Tsjechië en het Eurovisie Songfestival 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië opent internetvoorronde

In Tsjechië is de stemming geopend voor de ‘nationale finale’ die de Songfestivalinzending van het land zal opleveren. De voorronde wordt volledig via het internet afgewerkt.

De omroep ČT kondigde vorige maand aan dat voor het eerst sinds 2008 en voorronde zou worden gehouden om de bijdrage van het land te kiezen. Uiteindelijk blijkt dat die zich volledig online zal afspelen, zonder televisie-uitzending, en onder de naam Eurovision Song CZ.

Uit ruim vierhonderd inzendingen werden zes kandidaten en hun songs weerhouden. De stemming is vanaf vandaag geopend tot en met maandag 22 januari. Er kan gestemd worden via de officiële app van het Songfestival, maar er is een addertje onder het gras: enkel Tsjechische stemmen worden effectief meegeteld in het eindresultaat.

De appstemmen leveren de helft van de punten op. De andere helft komt van een internationale vakjury. Publiek en jury geven elk een, twee, drie, vier, zes en acht punten aan de zes liedjes, en het lied met de meeste punten wordt de Tsjechische bijdrage voor Lissabon. Op maandag 29 januari wordt de winnaar bekendgemaakt.

De zes liedjes in de aanbieding kunnen allemaal beluisterd en bekeken worden op de website van de omroep en op YouTube. Het deelnemersveld vind je hieronder terug.


Deelnemer(s) en
Nummer
Debbi:
High On Love
Doctor Victor: Stand Up
Eddie Stoilow: We Rule This World
Eva Burešová: Fly
Mikolas Josef: Lie To Me
Pavel Callta: Never Forget

Bron: songfestival.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië onthult stemmen van internationale jury

Een internationale jury zal vijftig procent van de stemmen bepalen voor de Tsjechische nationale finale van 2018. De andere helft zal worden bepaald door het publiek. Gisteren werden de namen van de internationale jury al bekendgemaakt, maar is ook een deel van hun stemmen bekend.

Mikolas Josef kreeg met zijn lied Lie To Me 68 van de tachtig punten en is daarmee met kop en schouders de favoriet van de jury. Elk jurylid kende 1, 2, 3, 4, 6 en 8 punten toe aan zijn/haar top zes. Alle andere uitslagen zijn niet bekend gemaakt.

Česká televize, de Tsjechische publieke omroep, bevestigde de terugkomst van een nationale finale al in december. De laatste keer dat het land een nationale finale hield, was in 2008.

De jury

De jury bestaat uit heel wat bekende namen. Het zijn allemaal voormalige deelnemers van het Songfestival. Opvallend is dat het voornamelijk deelnemers uit 2016 en 2017 zijn.

  • Dami Im (Australië 2016)
  • Robin Bengtsson (Zweden 2017)
  • Naviband (Wit-Rusland 2017)
  • Sunstroke Project (Moldavië 2010 & 2017)
  • Sanja Vučić (Servië 2016)
  • Jalisse (Italië 1997)
  • Iveta Mukuchyan (Armenië 2016)
  • Nathan Trent (Oostenrijk 2017)
  • Norma John (Finland 2017)
  • Liora Simon (Israël 1995)
Hoogste percentage

De jurystemmen zullen worden gecombineerd met de publieksstemmen. Deze worden pas bekend gemaakt op 29 januari. De kandidaat met het hoogste percentage zal uiteindelijk Tsjechië vertegenwoordigen in Lissabon.

Hieronder zijn alle liedjes alvast te beluisteren:

Tsjechië doet sinds 2007 mee aan het Eurovisiesongfestival. Tussen 2010 en 2014 namen ze een kleine pauze. Sinds 2015 doen ze terug mee. Helaas heeft het land nog maar weinig succes gehad en wist nog maar één keer de finale te halen. Gabriela Gunčíková eindigde op een vijfentwintigste plaats tijdens de finale in 2016.

Bron: songfestival.be
 
Is Kabat ook niet ooit namens Tsjechie naar het songfestival geweest? Dat is wel de smaak van de meeste Tsjechen, maar past toch minder in het muzikale behang wat het songfestival meestal is.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nog ruim een maand

Het is nog ruim een maand wachten voordat de 63e editie van het Eurovisiesongfestival 2018 zal plaatsvinden in Lissabon in de Altice Arena voor 20.000 bezoekers. De bookmakers, die elk jaar traditioneel proberen te voorspellen wie het Festival gaat winnen, zetten in op Israël, met Estland, Tsjechië, België en Australië op respectievelijk de 2e tot de 5e plaats. Ook Waylon bivakkeert in de top 10, maar op het randje. Intussen geeft de organisatie van de officiële Eurovision Song Contest vandaag een overzicht van de 10 best bekeken video`s van de deelnemende landen op You Tube. Nieuwsgierig? Bekijk de meest bekeken bijdrages over de maand maart hier.


Bron: hitzound.com
 

Ad Verschoor

Donateur
xmikolastsjechi-800x421.jpg.pagespeed.ic.Lg4rB8P0BO.jpg

LISSABON 2018

Gewaagde stunts doen Mikolas uit Tsjechië in ziekenhuis belanden

Onverwachts nieuws uit het team van Tsjechië: deelnemer Mikolas Josef heeft zich geblesseerd na zijn eerste repetitie en moet uit voorzorg naar het ziekenhuis.

Tijdens die eerste repetitie viel al op dat Mikolas zeer gewaagde stunts uitprobeerde op het podium, met hier en daar een salto. Tijdens eens van die stunts heeft hij zijn rug pijn gedaan, dat schrijft Eurovision.tv. Hij is langs geweest bij de dokter en die heeft hem uit voorzorg naar het ziekenhuis gestuurd. Volgens zijn team zal de act toch dezelfde blijven.

Bron: songfestival.be
 

Ad Verschoor

Donateur
upload_2018-5-3_15-39-21.jpeg Tsjechië: De eerste repetitie !

hqdefault.jpg


Mikolas staat terug op het podium, nadat hij na zijn eerste repetitie naar het ziekenhuis moest. Hij had zich toen geblesseerd na zijn gewaagde stunts op het podium. De eerste repetitie verloopt niet vlekkeloos. Eerst maakt hij zelf een fout bij het zingen en bij de tweede poging zijn er problemen met zijn statief, dat volgens de zanger te veel beweegt.

Wat meteen opvalt: zijn outfit ziet er een beetje anders uit én de stem van de mannelijke backing vocal komt veel krachtiger door. Ook bij het optreden van Tsjechië zijn er nieuwe camerastandpunten. De zanger staat dan wel weer op het podium, bewegen verloopt heel stroef. De salto’s en de springende bewegingen zijn verdwenen en de paar keer dat Mikolas zich waagt aan een danspasje loopt het fout en stopt hij af en toe met zingen. Het einde van de act komt voorlopig heel slecht in beeld. Bij de nieuwe pogingen gaat het al een stuk beter en neemt Mikolas de tijd om vrijer te bewegen. Maar goed ook, want dat heeft deze act nodig. Finaleplek lijkt niet in gevaar, maar de drie minuten komen nu minder spectaculair in beeld.

Bron: songfestival.be
 

Ad Verschoor

Donateur
tsjechische-inzending-songfestival-herstelt-goed-ziekenhuisopname.jpg

Tsjechische inzending Songfestival herstelt goed na ziekenhuisopname

Zanger Mikolas Josef, die dit jaar de Tsjechische inzending is tijdens het Eurovisie Songfestival, herstelt goed nadat hij tijdens de eerste repetities op zijn rug blesseerde. De 22-jarige zanger kon na de val niet staan en werd naar het ziekenhuis gebracht.

"Het gaat goed, ik sta weer. Ik kom er wel bovenop", aldus de zanger tijdens de openingsceremonie van het Eurovisie Songfestival in Lissabon.

In gesprek met NU.nl zegt Josef, die met zijn nummer Lie to me populair is bij de bookmakers, dat hij zich nog niet helemaal perfect voelt, maar dat het zeker de goede kant opgaat.

"Ik ben niet van plan om een ongeluk als deze in mijn weg te laten staan. We zijn hier om er iets moois van te maken en ik wil dat ook echt gaan doen", zegt de zanger.

Josef staat dinsdag tijdens de eerste halve finale van het Songfestival. Hij neemt het dan niet op tegen Waylon: de Nederlandse zanger hoeft pas in de tweede halve finale mee te strijden voor een plek in de finale.







Mikolas Josef - Lie To Me


Bron: NU.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië plaatst zich voor finale
ANP090518002-1.jpeg

Onder luid gejuich zijn dinsdagavond de eerste tien songfestivalfinalisten onthaald in het perscentrum in Lissabon. Direct na afloop van de eerste halve finale van het liedjesevenement in de Portugese hoofdstad kwamen de tien best gewaardeerde acts van de avond samen voor een persconferentie en de verdeling van de plaatsen in de eerste of tweede helft van de eindstrijd.

De artiesten uit Oostenrijk, Estland, Cyprus, Litouwen, Israel, Tsjechië, Bulgarije, Albanië, Finland en Ierland kregen van de negentien deelnemende acts in de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival dinsdagavond de meeste punten. Zij zijn daarmee verzekerd van een plek in de finale zaterdag. Uit de tweede halve finale die donderdag op het programma staat, volgen uit achttien acts nog eens tien finalisten. Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en gastland Portugal hoeven zich niet eerst te bewijzen in een voorronde. Zij zijn direct geplaatst voor de finale van de 63ste editie van het festijn.

Favorieten bij de bookmakers Eleni Foureira (Cyprus), Mikolas Josef (Tsjechië) en Netta (Israel) kregen ook tijdens de persconferentie de meeste waardering van het publiek.

Mikolas Josef was zichtbaar emotioneel toen hij reageerde op de vraag of zijn act nog wordt aangepast voor de finale. De 22-jarige Lie To Me-zanger belandde vorige week in het ziekenhuis nadat hij tijdens de eerste repetitie in Lissabon verkeerd landde na een salto en zijn rug blesseerde. Voorlopig mag hij van de dokter geen stunts meer uithalen. "Het was erg bijzonder voor mij om vanavond überhaupt op het podium te kunnen staan. We hebben vijf maanden lang elke dag geoefend op die salto, dus ik ga mijn best doen om hem weer te kunnen maken."

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië met Mikolas Josef eindigt op 6e plaats

De Tsjechische inzending voor het Eurovisie Songfestival 2018 is tijdens de finale op een keurige 6e plaats terecht gekomen. Mikolas Josef behaalde met het nummer "Lie to me" 281 punten.
Winnaar werd Netta Barzilai van Israël met het nummer Toy, dat 529 punten behaalde. Voor Tsjechië eindigde verder 2. Cyprus, 3. Oostenrijk, 4. Duitsland en 5. Italië
Nederland met Waylon eindigde enigszins teleurstellend op een 18e plaats.

 

kuurgast

Donateur
Mikolas Josef bedankt fans met een concert op het Wenceslas-plein in Praag.

Alle Eurovisie-idolen zijn terug in hun respectievelijke landen. Mikolas Josef keerde terug naar het podium om zijn fans op het Wenceslas-plein in Praag te bedanken. Een juichende menigte verwelkomde hun held thuis.
Bron met filmpje kultura.zpravy.idnes.cz.
 
Bovenaan