Milieu/klimaat

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Minstens 250.000 Europese industriële sites moeten gesaneerd

Europa telt momenteel zowat 250.000 industriële sites die gesaneerd moeten worden. Dat blijkt uit cijfers van het Europees Milieu Agentschap (AEE). Volgens het agentschap zal dat aantal de komende jaren sterk toenemen en zullen er verschillende decennia nodig zijn om deze vervuilde erfenis op te kuisen.

Volgens het rapport van het AEE zijn de laatste decennia op drie miljoen sites in Europa vervuilende activiteiten gebeurd. Ongeveer 1,8 miljoen daarvan is daadwerkelijk vervuild.

Op dit moment zijn er 250.000 sites geïdentificeerd, maar dat cijfer zal tussen nu en 2025 oplopen met 50 pct, naarmate de nationale overheden staalnames uitvoeren en controleren.

Uit de statistieken van het agentschap blijkt dat er hoofdzakelijk vervuiling is met zware metalen (37,3 pct) en koolwaterstoffen (33,7 pct). Wat betreft grondwater staan koolwaterstoffen op de eerste plaats.

De grootste verantwoordelijken voor de vervuiling zijn de industriële en commerciële productie (41,6 pct), de verwerking en het beheer van huishoudafval (15,2 pct), activiteiten van de petroleumindustrie (14,1 pct) en de verwerking van industrieel afval (7,3 pct). Volgens de studie zijn er de afgelopen 30 jaar in Europa 80.000 industriële sites gesaneerd.

Ondanks het feit dat er in heel wat Europese landen wetten bestaan over het principe dat de vervuiler betaalt, is het in gemiddeld 35 pct van de gevallen de overheid die opdraait voor de kosten, vaak omdat de vervuiler niet meer bestaat, niet geïdentificeerd kan worden of niet solvabel is.

Toch zijn er grote verschillen tussen de Europese landen onderling. In Spanje en Tsjechië draait de overheid op voor 100 pct van de kosten, in Hongarije is dat maar 70 pct, in Zweden 50 pct, in Nederland 45 pct, in België 25 pct (de cijfers gelden enkel voor Vlaanderen en Brussel) en in Frankrijk slechts 7 pct.

Volgens het AEE besteden de landen op dit moment veel te weinig geld aan sanering.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Grote vissterfte na ongeluk in suikerfabriek

Bij een ongeluk in een suikerfabriek in Ceske Mezirici, in de buurt van Hradec Králové, is gisteren een grote hoeveelheid giftig kalkmengsel in de rivier Dedina terechtgekomen. Hierdoor zijn ontelbare vissen gestorven.

Tientallen mensen zijn sedert deze morgen in de weer om de dode vissen op te ruimen. Een afstand van zeven kilometer is biologisch "dood", aldus de opruimers. Er zijn reeds twee ton dode vissen verzameld. De ongeluksoorzaak is nog niet gekend maar een onderzoek wordt door de suikerfabriek ingesteld.

radio.cz

68mnwff-gallery.jpg


foto ČTK
 

Freddy2005

† In Memoriam
Greenpeace bezet schoorsteen van bruinkoolkrachtcentrale Prunéřov II

Elf aktivisten van Greenpeace hebben donderdag de 300 meter hoge schoorsteen van de bruinkoolcentrale Prunéřov II bezet.

De milieuorganisatie wil hiermee protesteren tegen de algemene vervuiling door de uitstoot van verbrandingsgassen. Prunéřov II is de grootste vervuiler der Tsjechische centrales bij de uitstoot van CO2 aldus coordinator Jan Piňos.

Uitbater ČEZ weerlegd deze uitspraak. Milieuminister Martin Bursik verklaarde achter het protest te staan omdat ook zijn ministerie verregaande verbeteringen nastreeft.

Om 18h00 verlieten vijf bezetters de schoorsteen, de andere zes willen nog tot vandaag blijven zitten. Aan de aktie nemen ook Greenpeace leden uit Duitsland en Oostenrijk deel.

radio.cz


DP1f8c2e_Prunov_G.JPG


Meer foto's en een you-tube filmpje op idnes.cz (niet voor kijkers met hoogtevrees)

ČEZ
 

Freddy2005

† In Memoriam
De aktivisten hebben vanmiddag de schoorsteen verlaten. Oorspronkelijk zouden ze doorgaan tot zaterdag maar de weersomstandigheden lieten dit niet langer toe. Er zou via laptop en webcam kontakt gehouden worden aldus Jan Pinos. De nacht hebben ze overigens op een hoogte van 70 meter doorgebracht. Tot de groep van zes "overblijvers" behoorden één Duitse, één Duitser, een Slowaak, een Hongaar, een Pool en een Tsjech.

radio.cz

CEN1f9172_greenpeace2.jpg


foto idnes
 

Marcel

Moderator
bron : http://aktualne.centrum.cz/czechnews/clanek.phtml?id=516412

er zouden in 2006 in totaal 12.400 mensen in Tsjechie gestorven zijn aan (lucht)vervuiling. :vuur:
dat is dus 13% van alle sterfgevallen in 2006.
de omgeving van de koolmijnen van Ostrava-Karviná is het minst gezonde stukje Tsjechie.
het aantal kinderen met allergien is de laatste jaren ook flink gestegen (net als hier in Nederland).
niet alleen mensen die in steden wonen maar ook plattelanders hebben te maken met de vervuiling.

NB : iemand nog interesse in een huisje in Tsjechie, ik heb er 1tje te koop ...
 
Het is treurig, maar waar.

Het recht op frisse lucht is nergens omschreven.

Ik verkoop mijn huisje niet, er is onderzocht waar de schoonste lucht in Tsjechie is.

Inderdaad, de streek waar mijn huis staat te wonen.

Dat wist ik toen nog niet, maar ik ben er achteraf heel blij mee.

Ik voel mij daar in topconditie als ik er ben.

Heerlijk frisse lucht.

Zo lekker.
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.praguemonitor.com/en/264/czech_national_news/18019/

de lokale schoorsteenvegers zouden wel eens goed kunnen gaan profiteren met de nieuwe mileu regels.
de overheid denkt er aan om de schoorsteenvegers in te zetten als controleurs van de (fabrieks)schoorstenen om deze te checken op CO2 emissie uitstoot.
eea zal echter nog even moeten wachten, want de wet gaat pas in 2014 in.
maar voor die tijd moet er al wel eea op orde zijn qua emissies.
 

char

† In Memoriam
Marcel, je zult het misschien niet geloven. Maar 2 maal per jaar, komt er in ons dorp (Cervena Hora), een "echte" schoorsteenveger!!
Net zoals in Nederland vroeger!!.. Met zo'n grote zwarte hoge hoed...

Als hij in een bepaalde periode niets te doen heeft, als schoorsteenveger, zit hij in de konijnenhandel.

Char.
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.praguemonitor.com/en/266/czech_national_news/18152/

134 steden en dorpen zijn volgens het ministerie niet in staat om hun rioolfaciliteiten te verbeteren of om rioleringen aan te leggen.
eea moet in gang gezet worden door EU regels. en klaar zijn in 2010.
de kosten worden geraamd op 49 miljard kronen. uiteraard komt er ook nog een buidel met Euro's als subsidie.
hoe men deze 134 steden gaat aanpakken en of begeleiden, daaar moeten nog plannen voor gemaakt gaan worden.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Milieuvereniging waarschuwt voor keverramp in Tsjechische bossen

Milieubeschermers en bosbouwers waarschuwen voor de sterke stijging van de Kůrovci (Scolytinae, Ipinae, Schorskevers of bastkevers) in de Tsjechische bossen. Volgens de vaststellingen van de milieu-organisatie Hnutí Duha werden vorig jaar door het hele land, 1,9 miljoen kubieke meter van de bossen aangetast door schorskevers. Dat is twee keer zoveel als in 2006. Dit jaar zou de uitbreiding van de schadelijke organismen tot drie miljoen kubieke meter bos kunnen oplopen vreest Hnutí Duha. Afgezien van de weersomstandigheden zijn ook de monokultuur aanplantingen van dennenbossen mede oorzaak voor de verspreiding van de kever.

radio.cz

hnutiduha.cz

borken0608.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Oost-Europa wil uitzondering in strijd tegen opwarming aarde

De Oost-Europese lidstaten van de EU vragen dat de eisen in de strijd tegen de opwarming van de aarde aangepast worden aan hun economische situatie. Hun afhankelijkheid van olie en kolen moet volgens hen in rekening gebracht worden. De Europese ministers van Milieu hebben vandaag een top gehouden in Saint-Cloud.

"We zitten in de kern van het probleem", gaf Frans minister van Milieu Jean-Louis Borloo toe. Het is de eerste samenkomst onder het Franse voorzitterschap van de EU.

Levenskwaliteit
Borloo: "De armste landen zullen inspanningen moeten leveren om de levenskwaliteit van hun inwoners te verbeteren en om de ecologische kant van hun economie op te krikken. Vraag is hoe we hen daarbij kunnen helpen." Solidariteit is de sleutel, aldus de Franse onderhandelaars.

Achterdeur
Het plan van de Europese Commissie om tegen 2020 twintig procent minder uit te stoten om zo het broeikaseffect tegen te gaan, bevat een achterdeur. Daardoor kunnen rijkere lidstaten tien procent van hun opbrengsten besteden aan de aankoop van emissierechten in arme lidstaten. Dat systeem is algemeen aanvaard, maar het debat draait om de cijfers. Zo wil Polen het cijfer optrekken tot twintig procent. De meeste Centraal-Europese landen ondersteunen die eis.

Voorbeeld
Sigmar Gabriel, de Duitse minister van Milieu, wil absoluut een akkoord tussen de minder welgestelde Oost-Europese landen en de rijke West-Europese landen omdat dat het bewijs zou zijn dat dit dossier op internationaal niveau afgehandeld kan worden. "De EU kan zo een voorbeeld voor de rest van de wereld zijn", stelt Gabriel.

Radicale ommezwaai
Naar verluidt, is er een draagvlak om tegemoet te komen aan de tien procent op voorwaarde dat 1990 het referentiejaar blijft. De meerderheid van de Oost-Europese landen verwerpt het voorstel van de Commissie om 2005 als referentiejaar te nemen en pleiten voor 1990 als ankerpunt.

De Tsjechische Milieuminister, Martin Bursik, bevindt zich niet in kamp van hardliners Polen, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en de drie Baltische staten en is van oordeel dat er nog veel onderhandeld moet worden opdat er een radicale ommezwaai in de manier van denken ontstaat.

Compensaties
Verschillende pistes om compensaties te geven, worden nog bestudeerd. Borloo oppert het gebruik van communautaire fondsen om de Oost-Europese lidstaten te helpen om hun energiesector aan te passen. Groen Europarlementslid Claude Turmes uit Luxemburg stelt dat "een alliantie tussen de Oost-Europese lidstaten en de "dirty lobby" te vermijden is". De meeste Europese industriëlen weigeren namelijk te betalen voor de vervuiling die ze veroorzaken. (afp/gb)

hln.be 04/07/08 18u41
 
Wat mij in Tsjechië steeds meer gaat tegenstaan zijn de kampvuren.

kampvuur1.jpg kampvuur2.jpg

Deze foto's heb ik dit jaar gemaakt. Ik had nog véél meer van dit soort foto's kunnen maken.

Als je hart hebt voor het milieu maak je geen kampvuur.
Wat mij betreft mag het verboden worden.
 
Een gevaarlijke opmerking, loura! :D
Je pleit dus voor een verbod op één van de dingen die voor veel vakantiegangers het kamperen in Tsjechië juist zo leuk maken: de gezellige avonden rond het kampvuur.
Hoe denk je dan over barbecuen? Al die ouwe stinkende Skoda's en brommertjes? Ook verbieden?
 
Als je hart hebt voor het milieu maak je geen kampvuur.

Ik denk hierbij gelijk aan alle scouting-groepen, natuur-kampen etc.
Mensen die heel veel voor de natuur over hebben.

De rook van zo`n vuur is duidelijk zichtbaar. Geef mij maar de rook van droog onbehandeld hout. Op een mooie zomeravond.
Beter voor de gezondheid dan dat wat je ruikt,of juist niet , in het Rijnmondgebied.
Rijdt maar eens langs Pernis.


Hilde:denk:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechen koploper inzake kunststofrecyclage

Tsjechië heeft in 2006 ongeveer 40% van alle PET flessen en andere kunststofverpakkingen ingezameld. Dit is 3% meer dan de traditionele koploper Duitsland volgens het laatste rapport van Eurostat.
De cijfers zijn inmiddels door de Tsjechische Unie van Steden en Gemeenten aangehaald als bewijs dat het huidige recycling-programma succesvol is. De unie is echter weigerachtig tegenover het plan van minister van Milieu Martin BURSÍK om alle PET-flessen en drankblikjes statiegeldplichtig te maken. Dit zou de gemeentelijke schatkisten een groot deel van hun inkomsten, uit de verkoop van te recyclen afval, doen verliezen.

aktuálně.cz
 
Bovenaan