Tsjechische eerlijkheid

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Fietsen gingen we die ochtend, het was mooi weer, kijkers, fototoestellen en wat te eten en te drinken mee en zo gingen we op weg.
Heerlijk was het, mooie bossen, geweldige uitzichten over weilanden en meertjes die met de kijkers werden gespot op vogels e.d..
Na een uur of vier fietsen op een bankje een ijsje gegeten aan het meertje Hejtman. Mijn kijker had ik toen even aan het bankje gehangen waar we op zaten, want mijn fiets stond achter mij dus dat vond ik niet zo’n veilige plaats.
Nadat we ons ijsje ophadden zijn we weer verder gefietst naar de camping bij Chlum u Trebone waar we om een uur of twee aankwamen.
Daar hebben we nog wat rond gekeuteld en om ongeveer vier uur zouden we weggaan naar een concert in Jindrichuv Hradec en dan voor die tijd in die stad nog even eten.
Misschien was het een goed idee (zei Jan) om mijn kijkertje mee te nemen, dat is een lekker klein dingetje, dat doen we wel vaker.
Nergens mijn kijker te vinden, na lang en diep nadenken kwam ik tot de ontdekking dat hij nog aan dat bankje moest hangen!!!
Paniek in de tent dus!!!! Hoe ik zo stom kon zijn!!! Die was natuurlijk allang weg!!! Er kwamen op die plek heel veel mensen langs!!! Voor alle zekerheid toch maar even gaan kijken! Natuurlijk hing hij er niet meer, dat hadden we ook niet verwacht, maar wat er wel hing was een briefje, met op de ene kant in het Tsjechisch en op de andere kant in het Duits en daarop stond:

DAS FERNGLAS
IST IN DER PENSION
“HEJTMAN”
ABZUHOLEN.

P. BENEŠ

Wij naar dat pension, maar deze heer Beneš was op dat moment niet aanwezig, dus zijn we eerst maar wat gaan eten anders zouden wij te laat zijn voor ons concert.
Nog een keer naar het pension waar de heer Beneš nu wel aanwezig was en ons vertelde dat hij op het bankje twee!!! uur had zitten wachten. Omdat er toen nog steeds niemand de kijker op was wezen halen heeft hij in het winkeltje er vlakbij een pen gekocht en een papiertje gevraagd op het briefje te kunnen schrijven.

We hebben de man een flinke beloning gegeven en hem honderd maal bedankt voor zijn eerlijkheid en geduld om dit voor vreemden te doen.

Hij vond wat hij gedaan dat heel normaal!!!!!
 
denk je nu werkelijk dat dit soort zaken alleen maar in cz voorkomen.kom nou ,dat gebeurt overal.eerlijke mensen heeft niets te maken met nationaliteit.laten we wel proberen om objectief te blijven.toch????
 

Marcel

Moderator
gaat het verhaal er nu over hoe niet slim het is iets te vergeten ? :fool: óf om hoe eerlijk deze tsjechische meneer is ? :lees:

p.s. : ik vergeet nooooooooit iets !!! :puh:
 
cor schreef:
denk je nu werkelijk dat dit soort zaken alleen maar in cz voorkomen.kom nou ,dat gebeurt overal.eerlijke mensen heeft niets te maken met nationaliteit.laten we wel proberen om objectief te blijven.toch????
Natuurlijk cor, gebeurt dit niet alleen in de CZ. Ik heb het misschien anders gelezen dan jij en vond het een mooi verhaal, omdat ik blij word van dit soort dingen. Waar het ook gebeurd, in welk land dan ook. Corry had deze ervaring in Tsjechië, dus deelde ze het met ons. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Ik had "mijn goed gesprek" ook in Italië kunnen hebben, maar ik had hem in Tsjechië. Dat wil nog niet zeggen dat ik niet weet dat je overal lieve, vriendelijke mensen hebt, die je dag weer goed maken;)
 
Bovenaan