Tsjechië gaat kerken compenseren

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Vašek, 11-01-2012.

1. Ik ken de voorgeschiedenis niet, dus corrigeer me maar als ik het mis heb, maar een overheid zou sowieso toch geen salarissen van kerkelijke ambtsdragers moeten betalen? Of kent Tsjechië geen scheiding tussen kerk en staat?

Laatst bewerkt: 19-11-2017
    zapalky en JanAverink vinden dit leuk.
  2. kuurgast

kuurgast Donateur

Na ruim een jaar speelt dit nog steeds in de politiek.
    Senaat zal waarschijnlijk belasting van kerkelijke restitutie veroordelen

De Senaat van het Tsjechische parlement bespreekt woensdag de geplande belastingheffing op kerkelijke restitutie. De Tweede Kamer had in januari een voorstel van de communisten aanvaard. De Senaat zal waarschijnlijk een beslissing steunen die de rekening veroordeelt. Het besluit werd genomen door de drie sterkste groepen - de burger-democraten, de Stan Alliantie en de christen-democraten. Onder andere is de Senaat om te verklaren dat het aannemen van het wetsvoorstel over de belastingheffing op kerkelijke restitutie in strijd is met de grondbeginselen van een rechtsstaat.
    Bronnen oa radio.cz/en + radio.cz/de.

3. hieruit blijkt maar weer hoe sterk de lobby vanuit de kerk is om gedaan te krijgen wat ze willen.
    Van verder kommentaar zal ik me maar onthouden, anders trap ik zeker op een paar tere zieltjes

PuNkEnStEiN vindt dit leuk.

Deel deze pagina