Tsjechische emigranten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Nederland zijn er in het verleden vele mensen geemigreerd naar andere landen..
Enkele voorbeelden zijn Australie, Nieuw-Zeeland, Zuid-Amerika, Canada en de Verenigde Staten.

Nu weet ik dat de Nederlanders daar vaak bij elkaar gingen wonen in dorpen en steden..
Dit heeft bv in Michigan (usa) geleidt tot echte woongemeenschappen waarin alleen maar nederlanders wonen.. (dorpen als Holland, Zeelant, Midlburg)
Je kan in die dorpen nog echt de nederlandse sfeer proeven.
(Molentjes in de voortuin; zondag naar de gereformeerde kerk toegaan)

Ook in Zuid-Afrika zijn vele Nederlanders neergestreken de laatste eeuwen.. (Zie de vele nederlandse plaatsnamen en de Afrikaanse taal)

Nu zijn er ook een hoop Tsjechen en Slowaken in het verleden geemigreerd.

* Bestaan er ergens buiten CZ en SK ook stadjes en dorpen die tsjechische namen hebben?

* Hebben die Tsjechen en Slowaken ook daar nog hun eigen tradities?

* Hebben jullie nog verre familieleden ergens in de wereld waarmee je nog contact of iets dergelijks hebt?

* Het schijnt dat er ook Tsjechen en Slowaken naar bv Rusland en Siberie zijn geemigreerd? (Gedwongen en ongedwongen)

Weet iemand er iets meer over vertellen?
 
Zeer boeiende materie.Wellicht zijn de Sorben in Duitsland Tsjechen??
In Kroatie zijn ook resten van Tsjechische dorpen.
Ik weet dat in Maasmechelen in 1936 een Tsjechische school was<mijnwerkersmigranten>
 
De Sorben (ik ben er niet zeker van) stammen toch van de Polen af?
In de buurt van Bautzen heb je dus net zoals in Friesland dubbele naambordjes. (bv. Bautzen = Budysin)

En in Eindhoven heb je dus "Batadorp" dat is een wijk net zoals in Zlin die speciaal gebouwd is voor de arbeiders van de Bata-schoen-fabriek. (maar daar werkten geen Tsjechen maar Nederlanders; Misschien een enkele Tsjechische chef?)
 
Interessant om dit uit te zoeken.
Ik zelf heb Tsjechische gemeenschappen van emigranten nooit gezien of van gehoord. Ik ben behoorlijk bereisd, kan ik wel zeggen, maar ook nooit wat tegengekomen. In bijvoorbeeld USA en Canada zie je wel vaak hele stadjes en dorpen die geheel Nederlands zijn.
Mijn inziens hebben Tsjechen-Slowaken geen behoefte aan om bij elkaar te wonen. Ik kan uit eigen ervaring spreken, ik zoek het ook niet op. En in mijn (Tsjechische) kennissenkring ken ik niemand die dat zou willen.
Dat is wezenlijk verschil met de Nederlander. Als een Nederlander in het buitenland Nederlands hoort praten, loopt die gelijk heen en knoopt een gesprek aan, en vaak blijven ze hele vakantie bij elkaar hangen. Een Engelsman doet het ook. Als een gemiddelde Nederlander op vakantie gaat, zoekt die al bij voorkeur een NL-camping op. Of boekt een hotel met 'NL-eigenaar/beheerder' of 'geliefd bij Nederlanders' zoals zo vaak in de gidsen staat omschreven.

Tsjechen zijn een beetje op zichzelf, die doen het niet zo makkelijk.
Zo denk ik althans over.
 
Er zijn denk ik wel honderdduizenden, misschien wel een miljoen Tsjechen en Slowaken met de Holland-Amerikalijn vertrokken naar verre streken. Het lijkt mij sterk dat die niet ergens hun tradities in stand houden?

En kan iemand iets vertellen over een tsjechische minderheid in Rusland; ik heb gehoord dat de tsjechische regering moeite doet om die weer naar CZ te halen.
(net zoals de wolga-duitsers naar duitsland terugkeren)
 
Over de Sorben: de Sorben vormen een West-Slavische stammengemeenschap, net zoals de Tsjechen, de Slovaken of de Polen. Bij de Sorben is het voornaam de beseffen dat twee stammen overleefd hebben: de opper- en de neder-Sorbische stam. De oppersorbische leunt meer aan tegen de Tsjechen (bv. Budysin, Bautzen) en de nedersorbische meer bij de Polen (bv. Chotebusz, Cottbus). Na de Tweede Wereldoorlog wouden de Sorben graag in Tsjechoslovakije wonen, maar dan is toch niet gebeurd.
Tsjechen in Rusland en op de Balkan: in Rusland zijn er nazaten van twee groepen, een eerste groep zijn afkomstig uit de Tsjechische legioenen van Masaryk die het moesten opnemen tegen de Rode Legers na de Oktoberrevolutie. Een Tweede groep zijn de Tsjechen die al dan niet vrijwillig naar de Sovjet-Unie vertrokken zijn tijdens het communisme.
Balkan: op de Balkan heb je verschillende Tsjechische dorpjes, vooral in Kroatie, Servie en Roemenie, maar bijv. ook in Bosnie. Deze dorpjes zijn tot stand gekomen tijdens het Habsburgse Rijk. De Oostenrijkers zagen de Tsjechen graag als brug tussen de autochtone Slavische bevolking en de Oostenrijkse leiding. Tsjechen mochten er hogere functies uitoefenen maar bijvoorbeeld ook bier brouwen.
Verenigde Staten: Daar weet ik niet veel over; maar er zijn er toch wat naar vertrokken voornamelijk Pittsburgh en Chicago zijn toch een beetje Tsjechoslovaakse kolonies geworden in de Twintigste eeuw. Je hebt er Tsjechische kranten en veel verenigingen plus een Texaanse variant van de Tsjechische taal.
 
Van Amerika weet ik echt niets. Van Dhr. J.Kohlbacher heemkundige kring Eisden<B.Limburg>heb ik wel een concrete getuigenis.

Tussen 1932 en 1936 vestigden xich bij ons een duizendtal Tsjechen en Slovaken. Ze vestigden zich in de tuinwijk bij de koolmijn.In tegenstelling tot de Polen hadden ze weinig kringen<socios/clubs>.

Ze waren vrij rustig en bekend om hun technische precisie voor het uitmeten en plaatsen van de pijlers.Velen kwamen uit Bohemen en er waren ook een tiental Boheemse Duitsers bij<Sudteten>

In 1935 stichten zij hun eigen kleuter en lagere school voor avond- en zondagsschool.De volwassenen kwamen maar met enkelen naar de Franse lessen.velen verstonden Duits zodat zij ons Maaslands plat verstonden.

Op een of andere manier verstonden de Polen en Tsjechen elkaar ook in hun eigen moedertaal.

Na de grote wereldbrand kwamen er pamfletten bij de Tsjechen om terug te keren naar hunner heimat.Er werd gezegd dat zij aldaar een groot huis met gronden voor niks zouden krijgen.Het waren huizen van vermoorde en weggewezen Duitse Bohemers.

In januari 1946 vertrokken zowat alle Tsjechen met den tram naar Luik, alwaar ze den trein naar Nurnberg namen.
Slechts een tiental zijn achtergebleven waaronder<namen van families>

Van den meesten hoorden we niets meer van sommige kregen we nog brieven.

Ps; Deze getuigenis bevestigd wat eerder door Vasek is beschreven,vrij solitair en autonoom.Er zijn nog twee foto"s van hun vertrek.
 
Er zijn dus in de VS heel wat plaatsen met iets Tsjechisch erin! En ook daar in Canada is dr nog genoeg te vinden.

Vasek, zou je ook ens willen kijken of je in Australie en Nieuw-Zeeland iets kan vinden?

En Jacques: Dr is dus in jouw streek eigenlijk niets meer wat aan hun verblijf herinnerd?

In Kenia hebben zich in de eerste helft van de vorige eeuw ook een hoop Tsjechen gevestigd. Bata heeft er een grote fabriek gebouwd..
 
Ik ben hier ook een inwijkeling, de families die gebleven zijn ken ik ondertussen wel.Sommige van deze fam. hebben een belangrijke rol gespeeld en spelen ze nog in de middenstand.
De Polen,Slovenen en Oekraieners hebben nog altijd alhier hun eigen feesten en verenigingsleven.
In onze winkelstraat hoor je meer dan vaak een slavisch onderonsje.
Van Tsjechische restanten denk ik wel dat de genoemde heemkundige kring nog aanwijsbare gegevens heeft. Zal eens navraag doen.
In het cite-limburgs<mengtaal> hoor je vaak nog wel woorden,waar ik dan van denk ..das Tsjechisch.
Voorbeelden;
- tis thus just "n BORDEL<wanordelijk>
- Ich mot ne mien BARAK<moet naar huis>
 
Ik heb nog contact gehad met vrienden in Canada, hier de reactie:

Hi Folks,
I found an interesting website that may answer some of your questions. HYPERLINK http://cssk.ca/ If you click on CSAC HEAD OFFICE and then HISTORY, you'll find a wealth of info. I couldn't find any reference to a Czech community still in existence
although the article refers to some from the past. I hope this answers some of your questions. Let me know if you'd like me to keep checking.
 
Ik ben wat tegengekomen over Tsjechische verenigingen in Mexico, Paraguay, Argentinie, Spanje en Chili..
Titel van de website

Heeft er misschien eens een van de tsjechisch sprekende leden zin om bv een mailtje naar die man in Paraguay te sturen en hem te vragen hoe het zit met de CS gemeenschap daar?
 
Ik heb een amerikaanse vriendin die is geboren in New Prauge, Minnesota. Hier zijn ook een groot aantal Tsjechen neergesterken. Er worden daar ook veel festivals etc. georganiseerd en de link met de CZ is goed te merken.

Wel is het zo dat zo'n gemeenschap ook snel veramerikaniseerd. (is dus meestal vereuropaniseren, want de echte amerikanen hebben ze bijna allemaal over de kling gejaagd.).

De gene die in haar famillie de overtocht naar Amerika hebben gemaakt waren een man uit Schotland, en een half belgisch en half Tsjechische moeder. (ze hadden elkaar in de VS ontmoet)

Wel in New Prauge gaan wonen.

Ik ben met haar ook een paar dagen naar CZ geweest. In Praag het graf van Dvorak bezocht, en toen we over de rest van het kerkhof liepen, kwamen de meeste namen bekend voor.
 
Hoi Ralph,

Ik kan wel zeggen dat de meeste interessante ervaring van mijn leven tot nu toe was, toen ik in 2001 twee Tsjechische dorpen in Roemenië heb bezocht. Stijn heeft ook al wat over het bestaan van deze dorpen geschreven. Als je daar bent heb je echt een gevoel dat je minstens vijftig jaar teruggegaan bent in de tijd. We woonden bij een gezin in huis in het dorpje Svatá Helena, waar alleen Tsjechen wonen. Ze spreken nog steeds enorm goed Tsjechisch als je nagaat dat ze er al sinds 1825 wonen. Als je het interessant vindt, kijk dan op www.banat.cz (in het Tsjechisch). Spreek je geen Tsjechisch, dan kan ik je wel wat meer informatie geven als je wilt.
 
Lisa, is een interessante page over die Tsjechen in Roemenie.. Ook zijn het hele mooie foto's op die page.
Het lijkt net als of het in de jaren 40 of 50 is, er komt geen traktor aan te pas, alleen paarden en karren.
Echt een aanrader voor iedereen om dat eens te bekijken.
smiley20.gif
 
Bovenaan