Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechische grenzen met Oostenrijk en Duitsland mogelijk eerder open

Nieuws, CTK

Tijdens haar maandagbijeenkomst zal de Tsjechische regering het regime aan de grenzen met Duitsland en Oostenrijk bespreken. Het zal ook een mogelijke eerdere vrijgave van de controles bespreken dan 13 juni, zoals dat nu vastligt. De minister van Binnenlandse Zaken, Jan Hamáček (CSSD), meldde dit zondag op de Tsjechische televisie.

"Tsjechië zal de beslissing van Oostenrijk en Duitsland evalueren en het regime aan de grenzen mogelijk veranderen. We hebben het materiaal voorbereid voor morgen voor de regering. We hebben morgen een discussie met de regering of de grenscontroles geldig blijven tot 13 juni of dat we de grenzen hier ook sneller kunnen vrijgeven", zei Hamáček.

Sinds zondag middernacht heeft Oostenrijk besloten alle grensovergangen met Tsjechië, Polen en Hongarije te openen, waarbij de controles willekeurig zijn.

https://www.novinky.cz/koronavirus/...w.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=
 
Dekuje vam za informacija!

Bedankt voor de informatie.

En excuses voor mijn slechte beheersing van de ceska jazika. Ik heb nog 2 liter Kozel hier in de ijskast, de Kofola is al op en alle perniku. Dus echt wel weer tijd om per trein naar Tsjechie te reizen.

Je moet er toch niet aan denken de hele zomer zonder goed bier en Kofola te zitten. :D

En die maffe Tsjechische dieseltreintjes - lijken eerder op een soort railbus - mis ik ook. NS kent alleen van die saaie sprinters. In Tsjechie wacht je weliswaar soms wel twee uur op een treintje, maar dan heb je ook iets.
 

kuurgast

Donateur
Vanaf 26 mei meer grensovergangen heropend en willekeurige controles

De Tsjechische regering heeft ermee ingestemd de grenscontroles vanaf 26 mei te versoepelen, heeft vice-premier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček aangekondigd na een kabinetsvergadering vanmiddag.

Momenteel zijn de Tsjechische grenzen bij de meeste grensovergangen gesloten, met controles (en lange wachtrijen) op het kleine aantal overgangen die zijn toegestaan.

Vanaf 26 mei zijn er echter meer overtochten en zijn de controles willekeurig - niet elk voertuig wordt gescreend.

Welke grensovergangen en met welke landen precies worden heropend, moet nog worden aangekondigd. Meer informatie zal vanavond beschikbaar zijn na een persconferentie.

Een negatieve COVID-19 test of verplichte 14-daagse quarantaine blijft van toepassing

"De regering heeft vandaag afgesproken dat het grensregime vanaf 26 mei wordt versoepeld: het zal mogelijk zijn om over te steken bij verschillende grensovergangen en de controles zullen slechts willekeurig zijn", twitterde Hamáček.

"Met uitzondering van geldige uitzonderingen, blijft de verplichting om een negatieve test voor COVID-19 in te dienen bij binnenkomst in Tsjechië echter van toepassing."

Bron news.expats.cz
 
En die maffe Tsjechische dieseltreintjes - lijken eerder op een soort railbus - mis ik ook. NS kent alleen van die saaie sprinters. In Tsjechie wacht je weliswaar soms wel twee uur op een treintje, maar dan heb je ook iets.
Die mis ik ook. Ik reisde altijd met de trein naar Tsjechië. (Semily) Al jaren. Eerder hadden veel stations een restauratie. Hoewel dat wel minder wordt. Als je dan moest wachten was er tijd voor een pivo. En soms soms neem ik een trein vroeger en ging naar de kapper in het station van Liberec. Hopelijk kan het binnenkort weer.
 
Ik probeer even terug te lezen wat wel en niet kan, maar dingen veranderen steeds, dus vandaar maar even de vraag of ik naar mijn huisje kan in het Reuzengebergte? Vanaf 2e week juni komen er Tsjechen voor 2 weken in mijn huis, maar ik moet daarvoor nog naar het huis om zaken te regelen. Ik bezit een verblijfsvergunning, maar die is verlopen omdat ik sinds december een nieuw paspoort heb. In maart zou ik deze omzetten, maar dat ging dus niet. Ik heb geen idee hoe ze daarmee omgaan aan de grens? En moet je altijd een test afnemen? Ik las iets van een 72 uur regeling? Paar vragen, wellicht dat iemand een (gedeeltelijk) antwoord heeft?
 
De kans dat ze je met een verlopen verblijfsvergunning binnenlaten is vrij klein. Die 72-uurregeling is bedoeld voor zakelijk verkeer. Als jij een uitnodiging hebt voor een zakenbijeenkomst, mag je 72 uur in Tsjechië verblijven. Je moet dit aantonen bij de grens en dan hopen dat de politieman bij de grens dit ook belangrijk genoeg vindt. Handtekeningen en stempels maken wel indruk, vooral op officieel papier. Als je bij de grens bent, zorg dan wel voor een mondkapje.
Is er niet iemand die voor jou die zaken kan regelen?
 
Tsjechische grenzen met Oostenrijk en Duitsland mogelijk eerder open

Tijdens haar maandagbijeenkomst zal de Tsjechische regering het regime aan de grenzen met Duitsland en Oostenrijk bespreken. Het zal ook een mogelijke eerdere vrijgave van de controles bespreken dan 13 juni, zoals dat nu vastligt. De minister van Binnenlandse Zaken, Jan Hamáček (CSSD), meldde dit zondag op de Tsjechische televisie.
Om de verwachtingen niet te groot te maken, en om dan eventuele teleurstellingen te voorkomen: houd er rekening mee, dat er ook weer gesproken wordt over risico-landen.
Dus wellicht gaan de grenzen binnenkort open, dan nog is het toerisme uit Belgie / Nederland / Frankrijk / Italie richting Tsjechië waarschijnlijk nog erg moeilijk, omdat je een negatieve PCR-test aan de grens moet tonen (of als je toevallig niet gecontroleerd wordt, toch wettelijk gezien moet hebben).
Als de controles steekproefsgewijs zijn, vallen gele nummerborden (of witte met rode tekens) natuurlijk wel op. :(

Uiteraard hoop ik van ganser harte, dat dit hierboven niet waar zal blijken te zijn... Ik wil ook weer onbezorgd de grens passeren...
 
..... de vraag of ik naar mijn huisje kan in het Reuzengebergte? ..... Ik bezit een verblijfsvergunning maar die is verlopen omdat ik sinds december een nieuw paspoort heb. In maart zou ik deze omzetten maar dat ging dus niet, ik heb geen idee hoe ze daar mee om gaan aan de grens? En moet je altijd een test afnemen? Ik las iets van een 72 uur regeling? .....
Ik ben nu de grens een aantal keer gepasseerd, en de controle is nu niet je van het. Zelfs de politie aan de grens weet het niet meer. En als je verblijfsvergunning alleen een ander paspoortnummer heeft maakt het niet verlopen. Je moet immers naar Tsjechie om het te laten veranderen.
Bij het binnenkomen zetten ze je in de computer, en als je eruit gaat weer. Maar niemand heeft gereageerd toen ik na 13 dagen weer naar buiten ging (geen reactie van 14 dagen quarantaine) en morgenochtend zal ik wel horen aan de grens of ze weten of ik meer dan 14 dagen "buiten" was. Maar de vorige keer geen woord en ook geen controle thuis.
Neem alle documenten van je huis en firma mee, haal het formulier van internet en voorzie het van je firmastempel en neem gewoon het risico. Je gaat naar Tsjechie, niet Noord-Korea
 
Is er niet iemand die voor jou die zaken kan regelen?
Nee helaas, die had ik wel, maar die is van de aardbodem verdwenen sinds eind 2019. Geen idee wat er met haar gebeurd is. Dus met de schoonmaakster regel ik nu wat dingen, maar het vlot niet erg allemaal waardoor ik wel naar het huis moet. Maar ja wat niet kan, dat kan niet. Dan ga ik maar met een rugzak de grens over over het weiland. ;)
Maar als je aan de grens de verkeerde treft, sta je toch vast.
Ik heb geen andere keuze inderdaad, dus dat gaat 'm worden. Maar goed, dit gaat begin juni pas echt spelen dus ik wacht nog 1 a 2 weken af wat het echte plan gaat worden.
 
Maar als je aan de grens de verkeerde treft, sta je toch vast.
Tsja, bij de 1 is het glas half vol en bij de ander half leeg. De gemiddelde politieagent weet helemaal niet waar te kijken in een verblijfsvergunning. En in geval van nood kan je altijd nog via Oostenrijk rijden, daar is de controle al opgeheven. Dat is ook een oplossing die ik voorbij heb zien komen.
 
Tsja, bij de 1 is het glas half vol en bij de ander half leeg.

Ik mag van mijzelf wel zeggen dat ik een positief ingesteld mens ben, maar je moet ook realistisch zijn. Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd om te adviseren een bepaald risico te nemen, terwijl het kan zijn dat je een heel eind voor niets rijdt. Als je erbij vermeldt dat dit risico erin zit, heb ik er geen problemen mee.
 
Dat risico was er boven al vermeld, en denk dat Bram Zoo slim genoeg is om dat wel te begrijpen. Ik geef alleen de ervaringen aan de grens op het moment weer, maarja, wie ben ik. ¨
Van de vele commentaren hier, hoeveel zijn er daadwerkelijk over de grens naar of van Tsjechie gegaan? En NEE, ik ben geen expert over hier wonen of over de grens reizen. Ik kan alleen ervaring neerschrijven.
 
Tsja, bij de 1 is het glas half vol en bij de ander half leeg. De gemiddelde politieagent weet helemaal niet waar te kijken in een verblijfsvergunning. En in geval van nood kan je altijd nog via Oostenrijk rijden, daar is de controle al opgeheven. Dat is ook een oplossing die ik voorbij heb zien komen.

Vergeet bij dit alles alsjeblieft niet, dat ook als je geen controle tegenkomt, nog steeds de quarantaine verplicht is!
Je moet je bij aankomst thuis in CZ direct melden bij de hygienische dienst (telefonisch of per email).

De boete, als je gesnapt wordt? Max. 3.000.000,- CZK ...
(over risico's gesproken...)
 
Ik ben nu de grens een aantal keer gepasseerd, en de controle is nu niet je van het. Zelfs de politie aan de grens weet het niet meer. ..... Bij het binnenkomen zetten ze je in de computer, en als je eruit gaat weer. Maar niemand heeft gereageerd toen ik na 13 dagen weer naar buiten ging (geen reactie van 14 dagen quarantaine) en morgenochtend zal ik wel horen aan de grens of ze weten of ik meer dan 14 dagen "buiten" was. Maar de vorige keer geen woord en ook geen controle thuis.
..... neem gewoon het risico. Je gaat naar Tsjechie, niet Noord-Korea
Dat klopt, op de grens zijn ze soms/vaak soepeler dan de exacte regels van dat moment. Dat begrijp ik ook wel, en is ook goed.

Volgens de officiële cijfers zijn er sinds het begin van de controles, zowel heen als terug, ca. 1,5 miljoen mensen gecontroleerd.
24.000 mensen is de toegang tot Tsjechië geweigerd.
14.000 mensen is het vertrek uit Tsjechië geweigerd (toen het uitreisverbod nog van kracht was).
 
Bovenaan