Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

@Joaninha Veel meer gemeten klopt niet echt, vind ik.
CZ 210.000 NL 187000 test gedaan, dus dat scheelt echt niet zo heel veel.
denk dat het grote verschil hem in 2 dingen zat:
Nederland heeft Carnaval gevierd, Tsjechië niet en er zijn veel meer Nederlanders wezen skiën in Tirol en Noord Italië.
 
@Joaninha
CZ 210.000 NL 187000 test gedaan, dus dat scheelt echt niet zo heel veel.
denk dat het grote verschil hem in 2 dingen zat:
Nederland heeft Carnaval gevierd, Tsjechië niet en er zijn veel meer Nederlanders wezen skiën in Tirol en Noord Italië.

- Met de cijfers die je geeft heeft Tsjechie dus ca. 2x zoveel gemeten, rekening houdend met de bevolkingsdichtheid. En dan hebben ze dus met 200.000 testen zo'n 7500 besmettingen gevonden. NL ca. 38000? Dus ja, er wordt in Tsjechie zéér intensief getest.
- Wintersport, en juist ook skiën in de Alpen is in Tsjechie zeer populair. Ik durf zelfs bijna te stellen, dat er procentueel meer Tsjechen in de Alpen zijn gaan skiën, en juist in de risicogebieden Oostenrijk/Italie, dan Nederlanders (Tsjechen gaan niet zo snel naar Zwitserland/Frankrijk, Nederlanders wel, maar die landen waren juist in februari nog minder risicovol, dan IT/AT).
- hoezo wordt er in Tsjechie geen carnaval gevierd? Masopust is zeker in opkomst, ik heb er dit jaar ook aan meegedaan :)
 
Dat het niet alleen aan de mondkapjes ligt is aan te nemen, ze maken je echter wel continu bewust van de dreiging.
Verder zijn er in Tsjechie veel sneller maatregelen genomen in de vorm van sluiten van scholen enz. Praag-6 sloot alle scholen bij besmetting van 1 gezin met kinderen na een vakantie in Italie. Terwijl in de zelfde tijd het in Nederland nog een "griepje" was.
Achteraf kijk je een koe in zijn reet. En in vergelijk met de Spaanse-griep ter tijden van WW1 en de huidige bevolkingsdichtheid hebben ze het allemaal goed gedaan.
 

kuurgast

Donateur
In Tsjechië hebben ze wel meteen in het begin werk gemaakt van ziektegevallen te isoleren en contacten te lokaliseren met behulp van testen en 14 dagen thuis quarantaine te bevelen.
 
Je moet dan wel in het bezit zijn van een bewijs dat je negatief getest bent op Covid (of in quarantaine). Zoveel is duidelijk. Wat niet duidelijk is, is hoe de Tsjechische autoriteiten daar momenteel mee omgaan. Of je direct zo'n bewijs bij aankomst op de luchthaven moet overhandigen? En in welke taal?

Nog afgezien van de vraag of niet-zorgverleners in NL getest kunnen worden op Covid-19. Ik ga maandag de GGD maar eens bellen. Voorlopig wacht ik maar even af; de situatie wijzigt bijna met de dag.
 
Spookie21, dit is achterhaald. Ik mag nu naar Nederland en ook weer terug naar Tsjechië met een negatieve coronatest op zak die niet ouder is dan 4 dagen, of 14 dagen in quarantaine.
 
Een vriendin uit Praag stuurde ons vandaag bijgaand manifest met het verzoek om het zoveel mogelijk te delen.
Het is in het Tsjechisch maar heel goed te vertalen.

[EDIT] Nederlandse vertaling toegevoegd.
 

Bijlagen

  • VÝZVA VEŘEJNOSTI-Přeposílejte ihned dále, děkujeme 21 Duben 2020.docx
    23,4 KB · Bekeken: 11
  • OPENBARE OPROEP.docx
    20 KB · Bekeken: 21
Laatst bewerkt door een moderator:
LOL Komen ze nu met een soort van groeps-immuniteit.
En maar afgeven op Nederland toen Rutte en het RIVM het daar weken geleden al over had.
 
Medisch certificaat voor SARS-CoV-2 PCR-testresultaten die moeten worden overgelegd bij het overschrijden van de Tsjechische grens
Wat is het nut van zo'n document? Het is een momentopname. Je kunt als je getest wordt al besmet zijn, maar dat het virus nog niet meetbaar is. Bovendien wat is de waarde van zo'n document die je uitprint en waarop wat gegevens ingevuld worden en een stempel van de GGD of zo. Ik weet dat ze in Tsjechië gek zijn op stempels, maar je kunt ermee frauderen. Als een stempel van de GGD voldoende is, kun je die zo namaken. Er moet een heel registratie systeem aan vasthangen om te achterhalen of de test echt is uitgevoerd. Dat bestaat nu niet. Ooit was ik zeeman. Toen we met het schip in Antwerpen waren, overhandigde de kapitein mij een persoonlijk vaccinatieboekje. Officieel volgens VN regels. Alle stempels en vaccinatiestickers stonden erin die ik nodig had voor de reis naar Afrika. Maar nooit 1 vaccinatie gehad die in het boekje stond. Het was in 1978 maar ene dokter Paul le Clez verkocht ze gewoon. Hij zette de namen van de bemanning erin, een paar stempels erop en klaar. Ik zou het nu nooit zo accepteren natuurlijk. Maar toen was ik nog jong.
 
Wat is het nut van zo'n document? ..... Ik weet dat ze in Tsjechië gek zijn op stempels maar je kunt ermee frauderen.

Als je echt wil dan kan je overal wel mee frauderen, maar dat maakt toch niet dat je er dan maar niets aan moet doen?
Alternatief is: Je komt het land niet meer in onder geen enkele voorwaarde.
Is dat dan wat je wil?
 
Bovenaan