Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nou Kobus, daar is Quintus Horatius Flaccus het niet mee eens hoor.

Hij schreef het volgende gedicht:

Dulce et decorum est pro patria mori:
mors et fugacem persequitur virum
nec parcit inbellis iuventae
poplitibus timidoque tergo.

Vrij vertaald:
Hoe zoet en eerbaar is het om voor zijn land te sterven:
De dood achtervolgt de man die vlucht,
spaart niet de billen of laffe ruggen
van de voor de strijd verlegen jongeren.

Waarschijnlijk waren de oude Romeinen wat flinker dan degenen die na hen kwamen.
 
In Tsjechië hebben bij de laatste verkiezingen de partijen duidelijk gewonnen die het belang
van het Tsjechische volk vooropstellen. Een politicus als Tomio Okamura wordt door de Tsjechische
'linkse kerk' openlijk gediscrimineerd vanwege zijn Japanse vader. Hij is het boegbeeld van de CZ first
politiek. Hij laat niet over zich heen lopen.

https://www.novinky.cz/domaci/45185...-ja-ty-sikmy-oci-musim-nosit-celej-zivot.html
 
Laatst bewerkt:
Milos Zeman toont ballen.

HomeWorld News

Czech president brands EU ‘cowards’ over stance on Trump’s Jerusalem move
Published time: 10 Dec, 2017 13:54 Edited time: 10 Dec, 2017 14:08
Get short URL
5a2d3907fc7e93a3088b4568.jpg

Czech President Milos Zeman © Michal Cizek / AFP
AddThis Sharing Buttons
US recognizes Jerusalem as Israel’s сapital
“The European Union, cowards, are doing all they can so a pro-Palestinian terrorist movement can have supremacy over a pro-Israeli movement,” Zeman said on Saturday, as cited by local media. He was speaking at the conference of the Movement of Freedom and Democracy (SPD), a eurosceptic and anti-immigration party.

Read more
Stun grenades land near RT crew in Jerusalem as violence continues after Trump’s decision (VIDEO)
The eurosceptic Zeman is the only world leader so far, apart from Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, to have officially welcomed Donald Trump’s recognition of Jerusalem as the capital of Israel.

On Thursday Zeman said he is “truly happy” with Trump’s declaration, saying that the Czech Republic may also follow the lead of US in that matter.

Zeman, who has repeatedly voiced his pro-Israel stance, recalled that back in 2013 he said he “would appreciate the transfer of the Czech Embassy to Jerusalem, and had it happened, we would have been the first to do so.”

“Now we may sooner or later follow the US. In any case, it is still better than nothing,” the Czech president said.

Trump’s decision to move the US embassy to Jerusalem triggered a backlash from the European Union. EU foreign policy chief Federica Mogherini said that the US announcement on Jerusalem “has a very worrying potential impact.”“The EU has a clear and united position. We believe that the only realistic solution to the conflict between Israel and Palestine is based on two states,” she added.

The reaction of other European leaders to Trump’s declaration was negative as well, with France and Germany pointing out that it disregarded all international agreements. French President Emmanuel Macron expressed regret at Trump’s “unilateral” decision, underlining that France “does not approve” of it.

Read more
Massive Pro-Palestinian protest held in Paris ahead of Netanyahu’s visit (VIDEO, PHOTO)
Angela Merkel’s spokesman said the German Chancellor “doesn’t support” the US decision and believes that “the status of Jerusalem needs to be negotiated” as part of talks on a two-state solution. German Foreign Minister Sigmar Gabriel warned the new US stance would provoke a “new escalation in the conflict between Israel and the Palestinians.”

The Russian Foreign Ministry said that Moscow is “seriously concerned” over Donald Trump’s decision to recognize Jerusalem as Israel’s capital. The new US position on Jerusalem may further complicate Palestinian-Israeli relations and the situation in the whole region, the ministry added.

Muslim nations were more emotional about Jerusalem issue, with Palestinian leader Mahmoud Abbas saying that Jerusalem remains the “eternal capital” of Palestine. Massive protests were held across the Middle East, Asia and Europe.

Zeman, an established anti-immigration advocate, has repeatedly hit the headlines with his controversial statements, stirring up both the political world and social media. He once said the integration of the Muslim community into Europe is “practically impossible”, slamming EU migrant policies. On another occasion he suggested Greece could pay off its international debt by hosting deportation centers for asylum seekers.

READ MORE: 'Bomb ready to blow': Muslim, European leaders slam Trump’s recognition of Jerusalem

The president of the Czech Republic is sometimes compared to his counterparts in Hungary or Austria and regarded as a mere figurehead, however his office in fact wields considerable authority in political affairs.
 
Tja, de idioot ging ervan uit dat de meesten wel engels spreken, maar goed, ik ben niet te beroerd om het even te vertalen.

Tsjechische president beticht de EU ervan dat het lafaards zijn met hun reacties op het statement van Trump met betrekking tot Jerusalem. (Vrij vertaald)

VS erkent Jeruzalem als het hoofdstad van Israël
"De Europese Unie, lafaards, doen er alles aan, zodat een pro-Palestijnse terroristische beweging de suprematie kan hebben over een pro-Israëlische beweging", zei Zeman zaterdag, zoals aangehaald door lokale media. Hij sprak op de conferentie van de beweging voor vrijheid en democratie (SPD), een eurosceptische en anti-immigratiepartij.

Verdovingsgranaten landen nabij RT-bemanning in Jeruzalem als geweld voortgaat na de beslissing van Trump (VIDEO)
De eurosceptische Zeman is tot nu toe de enige wereldleider, afgezien van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, om officieel de erkenning van Donald Trump van Jeruzalem als hoofdstad van Israël te hebben verwelkomd.

Zeman zei donderdag dat hij "echt gelukkig" is met de verklaring van Trump en zegt dat de Tsjechische Republiek in die kwestie ook de leiding van de VS mag volgen.

Zeman, die herhaaldelijk zijn pro-Israëlische houding heeft uitgesproken, herinnerde eraan dat hij in 2013 zei dat hij "de verhuizing van de Tsjechische ambassade naar Jeruzalem zou waarderen, en als het gebeurd was, zouden we de eerste zijn geweest om dat te doen."

"Nu kunnen we vroeg of laat de VS volgen. In ieder geval is het nog steeds beter dan niets ", zei de Tsjechische president.

Het besluit van Trump om de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen, leidde tot een verzet van de Europese Unie. Federica Mogherini, hoofd van het buitenlandse beleid van de EU, zei dat de aankondiging van de VS over Jeruzalem "een zeer verontrustende potentiële impact heeft." "De EU heeft een duidelijk en eensgezind standpunt. Wij geloven dat de enige realistische oplossing voor het conflict tussen Israël en Palestina is gebaseerd op twee staten, "voegde ze eraan toe.

De reactie van andere Europese leiders op de verklaring van Trump was ook negatief, met Frankrijk en Duitsland erop wijzend dat het alle internationale overeenkomsten negeerde. De Franse president Emmanuel Macron betreurde de "eenzijdige" beslissing van Trump en onderstreepte dat Frankrijk het "niet goedkeurt".

Massaal pro-Palestijns protest gehouden in Parijs voorafgaand aan het bezoek van Netanyahu (VIDEO, FOTO)
De woordvoerder van Angela Merkel zei dat de Duitse bondskanselier het Amerikaanse besluit "niet steunt" en gelooft dat "de status van Jeruzalem moet worden onderhandeld" als onderdeel van gesprekken over een tweestatenoplossing. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel waarschuwde dat de nieuwe Amerikaanse houding een "nieuwe escalatie in het conflict tussen Israël en de Palestijnen" zou uitlokken.

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat Moskou "diep bezorgd" is over het besluit van Donald Trump om Jeruzalem te erkennen als de hoofdstad van Israël. Het nieuwe standpunt van de VS over Jeruzalem kan de Palestijns-Israëlische betrekkingen en de situatie in de regio verder compliceren, voegde het ministerie eraan toe.

Moslimlanden waren emotioneler over de kwestie-Jeruzalem, waarbij de Palestijnse leider Mahmoud Abbas zei dat Jeruzalem de 'eeuwige hoofdstad' van Palestina blijft. Massale protesten werden gehouden in het Midden-Oosten, Azië en Europa.

Zeman, een gevestigde anti-immigratie advocaat, heeft herhaaldelijk de krantenkoppen gehaald met zijn controversiële uitspraken, die zowel de politieke wereld als sociale media oproepen. Eens zei hij dat de integratie van de moslimgemeenschap in Europa "praktisch onmogelijk" is, waardoor het EU-immigratiebeleid wordt geblokkeerd. Bij een andere gelegenheid stelde hij voor dat Griekenland zijn internationale schuld kon afbetalen door deportatiecentra voor asielzoekers te huisvesten.

LEES MEER: 'Bomb ready to blow': moslim, Europese leiders sluiten Trumps erkenning van Jeruzalem af

De president van de Tsjechische Republiek wordt soms vergeleken met zijn tegenhangers in Hongarije of Oostenrijk en wordt slechts als een boegbeeld beschouwd, maar zijn kantoor heeft eigenlijk veel autoriteit in politieke aangelegenheden.

Enorm pro-Palestijns protest gehouden in Parijs voorafgaand aan het bezoek van Netanyahu (VIDEO, FOTO)
De woordvoerder van Angela Merkel zei dat de Duitse bondskanselier het Amerikaanse besluit "niet steunt" en gelooft dat "de status van Jeruzalem moet worden onderhandeld" als onderdeel van de discussies over een tweestatenoplossing. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel waarschuwde dat de nieuwe Amerikaanse houding zou leiden tot een "nieuwe escalatie in het conflict tussen Israël en de Palestijnen".
 

kuurgast

Donateur
Premier Andrej Babiš heeft gezegd dat hij het niet eens is met het idee dat de Tsjechische ambassade in Tel Aviv naar Jeruzalem zou kunnen worden verplaatst. Bron oa radio.cz/en.
De heer Zeman mag dan wel grootse praatjes hebben maar uiteindelijk beslist het parlement onder leiding van Andrej Babiš. Miloš Zeman is dan wel de president van Tsjechië , maar dit is een ceremoniële functie.
 
Nu, dat hoef ik dus niet meer te "vertalen" ik neem aan als de NPO iets vermeld waaruit geciteerd wordt dat er dan ook even op gewezen wordt dat dit een door de Nederlandse overheid gefinancierd kanaal is?

Als het over nieuws met de NPO als bron hebt, moet je dat zeker wel doen Jan. De NPO is berucht en bekend om haar partijpolitieke belangen en haar onversneden pro-Palestina houding en daarmee anti-Israël houding. Dus ja graag.

Overigens, heeft Staropramen zich al uitgeschreven? Ik bedoel, iemand voor idioot uitmaken en een grote mond hebben dat je dan weggaat... Een man, een man, een woord, een woord zou ik zeggen.
 
Nu, dat hoef ik dus niet meer te "vertalen" ik neem aan als de NPO iets vermeld waaruit geciteerd wordt dat er dan ook even op gewezen wordt dat dit een door de Nederlandse overheid gefinancierd kanaal is?

Inderdaad graag ALTIJD bronvermelding. Ik ga ervan uit, dat iedereen weet dat de NPO de Nederlandse "staatsomroep" is, maar niet iedereen zal weten wat RT exact is...
 

Ad Verschoor

Donateur
Ja flauw he. Maar ik vind het nog veel flauwer dat de forumregels niet worden toegepast als iemand voor idioot wordt uitgemaakt. En de persoon die dit doet niet het fatsoen heeft even Mea Culpa te kunnen zeggen. Over flauw gesproken...
Ik had het idee dat naar aanleiding van mijn reactie van afgelopen vrijdag de discussie over dit voorval was afgesloten.

"We weten met elkaar, als nuchtere forumdeelnemers, dat schelden niet past, maar ook dat sommigen graag onrust veroorzaken. Ik zal altijd proberen me te houden aan de huisregels, waarvan ik vind dat ze niet voor niets zijn opgesteld en ze bijdragen aan een plezierig leesbaar en leuk forum over een heel mooi land met hele aardige inwoners. Deze houding verwacht ik van iedere deelnemer. Gelukkig ben ik (net als u) niet bevoegd om in te grijpen, omdat ik slechts deelnemer ben en een positieve bijdrage probeer te leveren aan dit forum."

Niemand is ingegaan op deze reactie. Sterker men is simpelweg de discussie gaan voortzetten en dan vandaag komt uw reactie. Als geen ander moet u weten, dat niet iedereen even goed gebekt is als het gaat om inhoudelijke discussies. Dat is de reden dat ik het nogal flauw vind, omdat ik u toch wat verstandiger had ingeschat. Tenslotte moet vermeld. dat we met elkaar moeten proberen ons aan de regels te houden en dat we elkaar wijzen op de opgestelde regels. We proberen samen dit forum tot iets leuks te maken en dat is de reden dat ik me gemengd heb in dit verhaal.
 
U heeft gelijk dat we hier mee moeten ophouden.

Reden waarom ik flauw uit de hoek kwam, is dat ik slecht tegen onbehoorlijk gedrag kan. Ook al lokt iemand dit al dan niet uit, dan nog mag het geen reden voor onbehoorlijkheden zijn. Als dit -wellicht onbedoeld- wel eens gebeurd, is het niet meer dan fatsoenlijk hier even op terug te komen met de mededeling dat men de uitspraak betreurd en terugneemt. Kleine moeite, groot plezier.

Voor de rest, case closed en over naar de orde (waan) van de dag!
 
Bovenaan