Tsjechisch brood

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind jij van Tsjechisch brood?

  • Heerlijk!

    Stemmen: 41 56,2%
  • Wel OK, maar eet liever ander brood

    Stemmen: 27 37,0%
  • Voor mij nooit meer!

    Stemmen: 3 4,1%
  • Tsjechisch brood? Nog nooit gegeten!

    Stemmen: 2 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    73
BLX schreef:
lekker brood zeker vers bij het dorps bakkertje vandaan
is een cliche.... werk voor la lorraine bakery industries(als deegdraaier en ovenman) in hun dochterfirma: flanders bakery in oostende....(arno zal ongetwijfeld wel weten wat voor marktaandeel dat we hebben:D .(ook hebben we een firma in kladno etc,die alles levert voor delvita).

wat is het verschil tussen de zakken bloem(voor speciale soorten,wit bruin 40% en 60% is silo,zout,vetstoffen,water en eventuele bereidingsmiddelen dat we gebruiken en die van de kleine bakker(ook die gebruikt bereidingsmiddelen...)?
we hebben gewoon modernere,uitstekende machines,uitstekende distributiemogelijkheden etc... .ook wij leveren bepaalde broden aan 'warme' bakkers....,in het dorpje.
wildde dit gewoon even rechtzetten...
 

Leen

† In Memoriam
We zijn vorige week naar Praag geweest en hadden onze koel/vrieskist uit de camper meegenomen.
Een bevriende restauranthoudenr uit West Bohemen had gevraagd om een paar dozen Hollandse frikandellen mee te brengen. Terug naar NL was de koelbox vol met dit 'zure brood' Heerlijk!!
 
HRNKOVE ROHLIKY

3 hrnky polohrube mouky(kopjes halfgemalen meel)
1 hrnek mleka(kopje melk)
1 lzice drozdi(lepel gist)
1 kostka cukru, spetka soli(klonk zuiker,snufje zout)
2 lzice masla(lepel boter)
1 vejce(ei)
KMIN
Pak klasika- drozdi, mleko, cukr a lzice mouky na kvasek.
Vypracovat tuhe testo, nechat kynout a vytvorit obdelnik asi 1/2cm silny.Rozdelit na trojuhelniky ktere srolujes od sirsi strany ke spicce.
Nechat dokynout na vymazanem plechu , potrit rozslehanym vejcem, posypat soli a kminem(nebo makem) a pect asi 30min ve vyhrate troube.

In nederlands kan ik het ook doorgeven.
Ik heb nog eentje,maar die moet ik opzoeken.
Gr.

Dobrou chut!
 
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welk brood ik moet kopen en hoe heet dit brood??:tomaat:

Wij houden niet van het zure brood en ik heb begrepen dat dit veel gemaakt word.:confused:

Volgende week gaan we weg, schiet al lekker op.
Ik ben heel benieuwd naar het land etc.
Heb zoveel leuke dingen gelezen op dit forum

Coby
 
Weet niet hoe ze heten, maar wij hebben van die kleine broodjes op . Ze waren zeker niet zuur, Op de bovenkant zaten grote korrels zout en een soort kruid, beetje anijsachtig..
mmm, klnikt redlijk vaag. Misschien kan iemand het beter omschrijven.
Bij de bakker, en in de supermarkt verkopen ze ook heel veel soorten harde bolletjes, soort kaiserbroodjes, maanzaad, sesamzaad, stokbrood, ciabattas ja zelfs crossaints.
Ook zag ik in de supermarkt gewoon gesneden ( saai ) brood, wit, bruin etc.. zoals we dat ook in Nederland kennen ,Wij vonden het niet lekker, maar probeer het maar eens, Misschien denk je er anders over.
Fijne vakantie
kusss minusss
 
Weet niet hoe ze heten, maar wij hebben van die kleine broodjes op . Ze waren zeker niet zuur, Op de bovenkant zaten grote korrels zout en een soort kruid, beetje anijsachtig..
Je bedoelt zeker de rohlik :)

Die zijn er ook zonder de korrels zout.

Foto van de rohlik en ander brood, zie je hier
Ik weet niet of het allemaal typisch Tsjechisch brood is.
RohlikTukovy.gif
 

spookycat

† In Memoriam
wel allemaal heeeeeel lekker,zelfs broodjes met spek en ei ff in de oven en klaar,broodjes met een knakworst en een schel kaas erover,dat noemde ze belgis broodje
het is niet echt ons ding,we hebbe het ff geprobeerd,was te eten,geef ons maar de gewone banaantjes en ook de ronde met of zonder zaadjes allemaal lekker
 
Heerlijk brood in Tsjechië, inderdaad hebben de bakkers en vooral supermarkten vele soorten, broodjes met kaas of met chocolade, rohliky met of zonder zoutkorrels (die mét vind ik het lekkerst)... eigenlijk geen nee te koop. Dus geen zorgen maken! Fijne vakantie gewenst!
 
Jullie zullen er geen hinder aan ondervinden hoor dat ze veel zuur brood hebben , er is nog zoveel ander lekker brood te koop.
Ik ben net een week terug in Nl maar velang nu al weer naar een lekker CZ broodje.
 
rohlik of houska kosten in de meeste winkels 1.90 kc
maar er is ook genoeg brood wat geen zuurdesem is maar je moet gewoon proberen dat zijn meestal de broden die er net zo uit zien als ons brood.
 

Tabe

† In Memoriam
snel oud en droog

(ik heb het niet over mijn schoonmoeder)
Snel oud en droog.
Rohlik moet je vers eten dan zijn ze het lekkerst. Laat je ze een dag liggen worden ze taai en droog van binnen. Overigens, bij elke grote winkel is er in ruime mate voldoende soorten brood verkrijgbaar.
 
Het nationale broodje, de rohlik, is niet te versmaden. Moet-ie wel van de bakker komen, die van Kaufland etc. zijn niet lekker.
Ik koop dan bij voorkeur de vetste salami, Visocyna geheten, en die doe ik in dat broodje tesamen met een likje boter. Daar mag je me voor wakker maken... Oeps, alweer heimwee....:snik:
 
Bovenaan