Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
De politie ving het op als wegwerkers vanwege niet-verwijderde wegversperringen aan de grens.

Toen de Slowaakse premier Igor Matovič de volledige opening van de Tsjechisch-Slowaakse grens aankondigde als een verrassing voor mensen tijdens zijn bezoek aan Praag op woensdag, had hij waarschijnlijk geen idee hoeveel het de Slowaakse wegwerkers zou verbazen.......

Men was er niet op voorbereid dat Slowakije zo snel de grens open gooide......
 
Overigens blijft Frankrijk de quarantainemaatregelen handhaven voor mensen uit Tsjechië. Niet om het Corona-risico, maar omdat Fransen beperkte toegang hebben tot Tsjechië. Mensen uit EU-landen die Fransen beperkingen opleggen, worden aan dezelfde regels onderworpen als ze Fransen opleggen. Dus Italianen mogen wel naar Frankrijk, Tsjechen en Denen niet.
 
Het coronadashboard van de Nederlandse overheid is vanaf nu live voor iedereen te volgen op internet. Als de cijfers kloppen dan doet Nederland het helemaal niet slecht. Het reproductie getal is zelfs lager dan Tsjechië. Dus eigenlijk zou Nederland per 15 juni dus ook op groen moeten in Tsjechië.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
 

kuurgast

Donateur
Op Decin kan ik euro's wisselen in Kc, ik neem aan dat ik niet in Euro's kan betalen.
Heeft totaal geen nut!
Overal zijn pinautomaten, Altijd kiezen voor de linkeroptie in het beeldscherm: Without Conversion.
Men wil nu overal dat je pint of contactloos betaalt ivm corona.

Ik las zojuist dat Radka heel duidelijk de regels heeft staan op haar website.
Corona maatregelen en versoepelingen in Tsjechië. zie hartmanova.eu.
 
Hier in Jirikov zijn nu de grenzen weer open. De barricades zijn weggehaald en ook de militairen die stonden te controleren zijn vertrokken. Wij wonen aan een doorgaande straat van Neugersdorf naar Ebersbach (beide DE) en geloof het of niet, de helft van alle auto's hier zijn weer Duitsers.
Wij konden ook gewoon weer naar Duitsland zonder controles.
 
Aangezien ik volgende week de slottermijn van onze vakantiehuizen moet betalen alvast contact opgenomen met Bohemia Travel. Mijn of beter HET probleem aan hen voorgelegd en dankzij de annuleringsverzekering kan ik van de hele boeking af. Dit lijkt heel gewoon, maar kom daar maar eens mee bij bijv. Novasol. Werken echt niet mee.

Maar goed, waar het mij nu om gaat en dat gaf Bohemia ook al aan: stel, stel dat het wel lukt om Tsjechië binnen te geraken en binnenkort zelfs zonder Covid19 test, worden wij als Nederlanders dan niet als ongewenst beschouwd in Tsjechië? Zeg maar in winkels en restaurants? Ik kan mij voorstellen dat dat in Praag bijv. (waar wij niet heen gaan) nog wel meevalt, maar op minder toeristische plekken?
 
De mensen weten dat wij Nederlander zijn en wij hebben geen enkel probleem. Ik denk dat dat wel mee zal vallen, maar zeker weet ik dat natuurlijk niet. Een ander punt blijft het land binnen komen. Per 15 juni mag dat weer, maar dan met test, die alleen commercieel ( dus duur)te krijgen is. Hef blijft gewoon afwachten wat er verder gaat veranderen per 1 juli. Misschien zonder test?? Dat is nu nog niet bekend.
 
Hier in Jirikov zijn nu de grenzen weer open. De barricades zijn weggehaald en ook de militairen die stonden te controleren zijn vertrokken. Wij wonen aan een doorgaande straat van Neugersdorf naar Ebersbach (beide DE) en geloof het of niet, de helft van alle auto's hier zijn weer Duitsers.
Wij konden ook gewoon weer naar Duitsland zonder controles.
Dat begrijp ik wel. Vanaf vandaag behoort Duitsland tot de "low risk" landen waarbij de controle is vervallen;)
 
Maar dan snap ik één ding niet.
Er is hier dus helemaal geen controle meer. Wat dan als een Nederlander hier gewoon de grens over rijdt op weg naar bijv. Camping de Regenboog?
Wij zijn vandaag boodschappen wezen doen in Duitsland en konden gewoon, ongehinderd heen en weer rijden.
Dan kan een Nederlander dat dus ook, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij laten op de camping en in het pension alleen gasten toe die voldoen aan de regels. Natuurlijk zullen er Nederlanders de grens kunnen passeren, maar gele kentekens vallen wel op. De vreemdelingenpolitie komt toch elk jaar wel een kijkje nemen. Misschien nu iets vaker???
Als een coronatest verplicht is, laten wij alleen gasten toe MET een test. De boetes zijn ons iets te hoog voor het niet naleven van de regels.
Op dit moment is vanaf 15 juni een test noodzakelijk, maar misschien is dat per 1 juli anders. WIJ blijven afwachten.
 
Camping de Regenboog weet het al wel zeker: vanaf 1 juli kunnen Nederlanders zonder test naar Tsjechië reizen. Die informatie komt van de overheid, schrijven ze op hun website.
www.campingregenboog.nl
Maar de bron daarvan kan ik niet terugvinden...

Als je het stukje op de website leest, dan klopt het wel, alleen welke overheid. Van de Nederlandse overheid mag het inderdaad. Op dit moment van de Tsjechische overheid NOG niet. Vanaf 15 juni vooralsnog alleen met test. Het kan zijn dat dat straks ook wordt bijgesteld, maar zover is het nog niet helaas. We blijven hopen.
 

kuurgast

Donateur
Ik ga in ieder geval 20 juni. Ik ga ervan uit dat de trein van Zittau naar Liberec dan ook weer gaat.
Vanaf half juni wil de Tsjechische Spoorwegen ook de meeste treinreizen herstellen. Vanaf 14 juni wordt de volledige exploitatie van de Berliner-lijn van Praag naar Berlijn en Hamburg hervat.
De verkoop van interstatelijke tickets en reserveringen begint de komende week.
Bron idnes.cz.
 
Maar dan snap ik één ding niet.
Er is hier dus helemaal geen controle meer. Wat dan als een Nederlander hier gewoon de grens over rijdt op weg naar bijv. Camping de Regenboog?
Wij zijn vandaag boodschappen wezen doen in Duitsland en konden gewoon, ongehinderd heen en weer rijden.
Dan kan een Nederlander dat dus ook, lijkt mij.

Er zijn geen vaste grenspost-controles meer, maar wel nog steekproefsgewijze controles. Je wil niet met je gezinnetje in een vol gepakte auto meemaken, dat je teruggestuurd wordt.

Of op de camping, bij een controle van de vreemdelingenpolitie (zie verhaal Jan Nijdam) meemaken, dat iedereen een boete krijgt.

Gewoon netjes de regels opvolgen, en ook niet te hard rijden...
 
Gewoon netjes de regels opvolgen, en ook niet te hard rijden... :top:

Jozef, ik weet dat jij het niet wil horen, maar er is nu zo goed als geen controle meer bij de grens en als er wel een politieauto staat, dan is die binnen 15 minuten weer weg en staat er bij de grensovergang een km verderop niets (weet ik uit eigen ervaring).
Wil over 3 maanden wel eens horen van alle campingeigenaren hier wie er überhaupt controle heeft gehad.
Ik heb in mijn leven altijd geleerd: Ga geen regels stellen die je niet kunt handhaven, dan kan je beter niets zeggen.
 
Feertje, met alle respect, hoeveel grensovergangen controleer jij dagelijks?

De meeste toeristen komen langs de snelwegen. En iedereen die toeristische accommodatie verleent aan niet-Tsjechen, dient dit steeds aan de vreemdelingenpolitie op te geven. Geloof Jan Nijdam nu maar...

Regels zijn regels, het gaat niet om de "pakkans".
 
Weet iemand hoe het zit op dit moment met de grens van Dresden naar ustí n.l. is deze ook alweer open?
 
Bovenaan