Tsjechië leuk? Soms even niet...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

27 april 2007
Vrijdagmorgen om een uur of 8 allemaal in de auto op naar het overnachtingshotel.
Auto gestart,geen enge lampjes die aan gingen en weer uit.(zie een beetje rare vakantie)
Zoals gewoonlijk koffie drinken in hunxe west en de benen strekken in duits limburg.lekker broodje eten bij subway en dan naar Erlangen.
We zijn gelukkig niet zo voorspelbaar.
Weinig file's zelfs niet bij keulen of frankfurt , tot wurzburg daar ging het fout reden een flinke file in.
Bij de 2e stonden we gelukkig net bij een afslag dus konden we binnendoor naar het hotel.
Voor het avondeten zijn we 15km terug gereden,kon ook binnendoor,het stond op de snelweg nog muurvast, naar Herzogen-aurach waar we de vorige vakantie noodgedwongen 3 dagen hebben doorgebracht in plaats van 1 nacht.
Maar we hadden daar heerlijk gegeten in de rothe oxe dus vandaar.
de volgende morgen op weg naar Praag .daar maken we graag een tussen stop om weer even de sfeer op te snuiven.
we nemen dan afslag Rudna en kijken nog even in het dorp waar we de eerste 3 jaar ons huisje huurden.We komen dan Praag binnen en rijden dan via de Milady Horokavé binnen naar het sparta stadion om daar de auto te parkeren en lopen door het letnapark naar onze broodjesboer aan de malostranské nam.
Ik zei het al,we zijn niet zo voorspelbaar.
Uiteraard,dat kan niet missen lopen we nog even over De brug
Het was zoals altijd erg druk op de brug,maar op een gegeven moment liep ik in een groepje waarvan er 1 erg hinderlijk dicht achter me liep.
Ik deed al eens een pas opzij maar hij bleef tegen me aanlopen ,nou had ik dat 40 jaar geleden niet zo raar gevonden maar nu wel.Ik draaide me dan ook flink geirriteerd om en tegelijkertijd ging mijn hand in een reflex naar mijn buideltas.
De halve zool zei :sorry draaide zich als een speer om en verdween.
De rits van mijn buidel stond al een stukje open dus zo zie je een beetje achterdocht op zijn tijd kan geen kwaad.
Na nog wat in de rondte gelopen te hebben besloten we nog een bakkie te doen bij Velvet op de hoek van het Wenceslasplein en daarna terug naar de auto.
Nog even overleggen gaan we terug lopen of nemen we de metro.
Het werd de metro.
Dat bleek achteraf niet zo'n goed idee.
U hoort later waarom.
 
het moest even over, de p.c deed even niet meer mee.


Nadat we bij velvet koffie hadden gedronken die in een paar jaar de prijs aardig hebben opgetrokken naar de rotterdamse liepen we nog even over het w.plein en gingen bij muzeum de metrohal in.
daar hing aan de muur een kaartjesautomaat
daar wij altijd een week of dagkaart hadden moesten we even zoeken welke we moesten hebben.
Ja, die moesten het zijn.We hoefden maar een paar haltes en met de tijd zou het ook lukken want je hoeft nooit lang te wachten tot er een komt en hij rijdt altijd als een komeet.
dus 3 kaartjes voor volwassenen+2 kaartjes voor de kinderen.
Kosten:3x8+2x4 kronen=32 kr.Geen geld maar tsjechié is goedkoop.
Roltrap af naar perron en als een duveltje uit een doosje stond er een man voor ons in uniform.
Tickets please. nou dat hadden we eerder meegemaakt dus dochter pakt hun kaartjes en ik het mijne.
Ik hou dat altijd zelf bij me voor als we elkaar eens kwijtraken en gecontroleerd worden. je ziet we zijn op veel voorbereid.
Wel de beste man(maar nou lieg ik)kijkt naar de kaartjes schud nijdig zijn hoofd en zegt:NO NO schuift ze bij elkaar en roept Paspoort paspoort.
Wij kijken elkaar aan met zoiets van wat krijgen we nou.maar hij weer PASPOORT.
oké een beetje overdonderd geeft mijn dochter hun paspoorten .
De mijne vroeg ie niet dus dat gaf ik ook niet.
Hij staat nog wat te prevelen wat wij natuurlijk niet verstaan maar wenkt ons mee naar achteren.
toen kregen wij iets van shit waar gaan die paspoorten heen.
vanaf dat moment hebben we als havikken zijn handen in de gaten gehouden zoals vroeger Fred kaps.
voor de jongeren onder jullie dat was de nederlandse kampioen goochelen.
Hij nam ons mee naar een bord Wees op een lijst met kaartjes tarieven waar die van ons niet opstonden.Wij uileggen dat we ze toch echt boven hadden gekocht.
In die tijd komt er een jongen voorbij lopen die op een vrij agressieve toon tegen de man begon te praten daar bij hoorden we het paspoort vallen en hadden de indruk dat hij tegen hem zei dat hij geen recht had om onze paspoorten te hebben.
Zie je wel wat een gelazer.hoe krijgen we ze terug.De controleur die pisnijdig op de jongen reageerde en woest weg liep terwijl hij ons aangaf dat we hem moesten volgen liep naar boven naar de hal.
Daar aangekomen wees hij op een plattegrond van praag stond met zijn hand over die kaart te wijzen en ja en nee te schudden maar wij snapten der geen reet van.
Tickets no good its a penalty 500 kr
we boden nog aan om nieuwe kaartjes te kopoen .Nee dus. Penalty 500 kronen EachWAT zegt mijn dochter 500 voor elk?Ja dus 2500 kr
O nee zegt mijn schoonzoon dat betaal ik niet .bel de politie maar .
Oké, hij nam ons weer mee de hoek en klopt op een deur waar opstaat police.Deur wordt open gedaan en daar staat een mannetje met een baard pakt de paspoorten aan en luistert naar wat de controleur zegt.Terwijl wij proberen uit te leggen wat ee is geeft hij zijn tikgeit al een opdracht om te schrijven waar ze dan ook ijverig mee begint nu stonden mijn dochter en ik een stukje in het kantoor daar werden we uitgestuurd maar hij staat te wapperen met die paspoorten en kijkt gelijk naar mijn schoonzoon.
Dachten we dat hij naar binnen moest.die doet dus een stap naar voren
Niet goed begint die gek toch te schreeuwen.OUT OUT personel.
maakt gelijk gebaren van stempel in paspoort en weg.oute waren goed.
Maar het lullige is terwijl zich dat allemmaal afspeelde bij die police kwam er een meisje wat ook aangehouden was maar die stond even te kletsen kocht een nieuw kaartje en verder niks.
Toen ze even later naast ons op de roltrap stond vroeg ze of we betaald hadden en toen we ja zeiden schudde haar hoofd
hadden we niet moeten doen.

Maar wij gaan er van uit hier ben je ook verplicht om je te legitimeren als ze dat vragen dus weet je veel als je ergens anders bent en de taal niet kent.
conclusie,we hadden gewoon terug moeten LOPEN zoals de vorige keer.
 
Ja, helaas marecha, maar dat gebeurt iedere keer bij de controles... de buitenlanders/toeristen worden aangehouden, degene die tsjechisch spreekt wordt doorgelaten, of, in geval van overtreding, moet hij een nieuw kaartje kopen.
Ik heb dit al vele malen meegemaakt, vooral bij stations Mustek en Staromestska... ik heb geen kaartje, wordt gepakt, en moet een nieuwe kopen, Nederlanders en Japanners mogen een boete betalen.
 
Typisch geval van vakkundig opgelicht dus (alweer in Praag).
Hebben jullie iets van een "protokol" ontvangen?? Zo nee dan hebben de heren denk ik een paar leuke avondjes uit aan jullie verdiend:cheers:
 
Typisch geval van vakkundig opgelicht dus (alweer in Praag).
Hebben jullie iets van een "protokol" ontvangen?? Zo nee dan hebben de heren denk ik een paar leuke avondjes uit aan jullie verdiend:cheers:

dat idee hadden wij ook al.dat ze dat met zijn 3en hebben gedeeld.
Je wil ook niet weten wat ze konden doen van ons met dat geld en ALS JE HET TOCH WIL WETEN dat kan ik hier niet zeggen;)
 
Om die reden heb ik nooit een paspoort bij me.
Gewoon niets.
Kan me niet legitimeren, wel uiterst dom kijken.

Begin ondertussen wel de indruk te krijgen dat het wel een heel corrupt zootje is in Tsjechie.

Ik zou zeggen: verhalen bundelen en naar de ambassade sturen.

Gewoon om te jennen en aan te geven dat het misschien wel niet zo een leuk vakantieland is.

En het mag wel niet van je moeder, maar scheld ze nou gewoon een keer de touwtyfus.
Moet je eens opletten hoe klein ze worden.

Groet.
 
hmm

wat een klote ervaring! ik kan me voorstellen dat je het daar dan voor gezien houdt. ik zou er niet op rekenen dat de NL-ambassade zich hier voor moe gaat maken. maar goed, zijn er deskundigen die een handleiding hebben voor dergelijk zaken?
hoe te reageren als ze(of politie) naar paspoort vragen?
wat als je je papieren eerder terug had gevraagd?
je had kaarten gekocht. had je deze ook aan de lokale donuttijgers laten zien?
 
Nu ik dit zo lees, realiseer ik me dat wij dit vorig jaar ook hebben gehad.
Even een dagje Praag, parkeren ergens aan de rand van de stad bij een bewaakte parkeerplaats en dan met de metro naar het centrum. We hebben een hele tijd staan martelen bij die automaat, en een vriendelijke vrouw heeft ons toen geholpen. Zij bewaakte de parkeerplaats, heeft ons uitgelegd hoe het werkte en toen lukte het ons 2 kaartjes te kopen.

Later die dag werden we inderdaad gecontroleerd. Toen bleek dat een van de 2 kaartjes niet klopte. Het viel ons toen ook pas op dat het ene kaartje anders was dan het andere. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Erg vervelend natuurlijk, en we hebben uitgelegd dat die vrouw heeft geholpen en dat we dachten dat we het goed hadden gedaan.

Gelukkig voor ons deed hij niet moeilijk en liet ons, zonder dat we iets moesten bijbetalen, gewoon onze weg terug vervolgen.

Dus niet alle controleurs zijn corrupt. :dank:
 
Wel,dat was het negatieve gedeelte.
Nadat de nieuwe kaartjes gekocht waren en goedgekeurd door nep & co zijn we naar de auto gegaan en richting lazne belohrad gereden.
Wel in een beetje gedrukte stemming want zoiets blijft toch wel even hangen.
De volgende dag, zondag eerst naar nova paka gereden waar we in het natuursteen museum zijn wezen kijken.
Ongelooflijk hoe mooi de aarde van binnen is als je die doorgezaagde brokken steen ziet van binnen met zulke prachtige kleuren en tekeningen geloof je je ogen niet.
Ik kon het dan ook weer niet laten om er een hangertje te kopen.
Ik neem me steeds voor,ik koop niks meer want ik kom om in de zooi,maar helaas dat lukt me nooit.
Daarna doorgereden naar adrspach om vast een voorproefje te nemen voor later die week.
Het was er heel erg druk.voornamelijk polen die waarschijnlijk ook een lang weekend hadden.
Nog richting stuwdam gereden maar konden het niet vinden.
Terug naar lazne waar we in ons favoriete restaurant na mosté hebben gegeten.
Thuis nog wat spelletjes met de kids en lekker slapen.wel terusten
 
Zo, pc weer oké, dus nog even wat dingetjes uit de vakantie.
1 mei, ondanks de heksenverbranding me toch maar naar buiten gewaagd.
heb geluk gehad, ze zagen me niet.
Omdat de potraviny in lazne dicht was zijn we naar jicin gereden en hebben daar bij de tesco broodjes en beleg gekocht en daar op de parkeerplaats in de auto ontbeten.
Daarvandaan naar adrspach gereden om het rondje om het meer te lopen.
We kwamen nog langs het dorp van macek en hebben het uiteraard nog even over hem gehad.
Maar ik vertel natuurlijk niet waarover. :D
Ook hebben we uitgekeken naar freddy's restaurant van de foto, maar helaas , ook wij hebben het niet gevonden.
Na adrspach zijn we naar broumov gereden, waar we het benedictijnenklooster hebben bezocht.
Een mooi klooster wat de moeite waard is om te bekijken.
Ze bewaren daar de enige reproductie van de lijkwade die Jezus droeg na zijn kruisiging (zeggen zij). Bloedvlekken incluis.
De originele schijnt in turijn te hangen.
Maar voor het tijd was voor de toer, konden we nog wat eten.
Nou kom je als je uit het klooster komt en linksaf gaat, een stukje verder langs een piepklein zaakje met een etalageruitje van niks waar 4 platte schalen in staan met gebak.
Het heet bistro blue ocean en er staan 3 tafeltjes en een klein toonbankje.
Het hele winkeltje is bij elkaar 9m2, maar er staat een hele leuke man en hij heeft heerlijk gebak en zeer redelijke koffie.

foto's bijvoegen lukt niet maar ze staan in mijn galerij.

Op 2 mei naar pec pod gegaan. Daar aangekomen zagen we dat de stoeltjeslift het niet deed.
Dat vonden mijn dochter en ik zoooo jammer (echt niet) dat we via een tussenstop in trutnov op zoek gegaan zijn naar de stuwdam. deze keer wel gevonden. het ziet er inderdaad sprookjesachtig uit.

Terug langs jan en akkelien gekomen en een stuk verder bij dolni kalna een foto genomen van een nederlander die voor ons zat en waarvan wij ons afvroegen of dat een meeting gast was. foto van auto met kenteken tt-tn 70 staat ook in mijn galerij.
een forumgast ?

3 mei Op naar hrad pecka, want we zijn dol op kastelen.
daar aangekomen liepen we de tuin in en na even rondgelopen te hebben, kwamen we in een stukje waar we een man op de grond zagen liggen onder een deken. het was al bij tienen, dus zeiden we al, hij slaapt wel lekker uit. Na nog wat rondlopen en een paar foto's nemen, wilden we weer weg gaan want er was verder niemand te zien. Toen stond de zwerver (dachten wij) op, vouwde netjes zijn spullen op, legde ze op een bankje, liep een trapje op en pakte tot onze stomme verbazing een sleutel en ging het kasteel binnen. Enige tijd later kwam hij weer naar buiten met een vrouw en ging een andere deur deur in terwijl zij achter een desk ging zitten om kaartjes voor de toer te verkopen. Ze zag er trouwens uit alsof ze net uit bed kwam. Wij natuurlijk weer gelijk met onze roddelmentaliteit (zo, die hebben gisteravond bonje gehad en zij heeft hem deruit gesodemieterd).
Die tour hebben we niet gedaan . dat duurde nogal lang voor hij begon en er was verder niets, je kon er niet zitten en even wat drinken.
Ik hoop dat er na ons nog mensen geweest zijn en ze niet voor niks zijn opgestaan.
We hebben later op die dag nog wel een bezoek gebracht aan hrádek u nechanic bij hradec kralové.
dat was een oudere tsjechische vrouw die ons rondleidde die echt heel veel informatie gaf en dat met veel plezier deed.
Wij moesten het doen met een papieren duitse vertaling en dat vonden we bij haar jammer omdat ze het volgens ons echt leuk vond om te doen.

Al met al toch weer een leuke vakantie gehad ondanks dat vervelende begin.
Achteraf zijn dat ook weer de leuke verhalen natuurlijk en kan je daar ook om lachen. Nou, dat was het wel weer, hoop alleen er nog achter te komen wie die nederlander was bij dolni.
 
Leuk geschreven, Marecha, en fijn dat het na het vervelende begin alleen maar leuk is geweest. Nog niet veel reactie gehad op die eventueel geheimzinnige wel of niet forummer in Dolni;)
 
Was het ook.
We zijn de laatste dag ook nog naar een klein kasteeltje geweest humprecht bij sobotka. daar zagen we een slangetje op de trap.
even snel een foto van gemaakt want hij was zo weg.
aan het eind van de toer mag je de trans op die aan de buitenkant rondom het kasteeltje loopt.
mijn dochter bedankte voor de eer die heeft net als ik hoogtevrees,maar ik wilde graag wat foto's maken.
Nou ik heb er een paar gemaakt maar heb later pas gezien wat er op stond.
Tussen die planken van dat ding zaten kieren van een paar centimeter en sommige bogen door als je erover liep.
Was blij dat ik weer binnen was.
 
Bovenaan