvinck, Tatiana Kratochvil, Hinnie Lamian en Rob Koedijk wisselend de muren.

Unica’s
De heer des huizes, Jindrich Barth, is zelf ook kunstenaar en maakt met name wandobjecten. Met materialen als glas, koper, lood en bladgoud werkt hij het liefst, wat resulteert in unica’s. De galerie is deze maand omgetoverd tot het thema “Engelen, licht & glas” en staat hiermee volledig in het teken van de kerst. Naast glasobjecten, zijn er o.a. glazen hangers te vinden voor in de boom, kandelaars en kristallen (wijn)glazen.

Galerie Barth-Art is gevestigd aan de Padkamp 21 in Roden.
Openingstijden:
wo t/m vr 13.00-17.00 uur
za 10.00-17.00 uur.

Zie voor meer informatie www.barth-art.nl of breng een bezoekje aan de facebook pagina (barthartgalerie).

Bron: roderjournaal.nl
 
Leuk om te lezen. Ikzelf ben een keer bij iemand die in Lomnice nad Popelkou woont geweest om zijn kunst te bekijken.
Nou blijkt dat hij ook al in Ootmarsum op de kunstmarkt had gestaan. Zo dicht bij ons in Nederland ook geweest en helaas niet geweten van te voren. Als ik een keer in de buurt ben kom ik bij jullie een keer kijken.
 
Bovenaan