Tsjechië verandert continu

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Innovatie in Tsjechië.

Tsjechië verandert continu. Als ik kijk naar de foto's van de eerste keer dat ik in Tsjechië was en de foto's van afgelopen jaar, een compleet ander gezicht.

Dolnilanov 2005 2.JPG oud en nieuw.JPG

Ik zie betere wegen, prachtige auto's, mooie gerenoveerde huizen, veel meer kleur, meer supermarkten en veel meer zaken zijn er op te sommen.

Dolnilanov 2005.JPG P1080645.JPG

Het is in me opgekomen om er een foto-topic van te maken.

108_0865.JPG P1200316.JPG

Foto's plaatsen van toen en nu.

Het kan dus een stukje wei zijn en nu een tuin met een mooi huis.

Dit topic zou dus ook oud en nieuw kunnen heten.

108_0842.JPG P1200079.JPG

Maar er zijn veel meer en mooiere foto's toe te voegen van huizen voor en na de renovatie of een plein vol met trabantjes of skoda's en nu een plein met nieuwere auto's'

Maar ook de mens verandert.

Vul maar aan en kijk in de archieven, laten we dit gaan doen omdat we het leuk vinden en om herinneringen van toen op te halen.
 
We hebben allen internet Ad, er zal zeker veel te vinden zijn.
Ik heb in mijn eigen archief gesnuffeld als voorbeeld van wat mij te binnen schoot.
Maar er zullen zeker nog meer foto's tussen zitten die ik kan plaatsen.
Denk aan de haardracht van mensen, bij mij is het niet meer geworden de afgelopen jaren.
Bushaltes die alle kleuren hadden en nu zijn vernieuwd, maar ook de stations en de rotondes die er bij zijn gekomen en ga maar door.
 
Leuk idee, ook ik zie steeds mooiere woningen komen.
Tsjechie knapt op.
Maar als je je 30 jaar terug in de tijd wil wanen moet je de wegen binnendoor berijden.
gaten en kuilen in overvloed.
Snelwegen d aangelegd, prima.
En dan niet te vergeten: overal nieuwe bruggen en bruggetjes.
Waterwegen, hoe smal dan ook, worden weer uitgegraven.
Ennuh, vangrails, zomaar langs de wegen.
Foto's heb ik niet, de beelden zitten gewoon in mijn koppie.

Groet.
 
Ja Hendrikus, het is moeilijk in beeld te brengen. Dat is wat anders dan huizen, wegen en bruggetjes die je met een foto vast kan leggen.
Ik denk dat elke Tsjech dit ervaart, of hij/zij nu in het buitenland woont of in Tsjechië. Maar ik zal erover nadenken ...
 
Tja, ik ken en rasechte Tsjech wonende in Sindelova.
En elke keer als ik hem zie begint hij hoe mooi het leven wel niet was onder het communisme.
Hij is nog niet zo oud hoor, omstreeks de 50.
Hij werkt zich gek, hij heeft werk genoeg.
En toch klaagt hij. vroeger hoefde je niet zo hard te werken en dat hij toen geen twee auto's had, deert hem niet.
Veel was goed geregeld, dat mist hij nu.
En dat je niet alles mocht zeggen of doen, daar haalt hij zijn schouders over op.
Het leven was toen goed in Sindelova, zegt hij.
Hij zou zo weer ruilen.
En hij is de enige niet, onder de Tsjechiese hersenpan rommelt het nog steeds, verlangend naar de tijd van weleer.
 
inderdaad, deze geluiden hoor je vaak..
vroeger niet werken bestond niet er was altijd werk..
wilde je niet werken?..gevangenis in..
Roma,s die jatten mochten ook gaan zitten of verplicht werken..
 
Maar Kukel, dat is in Nederland toch niet anders? Vroeguhhh was het beter krijg ik zo vaker (van de ouderen) te horen. :D Maar ik zag al een paar bewijzen in dit topic dat die stelling echt niet op gaat. Bovendien "klaagt" een Tsjech sneller, vraag een Nederlander hoe het gaat krijg je het standaard antwoord "goed hoor" of zelfs "uitstekend" te horen, een Tsjech heeft meestal wel iets wat beter kan. Hierbij vraag ik me wel eens af wat nou beter is. ;)
Als ik een leuke tegenstelling tegenkom ga ik het zeker plaatsen Hendrikus.
 
Nou, beste Lina, vroeger was het niet beter in Nederland.
Degeen die dat zegt zwetst.
We hebben het nog nooit zo goed gehad.
Vroeger waren de mensen van mijn leeftijd oud, dachten en deden oud.
En nu zijn ze actief. het zijn maar enkelen die zeggen dat het vroeger beter was.
Maaruh, ik ken ook Tsjechen die zeggen dat die oude tijd niets was.


Maar ja, ieder het zijne.

Groet.
 
Mijn vader zei altijd: Die goeie oude tijd was goed dankzij het slechte geheugen van de oude mensen.

In Polen is nu een bordspelletje te koop, een soort Monopoly, met kaarten en regeltjes over hoe het was in de communistische tijd: Lange rijen voor de winkels, etc. Maar ook de tips en trucs om het system te omzeilen en meer voor elkaar te krijgen dan de buurman. Het spel is regelmatig uitverkocht , zo populair is het. (Bron: Elsevier)
 
Tja, ik ken en rasechte Tsjech wonende in Sindelova.
En elke keer als ik hem zie begint hij hoe mooi het leven wel niet was onder het communisme.
...
En hij is de enige niet, onder de Tsjechiese hersenpan rommelt het nog steeds, verlangend naar de tijd van weleer.
inderdaad, deze geluiden hoor je vaak..
vroeger niet werken bestond niet er was altijd werk..
wilde je niet werken?..gevangenis in..
Roma,s die jatten mochten ook gaan zitten of verplicht werken..
Beste heer Kukel en heer Pes, maak de Tsjech alstublieft niet belachelijk met jullie beweringen. Als dit een reactie is op:
Leuke topic.
Tsjechië verandert echter ook in negatieve zin, onder andere de samenleving.
Dan hebben jullie het goed mis. Er zijn drie mogelijkheden:
1. Ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt
2. Jullie hebben het niet begrepen
3. In jullie gedachten is "vroeger" bij voorbaat het communisme

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden, maar ik heb geen zin daarover na te denken. Jammer genoeg reageren op deze topic geen Tsjechen.

Maar terug on-topic. Het communisme, dat is juist de reden dat ik in Nederland ben aangeland. En ik zal het verschrikkelijk vinden als de communisten weer aan de macht zouden komen.

En het Roma probleem, wat heer Pes aanhaalt. Ik heb als kind nog met Roma kinderen gewoon gespeeld. Op straat, in het park in Teplice, geen problemen mee, echt niet. Nu is het echter anders. Roma's worden in getto's gezet, of er wordt een soort Chinese muur omheen gebouwd, net als een paar jaar geleden in Usti nad Labem. Dat is een voorbeeld van de achteruitgang waar ik het over heb.

En als jullie het graag over "stenen" verbeteringen willen hebben, het is ook niet altijd vooruitgang. Neem de Praag wel. Al die nieuwe moderne winkels, McDonald's en ander architectonisch vervuiling in een mooi stad. Van mij mag het er allemaal weer gesloopt worden.

PS: effen muggenziften, Tsjechiese hersenpan moet zijn Tsjechische hersenpan
 
@ pozor pez
Door jouw vraag ben ik opnieuw op zoek gegaan naar een stukje levensverhaal dat verteld werd op de afscheidsplechtigheid vóór zijn crematie (het is gebruikelijk om dan herinneringen aan het leven van de overleden op te halen) en nadien door zijn nicht voor ons vertaald werd. Heb het nu opgeslagen want was het reeds aan het vergeten.
Het moet rond 1929 geweest zijn dat zijn ouders een modezaak begonnen. De zaken gingen goed en in 1937 konden ze een woning kopen. Het was deze woning die later aangeslagen werd en zijn vader dreigde als "kapitalist" in de gevangenis terecht te komen. Het feit dat de grootouders bij hen inwoonden en zorgbehoevend waren, zorgde ervoor dat hij bij zijn gezin kon blijven.
Het had echter veel later wel nog het gevolg dat onze tolk, als kleindochter van een kapitalist, niet mocht studeren. Iets wat ze nu nog aan het inhalen is, ze is lerares Duits.
Later kregen ze een deel van de woning terug, het ander deel moesten ze opnieuw kopen (weet niet wanneer dat was).
Onze vriend heeft daar eigenlijk nooit over gesproken, maar hij kon nogal smalend doen over de luidsprekers van de tijd van het communisme die nog steeds in zijn straat hingen. Er waren ook buren die het "toen" beter vonden en daar had hij geen hoge pet van op.
Hij heeft een tijd in België gewoond, maar toen kenden wij hem nog niet. Hij vertelde ons wel dat toen hij in die periode naar zijn thuisland ging, zijn auto volgeladen was met bananen, want dat hadden ze daar niet.
Het deed mij goed even aan onze dierbare vriend terug te denken!
 
Ik ben misschien te jong om communisme meegemaakt te hebben, maar ik heb wel genoeg verhalen gehoord van mijn familie.

Hoe mijn moeder in -20C 3 uur lang in de rij moest staan voor een kilootje bananen met de kerst om mij en mijn zussen iets 'bijzonders' te kunnen geven en als je nog meer wou mocht je weer achter in de rij aansluiten. Want bananen en mandarijnen waren er alleen met de kerst en het was een leuke aanvulling op de anders eenzijdige dieet.
Ook zijn de velden waar mijn familie aardappelen, mais, bieten, enz.. verbouwde ingenomen omdat niemand eigen bezit mocht hebben, dat was een zware klap want de tuin was niet groot genoeg om genoeg te kunnen verbouwen om de winter door te komen.
Alle grond en dus ook de van mijn familie rondom de dorp ging naar een staatboerderij waar de meeste mensen gingen werken, ja ze hadden werk maar arbo was ver te zoeken. Ze lieten vrouwen hooiballen van 50 kg dragen, mijn moeder heeft daar nu nog lichamelijk last van. Je kon er ook niets van zeggen, voor jouw 10 anderen en we hadden het geld wel nodig.
Dus ja iedereen had werk enz maar de manier waarop.
Ook het feit dat je met de verkiezingen maar op een partij kon stemmen en dan feestelijk werd aangekondigd dat de communistische partij 100% van de stemmen heeft gekregen. Daar kon mijn oma zo baas om worden.
Mijn moeder zou hierover bladzijdes lang kunnen schrijven, want arme mensen werden nog armer. En mensen die het destijds beter vonden? Daar kon niemand zich iets bij voorstellen maar vaak waren het leden van de communistische partij en ze deden ook erg aan 'zelfverijking' in die tijd als ik mijn oma mag geloven. En dat is juist het rare want het principe van communisme is gelijkheid terwijl er helemaal geen gelijkheid was.

Ik weet dat dit zwart wit geschreven is en dat er geen goed woord te horen is over die tijd maar ik heb nog nooit een goed woord over gehoord van de familie. Dit is hoe mijn familie het heeft ervaren en ze waren erg blij toen het allemaal over was.
 
Bovenaan