Tsjechië en het Coronavirus

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door kuurgast, 02-02-2020.

1. In de sauna doet men alsof er niets aan de hand is. Men bewaart geen afstand en de mondkapjes zijn verdwenen. Het lijkt er op dat menig oudere geen enkel idee hier heeft van mogelijke problemen.
    Kom je het zwembad binnen dan moet je wel een mondkapje op hebben en wanneer je de sleutel van je kastje inlevert wordt je er flink aan herinnerd dat je een mondkapje op moet.

2. Het ziekenhuis en de apotheek zijn weer normaal open. Wel binnen een mondkapje op. Buiten lopen velen met het kapje afgezakt omdat je het binnen weer op moet.

3. Hier nog een ander kaartje dat het gevaar van Covid19 aangeeft. We hebben er niet veel aan, maar hier scoort Nederland beter dan Tsjechië. Nederland op plaats 19 wereldwijd en Tsjechië op plaats 43.
    https://www.dkv.global/covid-19/full-report

Kde domov můj en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  4. Binnen lopen ook sommigen met het kapje op de mond maar niet de neus. Erger ik me kapot aan, het is zeer egoïstisch. 2 meter afstand is ook zeer moeilijk.

5. kuurgast

kuurgast Donateur

Minister van Volksgezondheid maakt verdere versoepeling bekend vanaf maandag.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch kondigde vrijdagavond een verdere versoepeling van de coronamaatregelen in Tsjechië aan. Deze betreffen onder meer de verplichting om een gezichtsmasker te dragen en de organisatie van massa-evenementen.

Daarom zijn er vanaf maandag buiten geen gezichtsmaskers nodig in dit land, zelfs niet als u dichter dan twee meter komt. De maskers zouden nog een tijdje nodig zijn in gebouwen en in het openbaar vervoer, zei Vojtěch. In het zwembad is een mondmasker ook niet meer verplicht. Sauna's mogen ook weer gewoon werken. Restaurants mogen weer buffetten hebben en theaters, bioscopen kunnen dranken en voedsel verkopen maar niet in de zaal nuttigen.

Daarnaast zijn er vanaf maandag tot 2500 bezoekers mogelijk op evenementen, mits deze op te delen zijn in groepen van maximaal 500 personen. Het zou voor het eerst zijn dat toeschouwers voetbalstadions zouden kunnen betreden als ze in verschillende sectoren waren verdeeld, bevestigde de minister van Volksgezondheid in een interview voor de Tsjechische radio.
    Bron deutsch.radio.cz.

Laatst bewerkt: 13-06-2020
    Franky en elske vinden dit leuk/interessant.
  6. kuurgast

kuurgast Donateur

Dat was een paar weken geleden.

Momenteel lijden 2444 mensen aan het virus in Tsjechië, het beloop is overwegend mild.
    Er zijn 117 patiënten in de ziekenhuizen, waarvan 11 in een moeilijke toestand.

Het totaal aantal doden met covid-19 is 328 in Tsjechië.
    Tot op heden zijn er 496.417 tests uitgevoerd, waaronder tests die bij dezelfde persoon zijn herhaald.
    Bronnen novinky.cz + onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Podrobná mapa: Kde je teď v Česku koronavirus.
    Gedetailleerde kaart: waar is het coronavirus nu in Tsjechië op seznamzpravy.cz.
    Opmerkelijk is dat de regio's Cheb en Domažlice vanaf het begin de meeste positief geteste personen per 100.000 inwoners heeft.

Laatst bewerkt: 14-06-2020
  7. a. De kapper heeft de prijs voor knippen met 33% verhoogd. Altijd nog veel lager dan in Nederland, maar men gaat toch in hoog tempo met de prijs in die richting.
    b. De 'noc kostelů' (een vrijdagavond waarop veel kerken zijn geopend) was enkele weken verschoven. Nu was het voor mij mogelijk na lange tijd weer naar een concert te gaan. Het gebruik van mondkapjes was beperkt. Ikzelf deed dat alleen op wanneer ik dicht bij anderen stond. Anderen deden niet zo moeilijk. Afstand houden was zeer goed mogelijk want het aantal belangstellenden was beperkt.

8. kuurgast

kuurgast Donateur

Ademhalingstoestellen van ČVUT zijn Europees gecertificeerd.

Het ademhalingsapparaat RP95-M dat in Tsjechië werd ontwikkeld tijdens de coronaviruscrisis, kreeg een Europese certificering. Dit zal volgens de makers de deur openen naar Europese en wereldmarkten en heeft al de aandacht getrokken bij de NATO of de Amerikaanse marine.. Vertegenwoordigers van het ministerie van Industrie en Handel, ČVUT en firma Cardam hebben dit op de persconferentie van vandaag bekendgemaakt.
    Eind april is de productie van halfmaskers gestart door de firma Cardam.
    Bronnen ciirc.cvut.cz + ceskenoviny.cz.

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  9. Vanaf 1 juli mogen de mondkapjes af, maar waarschijnlijk niet overal

Praag - Mensen in Tsjechië kunnen vanaf 1 juli hun mondkapjes afdoen, zegt Minister van Volksgezondheid Vojtěch. Ze zullen alleen verplicht zijn op een plaats waar meer covid besmettingen voorkomen, zoals in Praag en de regio Karviná.

Vanaf juli zijn de cafés ook na 23.00 uur open. Ook mogen mensen bijvoorbeeld verfrissingen meenemen naar de bioscoopzaal. De toegestane capaciteit van mensen bij massa-evenementen is sinds 22 juni verhoogd van 500 naar 1000. Beurzen met een deelname van maximaal 5000 mensen zijn ook toegestaan.
    Zwembaden, dierentuinen, musea, burchten, kastelen en soortgelijke faciliteiten zullen vanaf 22 juni weer normaal functioneren. De limiet van 10m2 en verplichte afstanden tussen mensen wordt afgeschaft.

Vanaf 1 juli kunnen mensen in Tsjechië ook zonder mondkapjes in openbare binnenruimtes of in het openbaar vervoer. Het afdekken van de neus en mond als gevolg van corona-virus zal alleen verplicht blijven op plaatsen waar meer ziektegevallen voorkomen, zei de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch (voor ANO) vandaag tegen verslaggevers. In de huidige situatie zou handhaving van de verplichting gelden voor Praag en de regio Karviná, maar het ministerie wil de komende week nog wachten op de ontwikkelingen. Op de website van het ministerie komt een kaart met risicogebieden.

"We willen overgaan van algemene beperkingen naar aanbevelingen en beperkingen op lokaal niveau en individuele verantwoordelijkheden van ieder van ons", aldus Vojtech. Buitengewone maatregelen zullen volgens hem niet meer door het ministerie worden bepaald, maar door individuele regionale hygiënestations.

Als de meeste regio's op 1 juli geen nieuwe gevallen meer hebben, is het niet nodig de maatregelen in het hele land uit te breiden. Als het aantal gevallen van de ziekte ergens toeneemt, zal de lokale hygiëne daar de nodige maatregelen nemen, waarschuwde hij.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/lide-mohou-1-cervence-nekde-odlozit-rousky-i-uvnitr/1903591

hgmw, Franky, Leo en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  10. kuurgast

kuurgast Donateur

15:01 HROMADNÉ AKCE.

De capaciteit van deelnemers om massa-evenementen te houden is sinds maandag 22 juni gestegen van 500 naar 1.000 mensen. Zwembaden, dierentuinen en andere tuinen, musea, galerijen, kastelen, kastelen en soortgelijke faciliteiten zullen weer normaal functioneren, waardoor de limiet van tien vierkante meter per persoon en verplichte afstanden tussen mensen worden afgeschaft. Vanaf maandag zijn beurzen en andere massa-evenementen met een maximale deelname van maximaal 5.000 personen tegelijkertijd toegestaan. Pas vanaf september is deelname van maximaal 10.000 mensen in tien sectoren mogelijk, aldus epidemioloog Rastislav Maďar, hoofd van de werkgroep voor het beheer van de vrijgave van quarantainemaatregelen. Volgens een buitengewone maatregel van het ministerie zijn evenementen van meer dan 1.000 mensen mogelijk in constructief verdeelde gebieden, zoals beursterreinen of sportstadions.
    Verder blijft voor sportstadions de huidige limiet van maximaal een kwart van de totale capaciteit van de sector gehandhaafd, dat wil zeggen dat elke tweede rij en elke tweede stoel onbezet blijven.
    Ook voor de kuursector vinden er gunstige veranderingen plaats. Met ingang van 22 juni wordt de maatregel die spa-dienstverleners verplicht om groepsbehandelingsprocedures met deelname van maximaal 10 personen te verzorgen, ingetrokken en worden de regels voor massale catering voor spa-gasten versoepeld.

09:54 CHYTRÁ KARANTÉNA.
    Slimme quarantaine
    "Het werkt en we werken nog steeds aan het Smart Quarantine 2.0-proces. In veel regio's is er, gezien het kleine aantal gevallen, geen reden meer om callcenters en slimme quarantaines te gebruiken. In risicogebieden worden echter elementen van slimme quarantaine gebruikt. De samenwerking met het leger van de Tsjechische Republiek wordt ook voortgezet", zegt Jarmila Rážová, de chef-hygiënist die de leiding heeft over het project.
    Bron irozhlas.cz.
    ----------------------------------------------------------------------
    Vanaf 1 juli zijn maskers alleen verplicht in regio's met een verslechterde epidemiologische situatie.

Dankzij de gunstige epidemiologische situatie zal vanaf 1 juli de langverwachte afschaffing van de algemene verplichting om een mond- en neusbescherming te dragen in alle buiten- en binnenruimtes plaatsvinden. Nieuwe maatregelen worden alleen op regionaal niveau genomen. De verplichting om maskers te dragen blijft dus uitsluitend bij lokale uitbraken om verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.
    "We zullen de situatie in de regio's voortdurend evalueren en in het geval dat het aantal gevallen ergens toeneemt, zal de lokale hygiëne in de plaats de nodige maatregelen nemen, zodat de situatie in Tsjechië onder controle blijft zoals voorheen", aldus minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch.
    In regio's met een verslechterde epidemiologische situatie is het verplicht om een bescherming over de neus en mond te dragen tijdens taxiritten, bij openbare evenementen binnenshuis, bij openbare evenementen buiten op 1,5 meter van een andere persoon, in bioscoopruimtes, in theaters en bij andere culturele en sportevenementen, in de gebouwen van gezondheids- en sociale voorzieningen. Neus- en mondbescherming zal ook verplicht zijn voor medewerkers van lichaamsverzorgingsdiensten, zoals kappers, evenals medewerkers van horecagelegenheden en andere instellingen die in contact staan met klanten op een afstand van maximaal 1,5 meter en zonder andere bescherming, zoals plexiglas barrières op de toonbank .

"We zullen de huidige epidemiologische maatregelen behouden op plaatsen met een verhoogde incidentie van mensen die besmet zijn met covid-19. In de huidige situatie zou dit in Praag en in de regio Karviná gebeuren, maar we zullen zien hoe de ontwikkeling er volgende week uitziet. We zullen de situatie voortdurend evalueren en ruim van tevoren informeren over welke regio's door de beperkingen zullen worden getroffen ", zegt Jarmila Rážová, chef-hygiënist van Tsjechië.

"Ondanks het feit dat we wijdverbreide anti-epidemische maatregelen aanzienlijk gaan versoepelen, wil ik iedereen oproepen om plaatsen met een verhoogde concentratie van mensen te blijven vermijden, handhygiëne te behouden en als ze zich niet goed voelen, thuis blijven en medische hulp zoeken of contact opnemen naar het relevante regionale hygiënestation ", concludeerde de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch.
    Bron koronavirus.mzcr.cz.

Voor deze datum gelden de regels zoals te lezen is op koronavirus.mzcr.cz/en :
    Hygiene measures to be eased further on Monday, 15 June.

Laatst bewerkt: 18-06-2020
    tisova en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  11. Ad Verschoor heeft in het topic 'Het leven van Nederlanders in Tsjechië' bij #39 een verhaal uit de Gelderlander over genomen. De schrijver daarvan vergelijk het aantal door corona gemelde doden in Tsjechië van 331 op een bevolking van 10 miljoen met een soortgelijk getal in Nederland van 6000 op 17 miljoen. Wanneer hij goed op de nieuwsberichten uit Nederland had gelet dan had hij kunnen weten dat het aantal doden in Nederland aanzienlijk hoger ligt. Die 6000 is gebaseerd op het aantal mensen dat positief op corona werd getest en daarna is overleden.
    Het cijfer van 331 kan ik niet goed plaatsen. Van medelid Olivier werkt zijn vrouw als arts met een grote verantwoordelijkheid in een ziekenhuis in Praha. De eerste weken had ze nauwelijks tijd om haar rust te nemen. Dat ze alle mensen met corona toen in leven heeft kunnen houden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
    Nederland is een heel open land met veel internationale contacten en handel all over the world. Tsjechië is dat in veel mindere mate. Dat Tsjechië geheel van de buitenwereld werd afgegrendeld zal beslist van invloed zijn geweest. De besmettingen zullen toch veelal van buitenaf zijn gekomen en wanneer je niemand toelaat voorkom je besmettingen. Hoe ieder weer in leven komt na deze lock-down moeten de meesten zelf zien op te lossen. Het aantal subsidies van de Tsjechische overheid is gering.
    In Duitsland (en ook in Nederland) zijn er gebieden aan te wijzen met veel en gebieden met weinig besmettingen.
    Nederlanders passen voorschriften wat naar hun eigen idee toe. Een voorbeeld is een stopbord. Wij zien zo'n bord vooral als een waarschuwing dat je extra moet uitkijken. Tsjechen staan compleet stil, ook wanneer er niets aan komt en gaan dan pas weer rijden.
    In de winkels hebben de meeste mensen nog steeds een mondkapje op. In het zwembad volgt men tot in het uiterste de opdrachten op. Dat betekent dat je bij de kassa een mondkapje op moet hebben en geen kaartje krijgt wanneer je het bent vergeten. Bij de uitgifte van een sleutel voor een klerenkast ook nog het kapje op. Daarna zonder kapje tot je weer terug komt. In de sauna zit men gewoon weer dicht tegen elkaar en bekenden geven elkaar de hand.
    Het zou ook interessant zijn te weten hoeveel verpleegtehuizen er in Tsjechië zijn. De doden vielen toch sterk bij de categorie zwakkere ouderen! Hoe is de levensverwachting van mensen die de 60 hebben gehaald in Nederland en in Tsjechië?

12. Dat is waar het bord voor is :ja:, de bekeuring is ook niet mals als je niet echt stopt.
    Ja, maar het wordt wel minder en vele hebben het niet voor hun neus. De 2 meter afstand wordt bijna nergens gedaan. Ik weet niet wat beter is. Ik zelf ben nog steeds erg voorzichtig (moet ook wel ik val in de hogere risico groep) , maar als je wat zegt als iemand in de wachtrij voor de kassa in je nek staat te ademen krijg je lelijke gezichten. Zal wel aan mijn matige Tsjechish liggen :confused:
    Ik ben gestopt met het kijken naar cijfers het zijn geen appels met peren, maar erwten met meloenen :sterretjes:

13. Dat los ik heel simpel op. Ik ga zelf 2 meter achter mijn voorganger staan en hou mijn winkelwagen achter mij vast met een zowat gestrekte arm, dan kunnen ze niet binnen "mijn aura" komen.
    Ook boze gezichten, maar "who cares".

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  14. :toppie:

15. kuurgast

kuurgast Donateur

Dat geldt voor alle Europese landen. Momenteel meeste gevallen in regio Karvina mogelijk door de Poolse arbeiders.
    Tsjechië versoepelt nu sneller dan Nederland.

covid tsjechie.PNG
    Covid-19 Tsjechië. Bron onemocneni-aktualne.mzcr.cz

covid nederland.PNG
    Covid-19 Nederland. Bron rivm.nl

Interactieve kaarten van Tsjechië en wereldwijd mbt covid-19 op seznamzpravy.cz.

Hoe wisselvallig sommige landen omgaan met coronamaatregelen blijkt uit artikel van Tsjechische vrouw die met de auto bij Griekse grens aankwam op seznamzpravy.cz.
    De Griekse regering heeft maandag een update uitgebracht over maatregelen voor reizigers naar het land. Vanaf 15 juni zijn alle aankomsten per land verboden, behalve de grens met Bulgarije. Toeristen moeten daar voorbereid zijn op de mogelijkheid van nieuwe maatregelen die snel en zonder waarschuwing vooraf kunnen worden ingevoerd.

16. Tsjechië is veel meer dan Nederland afhankelijk van toerisme.

Franky vindt dit leuk/interessant.
  17. kuurgast

kuurgast Donateur

Klopt, er komen nu geen Aziaten, Russen en Arabieren wat ze heel goed merken.
    Daarom zijn er wat voordeeltjes voor de eigen mensen bv aanbiedingen voor kuuroord bezoek.
    In toeristencentra hebben restaurants hun prijzen aangepast.
    In de kastelen en musea is het heel rustig en de Tsjechen gaan daar zelf ook niet heen.
    De parkeergarages van Praag hebben veel vrije plaatsen. Zie tsk-praha.cz.
    Zelfs mijn favoriete goedkope garage Millennium in Praag heeft veel plaatsen vrij.
    Maar de versoepeling heeft ook een politiek randje....Babis wil zijn kiezers te vriend houden, volgend jaar verkiezingen en hij heeft wat problemen.

Laatst bewerkt: 20-06-2020
    Franky en Morris2016 vinden dit leuk/interessant.
  18. Wij hebben net gegeten in een restaurant in Vrchlabi, zo relaxt.

Franky vindt dit leuk/interessant.
  19. off topic.
    hmmm.... 600 kronen per dag vind ik niet goedkoop.

Voor 110 kronen heb je een dagkaart voor de metro en de bussen en dan gooi ik mijn auto wel ergens aan de rand van Praag neer bij een metrostation. Als je je auto in Millennium neer zet ben je er nog niet, dan zul je sowieso nog een kaartje moeten kopen voor de metro o.i.d. (tenzij je alles te voet wilt doen natuurlijk).

20. kuurgast

kuurgast Donateur

Vandaar loop je zo de stad in naar de klok, plein en Karelsbrug.
    Dat is genoeg voor mij, want het lopen over de ongelijke stenen is vermoeiend en wil ik weer snel weg kunnen.

dennuzzz en feertje22 vinden dit leuk/interessant.

Deel deze pagina