Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Niet te haastig. Momenteel spreken zichzelf tegen en weet niemand meer waar ze aan toe zijn. Kom je vandaag, moet je 2 weken thuis blijven, maar kom je pas maandag, hoeft dit niet. Maar daarmee is de 14 dagen van nu niet opgeheven. Met andere woorden, het is een zootje op het moment.
 

kuurgast

Donateur
Babiš týdny nechodí na tiskové konference.
Babiš is al weken niet meer op persconferenties geweest.

Premier Andrej Babiš (ANO) legde vrijdag uit waarom hij enkele weken na de vergadering van het kabinet dat hij leidt geen persconferenties zou houden, en hij kondigt het besluit van de regering niet aan. Hij ziet daar geen probleem in, hij hoeft alleen maar met hem te praten op Facebook, Hi People genaamd.

'Toen ik daarheen ging, zei je dat ik een populist was, als ik daar niet heen ga, heb je weer een probleem. Ik ga vandaag naar de persconferentie als je daar blij van wordt ', vertelde Babiš aan Radiožurnál.

'Ik heb op zondagavond "čau lidi"=Hallo mensen, ik spreek daar de burgers aan ', beschreef de premier. Vragen over de situatie zijn echter op geen enkele manier beperkt daar.

'Ik hoef geen twee uur te besteden aan persconferenties, waar er eindeloze vragen zijn die we in het verleden misschien wel x keer hebben beantwoord', beweert Babiš, eraan toevoegend dat leden binnen het kabinet altijd overeenkomen wie naar de briefing gaat.

De vergadering van donderdag, waarop de opening van de grenzen en het gewijzigde tijdschema voor de opening van winkels en diensten zijn aangekondigd, werd door de minister van Volksgezondheid en zijn onderminister van Gezondheidszorg voor de gehele regering gepresenteerd.
Bron novinky.cz + denikn.cz.
 

kuurgast

Donateur
De huizenmarkt staat, naar van wat ik ervan begrepen heb nu ook een beetje op instorten.
Belangstelling voor aanschaf vakantiehuizen neemt toe

Vanwege de pandemie van het coronavirus zijn veel vakantieplannen opgeschort. Daarom willen de Tsjechen meer investeren in vakantie- en weekendwoningen in eigen land.

Vastgoeddealers in Tsjechië verwachten dit jaar een recordverkoop voor vakantie- en weekendwoningen vanwege de corona-crisis. Tomáš Hejda van internationale makelaar Remax vertelde de Tsjechische televisie dat de vraag in dit segment aanzienlijk toenam. Een langetermijntrend zou worden bevestigd en zelfs toenemen, aldus de woordvoerder van het bedrijf.

Hejda zelf is verrast door de ontwikkeling. Als gevolg van de corona-crisis was een terugval in het aantal recreatiewoningen waarschijnlijker vanwege de onzekere inkomens- en woonsituatie van de Tsjechen. Het tegendeel is echter het geval en er zijn momenteel zoveel onderzoeken als gebruikelijk in de sterkste maanden van de afgelopen jaren.

Ook andere aanbieders zien een echte run op vakantiehuizen, bijvoorbeeld het bouwbedrijf Bidli. Volgens directeur Roman Weiser zijn er momenteel 200 geïnteresseerden voor één object. Dit is een buitengewoon aantal, zei hij tegen de Tsjechische televisie.

Romana Daňhelová van de financiële dienstverlener Fincentrum volgt nog een andere trend. Volgens haar registreren momenteel veel eigenaren van weekendwoningen hun oorspronkelijke vakantieverblijf als de juiste woonplaats. Het speelt in de kaart dat de verkoop van ontwikkelwoningen de afgelopen jaren met gemiddeld 30 procent is gestegen, aldus Daňhelová.

Bron radio.cz/de
 
Belangstelling voor aanschaf vakantiehuizen neemt toe

Vanwege de pandemie van het coronavirus zijn veel vakantieplannen opgeschort. Daarom willen de Tsjechen meer investeren in vakantie- en weekendwoningen in eigen land.
Naar wat ik er van begrepen heb, vluchten momenteel veel Tsjechen (die vaak vermogend zijn) nu in onroerend goed, na eerst ook nog een hele hoop goud te hebben opgekocht in Tsjechië. Maar de prijzen staan toch wel onder druk, want ik begrijp ook dat de taxaties die nodig zijn voor al deze hypotheekaanvragen inmiddels al 10% lager uitvallen dan van voor de corona crisis. Dus de weg naar boven is denk ik zo langzamerhand echt wel gestopt. Voor een buitenlander kan het echter wel weer interessant zijn om daar nu een huis(je) te kopen, want de kroon staat momenteel torenhoog. Mensen die hun huis nu verkopen (zoals wij) hebben dus een beetje dubbel pech want dit scheelt al snel 5 tot 6 % in de opbrengst uitgedrukt in euro's. En dat terwijl de opbrengst van huizen nu dus ook al wat minder is geworden. Daarom wacht ik zelf eerst maar even af van wat er met de kroon gaat gebeuren in de komende tijd en parkeer het geld waarschijnlijk gewoon wat langer bij mijn Tsjechische bank voordat ik de opbrengst weer vertaal in euro's. Dat kan toch redelijk veel schelen heb ik gemerkt.

Als het zover komt als nu, dan moet ik toch altijd weer denken aan onze bekende Jenny en Frans. Die waren hun tijd eigenlijk best wel ver vooruit. Lees maar eens even mee:

"Vluchten kan niet meer, heeft geen enkele zin
Vluchten kan niet meer, ‘k zou niet weten waarin
Hoe ver moet je gaan
In zaken of werk, of in discipline
In Yin of in Yang of in heroïne
In status en auto en geld verdienen
Hoever moet je gaan
Vluchten kan niet meer"

Als het goed is, dan gaan we hier met z'n allen toch ook een hele mooie les uit trekken denk ik. Geluk zit hem namelijk niet in geld, maar wel in kleine doodnormale dingen. Niets mooier dan een z(w)everige en soms wat zeurderige Tsjech, die een avond lang achter één enkel glas bier (halve liter van 25 kroon?) kan lopen uitweiden over het leven en wat daar allemaal zoal mee samenhangt. Mijn vrouw vond daarom dat ik het hier in onze dorpskroeg in Nederland het dan toch ook maar eens moest gaan proberen om dit enorme gemis een beetje goed te kunnen maken. Helaas een mislukt experiment. Geloof me, het wordt toch echt nooit meer hetzelfde voor mij. En hier stop ik echt.
 

Ad Verschoor

Donateur
Blootlopers moeten mondkapje dragen

Slipje uit, mondkapje op. Nudisten in Tsjechië moeten verplicht een gezichtsmasker dragen als ze willen recreëren op een naaktstrand bij een kuuroord.


8455d67a-8630-11ea-bc10-02d2fb1aa1d7.jpg


Dat hebben de autoriteiten benadrukt. In het 3000 inwoners tellende plaatsje Lázně Bohdaneč komen traditioneel bezoekers die poedelnaakt willen genieten van het mooie weer en het aanwezige kuuroord. In de regio ligt ook een strandje bij de steengroevevijver voor toeristen die er in adams- of evakostuum willen verblijven.

Onder het motto ’Naakt lichaam - ja, open mond – nee’ heeft de politie van de Tsjechische plaats, zo’n 100 kilometer ten oosten van Praag, waarschuwingen op internet geplaatst. Wie zich niet aan de regel houdt en een waarschuwing aan zijn laars lapt, wordt in de kraag gevat en krijgt een flinke boete, stelt politiewoordvoerder Marketa Janovska in diverse media.

Voor individuele sporters is in het Oost-Europese land een uitzondering gemaakt, maar de zegsvrouw van de politie gaf aan dat deze groep mensen daar niet onder valt. „Naakt op het water liggen is niet iets wat wij als een sportactiviteit beschouwen.”

Het verbod – iedereen moet ook afstand van elkaar houden – lijkt zijn vruchten af te werpen. In eerste instantie waren er nog 75 mensen die dachten dat het verbod weinig om het lijf had, maar inmiddels lijkt iedereen zich aan de regels te houden.

Tijdens een latere patrouille ontdekten agenten dat ze niemand meer achter de broek hoefden te zitten. In Tsjechië is het sinds ruim een maand in het openbaar verplicht de mond en neus te bedekken om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Bron: telegraaf.nl
 
Ik vind dat de manier zoals Tsjechië met de mondmaskers plicht omgaat een beetje krampachtig. Alsof mondmaskers alleen zaligmakend zijn om het virus te bestrijden. Ikzelf vind dat mondmaskers best een goede bijdrage kunnen leveren om de besmettingsgraad omlaag te krijgen. Maar in bepaalde situaties. Zoals op plaatsen waar afstand houden moeilijk te handhaven is. Zoals in het openbaar vervoer. Maar als ik sommige video's zie hoe sommige mensen mondkapjes dragen dan zakt mijn broek er van af. Ik denk dat het dan beter is om met gezond verstand te bekijken wat het beste is. Ik woon in het noorden van Nederland en daar is het virus niet wijdverspreid. We zitten al een tijdje in een zogenaamde intelligente lockdown en ik vind het best goed gaan. De besmettingen die nu plaats vinden, zijn voornamelijk binnen de zorg en binnen families. Maar niet in de supermarkt, winkel, werk, markt. De genomen maatregelen werken prima en kan langzaam uitgebreid worden naar andere sectoren zoals kappers, museums, etc. Uiteraard met maatregelen zoals mondkapjes bij contactberoepen. Ik liep vanmiddag op de markt in Emmen. Alle soorten verkopers waren aanwezig. De kramen stonden ruim van elkaar. Linten en strepen op de grond hielpen dat de mensen voldoende afstand konden houden. Het was relaxed en gedisciplineerd. Zo kan het ook. Zo krijgen we het virus er ook onder. Op straat en in de winkels vinden vrijwel geen besmetinngen plaats. En dat zonder mondkapjes.
 
Dus als ik het goed versta, kunnen Tsjechen probleemloos naar het buitenland nu?
Weet iemand als buitenlanders nu al Tsjechië binnen kunnen? Ik zou héél erg graag m'n vriendin bezoeken..........
 
Maar in Nederland zijn er (op dit moment) tussen 4000-7000 doden gevallen... In Tsjechie 200-300 ...

Dan ben ik best bereid een paar maanden een mondkapje te dragen om een ander te beschermen. (Hoeft in Tsjechie ook niet als je in de natuur bent, overigens. Dus je kunt best gaan wandelen, fietsen of hardlopen, als je even zonder wilt.)
 
Mensen doe toch eens rustig, waarom die haast om naar Tsjechie te gaan? Op het moment weet niemand meer wat en hoe.
De regels veranderen per dag, wat gisteren mocht is vandaag verboden en andersom. En ze zitten echt niet te wachten op een Nederlander, zeker niet na al de berichten over hoe het in Nederland gaat.

Momenteel gaan er weer meer winkels en andere gelegenheden open, maar als er weer een uitbraak komt (zoals nu in China) gaat alles weer op slot, en misschien dan wel voor nog langer. En als iedereen weer lekker rond gaat reizen zal dit daar zeker niet bij helpen. Daarbij was de grens hier 40 jaar dicht, dan is die paar weken extra toch te overleven, niet dan?
 
Kijk op de webcam van Jicin daar is het nu markt de kramen staan best ver uit elkaar.
De mensen hebben mondkapjes maar het valt mij op dat ze wel dicht bij elkaar lopen.
 
'k Versta je mening hoor kobus, maar ondertussen is het al een aantal maand geleden dat we elkaar zagen. Je kan je ongetwijfeld inbeelden dat dat na een tijdje wel wat steekt. (en ik zou nu niet bepaald op straat komen daar...)

Het is inderdaad momenteel trouwens erg onduidelijk wat nu mag en niet, en het verandert erg vaak (dat valt ook te zien aan de pagina omtrent Corona op de website van het ministerie van binnenlandse zaken daar...)
 

kuurgast

Donateur
Medisch certificaat voor SARS-CoV-2 PCR-testresultaten die moeten worden overgelegd bij het overschrijden van de Tsjechische grens:

Zie mvcr.cz.

Medical certificate on SARS-CoV-2 PCR testing results (CZ / EN) (docx, 21 kB)
 

kuurgast

Donateur
in Nederland zijn er (op dit moment) tussen 4000-7000 doden gevallen... In Tsjechie 200-300 ...
De aantallen in Nederland zijn helaas erg hoog, maar dat heeft meerdere oorzaken.
Carnaval en groot sponsorevenement in Uden nadat mensen besmet van wintersport terug kwamen.
En de regering dacht in eerste instantie te makkelijk over groepsimmuniteit.
Het virus is totaal anders dan andere en ziekteproces is veel langer en gevaarlijker voor kwetsbare groepen.
Als er sneller was gereageerd en de 1,5 meter meteen was ingevoerd waren de cijfers anders.
Nu gaat men in Tsjechië alles versneld open gooien onder druk van oa de bevolking.
Zo willen de reisbureaus overleg voor vakanties naar Kroatië, Bulgarije, Slowakije, Slovenië en Hongarije.
Ben benieuwd hoe het de komende tijd in Tsjechië zal zijn met de cijfers.
 
Laatst bewerkt:
Dat Tsjechië de Coronacrisis beter aanpakt dan Nederland ben ik helemaal eens. Alleen de nadruk op mondkapjes op straat en in winkels vind ik overdreven. In Tsjechië is alerter gereageerd op besmetinngen. Veel meer gemeten en besmetinngen geïsoleerd. In Nederland is het een zooitje. En hadden ze de boel niet op orde. Mijn moeder kreeg thuiszorg om s'morgens en s'avonds te helpen met haar steunkousen. Omdat ze dat onbeschermd deden, omdat het volgens de RIVM niet nodig was (wanneer er geen verschijnselen zijn) , hebben we de thuiszorg afgezegd. En doe ik het, mede omdat ik voorlopig niet naar Tsjechië kan. Door de lakse maatregelen in de zorg is het helemaal misgegaan. Vooral in de ouderenzorg. Juist daar had men mondkapjes moeten dragen omdat afstand houden onmogelijk is en er veel kruiscontacten bestaan. Ook nu vinden daar nog steeds de meeste besmetinngen plaats. Het UMCG in Groningen en daarna andere ziekenhuizen in het noorden besloot om al haar medewerkers zelf te gaan testen. Buiten het GGD beleid om. Het bleek dat enkele honderden medewerkers waarvan vele op wintersport waren geweest besmet waren. Door deze mensen in quarantaine te laten gaan zijn in het noorden vele duizenden besmetinngen voorkomen. En mede daarom zijn er in dat deel van Nederland veel minder besmetinngen. En nog een paar andere factoren zoals minder carnaval en vroegere vakantie. Dat het in Nederland zo uit de hand gelopen is komt niet doordat er geen mondkapjes op straat gedragen worden maar door nalatigheid in onder meer de zorg. En nog steeds is er een tekort een beschermingsmiddelen in bijvoorbeeld de thuiszorg. En is er discussie wie de kosten van testen betaald. Ook typisch Nederland. Dat is slecht geregeld en leidt tot onnodige nieuwe besmetinngen. Op dat gebied doet Tsjechië het stukken beter. Maar de 1,5 meter in winkels etc. werkt wel prima en op dat gebied vind ik het in Nederland beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan