Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helaas is het raak in Duitsland bij een vleesverwerkingsbedrijf. Honderden besmet en ruim 7000 werknemers met hun gezin in quarantaine. Hoop dat het snel weer beter gaat en niet weer een uitbraak komt nu net de grenzen open zijn en alles is versoepeld. Mijn mening: de versoepeling had men beter later in kunnen gaan.
 
off topic.
Zelfs mijn favoriete goedkope garage Millennium in Praag .
hmmm.... 600 kronen per dag vind ik niet goedkoop.

Voor 110 kronen heb je een dagkaart voor de metro en de bussen en dan gooi ik mijn auto wel ergens aan de rand van Praag neer bij een metrostation. Als je je auto in Millennium neer zet ben je er nog niet, dan zul je sowieso nog een kaartje moeten kopen voor de metro o.i.d. (tenzij je alles te voet wilt doen natuurlijk).
 
Gisteren verliep de reis van Meppen (D) naar Turnov voorspoedig. Ik reisde ditmaal via Leipzig. De treinen vertrokken op tijd en er was voldoende plaats. Alleen het eerste uur was de trein van Dresden naar Liberec erg vol. Tot Bisschofswerda moest ik staan. Het reizen met mondkapje viel mee. Alleen de elastiekjes achter de oren waren irritant. Toen ik de grens bij Zittau passeerde, kreeg ik een Pools bericht op mijn telefoon in het Engels met waarschuwing voor hevige regen en overstromingen. Maar gelukkig viel het mee. Alleen het laatste stuk met de trein tussen Liberec en Turnov duurde 20 minuten langer omdat de trein langzaam reed in verband met mogelijke omgevallen bomen. Na een reis van 10 uur arriveerde ik in Turnov, waar mijn auto al 3.5 maand in een woonwijk stond geparkeerd. Het was de bedoeling maar een weekje weg te blijven. Er zat ondertussen een laag groene aanslag op de auto en de accu was zoals verwacht dood. Gelukkig had ik een starthulp meegenomen en kon ik de auto daarmee starten. Eerst naar de benzinepomp en wasstraat gereden en daar met draaiende motor getankt en de auto gewassen, omdat ik bang was dat de accu nog niet vol was en ik veel corrosie op de klemmen zag. In Tsjechië wordt matig aan de mondkapjesplicht gehouden. Het is ook een beetje raar dat je in de supermarkt en tankstation een mondkapje op moet en in de hospoda niet. Mijn twijfels over het nut van mondkapjes zijn verder afgenomen. In plaatsen waar geen afstand kan worden gehouden zoals het OV hebben ze enig nut. Maar toen ik in de stampvolle trein in Dresden instapte voelde ik mij niet echt veilig, hoewel iedereen een mondkapje droeg. Het was benauwd in de trein met weinig ventilatie. Dan was het beter een treinstel aan te koppelen, zoals ze op werkdagen ook doen.
En na het boodschappen doen in de plaatselijke hospoda een biertje gedronken. Daar was het nog precies hetzelfde als 3.5 maand geleden.
 
Ik ben heel benieuwd hoe onze vakantie naar Tsjechie dit jaar gaat verlopen. Dit zou de 75e keer worden.
Het voorjaar hebben we helaas moeten missen. Meestal starten een weekend met Praag (autocamp Matyas in Vrane nad Vlatavou), daar is het sanitair beperkt en nemen ze geen maatregelen en staan er meestal teveel Nederlanders. Dus die camping slaan we maar over. :D Dus we gaan naar campings in Oost-Moravie, bekend bij de Tsjechen en gelukkig bij zeer weinig Nederlanders.
 
:D Dat is een beetje het absurde. In de supermarkt moet iedereen met een mondkapje op lopen, maar in de kroeg hoeft het niet. Maar er was wel genoeg afstand en ik denk dat dit het belangrijkste is. Afstand houden en goede ventilatie. En bij klachten of besmetting in omgeving thuisblijven.
 

kuurgast

Donateur
deze zomer wordt het als Belg niet gemakkelijk om er binnen te geraken.
Het Tsjechische verkeerslicht, de risicokaart COVID-19 is bijgewerkt. Europa is weer groener. De situatie in België is verbeterd. Engeland blijft oranje, met een gemiddeld risico. Zweden, Portugal en het Silezië in Polen zijn momenteel landen met een hoog risico.
Zie koronavirus.mzcr.cz.

Mapa-Seznamu-evropsk%C3%BDch-zem%C3%AD-podle-m%C3%ADry-rizika-n%C3%A1kazy-22062020-final-1024x680.jpg


België is groen, dus mag weer naar Tsjechië zonder speciale regels.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Na heeeel lang niet in Tsjechie te zijn geweest, stond het dit jaar toch weer op de planning. Helaas stond onze vakantie gepland in mei, deze is omgeboekt naar oktober, dus we hebben nog wat tegoed.
Nu het volgende: onze zoon, zijn vriendin en een vriend hebben een vakantie staan op 25 juli. Op zich geen probleem, alles is weer open begrepen we, maar ze reizen in 1 auto. Ik kan er dus niet goed achter komen wat daar de regels voor zijn. Dus ik dacht, ik ga het even aan jullie vragen (dat werkte in het verleden ook prima).
 

kuurgast

Donateur
Mag ik met 3 mensen in één auto zitten als we geen huisgenoten zijn?

In een gemiddelde auto is het praktisch gezien onmogelijk om voldoende afstand te houden. Daarom reis je het best alleen met mensen uit hetzelfde huishouden. Verschillende huishoudens, verschillende auto’s: dat is de meest veilige manier en verantwoorde manier van samen reizen. Als het echt niet anders kan, mag je met één andere persoon reizen. Dan moet er wel 1,5 meter afstand gehouden worden.
Deze regels gelden voor alle Nederlanders en er worden dus geen uitzonderingen gemaakt voor vakantievierende landgenoten Als u met een aantal vrienden op reis gaat kunt u dus niet allemaal in dezelfde auto naar het vakantieadres rijden.
--------------
Coronamaatregelen Tsjechië
samen in de auto
Voor eigen inwoners gelden geen beperkingen. Reizigers uit andere landen worden gehouden aan de aldaar geldende regels. In taxi's moet de passagier achterin zitten.

Coronamaatregelen Duitsland

samen in de auto
In Duitsland mag men in de openbare ruimte samen komen met 1 ander gezin of met maximaal 10 personen. Die combinatie mag dan ook samen in 1 auto reizen. Echter, alle deelstaten kunnen hun eigen regels instellen. Informeer bij de deelstaat waar u wilt reizen wat de regels zijn. In Beieren bijvoorbeeld mag je alleen in uitzonderingsgevallen samen reizen en moeten collega's in de auto mondkapjes dragen.
Probeer het samen reizen met mensen buiten het huishouden te beperken en draag mondkapjes is het advies van de ADAC.

Bron anwb.nl/vakantie/reiswijzer.
------------------------------------------------------------------------
Het is onverstandig én strafbaar om met 3 personen (of meer) in een auto te zitten als je niet uit hetzelfde huishouden komt. Ben je ouder dan achttien jaar kan dit leiden tot aan aantekening op je strafblad. De norm is namelijk dat je 1,5 meter afstand moet kunnen houden, en dat lukt in een personenauto bijna nooit. Het kan je een boete opleveren van 390 euro (of 95 als je tussen de 13-17 bent).
Bron politie.nl.

Op de Tsjechische website vlada.cz/en staan veel regels, maar in Tsjechisch nog meer.

-----------------------------------------------------
Iedereen die naar Tsjechië reist moet in ieder geval een mond/neusmasker dragen als ze onderweg stoppen bij pomp of wat willen kopen.
Kom je aan bij huisje of hotel dan zal die eigenaar het zeker waarderen als je een masker draagt omdat de sociale afstand moeilijk te waarborgen is.

Voor Tsjechen die naar Nederland reizen heeft bv een bootverhuurder een uitgebreide FAQ op zijn website friesland-boating.nl/cs staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het maar rustig even afwachten. 25 juli zijn de regels waarschijnlijk al weer heel anders. Alle landen versoepelen de maatregelen in snel tempo.
 
**Reizigers uit andere landen worden gehouden aan de aldaar geldende regels.**

eh.... even vertalen naar Jip en Janneke taal (and correct me if I'm wrong)
De Tsjechische politie ziet er op toe dat alle mensen uit het buitenland zich houden aan de regels die in dat buitenland gelden voor wat betreft autorijden en ze weten ook per land en per dag wat daar de regels zijn.

Ik val nog net niet van mijn stoel, maar lachen moet ik wel...whoehahahaha.
 
..... onze zoon, zijn vriendin en een vriend hebben een vakantie staan op 25 juli. Op zich geen probleem, alles is weer open, begrepen we, maar ze reizen in 1 auto. Ik kan er dus niet goed achter komen wat daar de regels voor zijn.
Vanaf 1 juli in Nederland:

Ook mogen personen uit diverse huishoudens weer samen reizen in een auto.

Dus probleem opgelost ;)
 

kuurgast

Donateur
Reis je via Frankfurt richting Plzen of Lipno, dan kom je door een gebied met verhoogd risico. Daar wordt een masker aangeraden met meer in een auto, niet zijnde een huishouden. Alleen de chauffeur mag geen gezichtsbedekking dragen omdat je dan niet geïdentificeerd kan worden in geval van een overtreding.
Zelfde is ook geldig als je over Erfurt rijdt.

Bron autobild.de
Reizigers uit andere landen worden gehouden aan de aldaar geldende regels.
Is ook een vreemde redenering van de ANWB, die hebben het vaker niet helemaal goed omtrent coronaregels in Tsjechië.

Nordrhein-Westfalen is ook een risicogebied door die slachterijen.
 

kuurgast

Donateur
Ik ben heel benieuwd hoe onze vakantie naar Tsjechie dit jaar gaat verlopen. ..... we gaan naar campings in Oost-Moravie, bekend bij de Tsjechen en gelukkig bij zeer weinig Nederlanders.
Die vele Nederlanders zullen naar verwachting deze zomer minder zijn dan anders.
Het zal juist drukker zijn op de Tsjechische campings doordat Tsjechen dit jaar liever in eigen land blijven.
In toeristencentra is het veel rustiger en de horeca in Praag heeft zelfs de prijzen verlaagd naar normale waarden, daarmee hopen ze de Tsjechen te lokken naar de stad.
Kastelen en musea zijn ook heel rustig, maar kijk op website of je vooraf moet reserveren.
Houd er in Oost-Moravië rekening mee dat er in de regio Ostrava nog steeds uitbraken zijn van het coronavirus, mogelijk veroorzaakt door Poolse arbeiders.
 
Bovenaan