Tsjechisch brood

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind jij van Tsjechisch brood?

  • Heerlijk!

    Stemmen: 41 56,2%
  • Wel OK, maar eet liever ander brood

    Stemmen: 27 37,0%
  • Voor mij nooit meer!

    Stemmen: 3 4,1%
  • Tsjechisch brood? Nog nooit gegeten!

    Stemmen: 2 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    73
Misschien hier al gepost, maar het brood van de Lidl. Brood, beetje in de vorm van een platgeslagen rugbybal. Tja, weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Maar LEKKKKER:yess: Altijd het eerste wat ik koop zodra ik in Tsjechië ben.
 
Deze reactie had een wat ongelukkige start, vandaar een nieuwe poging mede op basis van reacties op wat eerder was genoteerd. Ook heb ik wat oudere correspondentie opgezocht. Ik heb wat eisen ten aanzien van levensmiddelen en kan die door van verschillende winkels gebruik te maken allemaal realiseren. Dichtbij zit een kruidenier. Die winkel wordt sinds enige maanden uitgebuit door een Vietnamees (spreken ook alleen die taal). Men verkoopt brood van Penam dat wat langer houdbaar is. Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat dit halfzure zuurdesembrood is (Cléb semilský kváskový krájený). Wellicht hebben ze dat gekozen omdat dit type brood het eerste is wat op de site van de leverancier zichtbaar is. Eerder werd het winkeltje uitgebuit door een zelfstandige bakker uit de buurt. Die moest zijn bedrijven opheffen door faillissement. Het brood dat ze verkochten was prima in orde. Jaren geleden ging ik naar een kruidenier wat verderop omdat de dichtstbijzijnde op dat moment gesloten was. Je moest daar vragen wat je wilde hebben. Ik vroeg chleb. Wat is dat? Ik herinnerde me dat er een accent op de e staat en dat je dan gleeb zou moeten vragen. O, u bedoelt chléba en ik ging met een brood de winkel uit.
Toen ik hier nog maar kort de meeste dagen per jaar doorbracht, realiseerde ik me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat je door forse sneeuwval geen winkel kunt bereiken. Ik heb toen een broodmachine aangeschaft. Realiseerde me wat later dat er veel koffiezetapparaten bij me kapot gingen. Als leek denk ik dan dat dit kan zijn veroorzaakt doordat ik nog steeds geen aardleiding heb. Wellicht is die voor een broodmachine ook van belang. Thans wordt de weg bij sneeuw redelijk goed bijgehouden en ik heb ook meer ervaring met sneeuw op de weg.
Op 12 km bij mij vandaan heb je Lidl (verkopen ook wat wij zouden aanduiden als Fries roggebrood), Penny en Billa. Ook een minizaak van Tesco. Wanneer ik daar brood ga halen betekent het toch wel, berekend op basis van alle kosten voor 200000 km met de auto, 5 euro extra. Ik vermijd natuurlijk extra ritten.
Ik stel prijs op gesneden brood. Bij meerdere zaken kun je zelf brood met een machine snijden. Ik neem dan bij voorkeur een heel brood van 1200 gram. Daar ik alleen leef is dat eigenlijk te veel en is het meestal flink uitgedroogd wanneer je de laatste boterhammen gaat eten. Je kunt dan beter kiezen voor het soort brood dat ik zou willen aanduiden met toastbrood. Bij veel ketens te koop in een verschillende samenstelling. Het enige verpakte brood dat aan mijn smaak beantwoordt is van Kaufland 'Toustový chléb tmavý vicezrnný'. Het heeft een groene verpakking. Onderaan geef ik aan wat er in zit.
Soms is dat uitverkocht en moet je een andere keuze maken. Ik zag op een gegeven moment dat ze brood hadden uit Oostenrijk (Ölz vollkorn Soft Sandwich Weizenvollkornbrot). Dat genomen. Merkte dat ik meer last van winderigheid had. Je gaat dan na wat je anders eet. Kwam dus op dat brood en zag dat er ethanol in zit. We weten dat je die stof in de benzine doet, maar in het brood? Waarom zit dat in het brood? Wanneer de darmen dit omzet in methaangas dan is duidelijk waar de winderigheid vandaan kwam. Ik heb zowel de bakkerij in Oostenrijk als Kaufland van mijn ervaring op de hoogte gesteld. Nadenkend moet ik zeggen dat brood nadien ook niet meer te hebben gezien.
Van mijn favoriete brood zijn de ingrediënten (ik hoop alles goed te hebben overgenomen; wanneer je terug vertaalt krijg je andere informatie):
pšeničná mouka 51%, voda, směs semen 10% (lněná semena, ovesné vločky, žitná celozrnná mouka, ječná krupice, slunečnicová semena, pražené ječné slady, pšeničné vločky), pšeničný kvas (voda, pšeničná mouka, pšeničná kvasná kultura), pšeničiná celozrnná mouka, droždi, jedlá sul s jódem (jedlá sůl, jodičnan draselný), řepkový olej, připravek [pšeničná mouka, pšeničná sladová mouka, ječná sladová mouka, sladový extrakt (ječný slad, voda), látka zlepšujicí mouka kyselina L-askorbová], cukr, regulátor kyselosti octany sodné.
Vertaling door Google:
tarwebloem 51%, water, zadenmengsel 10% (lijnzaad, havermout, rogge volkoren meel, gerstgrutten, zonnebloempitten, geroosterde gerstemout, tarwevlokken), tarwegist (water, tarwebloem, tarwegisting), tarwe volkorenmeel, gist, eetbaar zout met jodium (eetbaar zout, kaliumjodaat), raapzaadolie, preparaten [tarwebloem, tarwemoutmeel, gerstemoutmeel, moutextract (gerstemout, water), meelverbeteraar L-ascorbinezuur], suiker, zuurteregelaar natriumacetaten.
 
Wat nog vaak niet wordt vermeld bij dit soort productinformatie, is de aanwezigheid van Dihydrogen Monoxide ( DHMO).
Kennelijk zit dat in bijna alle voedingsmiddelen. Niemand hoor je hierover.
Bron: http://dhmo.org.
Nog even, en je kan alleen nog maar fossiel water drinken.
 
Laatst bewerkt:
Vertel mij wat! Ik drink veiligheidshalve alleen nog maar pivo, maar daar schijnt het ook al in te zitten! :tong::kwaad:

Deze reactie had een wat ongelukkige start, vandaar een nieuwe poging mede op basis van reacties op wat eerder was genoteerd.
Valt wel mee hoor, Stadla... Alleen ging je verhaal over ethanol in brood helemaal nergens over, lees (vooral goed!) de reacties hierop: https://www.tsjechie.net/forum/threads/ethanol-in-brood.39246
Dichtbij zit een kruidenier. Die winkel wordt sinds enige maanden uitgebuit door een Vietnamees ..... Eerder werd het winkeltje uitgebuit door een zelfstandige bakker uit de buurt.
Stelletje uitbuiters! Ik zou er geen boodschappen doen... :lmfao:
Toen ik hier nog maar kort de meeste dagen per jaar doorbracht, realiseerde ik me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat je door forse sneeuwval geen winkel kunt bereiken. Ik heb toen een broodmachine aangeschaft. Realiseerde me wat later dat er veel koffiezetapparaten bij me kapot gingen. Als leek denk ik dan dat dit kan zijn veroorzaakt doordat ik nog steeds geen aardleiding heb. Wellicht is die voor een broodmachine ook van belang. Thans wordt de weg bij sneeuw redelijk goed bijgehouden en ik heb ook meer ervaring met sneeuw op de weg.
:slik: Jij hebt ook werkelijk geen enkele moeite om off-topic te gaan, hè?
Ik zag op een gegeven moment dat ze brood hadden uit Oostenrijk (Ölz vollkorn Soft Sandwich Weizenvollkornbrot). Dat genomen. Merkte dat ik meer last van winderigheid had. Je gaat dan na wat je anders eet. Kwam dus op dat brood en zag dat er ethanol in zit. We weten dat je die stof in de benzine doet, maar in het brood? Waarom zit dat in het brood? Wanneer de darmen dit omzet in methaangas dan is duidelijk waar de winderigheid vandaan kwam.
Nogmaals, zie bovengenoemde reacties op jouw eerdere ethanolberichten. Je zegt dat je nieuwe poging mede gebaseerd is op eerder genoteerde reacties, maar vervolgens vertel je gewoon weer hetzelfde ethanol-onzinverhaal. Ik zou er bijna winderig van worden. :stout:
 
dihydrogenoxyd is gewoon waater
Mag ik dat toch even rechtzetten mazackova?
Stadla had het over Dihydrogen Monoxide en dat is toch wat anders dan Dihydrogenoxide, vergelijkbaar met koolstofoxide en koolstofmono-oxide.
Het een zijn de bubbels in frisdrank en bier, het ander is een giftig gas waar menigeen al aan gestorven is.
In dit geval is het een onschuldig water en het andere (Dihydrogen Monoxide) niet aan te raden en in te nemen omdat het ook toxisch (giftig) is.
 
Laatst bewerkt:
Dat fabriekebrood is niet genoeg doorbakken
Is kennelijk eigen waarneming. Brood voldoet echter aan EG voorwaarden. Gewoon voer voor de massa.
Kopen is eigen keuze of beperking. Klagen is niet aan de orde.
Ik heb mijn keuze gemaakt.
Zelf bakken, of lokaal kopen.
En ik kan nog steeds kiezen.
Maar tostibrood uit de Kaufland:,.....:zwijg:
Dat zou je niet eens op begrafenissen mogen serveren.
Tenzij je aandelen hebt in de uitvaartonderneming.:ja::ja:
Stadla had het over Dihydrogen Monoxide
:D Zapalky I Presume!
Vertel mij wat! Ik drink veiligheidshalve alleen nog maar pivo, maar daar schijnt het ook al in te zitten! :tong:
Dit verdient dus serieus onderzoek te plaatse.
Ik hoop binnenkort mijn eigen bevindingen te kunnen rapporteren!
U hoort van mij!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar tostibrood uit de Kaufland:,.....:zwijg:
Dat zou je niet eens op begravenissen mogen serveren.
Tenzij je aandelen hebt in de uitvaartonderneming.:ja::ja:
Tostibrood van Kaufland is prima als rand voor het stucen te gebruiken.
Flink kneden, even rollen en tegen het gewenste oppervlak aanbrengen. Na aanbrengen en uitharden stuc, brood wegkrabben en serveren aan de karpers.
 
Realiseerde me wat later dat er veel koffiezetapparaten bij me kapot gingen
Veel koffiezet apparaten??

Ooit gehoord van Turecká káva of Koffie Toebroek?
Misschien al die elektriek eens dumpen?

Succes.
serveren aan de karpers.
Dat wordt dan een melding aan de Ochrana zvířat.
Maar tegelwerk :toppie::toppie::toppie::toppie:
Mag ik dat toch even rechtzetten mazackova?
Stadla had het over Dihydrogen Monoxide en dat is toch wat anders dan Dihydrogenoxide, vergelijkbaar met koolstofoxide en koolstofmono-oxide.
Het een zijn de bubbels in frisdrank en bier, het ander is een giftig gas waar menigeen al aan gestorven is.
In dit geval is het een onschuldig water en het andere (Dihydrogen Monoxide) niet aan te raden en in te nemen omdat het ook toxisch (giftig) is.
Voor alles is een oplossing: C8H9NO2 en gewoon Thee.
Maar ja, daar zit dan wel weer Dihydrogen Monoxide in.
Life sucks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsjechisch brood..... dat is toch gewoon dat spul van de merken Gambrinus en Pilsner Urquell ?

Als wij in Tsjechië zijn, dan kopen we meestal brood/broodjes bij de Lidl.
Volkorenbrood is lastiger te vinden, maar volgens mij bij Kaufland wel te krijgen.

Als je eten wil (over het algemeen) met minder koolhydraten, dan is het soms wel goed zoeken in Tsjechië, is onze ervaring.
 
Er wordt gezegd dat ik sprak over Dihydrogen Monoxide, maar in mijn bijdrage kan ik dat woord niet vinden.
Ik had het plezierig gevonden wanneer iemand me had verteld wat het doel is van ethanol in het brood. Ik heb die aanduiding echt niet uit mijn duim gezogen.
Gebruikte het woord tostibrood alleen om het model aan te geven.
Dit topic begon met mensen die rohlik heerlijk vinden. Op vakantie kan ik me dat voorstellen. In Nederland eet je toch ook niet elke dag alleen maar kadetten?! Spreek je over de kwaliteit van brood dan is dat inderdaad van weinig kwaliteit. Leuk om even je maag te vullen wanneer je van de ochtend tot laat in de avond op pad bent. Dat doe ik dus af en toe.
 
Bovenaan