Tsjechisch Zwitserland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij gaan al 5 jaar in tsjechie op vakantie.in 2005 hebben wij een rondreis gemaakt. dit jaar willen wij naar het tsjechiese zwitserland gaan , zijn er mensen die mij iets over dit deel van tsjechie kunnen vertellen . over hotels ,pensions ,wandelroutes.wij willen zeker niet op een camping.
 
je kan er heel veel wandelen. en er zijn best wel veel hotels. het is erg toeristisch en er zijn veel duitsers omdat het vlak bij de grens ligt. mooi zijn de stenenbrug bij hrensko. en verder is decin en hrensko ook wel leuk
 
:D Zomer 2005 hebben we twee weken vertoefd in het dorpje Janov. Het is een prachtig gebied met veel natuur. De wandeling langs de Kamenice is zeker de moeite waard. Bij hotel Belveder in Labska Stran een prachtig uitzicht op de Labe. Ook een bezoek aan de oudste glasblazerij van Bohemen in Chribska is de moeite waard, wij hadden er een prive rondleiding. De dierentuin in Decin is niet zo groot, maar was wel leerzaam. Een goed pension en een zeer goed restaurant vind je in Pension U Rytire, zeer goed eten en billijke prijzen ,een echte aanrader. Met de drukte vond ik het wel meevallen. Decin is een aardige stad, vergeet niet een bezoek aan de Rozentuin van het Kasteel, vlakbij het Kasteel zit een goede Pizzeria. En als laatste vergeet niet een bezoek te brengen aan het ijspaleis van Janov, schuin tegen over U Rytire, en bestel een heerlijk milkshake. Een fijne vakantie gewenst

janov_215.jpg
 
Tsjechisch Zwitserland is absoluut een mooie regio om te bezoeken met veel mogelijkheden.
Wij hebben zelf een huis in Dolní Zleb (4 km. van Hrensko/Schona, de grens met Duitsland) en ik vind het geweldig om daar te zijn.
Hrensko heeft de grote vietnamese markt van Tsjechië en je zult daar ook van alles en nog wat kunnen vinden.
Eén van de mooiste plekken is ongetwijfeld Pravcická brána; wat wij meestal doen is met de fietsen er op uit, nadat je de Pravcická brána bezocht hebt, kun je een mooie fietstocht maken door het bos, langs weide en door allerlei dorpjes. Check van te voren wel de vertrektijden van de ferry en/of de bus naar Decín.
Je kunt Decín ook goed als uitgangspunt nemen en daar een hotel boeken; het vervoer is goed geregeld, je hebt bussen en treinen die naar alle mogelijke plekken in Tsjechië gaan.
Decín is het eerste Tsjechische treinstation als je vanuit Duitsland komt, er stoppen dus ook veel Internationale treinen.
Een mooie plek is Tiské steny, op ongeveer een half uur van Decín af. Dit is een natuurpark van rotsvormaties met grappige gelijkenissen (zoals het continent Afrika en de olifantenrots) Mooie wandelroutes en een prachtig uitzicht, zo ook Snezník, een uitkijktoren op het hoogste punt van Tsjechisch Zwitserland.
In de buurt van Decín heb je ook mooie kastelen die zeker een bezoek waard zijn. De stad zelf heeft ook redelijk wat te bieden, een klein maar interessant museum over de regio, flora & fauna etc, rechts aan de overkant van het treinstation, een theater met mooie poppentheater voorstellingen, het kasteel, enkele oude kerken, een synagoge waar allerlei mooie exposities worden gehouden en een bioscoop.
Bergsport is erg populair daar en daar kun je dus ook les in nemen en alle mogelijke spullen daarvoor kopen.
Wat overnachtingen betreft heb je ook best veel keus en ten slotte valt het me de drukte heel erg mee.
 

Tabe

† In Memoriam
Er is vast wel iemand die iets meer kan vertellen over Tjechisch Zwitserland, waar het ligt, wat er te doen valt, waar je kunt eten drinken, bezienswaardigheden etc.

Natuurlijk kan Tuinhark de zoektoets gebruiken, maar wat let de forumleden om wat te vertellen over Tsjechisch Zwitserland?. Ben zelf ook wel nieuwsgierig naar Tsjechisch Zwitserland,
 
Maar hij kan het ook zelf opzoeken natuurlijk, met de "Mapy"!!!
Toch Tuinhark???


Ik reageer niet snel ,laat het altijd over aan Tabe, maar dit vind ik een beetje kort door de bocht. Als ik nieuw kwam op dit forum ,en kreeg zo n antwoord dan zou ik zeggen ; bekijk het maar ik kom hier niet weer. Waar is dit forum ook weer voor?
 

Pelhřimov

Donateur
Doety, ik heb toch aangegeven waar Tsjechisch Zwitserland globaal ligt.
(En in mapy.cz kan je zelfs zoeken op "Ceske Svycarsko")
Verder is het nog steeds wat onduidelijk waar de plaats Kostelec ligt, dus met de kaart van mapy zou hij dat makkelijk zelf uit kunnen zoeken. (Tuinhark was zojuist nog hier aanwezig, maar laat ons niets weten, dus kunnen wij niet verder helpen. )
Tuinhark vroeg er niet om, maar als hij nog meer wil weten over het gebied kan hij op het forum zoeken op bijv. Hrensko - Tsjechisch Zwitserland - Ceske Svycarsko. Ook bij de links in Noord-Bohemen worden diverse websites genoemd.
 
Doety en Tabe, sorry dat jullie mijn antwoord iets te kort door de bocht vinden, ik begrijp wel wat jullie bedoelen maar ik bedoelde het echt niet boos of gepikeerd!!
Ik reageerde alleen op het voorgaande van Jeanne, als hij de plaats eenmaal weet te liggen kan hij het dus zelf opzoeken, dat zou ikzelf tenminste doen, maarja, ik heb makkelijk praten, dat is waar, wij komen al zo lang in Tsjechië en dan met een man die het zomaar oplepeld ben ik daarin wel wat verwend!!
 
Nou zal ik dan maar gewoon iets verellen over tjechies zwitserland.
Wij zijn er een paar jaar geleden naar toe geweest,wij verbleven in een huisje in Ruzova grofweg tussen Hrensko en Decin.Ik moet zeggen dat ik het prachtig vond.Vanuit Hrensko kun je een hele mooie wandeling maken naar de Bravica brana(de natuurlijk stenen brug).Ook vanuit Hrensko kun je een wandeling/boottochtje maken door de Edmundova souteska(edmundsklamm).En als je heel fit ben kan je zelfs vanaf Hrensko via Bravicka brana,Mezna door de Edmundova souteska weer terug naar Hrensko.Wij zijn de wandelingen telkens begonnen bij de parkeerplaats die goed staat aangegeven.Wel een tip als je van rust houdt ga dan vroeg om een uur of 9 is er iemand aanwezig bij de parkeerplaats.Je moet ook weer niet te vroeg gaan want dan varen de bootjes nog niet.
Verder zijn wij een dagje dresden geweest,ik vond het wel leuk maar er stonden ontsettend veel gebouwen in de steigers,en aangezien ik nog steeds niet weet waar de Kostelec waar jullie naar toe gaan ligt weet ik niet of dit wel de moeite waard is.
Verder kun je heel mooi wandelen langs de Kamenice,wandelingen staan goed aangeduidt en beginnen in ieder geval vanuit srbska Kamenice en Jetrichovice,in dit laatste dorp staan heel veel prachtige houten huizen.Verder zijn wij vanuit hier naar Terezin geweest, heel erg indrukwekend.(terezin was een doorvoerkamp tijdens de tweede wereldoorlog)
Ook zijn we nog naar de szeznik(de hoogste berg van noord bohemen???) geweest,bovenop staat een hele mooie uitkijktoren en als je goed zicht hebt kijk je inderdaad een heel eind weg.Ook nog even naar Tisa geweest,Soort zandsteenrotsen,volgens mij wordt het ook het zandstene dorp genoemd.zowel de szeznik als tisa liggen ten westen van Decin.Er is nog veel meer te doen en te beleven in en om deze omgeving.als je nog meer wilt weten vraag het gerust.Maar ik stop nu wel want zometeen lieve tuinhark kom je er achter dat je ergens in kostelec zuidbohemen op vakantie gaat.
Zoniet hoop ik dat je hier alvast iets aan hebt.Moet er wel bij zeggen als je de zoekfunctie gebruikt(rechtsboven) die je verwijst naar links met prachtige foto's ed.
groet jolanda
 
Het gaat mij er niet om dat we niet weten waar Kostelec ligt,dat antwoord begrijp ik ook wel. Maar waar ik me steeds meer aan erger zijn de korte afgeragde antwoorden. Kijk maar in de zoekmachine. Daar vragen ze toch niet om als je nieuw bent. Wat gevraagd wordt is een normaal antwoord. Zoals Jolanda dat nu op het forum zet, denk ik. Zo'n bijdrage is leuk om te lezen en voegt wat toe aan het forum en is deels misschien een anwoord op de vraag van tuinhark. Dat geeft andere mensen misschien ook een reden om iets te vertellen.
 
Bovenaan