Tsjechische Batmobiel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Voor u gevonden: Tsjechische batmobiel

Praga Racing? Ooit van dit automerk gehoord? Het komt uit Tsjechië en produceert op kleine schaal racewagens en fabriceert racekarts. Je komt ze zelden tegen in het tweedehands circuit. Toch liepen we tegen een exemplaar aan bij Prestige Imports in het Amerikaanse Florida.


Praga+R1+Prestige+Cars+001.jpg


Praga+R1+Prestige+Cars+002.jpg
Praga+R1+Prestige+Cars+003.jpg

Praga R1 Turbo - Foto's: Prestige Imports

Geen enkele Praga R1 mag de openbare weg op. Prestige Imports verkoopt de R1 Turbo dan ook als exclusief circuitspeeltje. Een prijs noemt de autodealer niet, maar nieuw moeten ze in ieder geval ongeveer 98.000 euro kosten, exclusief belastingen.

Turbo
De R1 beschikt standaard over een atmosferische 2,0 liter Renault viercilinder turbomotor met 210 pk en 220 Nm. Wat in combinatie met een gewicht van 592 kilogram een pk/gewichtsverhouding oplevert van 356 pk per ton. Het exemplaar in Amerika is echter een R1 Turbo. Het exacte motorvermogen bedraagt naar schatting 350 pk. Tot nu toe zijn er maar een paar R1’s gebouwd met een turbo.

De R1 is opgetrokken uit een carbon monocoque en meet 4.14 meter in de lengte, is 1.80 meter breed en 0.97 meter hoog.

Bron: telegraaf.nl
 

SENSATIONELE STRAATRACER OP KOMST UIT TSJECHIË


Praga Cars teaser



Wie aan een autofabrikant uit Tsjechië denkt, denkt al gauw aan Skoda. Aan de andere kant van het relevantiespectrum staat Praga Cars, een kleine fabrikant die een wel heel heftige straatracer aankondigt.
Praga Cars is een kleine Tsjechische fabrikant die zich name bezighoudt met de ontwikkeling van heftige raceauto's die in geen enkele vorm straatlegaal zijn. Praga Cars kondigt nu de komst aan van een auto waarmee je wél de openbare weg mee op mag, maar die zeker geen slap aftreksel van zijn circuitbroertjes lijkt te worden.
Praga Cars omschrijft zijn nieuwkomer als 'straatlegaal met een focus op het circuit'. De met de hand in een beperkte oplage van slechts 12 stuks te bouwen scheurneus wordt op 23 november gepresenteerd en moet in 2023 op de internationale automarkt komen. Volgens de Tsjechen is de sportieveling dankzij de veelvuldige toepassing van koolstofvezel vederlicht en krijgt hij gewoon een benzinemotor. Op een schimmige teaserplaat is de nog naamloze nieuwkomer al van opzij te bekijken. De spierbundel krijgt een lange achterzijde, een relatief korte neus, hoog geplaatste zijspiegels en onder meer een luchthapper bovenop het dak. Dat laatste wijst er samen met de lange platte achterzijde natuurlijk op dat de benzinemotor achter de voorstoelen ligt.



bron: autoweek.nl
 
Bovenaan