Tsjechisch paspoort vernieuwen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo medeforumleden,

We zitten met een rare situatie: Mijn vrouw zit in Nederland en haar Tsjechische paspoort en ID zijn allebei verlopen (ja stom, maar zo is het nu). Beiden zijn 1 maand verlopen.

Op de ambassade in Den Haag kregen we de volgende opties:
1. Omslachtige procedure om identiteit vast te stellen waarna een nieuwe ID kaart kan worden aangevraagd waarna een nieuw paspoort kan worden aangevraagd.
2. Het persoonlijk in Tsjechie afhandelen (maar hoe naar Tsjechie te komen werd niet gezegd).

Met de zomervakantie in het zicht zitten we nu dus aan te hikken tegen reisdocumenten die niet op orde zijn (en daarmee staat alle vakantieplanning stil).

We overwegen om op korte termijn naar Tsjechie te gaan om daar de zaken sneller op gang te helpen (we waren toch al van plan om er volgende week heen te gaan).

1. Heeft iemand ervaring met het hebben van een verlopen (Tsjechisch) paspoort? Kun je met een verlopen paspoort nog naar Tsjechie reizen? En indien ja, is er een optie om snel een tijdelijk document te krijgen waarmee heen en weer tussen NL en CZ kan worden gependeld tot de zaak is opgelost?
2. Wie is er onlangs nog naar Tsjechie gereden en kan mij vertellen hoe het zit met de grenscontroles (aangescherpt vanwege de vluchtelingensituatie of niet?).
3. Op een pagina over het Schengenverdrag (http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_nl.htm) lees ik dat de EU geen regels kent over het reizen zonder geldig identiteitsbewijs. Heeft iemand een idee wat de consequentie kan zijn als we een paspoortcontrole tegenkomen onderweg naar/van Tsjechie?

Jullie antwoorden afwachtend neem ik nog lekker een hapje van onze eigen gebakken medovnik :)
 

dennuzzz

Donateur
Lijkt me niet zo een heel groot risico met een auto met Nl nummerplaat die duitsland verlaat. Terug zou je misschien meer problemen kunnen ondervinden. In het ergste geval zouden ze je misschien uitzetten of naar nl of naar cz gelet op het verlopen reisdocument. Of er een spoedprocedure is zou haar achterban vast kunnen achterhalen op het lokale gemeentehuis?

Het lijkt me dat er toch wel wat te regelen moet zijn in korte tijd stel dat je beroofd zou worden dan zou je vervolgend langere tijd nergens meer heen kunnen??

Maar afijn ik ben geen expert....Wellicht kan lid radka meer licht op de zaak doen schijnen? Die weet meer van wetgeving...

Geldt een rijbewijs ook niet als geldig legitimatiebewijs? Je kan hier overigens na de aanslagen in parijs recent geleden niet meer mee vliegen. Regels zijn aangescherpt, dit was vroeger wel zo...Misschien wel zo de grens over met de auto...
 
Ik ben nog nooit gecontroleerd. Ze hebben wel door het raam naar binnen gekeken (misschien kijken of ik geen vluchteling bij me had). Dat gebeurde alleen van Tsjechië naar Duitsland. Niet andersom. Laatste keer met de auto was een maand geleden....
 
Niet veel info beschikbaar schijnbaar. Das misschien maar goed ook want het blijkt geen pretje te zijn om dit te regelen.
Bij de ambassade in Den Haag kun je een tijdelijk reisdocument aanvragen. Daarmee kan je naar Tsjechie toe reizen om de papierhandel iets sneller af te handelen. Maaaarrrr..... kun je er weer mee terug naar NL (want paspoort en ID aanvraag duren minimaal 15 dagen)? Geen idee. Dat vinden we hopelijk vandaag uit en anders wellicht op de terugweg volgende week uit Tsjechie.

Weer een lesje geleerd: check regelmatig de verloopdatum van ID en paspoort ;-)
 
toch blijft het bezoek aan de Tsjechische ambassade in Den Haag altijd een interessant fenomeen. Mijn vrouw kreeg gewoon een noodpaspoort mee. :dank2: Geldig voor Nederland, Duitsland en Tsjechie voor 4 maanden.
Grote vraag blijft toch weer: Waarom werd dat niet meteen bij het eerste bezoek aangeboden als mogelijkheid? :nee::stom:

Ik zal dat blik met wormen maar dicht laten, mijn hoofd schudden en vast gaan inpakken voor donderdag om dan met een gerust hart naar Tsjechie te kunnen rijden.
 
Wij gaan de laatste 4 jaar zeker 5 keer per jaar naar Tsjechië en weer terug.
Daarvoor zeker ook een keer of 10

Ze hebben nog NOOIT naar onze paspoorten gevraagd, bij welke grensovergang dan ook.
Ik zou er dus niet mee zitten, pas of geen pas.
 
Wij passeren bijna wekelijks de grensovergang Tsjechie-Polen <-> bij Lubawka en daar worden wij toch wel regelmatig aangehouden zowel aan de Tsjechiese als aan de Poolse kant. De ene keer is het gewoon een controle autopapieren, de andere keer is het controle voor een werkvergunning, maar altijd wordt er om een paspoort gevraagd.
 
Bovenaan