Tsjechisch gedicht voor de doop van mijn dochter Lucie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kijk anders op deze website: http://basne.cz/Basne/kat-425.aspx

ik vind dit mooi (zie hieronder), maar ik weet niet zeker of het heel goed bij de doop past.

(Trouwens, hartstikke leuk dat je dochter in CZ gedoopt wordt, onze twee kinderen zijn ook in Tsjechië gedoopt, tijdens een gewone mis. Het was heel erg leuk, de hele kerk zat helemaal vol en er waren heel veel kindjes die door de priester betrokken werden tijdens de mis. De kinderen kwamen naar voren om te zingen en praten over de God, het was ontroerend hoe prachtig zij meededen).

Brána věčnosti

auteur: Adam Sobotka

Sním o světě bez bolesti,
kde láska hoří
v každém lidském srdci
a obláček něhy se třpytí
pro všechny, kdo chtějí vejít
bránami věčnosti.

Písně zpíváme, Lásku vzýváme
všechny bratry a sestry vítáme
mezi sebe.
Rozhořela se svíce
trápení už nechceme
nikdy více.

Oblaka seslala děšť
na žíznivou zem,
dlaně děvče nastavila
aby se kapek z bran věčnosti
plna touhy napila,
pak vzývá ji Bůh k vděčnosti
že těžké dny smutku přežila,
mává praporem andělům
na znamení, že chce před dům
kde svatí vítají duše hříšníků.

Chceme všichni vejít
ve svaté lásce snít
v objetí svých milovaných
kteří pro nás trpěli
a my pro ně,
Láska nastaví své dlaně.
 
Ahoj Radka,

... dit is nu net de hulp die ik zocht! Ik heb het gedicht tesamen met de website naar mijn moeder doorgestuurd. Ik ben in Nederland geboren en kan het goed volgen als Tsjechen praten, maar lezen vind ik heel moeilijk :-). Moeders gaat me helpen.

Díky,
Daniel
 
Leuk ja. Radka moest ook nog zelf op een wit lapje stof de naam en doopdatum borduren en we moesten vooraf op gesprek bij de pastoor.

Moeten jullie dat ook doen?
 
Bij ons gaat het iets anders :-) We hebben wel een priester, maar dan een die de katholieke kerk verlaten heeft om te trouwen - hij is tevens de broer van mijn schoonvader. De doop heeft verder wel een vrij klassiek verloop, op de creatieve inbreng van enkele kinderen en familie na. Vandaar de Tsjechische gedichten.
 
Ik weet echt niet zeker of het door mij eerder vermelde gedicht goed bij de doop past. Ik vond hem vooral mooi.

Mijn moeder heeft voor je nog iets anders gevonden:

Duch svatý se ke Tvé duši snáší,
kéž ji světlem rozjasni,
k veliké radosti naší.

Boží slova v srdci chovejme,
činy dobra vždycky konejme.

Bůh nás všechny zve,
do světa lásky své.

veel groetjes, Radka
 
Bovenaan