Muziek Tsjechische blaasmuziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Muziek van gerenomeerde - veelal mahrische - blaaskapellen zijn wekelijks te beluisteren via mijn radioprogramma bij de Lokale Omroep in het Brabantse Sint-Michielsgestel ( Lokaal 7 FM radio ).
Onder de noemer: Populaire Blaas & Volksmuziek " laat ik liefhebbers van deze muziek nu al zo'n 10 jaar genieten. Het programma is naast eigen kabelsysteem ook te beluisteren via internet-radio.
Dus u kunt ook genieten als u dat wilt. Elke zaterdagmiddag van 14.00 - 16.00 uur ben ik live in de studio - Het programma heeft op dinsdagavond een herhaling van 21.00 - 23.00 uur. Zie voor internetradio onze radio-website: www.lokaal7.nl

Daarnaast heb ik samen met mijn vrouw Paula een website geplaatst met veel nieuws en fotowerk van diverse concerten en festivals.
Daarnaast is onze Agenda vrij aktueel, van gebeurtenissen in eigen land en ook van België en ook gebeurtenissen in Tsjechië en Slowakije.

Uiteraard kan ik u nog veel en veel vermelden over de Tsjechische blaaskapellen..... dus als u graag wilt weten ... wat let u om even contact te nemen.
P.S. onze website is: *****
Op onze site zijn een aantal tracks te beluisteren van o.a. Tsjechische TOP-orkesten.( dat moet u zeker eens uitproberen !! )

Tot zover onze 1e berichtgeving - er zal zeker nog meer volgen.

Met groeten vanuit het Brabantse Sint-Michielsgestel
Tiny & Paula van den Oetelaar

[EDIT] Website is uit de lucht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn Tsjechische blaaskapellen nu echt zo onbekend ??

Met mijn grote liefde voor de blaasmuziek (in het algemeen) heb ik op dit forum nog niets kunnen ontdekken van de vele blaaskapellen die het land rijk is. In bijna ieder dorp, en zeer zeker de wat grotere plaatsen is en zijn er in Tsjechië blaaskapellen en ensembles. Ik noem u als voorbeeld enige namen van deze blaaskapellen, en dat zijn voor ons liefhebbers (ook in Nederland en in België) zeker niet de allerminste. Wat dacht u van: Gloria – Mistrinanka – Stribrnanka – Tufaranka – Veselka / Praag – Babouci – en niet te vergeten de blaaskapel van de beste trompettist die Europa momenteel heeft n.l. Vlado Kumpan - u/s Musikanten.
Is dit alles voor u nu onbekend of ben ik een van de enigste op dit forum die deze kapellen kent.
( behalve dan van het forumlid “ f1Adams “ maar daarvan weet ik dat hij muzikant is ).
Bovengenoemde blaaskapellen spelen met regelmaat in Nederland en België. En daar worden deze concerten/festivals met veel enthousiasme bezocht. Daarom vraag ik mij af waarom deze namen niet op de e.o.a. manier op het forum vermeld zijn. Ook dit is cultuur. Niet alleen in ons land – en ook België – maar ook natuurlijk in Tsjechië – met name in Moravië.
Willen enige forumleden dat vrijblijvend eens kenbaar maken door een korte reactie.
Ben erg benieuwd daarover !! :)

Nogmaals, ik ben erg benieuwd of uw muzikaliteit ook is doorgedrongen tot de vele blaaskapellen die Tsjechië – Moravië rijk is.

Met groeten vanuit het Brabantse Sint-Michielsgestel
Tiny en Paula.
 
Wat let jullie om de diverse websites van Tsjechische blaaskapellen en muzikanten toe te voegen aan de Links-pagina van dit forum? Wellicht dat dan ineens blijkt dat er veel meer belangstelling voor deze muziek is dan jullie nu denken. ;)
 
Bedankt voor de berichtgeving, maar toevoegen van de vele website's van alleen al de blaaskapellen in Tsjechië dat is geen optie.
Als men geintresseerd is voor deze blaaskapellen dan klikt men alsnog wel op hun website's.
Maar het verbaasd ons dat er zo weinig van bekend is... en dat valt ons een beetje tegen.
Overigens, heel veel succes met het forum. We mogen er graag naar kijken en veel van lezen.
Groetjes: Tiny & Paula.
 
Kom toch al een redelijke tijd in Tsjechie.
Alleen in de begintijd zag ik wat blaaskapellen optreden.
Al vele jaren hoor of zie ik er niets meer van.
Maar dan ook werkelijk niets.
Ik had eigenlijk het idee dat het een zachte dood was gestorven door invoering van andere westerse bezigheden.

Dus zou ik zeggen dat de blaaskapellen in volledige anonimiteit zijn gehuld.

Het zij zo.

Een plezierige groet van Kukel.
 
ja het is inderdaad erg jammer dat je er bijna niks meer van hoort of ziet.
wij gingen altijd naar de blaaskapelconcoursen in muntendam, sávonds was er dan de kapel prespolanka, hierbij speelde ook ludwig, we hebben hem en zijn vrouw en kinderen nog opgezocht in tsjechie.
Dit is ongeveer 14 jaar geleden, ik was zwanger van onze dochter (wist dit echter zelf toen nog niet) het was een geweldige ervaring om te kijken en te voelen hoe de tsjechen wonen en leven, we zijn de hele dag gebleven en het was echt super.
ludwig is inmiddels helaas overleden
hij vertelde toen dat er weinig feesten meer worden opgeluisterd door kapels.
sohajka is ook een paar keer hier in friesland geweest, ook een geweldige kapel.
ludwig vertelde ook dat er vaak alleen nog maar wordt gespeeld als er een dorpsgenoot overlijdt, ik hoop dat ze bij zijn uitvaart ook prachtig hebben gespeeld
Erg jammer want de muziek is werkelijk schitterend.

nog even een link,
de zuidema kapel speelt tsjechische muziek.
hieronder een link waar je nummer van hun cd kan beluisteren
http://www.zuidemakapel.nl/luisteren.htm
 
festival

Afgelopen zomer waren wij bij een blaasmuziekfestival in Bechyne. Erg leuk, we wisten van tevoren niet precies wat het zou inhouden, maar we zijn zelf actieve harmonie-mensen, dus we konden onze nieuwsgierigheid niet bedwingen.
Er traden diverse blaaskapellen op, waaronder ook Babouci. Leuk, als je tussen het tsjechische publiek door liep, hoorde je iedereen meezingen!
Het leukste vonden wij het jeugdorkest wat er optrad. Zo'n 40 jongelui, in klederdracht (!) die vol enthousiasme musiceerden! Dat maakte in elk geval voor onze dochters (11 en 14) veel goed, want die hadden het na 3 blaaskapellen eigenlijk wel gezien...

Het enige wat ik er zelf jammer aan vond, is dat het in een stadion plaatsvond en niet op het plein van het stadje zelf. Dat had volgens mij veel meer sfeer gehad. Maar ja. Het was toch een belevenis die we niet hadden willen missen!
 

Freddy2005

† In Memoriam
"Die Stall-Freunde" is een blaaskapel die de Tsjechische volksmuziek op een meeslepende wijze vertolkt. Door het bijna volmaakt eensgezind musiceren, maar ook door de solistische prestaties weet men in grote harmonie en fijne collegialiteit keer op keer het publiek in de ban te krijgen en te houden.

Blaaskapel "Die Stall-Freunde" werd opgericht in 1989 te Wintelre

De muzikanten zijn gekleed in originele Tsjechische kostuums. Het geheel wordt aangevuld met een eigen geluidsman en een professionele geluidsinstallatie.

Een verregaande perfectie heeft er toe geleid dat "Die Stall-Freunde" vele internationale optredens verzorgde n.l. in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en Slowakije. Zelfs een uitnodiging voor het festival van de Goldener Flugelhorn tijdens concerten in Tsjechië was een bevestiging voor de stijgende lijn in de Tsjechische blaasmuziek.

Onder de muzikale leiding van Peter Camps heeft men zich steeds ten doel gesteld: het beoefenen en verspreiden van de Tsjechische blaasmuziek. De kapel heeft twee doelen voor ogen: op een zo hoog mogelijk niveau musiceren terwijl het ook een vereniging moet blijven waarin alle leden zich thuis voelen.

Nadat in 2000 de kleding werd vervangen door originele Tsjechische klederdracht zocht de kapel een nieuwe uitdaging, en is deze aangegaan: de opname van een CD. In maart 2002 werd een start gemaakt met de opnames. De inspanningen hebben geresulteerd in een prachtige CD.
"Die Stall-Freunde" zijn dan ook trots dat ze u ook op deze manier kunnen laten genieten van deze mooie Tsjechische blaasmuziek.

Meer info op de website: diestallfreunde
 
Het wat en hoe van de Tsjechische blaasmuziek

Veel muziekliefhebbers zijn de laatste decennia besmet geraakt met het “Tsjechië-virus” met de komst van diverse Tsjechische kapellen naar Nederland zoals “Moravanka”, “Mistrinanka”, “Tufaranka”, “Gloria”, “Zadovjaci" enz. nadat ze eerder al “besmet” waren door Ernst Mosch die met zijn kapel (bekend als “Ernst Mosch und seine Original Egerländer Musikanten”) tienduizenden liefhebbers heeft gewonnen voor de blaasmuziek en een eigen muziekstijl heeft ontwikkeld op basis van volks(blaas)muziek die zijn wortels heeft in Tsjechië, het hart van Europa. Deze stijl is bekend als Egerländer blaasmuziek. In grote lijnen zijn er thans drie stijlen te onderscheiden:
Böhmisch (Duits voor Boheems; Bohemen beslaat het westelijk en middengedeelte van het huidige Tsjechië);

Mährisch (Duits voor Moravisch; Moravië is het gebied in oostelijk Tsjechië en grenst aan Slowakije);

Egerländer (Duits voor Egerländer; dit is een gebied wat een groot deel van Bohemen beslaat en genoemd is naar de rivier de Eger en de gelijknamige hoofdplaats Eger, het huidige Cheb in West Bohemen).

Sommige kenners maken echter alleen onderscheid tussen de Böhmische en de Mährische stijl, waarbij voor het gemak de Egerländer en de Böhmische stijl tot één stijl wordt gerekend. Dit komt omdat de Egerländer stijl is gebaseerd op de Böhmische volksmuziek.

In oorsprong klopt het dus dat er 2 stijlen zijn. De Egerländer stijl heeft zich echter dusdanig ontwikkeld dat deze in de tegenwoordige tijd tot een aparte stijl gerekend wordt met een duidelijke Böhmische oorsprong. Ook zijn er verschillen in bezetting tussen bijv. een Egerländer en een Böhmische of Mährische kapel. Waarbij de Egerländer een grotere bezetting heeft.

Achtergronden bij de stijlen
Het verschil tussen deze twee hoofdstijlen is geografisch bepaald en direct terug te voeren op de landsdelen Bohemen en Moravië, 2 gebieden in het huidige Tsjechië met een eigen volksaard en folklore. Zo heeft Bohemen van oudsher meer Duitse invloeden en Moravië meer Slavische invloeden. Bohemen is het westelijk en centrale deel van Tsjechië dat beschikt over een divers landschap, van glooiend tot bergachtig en bosrijk en is een typisch bierland. Moravië daarentegen is veel heuvelachtiger en bekend om zijn wijnbouw. Moravië beslaat het meer oostelijk deel van Tsjechië en grenst aan Slowakije. Moravië kan gerekend worden tot het Slavisch deel van Europa hetgeen zijn invloed heeft op de cultuur en volksaard. Het Böhmisch deel heeft meer “Noord/Midden-Europese” invloeden.

Een groot deel van Bohemen is eeuwenlang (vanaf de Germanen) bewoond door Duitsers tot aan het einde van de tweede wereldoorlog. Dit gebied is vanaf ca.1300 bekend als Egerländ en beslaat het gebied dat begrensd wordt door het Ertsgebergte (noorden), het Fichtelgebergte en het Bohemer Woud (westen/zuiden) en de rivier de Eger (oosten). Alle plaatsen in dit gebied hebben ook Duitse namen (gehad). Voorbeelden zijn Falkenau (nu Sokolov), Eger (nu Cheb), Karlsbad (nu Karlovy Vary), Graslitz (nu Kraslice).

Door de grote rijkdom aan grondstoffen (kolen, zilver, koper, hout, enz.) ontstond er vanaf de 16e eeuw een periode van grote bloei.

In deze rijke periode werd ook de basis gelegd voor het ontstaan van het conservatorium van Europa zoals Bohemen ook wel wordt genoemd. Bohemen wordt ook wel het land van de muziek genoemd.

In het gebied rond Kraslice (Tsjechië) en Markneukirchen (Duitsland) waren in de eerste decennia van de 20e eeuw honderden zelfstandige instrumentenbouwers gevestigd die wereldwijde bekendheid genoten om hun vakmanschap. Niet alleen blaasinstrumenten maar ook violen, harmonica’s, citers, enz. werden en worden hier gemaakt. In 1904 waren in Kraslice maar liefst 240 zelfstandigen (met hun personeel) gevestigd die allemaal instrumentenbouwer waren of toeleverancier voor de instrumentenbouw.

De stijlen
Kenmerkend voor de Böhmische stijl is de wat, t.o.v. de Moravische, “rustiger” speelstijl hetgeen zich bij een polka uit in een over het algemeen wat langzamer en gemoedelijker speeltempo. Ook worden de typisch Tsjechische muzikale accenten over het algemeen wat minder benadrukt dan in de meer Slavische stijl van de Moravische muzikanten.

Het speeltempo in de Moravische muziek ligt duidelijk hoger en ligt voor een polka over het algemeen rond tempo 120. Veel muziek is gebaseerd op soms al eeuwenoude volksliedjes uit de verschillende regio’s. Het speeltempo heeft een duidelijke relatie met deze oorspronkelijke volksmuziek. De Moravische blaasmuziek is daarentegen nog eens sterk beïnvloed door de Slavische cimbaalmuziek.

De al eerder genoemde Egerländer muziek van Ernst Mosch is een op de Böhmische muziek gebaseerde “sound”. Deze muziek is meegenomen naar Duitsland door de vele honderdduizenden Duitse bewoners van Engeland die na WO-II door de Tsjechische overheid gedwongen werden hun geboortegrond (Egerländ werd al eeuwenlang bewoond door Duitsers) te verlaten. Oorspronkelijk had de kapel van Ernst Mosch (een geboren Egerländer) een normale Tsjechische (kleine) bezetting (zie: “De bezetting”). Later is deze uitgebreid met bijv. een Eb Bas, fluit, enkele tenor/baritons, trombones, meerdere flügels en een hoorn. Naast dus een grotere bezetting, waardoor een meer orkestrale klank, ontstond, was er begin 70-er jaren een duidelijke overgang te merken naar een meer “wollige studioklank”. Sommige liefhebbers van het eerste uur typeerden dit als: “het is alsof er een deken over het orkest ligt”.

De Tsjechische ritmiek
Vooral in het polkaspel komt de “Tsjechische ritmiek” tot uitdrukking. In het notenschrift wordt dit o.a. tot uiting gebracht door syncopen en accenten. Toch zal een niet-Tsjech dit op een andere manier spelen, terwijl de Tsjechische muzikant het als volgt zal spelen: de 1e achtste noot “veert” een beetje op, de 2e wordt aan de 3e en de 4e weer aan de 1e gebonden, waarbij hij de onbetoonde achtste ietsjes breder en zwaarder speelt als verwacht zou worden. Met name in de Moravische stijl wordt er veelvuldig gespeeld met zogenaamde “buiknoten” op bijv. de 2e en 4 achtste uit een rij van vier achtsten onder een bindingsboog.

Een ander kenmerk is de ingekorte kwart. Vaak wordt deze iets korter dan de feitelijke waarde gespeeld. De oorsprong ligt hier vooral in de gezongen volksmuziek. Door een andere vocaalvorming in het Tsjechisch (Slavisch met kortere klanken dan bijv. het Duits of Nederlands) heeft dit een directe invloed op de speelstijl en de “klinkende” lengte van de noten. In de melodielijn van de blaaskapel worden immers de zangers en/of zangeressen begeleid en zal de muzikant met zijn “koperen keel” de muziek zo spelen zoals hij het zou zingen, hoewel de notenwaarde genoteerd staat als bijv. een hele kwartnoot.

Deze speelstijl maakt de Tsjechische blaasmuziek levendiger, enthousiaster en doorzichtiger. Minder “calvinistisch” dus dan dat de Nederlandse koperblazer over het algemeen speelt.

De Tsjechische ritmiek was trouwens ten tijde van de Romantiek nadrukkelijk aanwezig in de toentertijd gecomponeerde en gespeelde dansmuziek en stond centraal in de composities van Smetana en Dvorák.

De bezetting
Over het algemeen worden in een kapel de volgende instrumenten bespeeld:

1e flügel/trompet, 2e flügel, tenor, bariton, klarinet Bb, klarinet Eb, 1e trompet begel, trombone begel., Bas Bb, slagwerk, zang. Vaak wordt in de begeleiding de trompetbegeleiding gespeeld door Eb-trompetten, of Mellafoons, hetgeen een andere klankkleur geeft. Ook is kenmerkend dat er gespeeld wordt met cilinderinstrumenten met een grotere mensuur dan in West-Europa gebruikelijk. De flügelhorn kan qua klankkleur geplaatst worden tussen een trompet en een bügel.

De muziek
De werken die gespeeld worden bestaan voor 99% uit: polka’s, walsen en ländlers (tsj. “sousedska”), wat van oorsprong allemaal volksdansen zijn. Met name in Moravië worden nog wel eens een volksdans als bijv. een furiant in het repertoire opgenomen.

De componisten
Bekende componisten zijn:

Böhmisch: Vejvoda (Skoda Lasky óf beter bekend als Rosamunde), Poncar, Vacek, Blaha, Valdauf, Kubes (met zijn kapel “Veselka”), Borovicka, Skabrada en Pecha.

Mahrisch: Prajka, Zvacek, Sedlacek, Strouhal, F. Manas, V. Manas, Slabak, Prochazka, Kamenik, Gursky, Pfeffer, Prehnal, Strubl, Konecny, Orsag, Ondracek, Hotovy, Hulak en Horak.

De kapellen
Mährisch: Moravanka (Jan Slabak), Gloria (Zdenek Gursky), Tufaranka (Bohumir Kamenik/Jan Bilek), Mistrinanka (Antonin Pavlus), Vlado Kumpan und seine Musikanten (Vlado Kumpan), Borsicanka (Antonin Konicek), Moravenka (Vladimir Pfeffer), Zadovjaci (Ladislav Svoboda), Stribrnanka (Vojtech Horky), Sohajka (Vojtech Duchacec).

Böhmisch: Veselka (Ladislav Kubes jr.), Budvarka (Vojtech Prokes), Budejcka Kapela (Ada Skolka), Babouci (Frantisek Petrach)

Egerländer: Ernst Mosch und seine Original Egerländer Musikanten (de kapel is opgeheven sinds het overlijden van Ernst Mosch in 1999), Die Egerländer Musikanten (Ernst Hutter en Toni Scholl, min of meer een voortzetting van de kapel van Ernst Mosch), Michael Klosterman und seine Musikanten (Michael Klosterman).

Bron: http://www.waldbrucker-musikanten.nl/blaasmuziek.htm
 

Ad Verschoor

Donateur
Blaaskapellenmuziek: vergane glorie of beloftevolle toekomst?

WRFM5006.jpg.h170.jpg

Blaaskapelle Alpenroos

INGELMUNSTER - Op 16 en 17 maart vindt in Aviflora het 32ste dubbelconcert van Blaaskapelle Alpenroos plaats. Meteen stellen ze bij het blaasorkest even de vraag: is blaaskapellenmuziek vergane glorie of beloftevolle toekomst?

Van oberbayernorkest naar blaaskapel
'Boertige muziek met billengeklets en gejodel, vergezeld met liters bier en veel vertier; dat is het beeld wat het merendeel van de mensen zich voorstelt bij het optreden van een blaaskapel', aldus Geert Devriendt van Alpenroos. 'Vooral in de jaren ’60 en ’70 waren dergelijke ‘orkesten’ erg in trek en kenden heuse oberbayernavonden overal veel bijval. Deze ‘dweilorkesten’ (zoals ze in Nederland vaak genoemd worden) bestaan ook nu nog en zorgen voor ambiance en drinkplezier, waarbij de muzikaliteit vaak het onderspit moet delven voor luidruchtig getoeter op de instrumenten.'
'Gelukkig voor de muziekliefhebber bestaan er ook nog blaaskapellen die via de muziek van Egerländerkapellen als die van Ernst Mosch, Michael Klostermann of Ernst Hutter de volkse blaasmuziek op een iets hoger niveau weten te tillen. In die Egerländermusik is geen plaats meer voor onbeheerst en oorverdovend geblaas, maar komt enige muzikaliteit op de voorgrond, waarbij de moeilijkheidsgraad steeds groter wordt. Als je bijvoorbeeld opnames beluistert van Mosch uit de jaren ’70 en je vergelijkt die met het hedendaagse repertoire van de Egerländer Musikanten van Ernst Hutter, dan moet je toegeven dat die muziek toch heel wat complexer geworden is. Tot op vandaag spelen heel wat kapellen nog deze muziek, vooral in Nederland, omdat de harmonies (zoals wij ze in Vlaanderen kennen) daar quasi onbestaande zijn.'

Een nieuwe wind
'Toch kwam er begin de jaren ’90 een kentering: door de toenadering van Tsjechië en Slowakije tot de Europese Gemeenschap leerden onze kapellen in Vlaanderen en Nederland ook deze volkse blaasmuziek kennen. Eén van de eerste Tsjechische blaasorkesten die hier bekend raakten, was Moravanka, dat geleid werd door de beroemde Jan Slabák. Zijn muzikanten brachten Boheemse muziek, waarbij Slabak zelf vaak voor de arrangementen van bekende Tsjechische volkswijzen zorgde. Optredens van deze kapel zorgden voor bomvolle sporthallen, vooral bij onze noorderburen. Voor vele blaaskapellen creëerde die Boheemse muziek een nieuwe uitdaging. Hoewel ze in feite niet zo veel verschilt van de Duitse Egerländermusik (die op de muziek uit Böhmen geënt is) vertoont deze muziek toch haar eigen karakteristieken. Klassiek geschoolde beroepsmuzikanten van bij ons wijzen deze typisch Tsjechische stijl met misprijzen af, omdat hij niet strookt met wat doorgaans in onze muziekacademies aangeleerd wordt. Toch merken we bij deze ‘professionals’ enige kentering in appreciatie, vooral als ze zelf voor het eerst zon’n optreden van een gerenommeerde Tsjechische blaaskapel meemaken…'.
'Vooral bij de Moravische blaasmuziek raken ze helemaal overtuigd: dit is echte klasse!
De laatste tijd heeft ook deze muziek een plaats veroverd in de wereld van onze blaaskapellen.'
'De moeilijkheidsgraad ervan ligt heel wat hoger en vereist van onze blaaskapellen nog meer muzikaal talent om deze muziek behoorlijk te kunnen brengen. Heel wat (semi-)professionele orkesten uit Moravië prikkelen veel van onze muzikanten om ook die soort muziek te gaan spelen. Zelfs het jeugdige talent raakt in de ban van kapellen als Gloria, Vlado Kumpan & seine Musikanten, Mistrinanka, Tufaranka... Dit genre is beduidend levendiger en vergt ook technisch heel wat meer vaardigheden. Doordat blaaskapellen die soort muziek in hun repertoire opnemen, lokken ze daarmee heel wat jong talent naar hun rangen en groeit de kwaliteit van deze kapellen zienderogen. En juist daardoor is er voor deze kapellen een hoopvolle toekomst weggelegd, al moet men hiervoor natuurlijk steeds verder een blijvende inspanning leveren…'

Alpenroos in concert – editie 32
Op vrijdag 16 en zaterdag 17 maart brengt blaasorkest Alpenroos uit Ingelmunster traditiegetrouw zijn jaarlijks dubbelconcert in zaal Aviflora. Ook dit jaar bieden dirigent en muzikanten een evenwichtig programma van Egerländer-, Boheemse en Moravische muziek, afgewisseld met enkele populaire nummers. Zoals steeds worden er weer een aantal vocale werkjes gebracht, waarvoor Carina Herman, Sofie en Geert Devriendt garant staan. Het geheel wordt doorspekt met een aantal solowerkjes, waarin de toehoorder de solisten op trompet, flugelhorn, hoorn en klarinet zal kunnen bewonderen. De muzikale leiding is in veilige handen van Jan Desmet en de presentatie wordt voor het eerst verzorgd door het duo Delphine Depape en Rogier Therry. Een aanrader voor wie bij een lekker glaasje wil genieten van een avondje volkse blaasmuziek.

Alpenroos in concert – editie 32
Vrijdag 16 en zaterdag 17 maart om 20.00 uur
Zaal Aviflora
Bruggestraat 218
Ingelmunster
Toegangskaarten 9 euro (voorverkoop), 10 euro (aan de deur).
Info en boeking: Geert Devriendt (www.alpenroos.be)
 
Ikzelf vind die muziek verschrikkelijk. :sterretjes: Dat zal echter aan mij liggen.

Maar dat er hier belangstelling voor is wel zeker. Hier in Drenthe draaien veel piratenzenders dit soort muziek. En ook op feesten hoor je het best vaak. Of het nu Tsjechisch, Moravisch of Bayerische hoempapa is, geen idee.
 

Ad Verschoor

Donateur
Boheemse blaaskapel in Drenthe
Meeslepende polka’s, walsen en marsen

In het rijtje harmonie, fanfare en brassband is een Böhmische blaaskapel iets minder bekend. Toch wint deze volksmuziek, met een soms weemoedige of vrolijke noot, aan populariteit. Zeker bij de Dorfplatzmusikanten.

%C2%A9%20Sietse%20de%20Boer%20Dorfplatzmusikanten%20Oldeberkoop%20IMGL4603%20web%202.jpg


Iedere twee weken trekken muzikanten uit alle windstreken naar Vledder. Daar komen Die Dorfplatz Musikanten bijeen, in hotel-restaurant Brinkzicht. Muzikanten die verslingerd zijn geraakt aan de meeslepende polka’s, walsen en marsen. Onder andere uit Oldeberkoop, Bakkeveen, Wijnjewoude, Ureterp en Nieuwehorne. Tjeerd Oenema uit Oldeberkoop was zes jaar geleden bij de oprichting van de blaaskapel. “Ik speelde in een kapel in Elsloo. Die club ging ter ziele en toen zeiden we tegen elkaar: we moeten eigenlijk verder.”

Samen met Harm Jan de Vries uit Boijl zocht hij muzikanten voor een Tsjechische blaaskapel.” Dat idee sprak ook Harrie de Jong aan, de eigenaar van Brinkzicht. Hij is al sinds de start kapelmeister van Die Dorfplatz Musikanten. “Die naam is natuurlijk gekozen omdat Brinkzicht aan de brink, het dorpsplein, ligt.” Ze spelen muziek uit het westelijk centrale deel van Tsjechië: de Bohemen. “Dat is de Duitse kant van de Tsjechische Republiek. De Böhmische muziek is in Duitsland erg populair gemaakt door Ernst Mosch. Frans Melles bracht de muziek naar Friesland. Hij haalde ook de populaire Tsjechische kapel Sohajka hiernaartoe.”

Sohajka verzorgde tot aan 2013 dertig jaar lang drukbezochte concerten in onder andere Gorredijk. Voor de kenners: Sohajka speelt de Mährische stijl. “Dat is muziek uit het oostelijk deel van Tsjechië: Moravië. Wij zijn een Böhmische kapel, onze muziek is wat rustiger en gemoedelijker. Maar natuurlijk spelen we ook wel ‘van je hela hola’-stukken of marsen ter afwisseling.”

Vermaken
Want Die Dorfplatz Musikanten willen vooral hun toehoorders vermaken. Dat lukt bijzonder goed: alle concerten spelen ze voor een volle bak. “En dirigent Harrie de Jong is een prima entertainer, hij speelt heel erg op de mensen in.” De kapel verzorgt vooral concerten in thuisplaats Vledder; het publiek komt uit alle delen van het land, soms met een bus vol. Minne Smid uit Bakkeveen sloot zich vorig jaar bij de kapel aan. “Ik spylje by Fanfare Oerterp. Harrie wie in kear op syk nei in basblazer. Doe bin ik ris west te sjen en ek fuortendaliks begûn.” Annie Schipper uit Havelte reageerde op een advertentie en werd ook meteen gegrepen door de Böhmische muziek.

Een Böhmische kapel bestaat uit 22 tot maximaal 23 muzikanten waaronder twee zangers. De bezetting is vergelijkbaar met die van een harmonie. Maar ze hebben ook iets bijzonders. Tjeerd Oenema blaast zo nu en dan mee op zijn grote alpenhoorn. Nog bijzonderder: hij zit al 75 jaar ‘in het muziekvak’. Die Dorfplatz Musikanten geven hun volgende concert op zondag 8 februari (15.00 uur) in Hotel Brinkzicht in Vledder.

www.diedorfplatzmusikanten.nl

Bron: sa24.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwjaarsconcert Zuidema Kapel met Tsjechische blaasmuziek en zang

GROOTEGAST – De Zuidema Kapel geeft zondagmiddag 1 februari een nieuwjaarsconcert in De Schaapskooi aan De Gast in Grootegast, aanvang 15.00 uur.

Het programma zal bestaan uit een gevarieerd aanbod aan Moravische en Boheemse blaasmuziek, instrumentaal gevarieerd met zang. Deze uit het huidige Tsjechië afkomstige blaasmuziek wordt sinds jaar en dag door de Zuidema Kapel op het hoogste niveau gebracht. Speciaal voor dit nieuwjaarsconcert in Grootegast bestaat het repertoire uit meeslepende polka’s en romantische walsen.

Blaasmuziek op dit niveau is een ongekende mix van enerzijds prachtige klankkleuren en melodielijnen en anderzijds opzwepende ritmes en verrassende muzikale wendingen, maar steeds herkenbaar en lichtvoetig.

Bron: het-westerkwartier.nl
 
Bovenaan