Tsjechische feestdagen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

leuk al die andere gebruiken in de cz.
Wij waren er het vorig weekend en toen werd vrouwendag gevierd.
Als vrouw kreeg je dan een bloemetje, ik denk net zoiets als hier moederdag
 
Beste luitjes,

Volgende week gaan naar Tsjechië, naar Vsen, in buurt van Turnov. 8 Mei zijn we er ook nog. Weet iemand van jullie of er dan festiviteiten in het kader van bevrijdingsdag georganiseerd worden? Zo ja, waar, wat moeten we echt niet missen?

Graag reactie.

Groet,

Jack
 
Niet echt veel speciaals, hoor. Voor de meeste mensen is het een mooie vrije dag, dit jaar gunstig een donderdag, dus twee mooie vrije dagen. Veel kleine winkels zullen dicht zijn, instituties ed. ook.
 

kuurgast

Donateur
8 mei Den vítězství/Dag van de Overwinning, einde van de tweede wereldoorlog.
Alle winkels waren dicht en veel mensen maakten gebruik van een vrije dag door erop uit te trekken.
Overal kwam ik auto's tegen met fietsen op het dak of de trekhaak voor fietstochten en veel wandelaars in de natuur.

De tweede zondag in mei Den matek/Moederdag.
 
De Tsjechen hebben feest vandaag: 28 oktober 1918 werd de eerste Tsjechische republiek gesticht, met aan het hoofd 'vadertje' Masaryk. Dat wordt vandaag gevierd met o.a. uitreikingen van medailles, huldigingen, kransleggingen etc.
 

kuurgast

Donateur
de Senaat heeft het voorstel gedaan om Goede Vrijdag als officiele nationale vrije dag aan te gaan merken.
als compensatie doet men het voorstel om de Internationale Vrouwendag af te schaffen.
het voorstel is aangenomen met 41 stemmen van de 62 uitgebrachte stemmen.
maar of het voorstel het ook haalt in de Tweede Kamer ?
10 jaar later......Dit is vorig jaar aangenomen in het kabinet.
Na 65 jaar is Goede Vrijdag dit jaar voor het eerst weer een vrije dag.
Bron radio.cz/de.
 

Ad Verschoor

Donateur
Moederdag in Tsjechië.
Leuk is dit voor moeders in Tsjechië. Zij vieren Moederdag als feestdag, vandaag, op de tweede zondag in mei. Zij hebben echter nog een dag om verwend te worden de Internationale vrouwendag op 8 maart. Dat betekent dus twee keer een moeder verwen-dag per jaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vaderdag
Op deze vroege zondagmorgen heb ik nog even wat tijd voor mezelf. Je realiseert je dat het vandaag Vaderdag is en dat kinderen en kleinkinderen en nu dus ook je achterkleinkind langskomen. Normaal geef ik niet zo om dit soort dagen, maar gelet op het te verwachten bezoek zijn ze toch wel leuk. Je ziet het hele koppel op zo'n dag weer even bij elkaar.

Op Wikipedia lees je dan : Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders, waarbij hun vaderschap, vaderlijke plichten en de invloed van vaders in de samenleving wordt gevierd. In Nederland wordt het gevierd op de derde zondag in juni.

Ik vind de uitleg wat teveel van het goede en houd het maar gewoon op een gezellige Visite-dag. Wel ontdek ik nog op die pagina dat op dezelfde dag Vaderdag gevierd wordt in Tsjechië en je vraagt je af op welke wijze dit gebeurd. Is dat net zo als in Nederland ? Ik wens jullie allemaal een hele plezierige dag.
 
Bovenaan