Tsjechisch brood

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind jij van Tsjechisch brood?

  • Heerlijk!

    Stemmen: 41 56,2%
  • Wel OK, maar eet liever ander brood

    Stemmen: 27 37,0%
  • Voor mij nooit meer!

    Stemmen: 3 4,1%
  • Tsjechisch brood? Nog nooit gegeten!

    Stemmen: 2 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    73
Bereiding Rohliky, wie helpt mij?

Wie wil dit voor mij vertalen? Ik kom er een beetje mee uit de voeten maar niet voldoende genoeg. Alvast harstikke bedankt!
KMIN
Pak klasika- drozdi, mleko, cukr a lzice mouky na kvasek.
Vypracovat tuhe testo, nechat kynout a vytvorit obdelnik asi 1/2cm silny.Rozdelit na trojuhelniky ktere srolujes od sirsi strany ke spicce.
Nechat dokynout na vymazanem plechu , potrit rozslehanym vejcem, posypat soli a kminem(nebo makem) a pect asi 30min ve vyhrate troube.
 
KOMIJN
De rest is zoals altijd- gist, melk, suiker en een lepel bloem/meel voor het zuurdeeg.
Maak dikke deeg(in het recept staat niet waarmee je het deeg moet maken, dus ik neem aan dat je dat al weet), laat het rijzen en maak een rechthoek van ongeveer 1/2 cm dik. Snij het in driehoekjes, die je daarna van de lange kant naar de punt rolt.
Laat het uitrijzen op een ingevette bakplaat. Smeer er ei op en strooi er zout en komijn (of maanzaad) overheen en bak ongeveer 30 min in de oven.
 
Harstikke bedankt Merel voor de snelle reactie!
Het recept was;
HRNKOVE ROHLIKY

3 hrnky polohrube mouky(kopjes halfgemalen meel)
1 hrnek mleka(kopje melk)
1 lzice drozdi(lepel gist)
1 kostka cukru, spetka soli(klonk zuiker,snufje zout)
2 lzice masla(lepel boter)
1 vejce(ei)

Hier staat de vertaling al achter, maar ik had inderdaad ook nog de vraag welke meel hiermee bedoeld wordt. Ik krijg verschillende suggesties van mensen. Weet jij misschien wat het beste meel is om te gebruiken.

Nogmaals dank!
 
Ik zou polohruba, half gemalen, gebruiken. Ik gebruik polohruba als ik brood maak, en dat smaakt echt een stuk beter dan hladka. Hruba, is te grof, en hladka vult weer niet. Het enige probleem is dat het nogal moeilijk is om hier in NL polohruba mouka te krijgen, wat een alternatief is, niet al te geweldig, maar het gaat wel, is om gewoon meel te kopen en het voor een deel mengen met griesmeel (3/5 meel en 2/5 griesmeel). Deze optie heb ik tot nu toe nog maar een keer gebruikt en het was wel erg lekker, maar anders. Je kan soms ook bij een molen verschillende soorten meel kopen, daar kan je wel half gemalen meel kopen maar ik heb gehoord dat het nogal duur is, ik heb dit nog nooi gedaan, dus hierbij kan ik je geen raad geven, maar ik kan me vaag iets herinneren dat er hierover al een discussie is geweest op het forum, dus misschien kan je nog de zoek functie gebruiken.
 
dat is al meel met alles er in. Als je houskove knedle wil maken zonder zo'n pakje heb je hruba mouka (grof meel), oude witte bolletjes/stokbrood (alternatief voor housky), eieren, boter, en gist. Maar zoals ik al zei het hangt van het type knedliky je wilt maken. Bv. tvarohove knedliky maak ik met kwark, polohruba mouka(half gemalen), eieren, boter, melk en natuurlijk fruit, het liefst zelfgeplukte bosbessen. Dus het hangt er echt vanaf wat voor soort knedliky je wilt maken!
 

Tabe

† In Memoriam
Volgens mij bedoel je roliks. Ja. ook wij eten al jaaaaren dat soort kleine broodjes. Al ben ik wel blij met het "nieuwe" aanbod van verse broodjes in de grote supermarkten. Die roliks zijn binnen een dag al bijna niet meer te eten.
 
Onze jongste verheugd zich ook ieder bezoek aan Tsjechie over de `bananenbroodjes.`(rohliks)
Wij proberen van alles uit. En ook het donkere brood is erg lekker.
Maar zoals ik al vertelde blijft het Tsjechische woord nog niet zo plakken.
Hilde
 
Ik vind het brood in het begin als we in Tsjechie zijn wel lekker, maar op de duur gaat het me tegen staan. Dan vind ik het niet meer lekker smaken.

Vreemd is dat hè, dat heb ik ook. Toch proberen we allerlei soorten het eindigt (schaam, schaam) met voorgebakken broodjes.
 
Bovenaan