Tsjechische deathmetalband "Tortharry"

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tortharry – Sinister Species

De drie Tsjechen van Tortharry brengen met Sinister Species hun negende album uit in de 27 jaar dat de band actief is. Toch werd de band pas een keer eerder besproken op Zware Metalen. Sinister Species is de opvolger van het in 2013 uitgebrachte Hollow. Voor collega Willem Migom was het destijds zijn eerste kennismaking met Tortharry. Een kennismaking die hem deed besluiten de rest van het werk van deze heren eens te beluisteren.

Ik kan niet anders dan hem gelijk geven en raad iedereen aan hetzelfde te doen. Maar begin eerst maar eens met dit album. Het staat namelijk bol van de technisch aandoende death metal, die op een hoog niveau wordt gebracht. Muzikaal en vocaal leunt het zwaar op de snellere nummers van Behemoth. Je kunt met minder worden vergeleken…

Zoals gezegd, klinkt het technisch. Mede door een goede productie wordt het nergens een brij; sterker nog, de basgitaar valt in positieve zin op. Behept met een loodzwaar geluid en uitstekend in staat om te grooven, pakt Vacek in vrijwel elk nummer zijn momentje en vult een iets rustiger muzikaal gitaarrifje met een lekker loopje. Als John Entwistle (The Who) in een deathmetalband zou zitten, had het zo geklonken. Goed gedaan en het zorgt ervoor dat de aandacht de volle tien nummers niet verslapt. De beste nummers staan op de tweede helft van Sinister Species, met het bijna dansbare Perpetual Delay als hoogtepunt. Hoewel ik de motoriek van een boekenkast heb, lukte het zelfs mij niet om bij dit nummer stil te blijven staan.

Met ruim 35 minuten is het allemaal wat aan de magere kant, maar dat kan ook een bewuste keuze van de band zijn geweest. Een toevoeging van twee extra nummers had een overdaad geweest. Nu hebben we te maken me een ijzersterk album, waarmee de heren de komende drie jaar weer menig (festival)podium kunnen veroveren.

Tortharry-Sinister-Species-350.jpg


Bron: zwaremetalen.com
 
Bovenaan