Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik dien dus voorafgaand aan het inreizen in Tsjechie een test te doen.

https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center/

De testcentra zijn echter gesitueerd in het grondgebied van de CR, dus hoe kan ik nu een test doen zonder allereerst Tsjechie in te reizen? Klinkt erg Kafkaesk. Franz Kafka was dan ook een Tsjech. :sterretjes:

In Nederland een test doen kan ook, maar dan krijg ik de uitslag telefonisch en dat is dus niet rechtsgeldig.

Kan ik in Oostenrijk of Duitsland dan een test ergens laten doen? En zo ja waar? :slik:
 

Dit zag ik inderdaad ook. Belangrijkste tekst op die website:

"
Het reisadvies blijft oranje als een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle heeft, nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst.

Dit zijn de verwachtingen voor de reisadviezen:

  • Per 15 juni gaan de reisadviezen van de volgende landen van oranje naar geel: België, Bulgarije, Duitsland, Estland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Portugal, Slovenië, Tsjechië, Caribisch deel van het Koninkrijk. U kunt dus naar deze landen op vakantie, maar let op de risico's.
"

Met de informatie van nu lijkt het dus dat er geen beperkingen meer zullen zijn vanaf 15 juni.
Maar dit kan altijd weer veranderen...
 
Voor Nederland geldt Tsjechië als zone geel. Voor Tsjechië geldt Nederland voorlopig als zone oranje vanaf 15 juni. Dus nog wel beperkingen.
 
Voor Nederland geldt Tsjechië als zone geel. Voor Tsjechië geldt Nederland voorlopig als zone oranje vanaf 15 juni. Dus nog wel beperkingen.
Ja, dat dacht ik inderdaad ook.
Wellicht heeft de overheid in NL het verkeerd, of ze hebben andere informatie.
Want anders klopt dit niet: "nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst."
En dan zou Tsjechië nog steeds oranje moeten zijn.
 
Eigenlijk komt het neer op het volgende : van de Nederlandse overheid mag je naar Tsjechië reizen als toerist, maar de Tsjechische overheid wil per 15 juni alleen maar Nederlanders binnenlaten met een negatieve coronatest van maximaal 4 dagen oud. In principe lukt dit niet of je moet met een commerciële test komen, met de nodige handtekeningen en stempels. Die kost €150,- en dan moet je maar hopen dat je met die test de grens overkomt. Wordt dan in ieder geval een duurdere vakantie dan gepland.
 
Met een gezinnetje van 4 personen wordt dit dan al €600,-.
Inderdaad wordt Tsjechie dan een duur vakantieland....
 
Wellicht heeft de overheid in NL het verkeerd, of ze hebben andere informatie.
Waar het gewoon op neer komt is dat Nederland het een verantwoord risico vindt om naar Tsjechië af te reizen. Maar het land zelf, in dit geval Tsjechië, heeft zo zijn eigen regels. En overigens, vooralsnog behoort Nederland, met nog een fiks aantal landen, tot een zgn. "medium risk" land.
 

kuurgast

Donateur
Buitenlanders die Tsjechië binnenkomen, moeten nog steeds COVID-19-testresultaten indienen, zelfs als ze aankomen uit landen met een middelgroot risico, zoals Italië, Spanje, Frankrijk, België, Nederland, Portugal en Ierland.

Alleen burgers of inwoners van landen op de gele lijst moeten een COVID-19-test indienen als ze naar Tsjechië reizen of in quarantaine gaan. Tsjechen hebben geen test nodig als ze terugkeren uit deze landen.
Bron news.expats.cz.

Dat is discriminatie!
 
Waar het gewoon op neer komt is dat Nederland het een verantwoord risico vindt om naar Tsjechië af te reizen. Maar het land zelf, in dit geval Tsjechië, heeft zo zijn eigen regels. En overigens, vooralsnog behoort Nederland, met nog een fiks aantal landen, tot een zgn. "medium risk" land.
Dat snap ik helemaal, ook andere reacties hierboven begrijp ik helemaal mensen.
Echter doet de tekst van de Nederlandse website van de overheid vermoeden dat ze hier rekening mee houden. Dat ze dus eerst kijken "vinden wij het verantwoord" en daarna ook kijken "wat vind het betreffende land van ons". Dit is ook hoe ze het bij de persconferentie gisteren uitlegde, en dit is ook de reden waarom sommige Europese landen nog op oranje staan. Omdat die landen nog niet definitief besloten hebben over 15 juni.

Schijnbaar maakt de Nederlandse website het ons alleen maar moeilijker en moet je alsnog per land bekijken of er niet toch een beperking is...

Maar zoals wel is gebleken, kunnen beperkingen per dag veranderen en het is nog geen 15 juni ;)

En ook de Nederlandse website met zijn kleuren etc. kan wijzigen...


PS. zelf ga ik niet meer naar het buitenland dit jaar, maar ik vind het wel interessant om te volgen. Vooral ook voor degene die een tweede huis in het buitenland hebben, maar nu (tenzij verblijfsvergunning) worden aangezien als toerist.
 

kuurgast

Donateur
De Darkov-mijn werd afgesloten van mijnbouw, testen lieten 239 geïnfecteerde mensen zien, voornamelijk onder mijnwerkers en hun familieleden. Het gaat niet alleen om Darkov, maar ook om andere OKD-mijnen.
Bij de Darkov mijnen zijn al meer dan 350 positief geteste mensen.

Vandaag heeft Greenpeace een strafrechtelijke klacht ingediend tegen OKD en haar management. Volgens Greenpeace heeft het bedrijf, dat steenkool in de Moravisch-Silezische regio ontgint, een fout gemaakt door te weigeren de activiteiten in de Darkov-mijn op te schorten na het uitbreken van de covid-19-ziekte onder mijnwerkers. Volgens de beschikbare informatie raakten 387 mensen (253 werknemers en 125 familieleden) besmet met het nieuwe type coronavirus als gevolg van de werking van de mijn. De Darkov-mijn is daarmee verreweg de grootste uitbraak van coronavirusinfectie in Tsjechië geworden. Bron a2larm.cz.

Daarnaast groeit het aantal besmettingen in Praag en een ziekenhuis in Moravië waar personeel en patiënten besmet zijn.
---------------------------------------------------------------------------------
Het aantal nieuw geregistreerde Covid-19-gevallen blijft toenemen.

Het aantal nieuw geregistreerde Covid-19-gevallen in Tsjechië blijft stijgen. Volgens de statistieken van het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid zijn er woensdag 74 positieve gevallen gemeld, het hoogste aantal in de afgelopen 11 dagen.

In totaal heeft het aantal gevallen in het land 9.941 bereikt. 324 mensen zijn overleden en 6.752 zijn hersteld van de ziekte. Op dit moment zijn er 124 in het ziekenhuis opgenomen met Covid-19, waarvan 13 in ernstige toestand.
Bron radio.cz/en.
 
Laatst bewerkt:
In de sauna doet men alsof er niets aan de hand is. Men bewaart geen afstand en de mondkapjes zijn verdwenen. Het lijkt er op dat menig oudere geen enkel idee hier heeft van mogelijke problemen.
Kom je het zwembad binnen dan moet je wel een mondkapje op hebben en wanneer je de sleutel van je kastje inlevert wordt je er flink aan herinnerd dat je een mondkapje op moet.
 
Dat wellicht bureaucratie roet in het eten gooit? Oftewel ambtelijke molens langzaam draaien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan