Tsjechië en Corona

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voortschrijdend inzicht. Ik heb me laten vaccineren en boosteren. Maar verplicht sta ik er niet (meer) achter. De Omicron is van een andere orde. De besmettingen stijgen tot records en de ziekenhuiscijfers blijven dalen. Net als kinderen vaccineren met een vaccin dat niet eens meer helpt tegen besmetting met Omicron terwijl kinderen vrijwel niet ziek worden van Omicron en andere varianten. Ik zou mijn kind in de huidige situatie niet meer laten vaccineren. Eventueel in het najaar risicogroepen een aan een nieuwere variant aangepast vaccin geven. Goede zaak dat Tsjechië van verplichte vaccinatie afziet.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische zangeres overlijdt na bewuste coronabesmetting

Een bekende zangeres uit Tsjechië is afgelopen weekend overleden na een coronabesmetting. Die liep de vrouw (57) bewust op zodat ze in haar thuisland makkelijker toegang zou krijgen tot openbare plekken en evenementen.


1642663222715.png
De 57-jarige folkzangeres Hana Horka.

De 57-jarige folkzangeres Hana Horka

Folkzangeres Hana Horka was niet gevaccineerd tegen het coronavirus, vertelt haar zoon tegen de BBC. Toen hij en zijn vader (beiden wel gevaccineerd) rond de kerst besmet raakten, zou zijn moeder bewust bij de twee in de buurt zijn gebleven, zegt hij, zodat ze zelf ook het virus zou oplopen.

'Naar sauna en theater'
In Tsjechië kunnen mensen alleen met een vaccinatiebewijs of bewijs van recent herstel van een besmetting op bepaalde plekken terecht, onder meer in concerthallen. Horka wilde besmet raken, vooral zodat ze weer bij haar folkgroep Asonance kon aansluiten.

"Ze had eigenlijk een week in quarantaine moeten gaan toen wij besmet raakten", zegt haar zoon. "Maar ze was de hele tijd bij ons." Het plan werkte, want ook Horka raakte besmet. Twee dagen voor haar dood plaatste ze nog een bericht op social media waarbij ze meldde dat ze vooruitkeek naar haar herstel. "Nu kan ik naar concerten, de sauna en het theater", schreef ze.

Afgelopen zondag zou de vrouw zich na een periode van ziekte weer wat beter hebben gevoeld, maar na een wandeling stortte ze in toen ze thuiskwam. Volgens haar zoon zou ze kort daarna op bed gestorven zijn, omdat ze geen adem meer kreeg. "Binnen tien minuten was het voorbij."

Verhitte discussies
De zoon van de zangeres probeerde zijn moeder meermaals ervan te overtuigen om zich te laten vaccineren, maar dat lukte niet. Volgens hem werden de discussies over het thema vaak te verhit. Hij wil zijn verhaal nu doen om het belang van vaccinaties te onderstrepen.

In Tsjechië werd gisteren een recordaantal van 28.469 besmettingen gemeld. De regering dacht aan een vaccinatieplicht voor 60-plussers, die in maart zou moeten ingaan, maar besloot daar gisteren alsnog vanaf te zien.

Bron: rtl.nl
 
Gisteren werd mij de toegang tot het gebouw van de opera in Liberec ontzegd. Ik had een dag eerder met opzet gekeken op de site of de opera van Mozart wel door zou gaan. Heb net gezien dat men gisterochtend om 10 uur mij een mail heeft gestuurd met het bericht dat een deel van het optredende gezelschap in quarantaine moest gaan en dat daardoor de voorstelling niet door zou gaan. Ik was toen al onderweg. Allerlei maatregelen getroffen in verband met een kans op sneeuw of ijzel onderweg. Alles voor niets zodat ik de avond in een koud huis moest gaan doorbrengen.
 
Is deze mevrouw door Omicron of Delta overleden? Ik weet niet de situatie in Tsjechië, maar in NL zijn de patiënten die DOOR omikron op de IC komen op één hand te tellen volgens Diederik Gommers. "Wat je nu op de IC ziet is de afname van de Delta variant".
Overigens blijf ik het verstandig vinden dat volwassenen hun vaccinatie en booster hebben gehaald of halen.
 
Gisteren werd mij de toegang tot het gebouw van de opera in Liberec ontzegd. ..... een deel van het optredende gezelschap in quarantaine moest gaan en dat daardoor de voorstelling niet door zou gaan. Ik was toen al onderweg. ..... Alles voor niets zodat ik de avond in een koud huis moest gaan doorbrengen.
"De toegang ontzegd" lijkt mij een beetje zwaar aangezet. De voorstelling ging niet door dus. Bij een ontzegging van toegang denk ik meer aan de situatie die ontstaat als je niet aan de toegangseisen voldoet. Toch netjes dat ze een afzeggingsemail stuurden. Hopelijk gaat het de volgende keer wel door. Als ik morgen weer in Tsjechië aankom zal mijn huis ook koud zijn. Want mijn vriendin komt pas een dag later. Dus gelijk bij aankomst de kachels aansteken 😉
 
Is deze mevrouw door Omicron of Delta overleden?
U zult ook vast een en een bij elkaar kunnen optellen. Haar gezin had een vastgestelde Coronainfectie, zij zorgde er zelf voor dat ze deze ook kreeg.
Daarna is ze na een korte inspanning (wandeling) thuis letterlijk gestikt. En dat laatste niet door een snoepje maar door zuurstofgebrek vanwege covid.
Dat zijn nu alle kenmerken waaraan mensen die geinfecteerd zijn met Covid overlijden. Opname in het ziekenhuis en overlijden aan, zijn twee andere entiteiten.
Om dan weer aan te komen met de FvD vraag of iemand MET of AAN Covid is overleden, is zo achterhaald.
 
Maar geen antwoord op de vraag; Is ze door Delta of Omicron overleden. Bij Delta komt het voor dat mensen heel snel verslechteren en overlijden. En die vraag met of door Covid is niet achterhaald maar juist actueel. Een explosie van positieve gevallen leidt ook tot hetzelfde bij de positieve gevallen in de ziekenhuizen. Maar een positieve patiënt is niet altijd een Covid patiënt. Dat zijn appels en peren en door deze patiënten niet uit de Covid patiënten te filteren krijg je een vertoebeld beeld. Dan lijkt de situatie ernstiger. Mensen die bewust deze vertroebelde cijfers gebruiken manipuleren dus de boel. En Covid is de naam van een ziekte. Niet die van een positieve test.
 
Laatst bewerkt:
@Kozakov Ze is overleden aan Corona, wat hoef je nog meer te weten? Zoals wel vaker probeer je gewoon weer twijfel te zaaien of Corona wel echt de boosdoener is. :tong:
Gisteren werd mij de toegang tot het gebouw van de opera in Liberec ontzegd. ..... een deel van het optredende gezelschap in quarantaine moest gaan en dat daardoor de voorstelling niet door zou gaan.
De toegang ontzegd? Even serieus, Stadla... Wat had je dan gewild? Dat ze je binnengelaten hadden terwijl het concert niet doorging? :lmfao:
 
Maar geen antwoord op de vraag; Is ze door Delta of Omicron overleden. Bij Delta komt het voor dat mensen heel snel verslechteren en overlijden. En die vraag met of door Covid is niet achterhaald maar juist actueel. Een explosie van positieve gevallen leidt ook tot hetzelfde bij de positieve gevallen in de ziekenhuizen. Maar een positieve patiënt is niet altijd een Covid patiënt. Dat zijn appels en peren en door deze patiënten niet uit de Covid patiënten te filteren krijg je een vertoebeld beeld. Dan lijkt de situatie ernstiger. Mensen die bewust deze vertroebelde cijfers gebruiken manipuleren dus de boel.
Waarschijnlijk is niet bekend of het Delta of Omicron is bij haar, anders stond dat wel bij het bericht ? Ze testen maar een beperkt aantal positieven op de variant.

Betreft de cijfers: in Nederland gaat elke patiënt die positief test naar een andere afdeling zodat anderen in het ziekenhuis niet besmet raken. Daarom is het wel nuttig om die cijfers te weten. De verpleegkundigen etc. moeten deze patiënten anders behandelen. Als deze patiënt niet meer in het ziekenhuis hoeft te zijn dan wordt die ook weer gewoon meegeteld in de uitstroom cijfers.
 
Dat is een juist antwoord. Natuurlijk leg je geen patiënt die besmettelijk is bij patiënten die dat niet zijn. Maar als een besmette patiënt voor bijvoorbeeld nierstenen in het ziekenhuis ligt maar geen Covid klachten heeft, is het een nierpatiënt en geen Covid patiënt. Hoewel deze wel meer werk veroorzaakt in bijvoorbeeld extra hygiëne maatregelen.
 
Hoewel ik het meestal niet met Kozakov eens ben, moet ik eerlijk zeggen dat ik dat nu wel ben. Ze is (zo lees ik) door verstikking om het leven gekomen en dat past prima bij Corona. Dat dit na een wandeling gebeurt en wel binnen 10 minuten is dan weer niet echt des Corona's.
Marcel Levi (toch niet de minste) zei ook al: Er is een verschil tussen sterven met Corona of sterven door Corona.
Net zoals je echt niet alle gevallen bij de eerste groep mag gooien mag je ook niet alle gevallen per definitie al bij de 2e groep gooien.

Aanvulling ( bron nu.nl)
De komende tijd zal het steeds vaker voorkomen dat mensen met andere aandoeningen én een besmetting met de omikronvariant in het ziekenhuis belanden, in plaats van alleen door een corona-infectie, zegt Van Dissel.
 
Hoewel ik het meestal niet met Kozakov eens ben, moet ik eerlijk zeggen dat ik dat nu wel ben. Ze is (zo lees ik) door verstikking om het leven gekomen en dat past prima bij Corona. Dat dit na een wandeling gebeurt en wel binnen 10 minuten is dan weer niet echt des Corona's.
Juist het kenmerk van een Corona-infectie is dat de saturatie (O2) binnen minuten van 99% naar 70% kan dalen. Doordat longen zijn verhard en geen O2 meer kunnen opnemen. De saturatie blijft dan nog een tijdje doorhobbelen tussen de 90 en 95%, maar op een gegeven moment is het klaar. Dan daalt deze binnen no time tot soms 70%. Meestal na een korte inspanning zoals een wandeling. En dan stik je. Genadeloos.
 
Doe ik dat? Trek ik in twijfel dat ze aan Covid is overleden? 🤔
Niet zozeer door de vraag om welke variant het gaat, maar wel door andere dingen die je schrijft, waarmee je suggereert dat Corona minder erg/massaal is dan men doet voorkomen en dat de cijfers bewust gemanipuleerd worden. Zoals dit:
..... Bij Delta komt het voor dat mensen heel snel verslechteren en overlijden. En die vraag met of door Covid is niet achterhaald maar juist actueel. Een explosie van positieve gevallen leidt ook tot hetzelfde bij de positieve gevallen in de ziekenhuizen. Maar een positieve patiënt is niet altijd een Covid patiënt. Dat zijn appels en peren en door deze patiënten niet uit de Covid patiënten te filteren krijg je een vertoebeld beeld. Dan lijkt de situatie ernstiger. Mensen die bewust deze vertroebelde cijfers gebruiken manipuleren dus de boel. En Covid is de naam van een ziekte. Niet die van een positieve test.
 

kuurgast

Donateur
Omikron vult de ziekenhuizen nog niet, het systeem heeft elders de rand bereikt.

De groeiende golf van ommicron-infecties heeft opnieuw de druk op huisartsenpraktijken benadrukt. Naast patiënten met covid proberen ze een andere agenda na te streven en geven toe dat ze op het randje zitten. Volgens voorspellingen zal het aantal patiënten toenemen.

Huisartsen volgen de ontwikkelingen met zorg en hun praktijken zijn al overvol.
"We zien een echt significante toename van het aantal patiënten", zegt David Halata, huisarts in Hošťálková regio Vsetín.
"We ervaren deze week een echt grote aanval en een enorme toename van het aantal patiënten. We beginnen ook te worstelen met het feit dat velen van ons ook ommicron hebben opgelopen, of dat een deel van het personeel is gestopt vanwege quarantaine. We moeten elkaar dus anders vertegenwoordigen. En er komt weer een agenda aan de orde, het is echt heel veel”, zegt Petr Šonka, voorzitter van de Vereniging van Huisartsen.
Volgens de huisartsen heeft ongeveer een vijfde van de besmette mensen geen symptomen.
De groeiende golf van infecties heeft ook gevolgen voor de organisatie van de zorg zelf - het is noodzakelijk ervoor te zorgen dat besmettelijke patiënten niet in de wachtkamer samenkomen met degenen die vanwege hun chronische problemen voor vaccinaties of onderzoeken zijn gekomen. Patiënten moesten wennen aan het bestellen via de telefoon of het gebruik van virtuele verpleegkundigen.

De ommicron-variant komt al dagen voor in Tsjechië, maar is volgens artsen niet alleen te herkennen aan de symptomen. Deze zijn niet alleen vergelijkbaar met de delta, maar ook met verkoudheid of griep. Ze benadrukken daarom het belang van PCR-testen. Wat de behandeling zelf betreft, hebben ze echter nog steeds hun handen gebonden - primair speelt nog steeds vooral de symptoombestrijding.

Bovendien werken de in het land beschikbare monoklonale antilichamen niet bij risicopatiënten die besmet zijn met omicron. Ze zijn gedeeltelijk vervangen door het antivirale middel molnupiravir. Maar het heeft ook zijn grenzen en recent gepubliceerde klinische onderzoeksresultaten lieten een lagere werkzaamheid zien dan oorspronkelijk verwacht.

"Nu hebben we eigenlijk alleen nog de molnupiravir, vroege vaccinatie en symptomatische behandeling. Dat is alles wat op data gebaseerd is en het heeft zin om die in de poliklinische zorg te gebruiken”, besluit arts Halata.

Daarnaast noemt hij een proefproject voor het gebruik van echografie in huisartsenpraktijken, waarbij meer dan honderd beoefenaars in Tsjechië betrokken waren.
“Hierdoor kunnen we tijdens het onderzoek in de praktijk covid-pneumonie binnen 10 minuten nauwkeuriger diagnosticeren dan op de polikliniek van het ziekenhuis en kunnen we dus direct reageren. We ontdekten ook dat echografie longontsteking vóór een röntgenfoto ziet, een dag of twee voordat de patiënt erger begint te worden. Het heeft een enorm effect, in onze praktijk heeft het de zorg voor covid-patiënten veranderd”, beschrijft David Halata.

Artsen zijn het erover eens dat het essentieel is dat mensen alle voorzorgsmaatregelen blijven volgen, zich laten vaccineren en zichzelf en hun omgeving beschermen tegen de ziekte. Ze mogen vooral niet naar hun werk of in ander team gaan met symptomen van een luchtweginfectie. Vanwege de besmettelijkheid van omicron vrezen huisartsen echter dat de praktijk-overbelasting nog enkele weken zal aanhouden.
"Wat zich nu ontvouwt, lijkt erg op de hoogste piek van de herfstgolf. En het zal waarschijnlijk nog erger zijn. Het enige positieve is dat mensen tot nu toe relatief gemakkelijk verloop hebben", besluit Petr Šonka.
Bron seznamzpravy.cz.

Veel van de bijwerkingen van vaccins zitten in de hoofden van mensen, zo heeft de studie aangetoond.
Artsen: veel mannen hebben een slechtere spermakwaliteit na een aantal maanden covid.
Bron seznamzpravy.cz.

Je ziet de cijfers verdubbelen en de herbesmettingen lopen ook hard op in Tsjechië.
Er zijn scholen waar de helft van leerkrachten thuis zitten, maar scholen moeten zolang mogelijk open blijven. Tsjechische scholen kunnen mogelijk buitengewone vakanties of afstandsonderwijs instellen voor een periode van maximaal 10 dagen als ze een groot aantal leraren in quarantaine hebben
Over een week zal duidelijk zijn of de ziekenhuizen vol stromen.
Discussie met of door in ziekenhuis belanden is onzinnig want ze hebben allemaal extra zorg nodig die daar ook ontbreekt door personeel die thuis zitten. Dan zou er weer geen ruimte zijn voor de overige operaties in de ziekenhuizen die al meerdere malen zijn uitgesteld.
De verplichte vaccinatie was bedacht door de vorige regering olv Andrej Babiš terwijl die toen al wisten dat het nieuwe kabinet het niet zou uitvoeren.

Het verhaal van Hana Horká ook op english.radio.cz. Triest dat mensen niet meer in hun eigen artsen geloven. De anti-vaxers waar zij op leunde, wassen hun handen in onschuld en een is zelfs gevaccineerd. Dušek, Daniel Landa, Lukáš Pollert en Andor Šándor zijn er tegen dat ze iemand zouden aanmoedigen om het coronavirus te gaan ontmoeten. Beroemdheden moeten "zich bewust zijn van de gevolgen van de opvattingen die ze verspreiden". Bron seznamzpravy.cz.

Het virus is zo verraderlijk omdat het langs alle immuniteit heen kruipt en zo iedereen kan raken, zowel de mensen die eerder ziek zijn geweest als na 3 vaccins.
Wat komt er na deze variant????

Elk nadeel heb zijn voordeel.............In 2021 zag Tsjechië het op een na laagste niveau van luchtvervuiling in 10 jaar. Alleen in 2020 was de vervuiling lager.
Bron english.radio.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Onderstaande commentaar kwam ik tegen en vond het wel de moeite waard om de goochelvertaling te delen.
Het is een lang stuk, wat ik al een beetje heb ingekort:


Commentaar: U heeft al lang een mening over omikron. Dit is het beste moment om het te veranderen.

Een wereldwijde apocalyps of, omgekeerd, een "promotie vaccin"? Veel mensen hadden een mening over de covid-variant van omikron, zelfs in een tijd dat er slechts summiere informatie over was. We hebben nu gegevens van over de hele wereld, maar het is moeilijk om van gedachten te veranderen.

Ben je de pandemieën beu? Ik ook. Het is twee jaar geleden sinds de eerste meldingen van 'luchtwegaandoeningen in China'. Toen zagen we het zich allemaal geleidelijk verspreiden: Wuchan-virus, nieuw coronavirus, covid-19, Britse mutatie en deltavariant…
Nu heeft in Tsjechië de ommicron-variant de overhand en stijgt het aantal ziekten sterk. Weet je nog de eerste keer dat je over deze "nieuwe Zuid-Afrikaanse variant" las? Waarschijnlijk nog voordat ze eind november haar Griekse label kreeg. En wellicht heeft u al vrij snel uw mening gehad over wat u van de nieuwe variant kunt verwachten.
Ik heb een onaangenaam bericht voor je. Het is zeer waarschijnlijk dat u uw mening over de ommicron-variant op zijn minst, zo niet zelfs fundamenteel, moet corrigeren.

De pandemie heeft in volledige naaktheid een van de kwalen aan het licht gebracht waar wetenschappers al lang op wijzen. Het publiek begrijpt niet hoe wetenschap werkt. We willen dat wetenschappers duidelijke en definitieve uitspraken hebben, zoals we dat gewend zijn uit bijvoorbeeld een scheikundeboek. Maar terwijl we de antwoorden op de al lang opgeloste vragen lezen, verwachten we antwoorden op de acute vragen in de krant. Gloednieuwe vragen.

Eind november en begin december 2021 was er de grootste honger naar informatie over de nieuwe omikron-variant. Maar op dat moment was er heel weinig echte en onderbouwde informatie. De verantwoordelijke wetenschapper moest daarom geduldig nadenken over de vragen van journalisten: "We hebben nog niet genoeg gegevens. We weten het nog niet. Het zou slechts speculatie zijn."
Zo'n uitspraak is natuurlijk niet erg aantrekkelijk. Maar de vraag moest met iets worden gevuld. En dus stonden sociale netwerken en krantensites vol met fragmentarische informatie, lokale grafieken, speculatieve citaten en wilde extrapolaties.
Omdat de verantwoordelijke wetenschappers terughoudend waren om te speculeren, kregen degenen die om de een of andere reden geen bezwaar hadden tegen speculatie de ruimte. Het resultaat was de verwarrende kakofonie waar onze hersenen op hun eigen manier mee omgingen.

We willen allemaal van onszelf denken als rationele wezens. De onmiskenbare waarheid is echter dat de wereld gewoon te complex is en dat er elk uur een enorme hoeveelheid informatie in onze hersenen stroomt.
We kunnen niet alles methodisch strikt analyseren. Daarom wordt ons brein aangedreven door de realiteit met verschillende filters die ons helpen onszelf te leren kennen in een complexe wereld.
We hadden al wat meningen over covid, vaccinaties, screening, lockdown en beademingsapparatuur in ons hoofd. Iedereen heeft al een denkkader ontwikkeld om de besmetting met het coronavirus in te plaatsen. Nu moesten we een nieuwe ommicron in ons voorbereide raamwerk passen.

Natuurlijk weten we allemaal dat we eerst juiste informatie moeten verzamelen, deze zorgvuldig moeten evalueren en pas daarna een mening moeten vormen.
Maar in het leven werkt het vaak andersom. We vormen een mening op basis van een eerste indruk. Zelfs voordat we tijd hebben om het te analyseren, zullen onze hersenen het automatisch in onze voorbereide weergave plaatsen. Meteen komen er wat emoties naar boven en die bepalen de mening die zich in ons hoofd gaat vormen.

We zullen automatisch degenen die bij ons passen als betrouwbaar beschouwen. Integendeel, degenen die niet verenigbaar zijn met onze mening zullen aan grotere kritiek worden onderworpen, of we zullen ze zelfs uit smet afwijzen.
Groepsdynamiek voegt een ander niveau toe aan de bevestigende vervorming. We luisteren meer naar mensen die het met ons eens zijn, en we vertrouwen anderen niet a priori. Daarnaast intensiveert en polariseert het publieke debat.
Een duidelijk en zelfverzekerd "we weten hoe het is" trekt altijd meer aandacht dan een voorzichtig "laten we geen overhaaste conclusies trekken".

En hier komen we terug op de omikron-variant. Toen we ons er begin december 2021 een mening over vormden - ieder binnen onze eigen groepen en bubbels - waren er nog niet veel concrete data beschikbaar. We zaten in een vergelijkbare situatie als bij de covid in maart 2020. Lijkt het meer op griep of zoiets als mazelen? Is het een banaliteit die ons niet zal raken of een wereldwijde apocalyps? Al snel kristalliseerden zich twee stromingen: optimisten en pessimisten.
Optimisten halen uit de rapporten alles wat wijst op een lagere ernst, gevaar of lagere sterfte van de nieuwe variant. Integendeel, voorzichtige mensen - in het geval van covid ben ik voorzichtiger - ik heb de neiging om vooral aandacht te besteden aan informatie die mogelijke risico's signaleert.

Het is nu vrij duidelijk dat noch optimisten noch bewakers de omicron zien zoals hij werkelijk is. Gewoon omdat ommicron in elk land iets andere effecten zal hebben. Omikron verspreidt zich over de hele wereld, maar het komt in elk land tot een iets andere vorm.
Verschillende landen hebben verschillende populaties. Vooral het aantal ouderen is voor covid van belang, omdat zij vele malen meer kans hebben om te overlijden door een ernstig beloop.

Een andere belangrijke factor is het aantal mensen dat gedeeltelijke immuniteit heeft tegen covid. Deels dankzij vaccinaties, deels na de ziekte of zelfs een combinatie van beide. Omicron kan de immuniteit omzeilen - zelfs dat lijkt het een snel verspreidende variant te maken. Zoveel mensen die zijn ingeënt of in het verleden covid hebben gehad, raken ook besmet. Volgens voorlopige gegevens hebben zij echter een lager risico op een ernstig beloop van covid.
Verschillende landen hebben dus verschillende toegangsvoorwaarden om de ommicron vanaf het begin onder de knie te krijgen.
Andere complicaties zijn onder meer "details" met betrekking tot verschillende gezondheidssystemen, verschillende "versheid" van vaccinatie, verschillende niveaus van "onderdompeling", verschillende testniveaus, naleving van de maatregelen of verschillende bevolkingsdichtheden. Daarom zijn voorspellingen op basis van vooruitgang in andere landen altijd problematisch. Nogmaals, we lopen het risico de landen te kiezen waarvan de data bij ons standpunt passen.

Omicron in Tsjechië stijgt snel, de delta trekt zich terug. Maar specifiek is dit nog een open vraag. Zelfs kleine verschillen in parameters hebben een grote invloed op de resulterende getallen. Er is meestal sprake van "omicron die de delta uitduwt", maar dat is niet helemaal juist. In feite zijn dit grotendeels onafhankelijke processen. Onder Tsjechische omstandigheden (vaccinatie + contactbeperkingen + onderdompeling) verspreidt de delta zich niet langer en is ze al meer dan een maand langzaam in verval. Maar onder dezelfde omstandigheden kan ommicron zich daarentegen zeer snel verspreiden. Mede door hogere besmettelijkheid, vooral doordat het zich makkelijker kan verspreiden in een populatie die voor de delta al relatief veilig was.

Nu is de groei van ommicron in Tsjechië een feit. En die realiteit zal niet aan onze verwachtingen voldoen. Welke mening we tot nu toe ook over omikron hebben gegeven, het is vrijwel zeker dat we het de komende weken zullen moeten wijzigen, zo niet volledig.

Omikron zal één keer van de voorpagina's van de krant verdwijnen - misschien over twee maanden. Het zal meer of minder schade aan levens veroorzaken, ziekenhuizen dreigen te overweldigen en de komende maanden zullen we weten wat de gevolgen op middellange en lange termijn zullen zijn voor degenen die infectieziekten niet kunnen vermijden.
Maar aan nieuwe uitdagingen zal het zeker niet ontbreken. Er zullen meer controverses zijn. We tellen de schade na de covid pandemie op, we stemmen af hoe het leven met een "endemische covid" eruit ziet. De effecten gaan we de komende jaren ontdekken. Niet alleen medisch, maar ook economisch en sociaal.

En net als bij de omikron-variant zullen we over al deze zaken een mening in ons hoofd hebben. Op basis van eerste indrukken, groepsdynamiek en onvolledige data. Hoe eerder we leren onze eigen mening te veranderen op basis van nieuwe informatie, hoe beter.

Bron seznamzpravy.cz.

Kortom.....corona heeft ertoe geleidt dat mensen nog flexibeler moeten denken en doen.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Bekende Tsjechische youtubester (31) liet zich niet vaccineren en bagatelliseerde de covid, ze kwam op de IC terecht!

De bekende Tsjechische youtubester Kate Wednesday (31) was een van de mensen die de ziekte verzachtte met covid en niet ging voor vaccinatie. De jonge vrouw werd echter in volle hevigheid getroffen door de ziekte en belandde in het ziekenhuis op de IC. Ze sprak over haar strijd tegen de ziekte en hoe ze uiteindelijk haar mening over de covid veranderde, in haar video getiteld How Unbelieving Katka Met the Covid.

"Ik heb in de eerste helft van december het coronavirus opgelopen en mijn cursus was er een die ik niet had verwacht van iemand van mijn leeftijd en gezondheid. Als het mij niet in het bijzonder was overkomen, had ik het waarschijnlijk niet geloofd', zei de jonge vrouw.
"Ik mompelde een beetje dat er beperkingen in mijn jonge leven waren. Ik dacht dat een moeilijke verloop vooral mensen betreffen die ouder zijn en al wat gezondheidsproblemen hebben. Ik dacht dat wanneer ik het coronavirus zou ontmoeten, ik twee of drie dagen in bed zou liggen en dat het goed zou komen. En daarom ben ik niet ingeënt", onthult ze in haar video.

Maar toen kwam de situatie toen ze 6 december daadwerkelijk de covid kreeg en ze haar "romantische idee van het verloop van haar ziekte" voor lief nam. Eerst was ze gewoon moe, later kwamen daar koorts bij. De preventieve antigeentest was negatief, maar Kate voelde zich steeds slechter worden en haar gezondheid ging aanzienlijk achteruit. Daaropvolgende PCR-test had aangetoond dat het positief is.

Ondertussen had de youtubester op de zesde dag hoge koorts, hoestte en "borrelde" haar bronchiën terwijl ze de aandoening beschreef. De situatie bleef verslechteren. "In tien dagen thuis merkte ik dat ik moest overgeven. Ik hoestte de hele nacht, ik voelde luchtbellen in mijn longen, het was ongemakkelijk, het was helemaal niet mogelijk om te slapen of de temperatuur onder de 39 te verlagen", beschrijft ze.

Uiteindelijk had ze geen andere keuze dan een ambulance te bellen. "Ik bad dat ze me niet naar huis zouden sturen, ik was bang dat ik dood zou gaan", voegde ze eraan toe. In het ziekenhuis van Hradec Králové kreeg ze de diagnose longontsteking en kreeg ze meteen een zuurstofmasker en een infuus.
Haar toestand verslechterde echter, waardoor ze op de IC belandde, waar ze werd aangesloten op de zogenaamde HFNO- of high-flow zuurstoftoepassing. Pas toen werkte de behandeling.

Kate is alle artsen en verpleegsters die voor haar hebben gezorgd dankbaar. Pas in het ziekenhuis realiseerde ze zich hoe veeleisend hun werk was.
"Ik wil iedereen bedanken, artsen zijn het brein van de hele behandeling, ze schrijven medicijnen voor, ze hebben een verantwoordelijkheid, maar ook degene die je om drie uur 's nachts laat plassen, die voor je zorgt 24/7, de is verpleegkundige. Ik wil graag iedereen bedanken die als paramedicus werkt. Ik ben van mening veranderd, het is een ziekte die iedereen kan treffen, ongeacht leeftijd, conditie of gezondheid. Natuurlijk zal ik, na mijn ervaring, worden gevaccineerd zodra ik geschikt ben voor vaccinatie," voegde youtubester eraan toe, die uiteindelijk uit een moeilijke covid-situatie wist te komen. Ze lag tot eerste kerstdag in het ziekenhuis, toen haar toestand verbeterde zodat ze naar huis kon.

Maar ze worstelt nog steeds met de gevolgen van de ziekte, ze nam bloedverdunners, ze voelt zich moe, ze is afgevallen... Zelf wees ze erop dat ze lang niet de enige jongere was die met een covid in het ziekenhuis lag. Ze noemde bijvoorbeeld een zwangere vrouw die twee maanden voor de uitgerekende datum een keizersnede moest ondergaan omdat ze alleen voor zichzelf genoeg zuurstof had, maar niet voor de baby.

Kate wilde haar verhaal eerst niet delen. Ze vreesde dat het publiek haar zou veroordelen, net als de niet-gevaccineerde acteur Miroslav Etzler, die ook met een zware covid in het ziekenhuis belandde. Maar later veranderde ze van gedachten.
Bronnen super.cz + news.fox-24.com.
 
Bovenaan