Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Oud-president van Tsjechië: Václav Klaus
‘Jullie hebben geen ervaring met onderdrukking, dat maakt jullie naïef in het beoordelen van de EU’

Václav Klaus (77), die tussen 1993 en 1997 premier was van Tsjechië en tussen 2003 en 2013 president, sprak vandaag op uitnodiging van Forum voor Democratie in Amsterdam. De Volkskrant interviewde hem voorafgaand aan zijn toespraak, waarin hij zich – zoals vaker – uitgesproken kritisch uitliet over de Europese Unie.

U begon uw toespraak met de vergelijking tussen Brussel en de psychiatrische inrichting uit de beroemde film One Flew over the Cuckoo’s Nest. U maakt de verwachting als politieke ijzervreter wel meteen waar.
Lacht. ‘Dat was natuurlijk een overstatement. De meeste mensen stoppen in Brussel, ik vlieg er liever overheen. Het was een film van de Tsjechische regisseur Milos Forman, dus dat was aardig bedacht vond ik. Serieus: men doet zo hysterisch over de Europese integratie dat ik dit er wel tegenover kon stellen.’

Dan bent u bij Forum aan het goede adres. Wat vindt u ervan dat Thierry Baudet een Nexit wil?
‘Ik ben kritisch over de EU. Maar wat te doen? Ik ben nu niet voor een Tsjexit. We volgen de Brexit nauwgezet. Een sterke staat die aan de rand van de EU ligt, lukt het niet om eruit te stappen. Wij zijn een klein land, in het hart van Europa bovendien. Dan ligt een Tsjexit niet voor de hand.’

Bent u dus tegen een Nexit?
‘Begrijp me goed. Ik ben niet tegen een Brexit, een Grexit of een Nexit. De voorwaarde is een onverdeeld land. In een totaal verdeeld land zoals Groot-Brittannië gaat het niet lukken. Ik weet niet hoe Baudet denkt over de verdeeldheid van Nederland momenteel.’

Waarom zijn de landen in Midden-Europa zo negatief over de Europese Unie, zij hebben er toch veel aan te danken?
‘Dat is niet mijn gevoel. De laatste peiling in Tsjechië liet zien dat maar 46 procent in de Europese Unie wil blijven. Het laagste percentage in alle lidstaten. Wij hebben geen euro, maar de kroon. Dat is ons grote voordeel. Weet u hoeveel mensen de euro willen? 6 procent!’

Jullie hebben toch enorm profijt gehad van de open markt en van Brusselse subsidies?
‘Als econoom zeg ik: dat kun je niet staven met statistieken. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van de privatisering en liberalisering, die Tsjechië na het einde van het communisme heeft uitgevoerd? En wat zijn de effecten van het EU-lidmaatschap? Als je dat niet hard kunt maken, wordt het een gevoelskwestie. De aanhangers van de EU wijzen altijd op de inkomensoverdrachten van de EU. Maar die zijn irrelevant. De hoogte is te gering en de voorwaarden te stringent, in de sfeer van geld voor skiliften waar geen bergen waren of geen sneeuw.’

U bent een radicaal voorstander van de vrije markt. Daar horen toch open grenzen bij en individuele mensenrechten?
‘Daar is helemaal geen verband. Wij hebben zelf gezorgd voor de mensenrechten na het communisme. Daar hadden we Brussel niet voor nodig. Ik was de grote voorvechter van het beëindigen van subsidies. Onder het communisme dreef de economie op subsidies. Nu zijn ze vanuit Brussel weer terug, maar subsidies maken de markt kapot en zijn de grondslag van corruptie.’

763

Klaus was in Amsterdam op uitnodiging van Forum voor Democratie. Beeld Linelle Deunk

Omdat in Polen en Hongarije de rechtsstaat wordt beknot, is Brussel procedures tegen die landen begonnen. Wat vindt u daarvan?
Totally stupid. Ik hoef Polen niet te verdedigen, maar het besluit om de hoogste rechters daar te ontslaan was een procedureel verhaal. Daar zit de Brusselse nomenklatoera verkeerd, zoals nomenklatoera’s altijd verkeerd zitten.’

De vrije pers in Hongarije wordt tegengewerkt…
‘Ik ga niet over Hongarije, maar de situatie in mijn eigen land is in elk geval beter dan die in Duitsland. Daar blokkeert de dictatuur van de politieke correctheid de vrijheid. De enige waarheid is de Brusselse waarheid. Dat doet inderdaad denken aan het communisme.’

Voelen de landen in Midden-Europa zich gekleineerd door Brussel?
‘Wij hebben ervaring met onderdrukking. Daarom zijn we heel gevoelig, overgevoelig misschien voor masterminding van boven. Wij hebben driehonderd jaar onder de Oostenrijkers geleefd. Toen waren we twintig jaar zelfstandig. Daarna kwam Hitler en daarna veertig jaar Moskou. Wij willen niet worden gemastermind uit Brussel. Jullie hebben die ervaring niet, jullie zijn in dit opzicht naïef in het beoordelen van de Europese Unie.

‘U doelt met de vraag naar Midden-Europa vermoedelijk op de Visegrad-landen (Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, red.). Oorspronkelijk leken die vier heel weinig op elkaar. Na de val van het communisme vielen onze markten in het oosten totaal weg. Rusland stortte in. Maar West-Europa wilde niets doen. Wij kregen met het ergste protectionisme te maken. Toen zijn we samen maar wat begonnen. We zijn min of meer in elkaars armen gedreven. De tweede factor is mevrouw Merkel en haar uitnodiging aan migranten om hier te komen. Herzlich willkommen is de EU-positie. Ook dat heeft de Visegrad-landen bij elkaar gebracht.’

De meeste Midden-Europese landen lopen leeg. Is de angst voor migratie niet dat de eigen bevolking wordt vervangen door een andere?
‘In Tsjechië is dat niet het probleem. Wij hebben de laagste werkloosheid van Europa en zijn het enige land in Midden-Europa waar de bevolking groeit. In Polen is de bevolking afgenomen sinds 1989, in Bulgarije en Letland is dat dramatisch. De angst is niet dat er een andere bevolking komt, maar dat Brussel de natiestaat wil vernietigen. De nomenklatoera heeft geen Tsjechen en geen Nederlanders nodig. Ze hebben hier liever mensen zonder eigenschappen die Europeanen worden. Op dat vlak zijn de migranten een wapen.’

Is dat aanwijsbare Europese politiek?
‘Er is geen politiek besluit en ze zullen het nooit toegeven, maar impliciet doen ze het op die manier.’

Wat denkt u van de verkiezing voor de uitgesproken pro-Europese Zuzana Caputová als nieuwe president van Slowakije?
‘Als voormalig president van Tsjechië moet ik voorzichtig zijn. Maar we waren verrast en gechoqueerd. Ze kwam uit het niets! Mijn vrouw was de laatste vijf jaar ambassadeur in Slowakije. Haar baan was de politieke situatie in Slowakije nauwgezet te volgen. Ze zei dat ze nog nooit had gehoord van die vrouw. Dat betekent dat de traditionele politiek eraan gaat. De traditionele partijen delven overal het onderspit. Nee, niet door het zogenoemde populisme, maar doordat onze landen dag na dag door Brussel worden ondermijnd.’

Het uur is om. Bij vertrek uit l’Europe, het Amsterdamse hotel waar het gesprek heeft plaatsgevonden, klampt Klaus de interviewers nog eens aan. ‘Ik heb gehoord dat in uw land wordt geageerd tegen de islam. Maar dat is de verkeerde tegenstander. Het is de Europese Unie die verantwoordelijk is voor de massa-immigratie. Daar moet de kritiek zich op richten.’

Bron: volkskrant.nl
 
Waar zou Tsjechië staan zonder al die investeringen door private ondernemers uit Duitsland, Nederland, Oostenrijk? Zonder die investeringen zou "de grote econoom" als een mislukkeling de geschiedenis in gaan. Tsjechië had het voordeel dicht bij West-Europa te liggen en, dat moet ook gezegd worden, een bevolking met een goede arbeidsmoraal.
 
alle zogenaamde grote investeerders worden gesubsidieerd met lage grondprijzen, minder belasting, extreem goedkope leningen en bovenal hele grote subsidies uit Europa.
de winstbelastingen worden via het Nederlandse belastingparadijs doorgesluisd naar.......
De lokale ondernemer kan niet meer concureren en verdwijnt.
Wie kan nog torenhoge huren betalen als kleine ondernemer.
Welke ondernemer kan nog iets starten als Polen 100 miljard krijgt van de eu om te concurreren met cz?

volgens mij is het een enorme fictieve bubbel, gegenereerd door subsidies.
ik ken geen bedrijf dat niet tot zijn nek in de schulden zit.
ik zie een enorme financiële crisis komen, maar nu ziet alles er mooi uit ....
 

kuurgast

Donateur
Babiš en Tusk bespreken veiligheid, economische, financiering, "dubbele kwaliteit"-kwesties in Praag

Premier Andrej Babiš (ANO) en voorzitter Donald Tusk van de Europese Raad hielden woensdag een werkontbijt in Praag aan de vooravond van een informele EU-top in Sibiu, Roemenië.

Volgens het bureau van de Tsjechische regering was de agenda gericht op het EU Strategisch Programma voor 2019-2024, evenals op veiligheid en economische kwesties.
Babiš vertelde verslaggevers na de vergadering dat ze hadden besproken hoe de Europese verkiezingen eind mei de toekomst van de EU, de samenwerking tussen de Schengenlanden, de veiligheid van de EU en migratie fundamenteel vorm konden geven.
Hij zei dat ze ook een Tsjechisch wetsvoorstel bespraken dat bedrijven zou boeten voor "dual quality" -praktijken - het verkopen van inferieur voedsel en producten hier in vergelijkbare verpakkingen aan betere producten die in landen zoals Duitsland en Oostenrijk op de markt worden gebracht.

Babiš zei dat het belangrijkste was dat Tsjechen vooral meer invloed hebben op hoe het land beslist om de EU-financiering die het ontvangt te gebruiken.

Bron radio.cz/en
 

Ad Verschoor

Donateur
'Oost-Europeanen voelen zich nog underdogs in de Europese Unie'

De Tsjech Jan Zahradil is namens de Europese conservatieven (ECR) 'Spitzenkandidat' voor het voorzitterschap van de Europese Commissie. Hij wil meer begrip voor Oost-Europa.

Doelt u met een te politieke Commissie ook op het optreden van vicevoorzitter Frans Timmermans in de discussie over de teloorgang van de rechtsstaat in Oost-Europa?
'Hij houdt ervan om te spreken over schending van de rechtsstaat in Hongarije en Polen. Maar ik zeg altijd, meneer Timmermans, als u zegt dat er een schending van de rechtsstaat is, hoeft dat niet te betekenen dat dat zo is, want dat kan alleen een onafhankelijke rechter vaststellen. En dat is het Hof van Justitie van de EU. Als die dat zegt, dan is het bindend, als u dat zegt is het slechts een politieke stellingname.'

U bent de enige Oost-Europese kandidaat in het debat.
'Ik wil graag dat kiezers me zien als universele kandidaat. Maar de waarheid is dat ik een beter gevoel en begrip heb voor de complexiteit van Oost-Europese samenlevingen. Ze hadden veertig jaar communisme, ze bouwden een markteconomie en parlementaire democratie op, en herwonnen hun nationale soevereiniteit nog maar dertig jaar geleden. Ik denk dat ik ontvankelijker ben voor het sentiment in Midden- en Oost-Europa dan meneer Timmermans.'

Wat ging er mis tussen Oost en West?
'Ik denk dat het cruciale punt de migratiecrisis was, en de poging van de Europese Commissie om landen quota op te leggen van op te nemen migranten. Oost-Europeanen voelden zich misbruikt. Als instrumenten. Als vrije ruimte voor migranten die Duitsland en Oostenrijk niet konden opnemen.'

Maar we praten voor Hongarije over 1294 mensen. Duitsland en Nederland namen een veelvoud daarvan op.
'We kunnen het ook hebben over zes- à zevenhonderdduizend mensen uit Oekraïne die naar Polen kwamen. Die mensen kwamen niet alleen om daar te werken, maar ook vanwege de staat van oorlog waarin Oekraïne verkeert.'

'Het filosofische of morele aspect van het quotasysteem is ook verkeerd. Je kunt niet tegen mensen zeggen die naar Duitsland willen dat Duitsland vol is, maar hé, er is een buurland, is dat niet wat? Ze willen daar niet naar toe.'

Thierry Baudet en Jan Zahradil
Forum voor Democratie sluit zich na de verkiezingen bij de ECR-fractie aan. Daarover hebben de partijen eerder dit jaar afspraken gemaakt.

Jan Zahradil is blij met de komst van Forum in het parlement. Hij kan de versterking goed gebruiken nu de Britse Tory's door alle brexitperikelen niet meer de drijvende kracht kunnen zijn in de 76 leden tellende conservatieve fractie.

Zahradil zegt boeken van Forum-leider Thierry Baudet te hebben gelezen, en kent Forum-lijsttrekker Derk Jan Eppink uit de tijd dat de Nederlander nog voor de Vlaamse partij LDD in het Europees Parlement actief was.

Dat Forum voor een nexit is, baart Zahradil geen zorgen. 'Een exit is niet het standpunt van de ECR, dat is waar. Maar we kunnen Forum niet verbieden een bepaalde campagne te voeren. We laten onze leden vrij, zo is het ook gegaan met de Britse Conservatieven. Maar we hopen dat Forum zijn standpunt wijzigt. Neem de Zweedse Democraten. Die waren een tijdje geleden ook voor een swexit, maar nu niet meer. Ze hebben dat geschrapt uit hun programma. Misschien zal meneer Baudet dat ook doen.'

De ChristenUnie, ook vertegenwoordigd in de ECR, is tegen opname van Forum in de fractie. Zahradil: 'Ik hoop dat we een oplossing vinden waardoor de ChristenUnie kan blijven. Vijftien jaar geleden heette de christendemocratische EVP-fractie EPP-European Democrats. Die laatsten waren een erg los onderdeel van de EVP. Ze hoefden niet alle regels te volgen, en waren alleen lid van de parlementaire groep. Misschien is dat ook een oplossing voor de ChristenUnie.'

Frans Timmermans heeft het altijd over Europese waarden...
'Tijd! Nee?'

Zahradil kijkt naar zijn assistent. Het is nog geen tijd.

Denkt u dat het gevoel voor Europese waarden hetzelfde is in Oost als West?
'Nationale identiteit en soevereiniteit liggen in het Oosten veel gevoeliger dan in westerse landen die altijd de kern van de Europese integratie vormden, zoals de Benelux en Duitsland. Als iemand in het Oosten de kwestie van nationale identiteit en nationale soevereiniteit opwerpt, krijgt hij onmiddellijk het etiket dat hij een populist, extremist en anti-Europees is. Ik vind dat niet gepast. Mensen zouden een beetje meer begrip en empathie jegens landen in het Oosten kunnen tonen, zeker meneer Timmermans.'

iA8belCY-t1NfdWQkG7AyoaCHfQ.jpg

Alle 'Spitzenkandidaten' voor het voorzitterschap van de Europese Commissie.

Voelen Oost-Europeanen zich tweederangsburgers in de EU?
'Ja. Boeren in de Baltische landen worden in het landbouwbeleid bij directe betalingen zwaar onderbetaald vergeleken met landen zoals Frankrijk. De regels voor logistieke bedrijven uit het Oosten die in westelijke landen willen werken, zijn tamelijk restrictief. Dus: er zijn kwesties waarbij burgers in die landen voelen dat ze niet gelijk zijn, of underdogs.'

U bent voorstander van een flexibeler Europa. Wat betekent dat voor de toekomst van de EU?
'Ik bewonder de EU vanwege de economische integratie, maar geloof niet in politieke integratie. De interne markt is een geweldige prestatie. Maar ik geloof niet in gemeenschappelijke politieke posities. Elke dag zie je dat dat niet werkt. Recent nog in Libië. Krijgsheer Haftar valt de regering in Tripoli aan. Italië steunt die regering. Frankrijk steunt Haftar. Hoe kun je dan praten over een gemeenschappelijk buitenlands beleid?'

'Aan de andere kant geloof ik dat regionale samenwerking makkelijker moet zijn. Als Frankrijk en Duitsland hun belastingen meer op elkaar willen afstemmen, laat ze hun gang maar gaan. Maar ze moeten niet de anderen dwingen hun voorbeeld te volgen. Dat is wat ik flexibel Europa noem.'

Bron: fd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Vandaag en morgen stemt Tsjechië voor EU-parlement

Ierland en Tsjechië gaan vrijdag naar de stembus voor de Europese verkiezingen, een dag na Nederland en Groot-Brittannië. De Tsjechen kunnen ook zaterdag nog stemmen. De andere EU-lidstaten volgen de komende dagen. Ierland heeft 11 en Tsjechië 21 zetels in het EU-parlement dat in totaal 751 leden telt.

In Ierland gaan de stemlokalen om 08.00 uur lokale tijd open en ze sluiten om 23.00 uur. Er zijn 3,2 miljoen kiesgerechtigde Ieren. De ruim 8 miljoen Tsjechische kiezers hebben de keuze tussen vrijdag stemmen tussen 14.00 en 22.00 uur of zaterdag tussen 08.00 en 14.00 uur.

Naar verwachting is de opkomst in Ierland hoger dan het Europese gemiddelde. Vorige keer, in 2014, draafde 52,4 procent op tegen 42,6 procent gemiddeld in de EU. In Tsjechië nam slechts 18,2 procent de moeite om te gaan stemmen.

Bron: Europa-nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Europese verkiezingen; uitslagen volgen zondag

In Letland, Malta, Slowakije en Tsjechië zijn zaterdag Europese verkiezingen. De Tsjechen konden ook vrijdag al stemmen. De vier landen hebben bij elkaar opgeteld slechts 48 zetels in het Europees Parlement van 751 leden.

763

Een stel in Praag stemt voor de Europese verkiezingen. Beeld ANP

In Malta, dat het minimumaantal van zes zetels heeft, is het enthousiasme onder de 371.000 stemgerechtigden desondanks hoog voor de EU-verkiezingen. In 2014 ging driekwart naar de stembus, wat ver boven het EU-gemiddelde van 42,6 procent is. In Slowakije was de animo de vorige keer met 13,5 procent aanzienlijk lager. Dat was het laagste opkomstcijfer in de hele EU.
De stemlokalen openen in de vier landen tussen 6.00 en 8.00 uur. In Tsjechië sluiten ze om 14.00 uur, in de andere drie landen tussen 19.00 en 22.00 uur. De officiële uitslagen worden pas zondag na 23.00 uur, als alle stembureaus in de EU gesloten zijn, bekendgemaakt.

Bron: parool.nl
 

kuurgast

Donateur
1558907443_19-cr-eu-volby-vysledky.png

Europese verkiezingen in Tsjechië: partij Ano van premier Andrej Babiš wint.

Bij de Europese verkiezingen in Tsjechië is de partij Ano van premier Andrej Babiš de sterkste geworden met 21,2% procent, daarmee krijgen ze zes van de in totaal 21 Tsjechische zetels in de EU. In vergelijking met de vorige Europese verkiezingen was dit een enorme winst en bereikte toen 16,13%. De resultaten van de peiling publiceerden het statistiekbureau kort na 23.00 uur. De tweede is de Burger Democraten ODS 14,5% met vier en de Piratenpartij 13,95% met drie zetels.
Aan de linkerkant van het Tsjechische partijenspectrum leden beide partijen enorme verliezen. de co-regerende KSČM 6,9% en sociaal-democraten ČSSD die slechts 3,95 procent van de stemmen hebben behaald.

De luidruchtigste stem tegen de Europese Unie - de partij voor vrijheid en directe democratie (SPD) van Tomio Okamura -
kon minder kiezers overtuigen dan verwacht. Deze partij kwam op een totaal van 9,1% van de Tsjechische kiezers.

Volgens het Tsjechische Bureau voor de Statistiek was de opkomst 28,7% een recordhoogte en veel hoger dan vijf jaar geleden. Toen was het met 18,2% de laagste in de EU.
Bronnen radio.cz/de + ceskenoviny.cz.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Geen Timmermans–effect in Tsjechië en Slowakije
Oost- en Midden-Europese landen blijven verdeeld over EU

Een paar dagen hielden de media ons voor dat Frans Timmermans hoogstpersoonlijk de PvdA uit het moeras had getrokken en de sociaaldemocratie weer op de Europese kaart had weten te zetten. Na de definitieve telling bleek het beeld in de lidstaten van de Europese Unie toch wel wat genuanceerder.

Spanje en Portugal kleurden inderdaad rood, maar het is de vraag of polyglotte Frans daar wel zo’n overtuigend aandeel in had. In Duitsland zakte de SPD nog verder weg. Radeloze commentatoren suggereerden daar zelfs om dan maar Martin Schulz van het stof te ontdoen, naar een andere barbier te sturen en van een kekke bril te voorzien….

Euforie
In de euforie over de onverwachte zege van de PvdA bij de verkiezingen voor het Europese parlement en de opmerkelijke uitslagen in de andere grote Europese lidstaten, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië, kwamen de uitslagen in een aantal Midden-Europese landen aardig in de verdrukking. Op de notoire dwarsliggers Polen en Hongarije na: de uitslagen daar moeten de waarnemers en correspondenten overigens wel jeuk hebben bezorgd. Zowel de PiS in Polen als Fidesz in Hongarije logenstraften het beeld dat de bevolkingen daar zo langzamerhand wel hun bekomst zouden moeten hebben van deze in het Westen als uiterst autoritair en conservatief afgeschilderde politieke partijen.

Maar de kiezers zijn toch niet allemaal onder de indruk gebleken van de strafexpedities van Timmermans tegen Polen en van Judith Sargentini tegen Hongarije. Ik schreef al eerder op OpinieZ dat de media en veel commentatoren maar weinig willen begrijpen van Oost-Europa.

Voormalige vazalstaten
Die landen, die zich decennia lang de grillen van Moskou moesten laten welgevallen, passen er voor om zich door Brussel tot de orde te laten roepen. Deze voormalige vazalstaten van het Kremlin, die zich een generatie geleden uit de klemmende omhelzing van hun Russische kameraden wisten los te maken, kozen heel bewust voor het lidmaatschap van de Europese Unie en de NAVO.

Ze zochten aansluiting bij het Westen om deelgenoot te worden van de vrijheid, de nieuwe, om vrije markten en voor bescherming tegen mogelijke dreigingen vanuit het Oosten. Ze kennen immers hun pappenheimers. Maar ze voelen er ook weinig voor die herwonnen soevereiniteit in te leveren aan de grillen van de EU-superbureaucratie met de federale aspiraties. Dat verklaart in belangrijke mate de uitslagen in die landen. Daar viel dan ook van een Timmermans-effect maar bar weinig te bespeuren.

Tsjechië
Zo leden de Tsjechische sociaaldemocraten wel een heel pijnlijke nederlaag. Nadat ze bij de vorige parlementsverkiezingen (oktober 2017) al een enorme dreuneen enorme dreun hadden gekregen (van 50 naar 15 zetels), vielen ze nu helemaal uit de Europese boot: met nog geen 3,9 % van de stemmen wisten ze geen enkele zetel in het Europese Parlement te bemachtigen. Ik kan me ook niet herinneren dat Timmermans Praag heeft aangedaan op zijn Tour de Frans door Europa…

De uitslagen in Tsjechië waren in meer opzichten opmerkelijk. Weliswaar ook daar een hogere deelname dan de vorige keer: ruim 28% tegen een schamele 18% bij de vorige verkiezingen, maar toch niet een opkomst die op grote betrokkenheid met de EU duidt. Niettemin dongen er maar liefst 40 partijen mee voor de 21 Tsjechische zetels in het Europese Parlement.

Babiš wint
De ANO-partij van premier Babiš behaalde met 21 % van de uitgebrachte stemmen de meeste zetels: 6, 2 meer dan bij de vorige verkiezingen. Maar van een glorieuze zege kan niet worden gesproken. Niet alleen vanwege het verlies van zijn sociaaldemocratische coalitiegenoot, maar ook omdat de oppositie, een bonte verzameling van partijen (van de vooral in Praag populaire Piratenpartij – de Praagse burgemeester is zelfs een Piraat – tot de christendemocraten), met ruim 47% van de stemmen samen 12 zetels in de wacht sleepten.

Miljardair Babis ligt al een tijdje onder vuur vanwege beschuldigingen van misbruik van Europese subsidies door een onderdeel van zijn agro-industriële conglomeraat aan ondernemingen. Niettemin zegt hij trots te zijn op de overwinning ondanks ”een intensieve smerige anti-campagne”. Aan de vooravond van de verkiezingen betoogden maar liefst zo’n 50.000 demonstranten tegen hem op het befaamde Praagse Wenceslasplein.

Van de resterende drie zetels ging er 1 naar de Communisten (de gedoogpartner van Babis’ minderheidskabinet) en 2 naar de Vrijheidspartij van Tomio Okamura, een bondgenoot van Wilders’ PVV. Ook hier dus een beeld van versplintering.

Slowakije
In het naburige Slowakije is het beeld wat anders: na de moord op journalist Jan Kuciak en diens verloofde is het politieke landschap gewijzigd. Slowakije koos een pro-Europese president, Zuzana Caputova. Haar progressieve partij, een samenwerkingsverband, wist met 20% van de uitgebrachte stemmen de regerende sociaaldemocraten achter zich te laten. De uiterst rechtse LSNS eindigde als derde. Ook in Slowakije was de opkomst hoger: ruim 22% tegen de beschamende 13% bij de vorige verkiezingen…… Geen cijfer dat op een grote EU-betrokkenheid duidt.

Gemengd beeld
Al met al laten de uitslagen in al deze landen hetzelfde gemengde beeld zien. Polen, Tsjechië en Hongarije (allen landen buiten de Euro-zone!) zullen pal blijven staan voor wat zij als hun nationale belangen beschouwen. Er moet maar worden afgewacht wat dat betekent voor de cohesie binnen de politieke families in het Europese Parlement. Het zal nog een tijdje onrustig blijven in Brussel.

Bron: opiniez.com
 
Wie of wat "gewonnen"heeft is eigenlijk niet zo belangrijk.
Het meest belangrijke is, de wil / of wens om tot één Europa te willen horen en daarmee je eigen identiteit op te willen geven als land, provincie, stad etc. en alles te laten ammanderen door "Brussel", De grote groep van onbekende, ongekozen en vaak onzichtbaren die gaan bepalen wat, waar, wanneer en hoe je verder mag leven in je eigen land, in je eigen omgeving en met je eigen economie..
http://www.europarl.europa.eu/elections2014-results/nl/turnout.html
Of je het nu wilt hebben over de koolzaadindustrie van Babis, de plofkippen uit Oekraine, de pulsvisserij; het gaat nog steeds over Nationale belangen. Geen vergelijk mogelijk tussen Italië en Finland of Oostenrijk en België.

Als de Tsjechen! En. Dus. Niet. Wij Nederlanders, genoeg hebben van Basis, dan moeten ze dat zelf maar voor elkaar boksen en bij de komende verkiezingen maar laten blijken.

De rest is getoeter over "Hoe Het Eigenlijk Zou Moeten. En altijd uit dezelfde politieke hoek.
Wij! Die het allemaal zo goed weten hoe mensen moeten werken, wonen, zichzelf of gelukkig moeten zijn.

Dit land is er na een langdurige overheersing door een dominant "Ander Systeem" aan toe, om een eigen koers te bepalen en niet om inwisselbaar onder een ander dominant systeem te gaan vallen.

Laat ze met rust! Laat dit land z'n eigen koers uitzetten.

Geef ze de tijd na een 40+ jarige bezetting.

Geen leunstoelcommentaren vanuit een prima geregeld leventje en in de meeste gevallen niet eens wonen in dat land. ( Ok, nou, vooruit; soms twee weken per jaar)

Voor al onze vakantiegangers op dit forum of zij die soms een paar weken in Tsjechie verbleven en daar een mening over gevormd hebben: Lees je eens in!

Voor mij zelf:
Cítím se naprosto pohodlně a vítám se v komunitě, do které patřím.
Dat moet je dan wel even vertalen:lmfao:

Morgen wordt hier in Bilenice de nieuwe kinderspeelplaats/ speeltuin in gebruik genomen. Financiering door de gemeenschap, sponsoring en persoonlijke bijdragen van bewoners.
Ik ga daar een biertje op drinken.
 
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden is hier in Samsina ook een sportveld (tennis en voetbal) met een kinderspeelplaats en een huisje wat als sportbar en opslag dienst doet, geopend. Ook volledig betaald door de gemeente en de lokale middenstand en wij inwoners.
EU subsidie was mogelijk geweest, maar dan moest je aan zoveel voorwaarden voldoen, dat niemand daar zin in had.
Gewoon lekker met z'n allen. Voelt goed en is goed voor de harmonie in het dorp!

De Tsjechen (en de Slowaken, Hongaren) willen niet nogmaals onder het juk van een nieuw politiek apparaat fungeren. Ze willen zelf opbouwen en ervaren. En laat ze, zou ik zeggen.
Ga eens een avondje in een dorpskroeg de stemming peilen en dan is bovenstaande wat je hoort.

"Ja maar, ja maar, ze profiteren er wel van, dus niet alleen de lusten maar ook de plichten". Nee hoor, geheel niet. Als wij in het stinkend rijke Nederland iets weten, is het wel hoe we van iets kunnen profiteren. Zie onze geschiedenis. Ook wij Hollanders zijn gehecht aan onze vrijheid in keuze en leven. En de politiek in Nederland heeft altijd de mond vol over solidariteit met van alles en nog wat.
Wees dan ook solidair met een volk wat zichzelf nog grotendeels moet heruitvinden na 40 jaar overheersing. Accepteer dat het nu geld kost en houd verder je mond over wat men allemaal moet. Wees solidair! Daar zijn we toch zo goed in, althans dat preken we altijd als Hollanders?

Die revenuen die komen uiteindelijk echt wel. Maar niet nu. Investeer in een land wat in opbouw is en accepteer dat.

En ga niet als Frans Timmermans het "kereltje" uithangen om met opgeheven vinger de Visegrad landen te vertellen wat ze moeten doen. Dan krijg je -geheel terecht- een andere opgeheven vinger terug.

En zoals Zapalky ook al schreef. De toeristen, de mensen die Tsjechie vanaf de jaarlijkse twee weken camping kennen, informeer je eens beter, voordat je jezelf een mening vormt.

Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening. Maar niemand heeft recht op zijn of haar eigen feiten.
 
Laat ze met rust! Laat dit land z'n eigen koers uitzetten.
Geef ze de tijd na een 40+ jarige bezetting.
Die revenuen die komen uiteindelijk echt wel. Maar niet nu. Investeer in een land wat in opbouw is en accepteer dat.
Sorry hoor, maar ik vind dit echt slap gelul.
Tsjechië (en ook die andere Midden-Europese landen) heeft er geheel vrijwillig voor gekozen lid te worden van de EU en wist heel goed wat de voordelen en nadelen zijn. Dan nu niet aankomen met smoesjes dat het land zolang heeft geleden onder het juk van de Sovjets en daarom dus een uitzonderingspositie moet krijgen.
Je doet mee aan de EU of niet. Wil je dat bij nader inzien niet: wegwezen en dop je eigen boontjes. Even goede vrienden...
 
Nou, daar is geen woord Spaans bij!
Klopt, maar daarnaast geef ik wel een onderbouwing waarom ik dat vind. Had ik mij beperkt tot die opmerking, dan had je mijn reactie ook als slap gelul kunnen betitelen, en had ik inderdaad nog iets uit te leggen.
Vooringenomenheid is inderdaad een mooi woord, maar waarom mijn mening vooringenomen zou zijn, zeg je niet. Ik wacht dus nog even op jouw diepgang. :D
 
Klopt, maar daarnaast geef ik wel een onderbouwing waarom ik dat vind. Had ik mij beperkt tot die opmerking, dan had je mijn reactie ook als slap gelul kunnen betitelen, en had ik inderdaad nog iets uit te leggen.
Vooringenomenheid is inderdaad een mooi woord, maar waarom mijn mening vooringenomen zou zijn, zeg je niet. Ik wacht dus nog even op jouw diepgang. :D

Ik verander even een klein detail in uw betoog Punk.

Sorry hoor, maar ik vind dit echt slap gelul.
Nederland (en ook die andere West-Europese landen) heeft er geheel vrijwillig voor gekozen lid te worden van de NAVO en wist heel goed wat de voordelen en nadelen zijn. Dan nu niet aankomen met smoesjes dat het land zolang heeft geleden onder het juk van de koude oorlog en/of WOII en daarom dus een uitzonderingspositie moet krijgen in de 2% regel voor defensie. Trump heeft namelijk volkomen gelijk, 2% was de afspraak en houd je daar dan ook aan!
Je doet mee aan de NAVO of niet. Wil je dat bij nader inzien niet: wegwezen en dop je eigen boontjes. Even goede vrienden...


Klinkt het nog zo goed Punk? Of is het, nu Trump dit uitspreekt, plotseling ook gelul geworden?
Ik denk uw politieke voorkeur enigszins te kennen, vandaar mijn vraag...
 
Sorry hoor, maar ik vind dit echt slap gelul.
Tsjechië (en ook die andere Midden-Europese landen) heeft er geheel vrijwillig voor gekozen lid te worden van de EU en wist heel goed wat de voordelen en nadelen zijn. Dan nu niet aankomen met smoesjes dat het land zolang heeft geleden onder het juk van de Sovjets en daarom dus een uitzonderingspositie moet krijgen.
Je doet mee aan de EU of niet. Wil je dat bij nader inzien niet: wegwezen en dop je eigen boontjes. Even goede vrienden...
De E.U. heeft wel iets van een voetbalclub, als je daar lid van wil worden, staat bij voorbaat vast dat je daar gaat doen, n.l. 'voetballen'
Dan moet je later niet zo doen als de Engelsen, aankomen met een plan dat je iets wil doen met een bal en een plank, en een interland tegen West-Indië , [waar ligt dat land eigenlijk ].
Ook contributie betalen, helpen in de kantine, lijnen trekken, en voor grensrechter spelen hoort er allemaal bij, en net als bij de E.U. ; samen sterk werkt alleen als er genoeg mee doen.
En over dat op zoek zijn naar een eigen identiteit van de Tsjechen, moet ik een beetje glimlachen, wat ik zie over de afgelopen 20 jaar is dat Tsjechen op zoek zijn naar een westerse levensstijl, wat neer komt op zoveel mogelijk consumeren.
en mocht de E.U. dat af willen remmen, ten bate van de natuur en het klimaat, zal dat zeker op weerstand stoten, en aanleiding geven de E.U. zwart te maken.
 
Ieder zijn / haar eigen mening en uiting, links, rechts midden boven onder, welke politieke voorkeur ook.
Dit topic gaat over info over Tsjechie en de EU, informatief gezien interessant, als het objectief is en feiten bevat.
 
Bovenaan