Tsjechisch en communistische producten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

S

sjees

Guest
Hallo tsjechieliefhebbers.
Voor onderzoek naar een mogelijk boek ben ik op zoek naar voorbeelden van succesvolle of typerende oost-europese producten uit de communistische periode.
Hierbij denk ik vooral aan huishoudelijke producten, maar ook andere, meer technische producten.
Wie kan mij helpen aan merk/productnamen, folders, weblinks, literatuurtitels of weet een aantal leuke, opvallende producten uit die periode?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
 

Bijlagen

  • 22346-tat1a.jpg
    22346-tat1a.jpg
    30,9 KB · Bekeken: 6
Ik ken wel producten, maar ik weet niet of het echt iets met communisme te maken heeft: Skoda, eten als Tatranky, Piskoty, Rolicky en dranken als Becherovka... Het zijn wel typisch Tsjechische producten, maar hebben zo ver ik weet niks met communisme te maken. Gaat het om producten die door communisten gepromoot werden?

In Praag reden er Russische metro's en bussen. In Tsjechoslowakije konden kinderen met lego-achtige bouwstenen spelen. Die steentjes leken een beetje op lego, alleen waren de kleuren minder fel. En passen wilden die dingen ook niet. Misschien zou je deze legostenen als communistisch product kunnen beschouwen.

In Praag is er een Museum of Communism. Daar kun je zien hoe het vroeger was.
Op de site van het museum staan een paar foto's en wat artikels. Ook in het Engels.

Misschien heb je daar iets aan

http://www.muzeumkomunismu.cz/

Succes met je boek
smiley20.gif
 
Ik zou ook wat aandacht besteden aan de merk-namen. Dat was vaak nogal simpel: de benzine maatschappij heette 'Benzina', de tabakswinkeltjes 'Tabak', chocolade werd gemaakt door Cokoladovny, ga zo maar door. Tsja, als er geen concurrentie is en dus maar één bedrijf op dat gebied, kan je voor de meest duidelijke en simpele naam gaan.

Voor het overige denk ik dat heel veel dagelijkse producten vooral voor de Tsjechen zelf typerend zijn. Mij viel bijvoorbeeld op dat de drinkglazen in restaurants en thuis nogal eens precies hetzelfde waren. Kinderen die in de klas allemaal dezelfde schoenen en jassen hadden, omdat die nu eenmaal in de winkel te krijgen waren.

Enne: laat je het weten zodra dat boek ook is verschenen!
 
Een echt comunistisch produkt is ook een kinder zakmesje. Ieder kind (van een bepaalde leeftijd) had hem. Het was een zilver uitziend mesje in de vorm van een visje (rybicka).
 
S

sjees

Guest
Dank voor de reacties tot nu toe, het gaat me inderdaad om producten die in het communistische tijdperk door vrijwel iedereen in gebruik waren omdat er simpelweg geen andere aanbod was. De legosteentjes ben ik ook tegengekomen, dit is een goed voorbeeld.
Interessante opmerking over de merknamen; er is namelijk ook interesse voor een boek over grafische vormgeving, merknamen en logo`s spelen naast affiches de hoofdrol.

Ik houd mijn aanbevolen voor meer tips!
 
Bovenaan