Literatuur Tsjechische boeken in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

weet iemand of er ergens in Nederland (liefst omgeving Gelderland) Tsjechische (kinder) boeken te lenen zijn?

Wij willen onze kinderen nog altijd tweetalig opvoeden maar in nederland is het lastig om zonder een fortuin uit te geven aan boeken goed en voldoende leesmateriaal aan de kinderen aan te bieden. Nederlandse boeken en cd's kun je uit de bibliotheek halen en daar maken we veelvuldig gebruik van.
We gaan net niet vaak genoeg naar Tsjechie om gebruik te maken van de bibliotheek daar.

Hoe doen andere/medeforumleden dit thuis?
 
Tsjechshop adverteert met tweedehands Tsjechische kinderboeken, maar het aanbod is minimaal (11 stuks!): http://tsjechshop.nl/boeken/boeken-in-tsjechische-taal/kinder/jeugdboeken/tweedehands-boeken

Ook op boekwinkeltjes.nl kan je zoeken door bij de zoekmachine bij 'overig' Tsjechisch in te vullen. Erg gefilterd is het resultaat echter niet.

Misschien ook wel een goede vraag om eens bij het Tsjechisch Centrum (Czech Centre) aan te kaarten: http://hague.czechcentres.cz Ze geven ook taalcursussen en wat is een taalcursus zonder boeken?
 
ebooks zijn inderdaad wel een interessant alternatief. Had ik nog niet eens bij stil gestaan. Mijn kids zijn nog te jong om zelf te lezen dus voorlezen en plaatjes kan ook op een tablet.
Om zelf te lezen en kijken zal ik denk ik iets anders moeten verzinnen.
Jij hoeft helemaal niet een fortuin uittegeeven als Jij bij een "antikvarijat" koopt hoor.
Haha, dan weet jij nog niet wat voor plannen ik heb om een bilbiotheek thuis te vullen maar je hebt gelijk, de kosten zijn zeker te beperken.
 

Vodnik

† In Memoriam
Welke leeftijds categorie? Wij komen regelmatig in bookshops in Praag vergelijkbaar met "de Slechte". Als ik weet waar je belangstelling naar uitgaat kan ik wel kopen en opsturen.
 
Ik heb helaas geen boeken voor je, maar wel een tip. Ik lees mijn kinderen zelf meestal Nederlandse boeken voor en ik vind Tsjechische kinderboeken vaak aan de moeilijke kant voor de bedoelde leeftijdscategorie - vaak op rijm, te moeilijke taal enz. Maar wat mijn kinderen al vanaf een jaar of drie een geweldig boek vonden en vinden is Kvak a Žbluňk jsou kamarádi van Arnold Lobel. Het is een vertaling, dat wel, maar erg leuke verhalen, zowel voor de kinderen als de voorlezer, zelf als je het voor de vijftigste keer voorleest. De andere delen uit de Kvak a Žbluňk serie vond ik wat minder, maar dit is echt een aanrader.
 
Even ter verduidelijking: Ik vroeg niet specifiek of mensen boeken voor mij hebben maar hoe jullie het thuis doen/gedaan hebben. Ondanks dat, toch fijn om de boeken aangeboden te krijgen.

@Karla, ik zal je een PM sturen.

@Vodnik, dank voor het aanbod maar dat hoeft niet. We komen zelf regelmatig in Tsjechie.

@Lisa, mijn dochter is bijna 4 maar vindt voorlezen helemaal geweldig. Ze kan ook lekker zelf bezig zijn met bladeren door boeken en plaatjes kijken. Ik heb een aantal hele leuk boeken liggen (inderdaad op rijm) en dat vindt ze ook niet erg. Ik zal eens gaan kijken naar die boeken van Lobel.
 
Bovenaan