Tsjechisch bouwsysteem is aardbevingsbestendig.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische constructie maakt huis aardschokbestendig.
De nieuwe woning van Ed Rees (56) die aan de Kerkwijk in Nieuw Scheemda verrijst, heeft twee specifieke eigenschappen: ze is energieneutraal én aardbevingsbestendig.
Het wordt gebouwd volgens het K-Kontrol-bouwsysteem dat is bedacht door de Tsjech Henry J. Tieze. De Haarlemmer Rees wil met het bedrijf Eco-pluswoningen dat hij met Ad van Leur (57) uit Montfoort heeft opgericht, het Tsjechische bouwsysteem aan de man brengen in Nederland, maar vooral ook in het door aardschokken geplaagde Groningen. Het bedrijf heeft behalve in Almere dan ook een vestiging in Hoogezand.

De constructie is volgens Rees al vele malen beproefd in aardbevingsgebieden in onder meer in Azië, Canada en de VS. ,,Ook in regio’s waar orkanen voorkomen.”

Huis beweegt als geheel
Wat het bouwsysteem bevingbestendig maakt? Rees: ,,Het kan niet instorten. Bij traditionele bouw ligt bijvoorbeeld de vloer op gemetselde muren. Die twee kunnen los van elkaar bewegen. In dit systeem zitten alle elementen van het huis vast aan elkaar: vloeren, muren, balken... Daardoor beweegt het huis als geheel mee als de aarde beweegt.”

De constructie stoelt verder op de principes van het ‘passief bouwen’, met een isolatieschil die de warmte van bijvoorbeeld de invallende zon, de bewoners en de apparatuur in het huis gebruikt voor de verwarming.

upload_2017-7-8_6-31-15.png
Bron:dvhn.nl
 
Allemachtig. Zelden zoveel mechanische/dynamische onjuistheden in een artikel gelezen. Daarbij heeft men weinig kaas gegeten van het grote verschil in diepe ondergrond bevingen in Azie en ondiepe gasbevingen, die slechts kortstondig in verhouding met diepe aardscholbevingen, optreden, in Groningen. Amplitudes, trillingsfrequenties etc zijn volkomen anders.

Mechanisch en dynamisch wil je juist dat de hoofddraagstructuur verende verbindingen heeft waardoor amplitudes vanuit de ondergrond relatief schadeloos door de constructie kunnen worden opgevangen. Juist een momentvast geheel geeft grotere schade bij ondiepe gasbevingen.

Als ik daarbij zie dat er metselwerk wordt gebruikt terwijl massa juist funest is bij aardbevingen (je wilt namelijk zo licht mogelijk bouwen, vandaar HSB of zelfs strobouw) dan is dit ronduit een verhaal van klok en klepel.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit de Universiteit, waar ik werk, heb ik navraag laten doen naar beide heren en naar het bouwsysteem. Ze refereren namelijk aan een EU NEN norm die niet bestaat en stellen dat het bouwsysteem ruimschoots voldoet een de NPR richtlijn. Bestemd voor zware aardbevingsgebieden. Dit is iets wezenlijks anders dan gasbevingen, maar goed, het zij ze vergeven.

Dit mag je alleen stellen als je dit middels dynamische gecertificeerde tests kunt onderbouwen. Ik wilde graag deze rapportage inzien maar kreeg geen gehoor.
Daarom dus de geheel onwetenschappelijke conclusie ( 1 meting is geen meting): het zal wel weer een hoop gebakken lucht zijn van twee lieden die niet weten waar ze het over hebben, maar wel de Eurotekens in de ogen krijgen.
 
Bovenaan