Film Tsjechische films/regisseurs

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoihoi

Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in de Tsjechische films. Maar heb niet veel meer gezien dan Kolya en Skritek :). Daarom de vraag:

1: Wie zijn de belangrijkste (alt.) filmmakers in Tsjechie?
2: Welke films zou je mij aanraden te zien?

groetjes
Nanja
 
Een hele mooie is 'Hou de trein in het oog' van Jirí Menzel naar een boek van Hrabal. In statig zwart wit. Door het NRC Handelsblad uitgeroepen tot een van de twaalf Europese klassiekers.

En nu ik het er toch over heb, ga hem zo meteen maar weer even bekijken.
 
Ik heb laatst Otesánek (little Otik) gezien van Jan Svankmajer.
Het is een Tsjechische film uit 2000.
Het is wel een bijzondere film, volgens mij vind je het iets of helemaal niets.

Het gaat over een echtpaar dat geen kinderen kan krijgen en dit dolgraag wil. Op een dag treft karel een boomtak aan in de tuin, die wel iets weg heeft van een kind. Door enige aanpassingen door Karel ziet Bozena het bruine gedrocht aan als haar kind en adopteert het onder de naam Otik. Gevoed door de op hol geslagen moederinstincten van Bozena komt Otik wonderwel tot leven en beschikt over een ongekende eetlust.......en dan verdwijnen er bewoners uit het dorpje.

De film van Jan Svankmajer is gebaseerd op een Tsjechisch volkssprookje.
Ik had wel, vooral in het begin, "Waar zit ik naar te kijken...?", maar toch wilde ik de film afzien. Het is een bijzondere film, goed geacteerd en mij kon hij toch wel boeien.
 

Freddy2005

† In Memoriam
2086.jpg



imdb.com

moskwood.nl
 
Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in de Tsjechische films. Maar heb niet veel meer gezien dan Kolya en Skritek :).
groetjes
Nanja

Ik heb ook de film;"Hou de trein in het oog", van Jiří Menzel, heb hem alleen nog niet gezien. Ik ben er wel heel benieuwd naar.
Maar ik zou graag "Kolja" willen kopen, maar heb hem nog niet gevonden. Als iemand weet waar ik hem kan krijgen.....graag!

Ja, Freddy, dat is 'm! Het ziet er wel bizar uit hè!
 
Ja natuurlijk Freddy, kopen natuurlijk. Het probleem is dat ik wel graag de Nederlandse ondertiteling erbij wil hebben en dat is me (nog) niet gelukt. Ik ga verder met zoeken. Bedankt in ieder geval:).
 

Pelhřimov

Donateur
Mayca, ik moet Kolja ergens op video hebben. Als ik hem gevonden heb hoor je het wel.

Ik heb vorig jaar kaartjes gewonnen voor de internationale premiere van de film "Lunacy" van Svankmajer op het filmfestival van Rotterdam. Maar ik was blij dat hij afgelopen was. :*:

Zelf ben ik al tijden op zoek naar de film Babička op dvd maar die heb ik ook nog nergens kunnen kopen.
 
Ik heb thuis ook paar hele mooie tsjechische films, maar ondertiteling meestal in het engels. Voor nederlanders, die deze hebben gezien, was het wel genoeg.

Kolja
Ostre sledovane vlaky
Samotari
Pelisky
Musime si pomahat
Zelary
Obecna skola
Postriziny
en paar andere...
 
Een hele mooie is 'Hou de trein in het oog' van Jirí Menzel naar een boek van Hrabal. In statig zwart wit. Door het NRC Handelsblad uitgeroepen tot een van de twaalf Europese klassiekers.
Dit is toch dezelfde als 'Zwaarbewaakte treinen' (Ostre sledované vlaky) gebaseerd op de novel van Bohumil Hrabal? Ik ben die titel nog niet eerder tegengekomen.

Bij steengoede CZ regisseurs ook even Václav Vorlíček vermelden, ongekroonde koning van Tsjechische komedie's en sprookjesfilms.
 
Wow. What a question.

I think the most popular directors are:

Forman, Menzel, Fric, Kachyna, Polak, Vorlicek (and many more) from the old ones
Hrebejk, Slama, Sverak from the newer ones

But it's quite hard to answer such a point of view-question...
 
Jeanne, ik heb Kolya. Sorry dat ik niet even gereageerd heb. Wat een bijzonder mooie film. Ik heb hem een aantal keren al bekeken. Waar haal je zo'n geweldig klein mannetje vandaan, die Kolya zo ontroerend neerzet.

Jeanne, in ieder geval bedankt!
 
Allereerst Dybbuk: klopt is hetzelfde, Zwaarbewaakte Treinen en Hou de trein in het oog (valt waarschijnlijk nog wel te bestellen via de site van het Nederlandse NRC Handelsblad).

Ik ben niet zo'n filmkenner, maar me valt opeens de film Knoflikari (wellicht niet juist geschreven) in. Ik viel er ooit ergens middenin, maar als een film mij langer dan vijf minuten weet te boeien is ie goed. Vrij absurde film.
 

Pelhřimov

Donateur
Toevallig kwam ik met de kast opruimen een band tegen waar deze film uit 1997 op staat. Ik ga "Knoflíkári" binnenkort bekijken.

Edit: bijschrift bij deze film:
Van Petr Zelenka. Met o.a. Eva Holuboava, Jiri Kodet, Vladimir Dlouhy en Borivoj Navratil.
kokura, Japan 6 augustus 1945. De bewoners die zich oefenen in het vloeken klagen over de aanhoudende regen.Ze realisern zich niet dat dankzij die regen niet Kokura maar Hisirshima wordt gebombardeerd. Schijnbare toevalligheden en een radioshow verbinden, soms gezocht, zes episoden. Ze spelen zich, na de proloog in Japan, af in Praag precies 50 jaar later. Het zijn absurde verhalen waarin Petr Zelenka alledaagse mensen portretteert die vat proberen te krijgen op de chaos in hun leven.
Een werkeloze spoorwegbeambte spuugt met precisie tegen rijdende treinen en de titel Knoflíkári, wat zoiets als ‘knopenhapper’ betekent, verwijst naar een man die de gewoonte heeft met een kunstgebit tussen zijn benen knopen van banken en stoelen af te bijten.
De geestige film met zwarte onderlaag won de Tiger Awared op het filmfestival Rotterdam 1998.
 
Bovenaan