Tsjechië en genealogie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Punk. ;)
Nog geen 3 minuten mij op dit Forum aangemeld , bevind ik me hier al met een suggestie.
Ik weet niet of er misschien Nederlanders zijn met Voorouder uit Tjechie en familie zoeken of afstammelingen.
Indien! een klein hoekje voor de Genealogie?
 
Apolonia schreef:
Hallo Punk. ;)
Nog geen 3 minuten mij op dit Forum aangemeld , bevind ik me hier al met een suggestie.
Ik weet niet of er misschien Nederlanders zijn met Voorouder uit Tsjechië en familie zoeken of afstammelingen.
Indien! een klein hoekje voor de Genealogie?
Hoi Apo! :zwaai:

Eerst maar eens zien hoeveel belangstelling er is voor dit onderwerp? Tot dan kan je je vragen/verhalen over dit onderwerp kwijt in de rubriek Diversen, goed? ;)
 

Tabe

† In Memoriam
mede-genealoog.

Aha!! En mede amateur-genealoog. Een hele mooie hobby met helaas een wat stoffig imago. Het sneupen in oude archieven. Maar ontzettend leuk. Zelf heb ik geen Tsjechische of Boheemse voorouders , die van mij komen uit de veenstrken van Friesland. Ben er eigenlijk dagelijks mee bezig.

Heb je jouw genealogie ook al op een website, Ploon?

zie die van mij www.dollenindetijd.nl.

Als het mag van de moderatori, want het hoort eigenlijk niet thuis op DIT forum
 
Nee! ik heb geen Website en ik dacht dat genealogie tegenwoordig zeer IN is.
Men bied zelfs Genen testen aan , zo'n haar plukje en dan kunnen ze zien of je van de Tartaren af stamt of de eskimo's.
Wat mij betreft is het zeer ingewikkeld, daar Bohemen een zeer onrustig gebied was .
En daarbij nog! dat waarschijnlijk mijn voorouders Roma waren ( zigeuners) Werd mij verteld en uitgelegt.
Zit dan ook met de Tjechische taal die ik niet lees en gesjoemel met papieren.
Vind het reuze spannend dit geneus en gewroet .
Dus dit Off topic kan gewoon een topic worden? :?:
 

Tabe

† In Memoriam
Tsjechie en genealogie

Iedereen die zijn roots. of voorouder etc in Tsjechie hebben zouden hier hun bijdragen in kunnen verwerken.

Genealogie of ook wel stamboomkunde. Het lijkt een "stoffige" hobby maar het kan heel interssant zijn.

Zo kocht een vriendin van ons, een voormalige Tsjechisch een huisje in de buurt van Nepomuk. Bij het natrekken van de divwerse akten kwam ze er achter dat vijfhonderd meter bij haar vandaan haar overgrootvader een huis heeft gehad. Heel toevalling !!!

Misschien kan de Tsjechie moderator Gambrinus het een en ander vertalen voor onze Tsjechische vrienden?
 
stoffig??? ... man ik ben al grijs aan het worden van mijn eigen genealogie geresearch.. en niet van het stof, maar om steeds andere manieren en invalshoeken te vinden om aan nieuwe info te komen.....
is juist een spannende hobby
 

Tabe

† In Memoriam
Met jou kan ik praten Smajlik.
Regelmatig ben ik te vinden in het archief in Leeuwarden, maar de mensen die ik daar meestal aantref zijn toch reeds "op leeftijd" zijnde personen, al hoewel ik ook merk dat de "jeugd" ook interesse krijgt in hun afkomst. Ik weet niet hoe dat bij de Tsjechen is.
 
Stoffig geheel en al niet.

Wel jammer vind ik dat mensen vaak maar een lijn (de vaderslijn, de lijn van de achternaam volgen).

Als je dan tien generaties terug gaat, kijk je naar een iemand maar niet naar alle andere uit die generatie. Dus sluit je er 1023 uit. En dan heb ik degene die je de voorliggende generaties uitsluit niet meegerekend.
 
trouwens, vergeten deze http://www.genea.cz/ en http://www.rodclan.cz/ nog te vermelden...

ik heb zelf al aardig wat info bijelkaar geveegd (zoveel dat ik het eerst 4 keer lezen moet - alsof het een Konsalik-roman is - om even goed te deduceren hoe het nu allemaal inelkaar past...

maar even alle gekheid op een stokje - het is soms best aangrijpend, als je iets te weten komt over iemand die generaties ver weg terug leefde, ... en ondanks de verre gebeurtenissen en jaartallen die ver voor de jouwe liggen; maar eigenlijk zonder deze persoon jij er niet zou zijn geweest...
 
Wat mij bij het lezen van deze topic opvalt wat mij opvallt dat het inderdaad altijd naar vaders kant opgaat.
Heb zelf fam. album die terugaat tot 1672 en weet dat mijn roots in drente liggen.Voornamen komen honderden jaren voor die mij ook nog steeds bekent klinken,maar moeders kant kom ik niet verder als oma die ik 40 jaar goed gekent heb.
Waar je wel achter komt is dat er vele mensen zijn die toch dichtbij fam. van je zijn waarvan je geen vermoeden had.
 
Het uitzoeken van de herkomst is heel veel werk en daarom kom je dan maar aan 1 kant van de familie toe.( denk ik)
Dan zal het ook wel zijn dat je de kant neemd die je het meeste aanspreekt.
Ik kon mijn familie tak terug vinden tot 1757 in Bohemen dus.
Er moet er een naar Holland gekomen zijn, hoe en waarneer onbekent.
Daar in Den Bosch terecht gekomen en in de handel van Boheems kristal gegaan .
Later is hier uit een winkel ontstaan die nog in Den Bosch bestaat. Alleen andere eigenaar, maar de oude gevel behouden.
Ik vond nog 2 broers terug die later gekomen moeten zijn .
Beide vond ik in een Politie raport :?: wegens het niet betalen van hondenbelasting en dronkenschap ( had een Tjechische brouwerijtje):deuk:
De andere minder aardig, wegens het molesteren van iemand .
De meeste namen van mijn over Grootmoeders hadden geen Hollandse namen
Nu probeer ik dat daar in Tjechie te achter halen en daar stuit ik op stil zwijgen.
En een klein documentje van iemand , dat de naam aangenomen is .
Wat veel bij zigeuners ( Roma) gebeurden omdat als ze een Gadji ( niet Roma) naam aan namen .
Ze gedoopt werden of in de Kerk konden trouwen ( Katholisme was verplicht in die tijd)
Romas namen dan graag Joodse namen aan omdat ze dachten dat dat geluk bracht.
Ze handelde vaak samen op markten.
Of vertaalde hun naam naar het Duits-Oostenrijks_Hongaars dit lag aan welke bezetting.
Huza werd Hupsch-Hipsch en nog wat variaties , Huza betekend "Gans" wat bij ons meer is van Dom Gansje maar daar werden mooie meisjes die goed danste Huza genoemd .
Dus Huza-mooi-Hupsch de joodse versie Hipsch .
Dit gebeurden veelal en ga dan maar zoeken .
 
Genealogische opzoekingen in Praag

Hello,

Ik zou een aantal genealogische opzoekingen willen doen in Tsjechie (Praag). Genealogie is geen probleem (al een 30-tal jaren mee bezig) wel de Tsjechische taal. Hebt u zelf ook al opzoekingen gedaan in Tsjechie? Hebt u bepaalde raadgevingen/tips om “het probleem taal” te omzeilen? Zijn de registers in het Duits of Tsjechisch genoteerd?
Dank bij voorbaat.
 
Bovenaan