Tsjechië en Corona

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, wiskunde is de basis waarop waarden worden samengesteld en waarmee redelijk zekere verwachtingen kunnen worden gemaakt voor toekomstige ontwikkelingen.
Bv het R-getal wat telkens wordt gegeven, de graad van besmettelijkheid, is niets anders dan de uitkomst van een redelijk eenvoudige partiele differentiaalvergelijking. De partities (variabelen) in die vergelijking worden verkregen vanuit statische modellen,waarschijnlijkheidsrekening en info van virologen en infectologen.

In die optiek is inderdaad de verwachting over de gedragingen van het virus, de varianten, met steeds meer data, ook redelijkerwijs in een partiele differentiaal te stoppen. Hoe meer data hoe zuiverder de vergelijking wordt.

Het griepvaccin is ieder jaar anders van samenstelling, wordt, voordat het griepseizoen start, gemaakt en toch komt het niet vaak voor dat het vaccin niet overeenstemt met het heersende griepvirus. Waarom niet? Data, alleen maar data. We kennen het griepvirus nu al zo lang dat we zoveel data hebben, waardoor we de variabelen in de wiskundige vergelijkingen nauwkeurig kunnen 'voeden', waardoor we met een aan redelijkheid grenzende zekerheid, weten welke griepvariant er komend jaar gaat ontstaan.
Dit zie je nu ook ontstaan bij het coronavirus. Er is erg veel data want de hele wereld heeft er last van. Dit geeft een grote mate van nauwkeurigheid in de wiskundige modellen (partiele differentialen) waardoor we nu op het punt gaan uitkomen dat we een verwachting kunnen gaan uitspreken over toekomstige varianten en de besmettelijkheid hiervan.

Ook de speltheorie vanuit de wiskunde wordt gebruikt. De speltheorie zegt iets over de strategische interactie tussen partities, onderdelen, binnen een beslissingsproces.

Ofwel, er zijn zeer interessante (althans in mijn optiek) wiskundige mogelijkheden om een en ander te verklaren en verwachtingen te kunnen uitspreken.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor je reactie! Inderdaad, de mogelijkheden van wiskunde om het dagelijkse leven te begrijpen en te beïnvloeden lijken me razend interessant.
 
Das gesunde volksempfinden, zoals de Duitsers dat zo mooi noemen, is nooit objectief en altijd vatbaar voor de waan van de dag. Dat zou ik dus nooit als raadgever willen gebruiken. Gezond verstand gebruiken door jezelf af te vragen of je goed bezig bent, is natuurlijk niet verkeerd. Dat zou iedereen moeten doen.
Maar het 'gezonde verstand' van bv de antivaxxers zegt ook dat zij vinden dat hun geweldige immuunsysteem een eventuele Covid-infectie zelf wel kan afhandelen. Daar hebben ze geen vaccin voor nodig.
Ik heb een tijdje geleden, toen onze achterbuurvrouw in het dorp over haar geweldige immuunsysteem begon, en dus geen vaccin, haar gevraagd of ze dan ook onbeschermde seks heeft met iemand die is besmet met gonorroe of syfilis. Word je besmet, dan lost je geweldige immuunsysteem dit immers toch ook wel op. Daar heb ik nooit antwoord op gekregen.
Dus het gezonde verstand zegt ook niet alles.
Natuurlijk heeft Olivier gelijk.
Maar de mens is nu eenmaal de mens.
en probeer ik het net even door de bril van jip en janneke te bekijken, alleen dan kun je communiceren.
statistische data op jezelf betrekken kan niet.
Dus kijk ik even om me heen ,en verzamel info in het dorp , waar de informatie sneller dan het internet gaat .
800 inwoners geen extreme problemen
3 inwoners hebben een echtgenoot die werken in de twee grote ziekenhuizen.
Mijn zakenwereld brengt mij dagelijks in contact ,wereldwijd met eigenaars die totaal duizenden werknemers hebben.

En na 22 maanden covid en doemdenken ,nog steeds nagenoeg niets.

Met 1 grote uitzondering van een goede vriend die zich moest laten vaccineren met het chinese vaccin , nou die fotos van de operaties en bloedproppen auw.

Dus volgens de cijfers geef ik je helemaal gelijk , maar mijn realiteit zegt iets anders.
De vraag is nu waar komen die cijfers dan vandaan !!!!!!!!!!
En dat doet mij denken aan het grote david copperfield experiment ,spelen met cijfers om een medicament op de markt te brengen ,die eigenljk helemaal niet werkt......

maar om voor het zekere te gaan , mij mogen ze helemaal vol boosteren, wat iemand anders doet.......

ps de bovenstaande vraag aan de buurvrouw zou moeten zijn ,zou je onbeschermde seks willen hebben die theoretisch
een soa kan overdragen met een kans van 3%.
Ik denk dat de buurvrouw zich alleen afvraagd of hij knap is.
En hoelang hij het kan volhouden......
 
@Olivier Je zegt het zelf LOL
**Met uw laatste zin ben ik het niet eens. Er zijn maar weinig zaken die niet in een wiskundig model te gieten zijn.**
Dus niet alles is een wiskunde model te gieten.
Fijn dat je het dan toch met me eens bent ;)

@curious Je zegt 3%. het zou een mooi onderzoek zijn om eens uit te vinden bij welk percentage van kans op overdragen de meerderheid ( dus meer dan 50%) zou afhaken.
 
Semantische discussie. 'een hoop dingen' (uw tekst) is wat anders dan 'weinig zaken' (mijn tekst). Dus nee, ik ben het nog steeds, ook vanuit mijn vakgebied, niet met u eens.
 

kuurgast

Donateur
Laatste up-date voor dit jaar met de cijfers.
Nieuw jaar met nieuw lijstje:

Het R-getal in Tsjechië stijgt weer sinds een week en staat op R 1,20, wat betekent dat de epidemie versnelt.
Aantal positieve testen is iets gedaald met een 7-daags gemiddelde van 20%.
De zevendaagse incidentie is 368 gevallen per 100.000 mensen en zie je nu weer stijgen.
De veertiendaagse incidentie staat op 706 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
In Tsjechië zijn al 36.397 overleden aan het coronavirus.
Het aantal sterfgevallen door/met covid in Tsjechië is al enkele weken onder de 100 per dag.
Er zijn 5.854 mensen in Tsjechische ziekenhuizen met Covid, van wie 506 in ernstige toestand(IC).
Lijstjes met vaccinatie Tsjechië vs EU en verschil per regio en leeftijden op seznamzpravy.cz.
-----------------------------------------------------------
Nieuwe aantal besmettingen in Tsjechië neemt weer toe

In Tsjechië zijn dinsdag ongeveer 10.169 nieuwe gevallen van Covid-19 geregistreerd. Het was voor het eerst in twee weken dat het aantal van 10.000 op één dag werd bereikt.
De hoogste incidentie is in Praag, waar vorige week 514 besmettingen per 100.000 inwoners waren. De relatief beste situatie is nog steeds in de regio Karlovy Vary, met een incidentie van 221.

Experts gaan ervan uit dat de omicron-variant binnen tien dagen de overhand zal hebben in Tsjechië.
Na een daling van het aantal in december verwachten experts nu een forse stijging door de Omicron-variant. Het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek zegt dat er tot 50.000 gevallen per dag kunnen zijn en maar liefst 7.000 in het ziekenhuis.

In de leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar is dinsdag vijf maanden na het tweede vaccin een boosterregistratie geopend.
Experts en politici dringen er bij mensen op aan om voor de derde dosis te komen, vooral in een tijd waarin de meer besmettelijke variant van omicron de overhand begint te krijgen. Volgens deskundigen vermindert hervaccinatie het risico op een ernstig beloop van de ziekte, waarvoor ziekenhuisopname vereist is, aanzienlijk.
-----------------------------------------
Tsjechische regering verkort quarantaineperiode, verplichte testen op het werk

De Tsjechische regering heeft besloten de quarantaine- en isolatieperiode voor mensen die positief testen op Covid-19 te verkorten tot vijf dagen, zo maakte premier Petr Fiala woensdag bekend. De maatregel gaat vanaf aanstaande dinsdag in.
Achtergrond hiervan is de hernieuwde toename van het aantal besmettingen en zorgen over de daarmee samenhangende aantasting van de vitale infrastructuur.

Ondertussen kondigde minister van Volksgezondheid Vlastimil Válek aan dat alle werknemers in Tsjechië vanaf 17 januari moeten worden getest met behulp van antigeen-zelftestkits. Testen vindt plaats twee keer per week, of eens in de drie tot vijf dagen. Als de test positief is, moet deze persoon vijf dagen in zelfisolatie. Als de persoon positief test, moet hij een volgende PCR-test doen bij een officiële testfaciliteit. Het systeem zal voor een periode van twee tot drie weken in gebruik zijn, omdat de overheid de ontwikkeling van de verwachte ommicrongolf in de gaten houdt. Degenen die weigeren zich te laten testen, zullen verdere beperkingen moeten accepteren, zoals het dragen van een masker, thuiswerken of afzondering van collega's.

Het aantal gratis PCR-tests voor gevaccineerde mensen in Tsjechië, is verhoogd tot vijf per maand.
Bovendien zullen gevaccineerde personen en degenen die met succes zijn hersteld van een Covid-19-infectie, in quarantaine moeten gaan als ze in contact zijn gekomen met een met het coronavirus geïnfecteerde persoon. Tot nu toe was deze groep vrijgesteld van quarantaine als de besmette persoon niet in hetzelfde huishouden woonde.
Quarantaine en isolatie worden automatisch beëindigd na vijf dagen, er is geen negatieve test nodig, maar men moet daarna 5 dagen een masker dragen op het werk.

Minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan zei dat er twee miljoen coronavirustests worden gekocht voor werknemers in staatsinstellingen. Hij verwacht dat ze medio januari beschikbaar zullen zijn.

Ambtenaren, bedrijfsmedewerkers, zakenlieden, brandweerlieden, soldaten, rechters of gevangenen worden zonder uitzondering onderworpen aan verplichte tests - ook degenen die zijn gevaccineerd.
Het ministerie van Volksgezondheid heeft ziekenhuizen en medische instellingen een ontheffing verleend. Personeel in de gezondheidszorg die niet zijn ingeënt, moeten echter wel testen.
--------------------------------------------------------
Vier vrouwen aangeklaagd voor verkoop valse Covid-certificaten

De politie in Vsetín onderzoekt vier vrouwen die worden beschuldigd van het verkopen van valse Covid-vaccinatiecertificaten. Twee van hen werkten bij een vaccinatiecentrum in de Moravische stad.
De vrouwen worden ervan verdacht valse Covid-certificaten te hebben verstrekt aan meer dan 70 mensen, waarvoor ze bijna CZK 500.000 hebben binnengehaald. Als ze schuldig worden bevonden, kunnen de vier worden geconfronteerd met gevangenisstraffen van drie tot vijf jaar.
--------------------------------------------------------
Verspreiding infectieziekten vorig jaar gedaald dankzij Covid-maatregelen

In 2021 werden minder besmettelijke ziekten onder het Tsjechische publiek verspreid dan in het voorgaande jaar, volgens gegevens van november van het National Institute of Public Health. Zo daalden gevallen van hepatitis B en waterpokken jaar op jaar. Infectieziekten verspreiden zich de afgelopen twee jaar langzamer in vergelijking met pre-pandemische gegevens. Epidemiologen denken dat dit komt door maatregelen tegen de epidemie en beperkingen op sociaal contact.
Wel nam de verspreiding van sommige infecties het afgelopen jaar toch toe, bijvoorbeeld van het respiratoir syncytieel virus (RS) en darminfecties.
Dr. Daniel Dražan van de Czech Vaccinology Society vertelde dat het zeer waarschijnlijk is dat infecties hun normale verspreidingssnelheid zullen herstellen zodra de anti-epidemische maatregelen zijn versoepeld en de sociale interacties weer normaal worden.
--------------------------------------------
Behandeling covid-19 met begin van omikron verliest sterke speler - monoklonale antilichamen

Het punt is dat de bindingsplaatsen op de omicron op het S-eiwit zijn veranderd en dat de monoklonale antilichamen niets hebben om aan te binden.
Een van de veelbelovende adepten voor de behandeling van covid-positieve patiënten is bijvoorbeeld het medicijn paxlovid. "Het zou tot 80% efficiëntie moeten hebben en zou in het eerste kwartaal beschikbaar kunnen zijn", zegt Petr Husa, hoofd van de afdeling Infectieziekten van het Universitair Ziekenhuis in Brno. De antivirale middelen remdesivir of molnupiravir die in Tsjechië worden gebruikt werken nog steeds tegen deze variant van het virus.
Bron seznamzpravy.cz.
----------------------------------------------------------
Nieuw Tsjechisch onderzoek: Effect vaccin neemt na vier maanden snel af

Vaccinoloog Marek Petráš en zijn team bestudeerden het effect van het meest gebruikte vaccin van Comirnaty. De studie omvatte gegevens van meer dan twaalfduizend werknemers van drie Praagse ziekenhuizen.
Een studie door Tsjechische onderzoekers heeft bevestigd hoe het effect enkele maanden na de toediening van het covid-19-vaccin behoorlijk aanzienlijk is afgenomen.
Lees zelf verder met goochelvertaling over oa het slechte meten van antistoffen op seznamzpravy.cz.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Het R-getal en cijfers en grafieken covdata.cz/cesko.

De nieuwe regering onder leiding van Fiala pakt het een beetje anders aan dan de vorige.
Ten eerste hadden ze eerst overleg met de achterban voordat het in de kamer werd besproken en daarna werd het pas op een persconferentie bekendgemaakt wat er gezamenlijk is besloten. De achterban zijn bv gouverneurs uit de regio's etc die vooraf gevraagd werden hun mond te houden tot de persconferentie.
Natuurlijk was er al wel het een en ander dat doorsijpelde, maar de chaos van Babis en consorten voor diverse mediakanalen ontbrak.
Er was wel een lange discussie over testen van zorgpersoneel want die vinden dat als je vaccin hebt geen test meer hoeft te doen. En het overgrote deel van hen hebben vaccins en ziekte gehad. Maar je kan nog steeds het virus oplopen en verspreiden.
Veel wordt er ingezet op testen en vooral de zelftesten.
Nu vraag ik me wel af of die zelftesten wel geschikt zijn voor omicron, want zelftesten zouden minder betrouwbaar zijn bij de omikron-variant.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft het eerste geval van een sterk gemuteerde variant van het coronavirus.

Het ziekenhuis in Hradec Králové heeft voor het eerst een nieuwe variant van de coronavirusziekte geconstateerd. De variant met een hoog aantal mutaties werd voor het eerst bevestigd in Tsjechië.
"Het monster is op 29 december 2021 bij een man afgenomen op verdenking van de omicron-variant, en ook van twee familieleden zijn monsters klaar voor sequencing. Hygiënisten controleren nu het type infectie bij de mannen", zei ziekenhuisdirecteur Vladimír Palička.

Variant B.1.640 werd voor het eerst ontdekt in de Republiek Congo in september 2021 en is sindsdien in minder dan vierhonderd gevallen in verschillende landen gedetecteerd, waarvan de meeste vanuit Frankrijk.
Het Duitse weekblad Focus en andere media schrijven dat deze variant ommicron overtrof in het aantal mutaties op het spike-eiwit.
Maar dat betekent niet automatisch dat het gevaarlijker is. Bij het beoordelen van de gevaren van nieuwe varianten - in termen van verspreidingssnelheid en veranderingen in de loop van de geïnfecteerde - de lijst met mutaties zelf is nooit bijna allesomvattend.
Bron seznamzpravy.cz.
 
En iedereen schiet gelijk weer in de stress. Volkomen natuurlijk dat virussen verder muteren. In Frankrijk is deze variant eigenlijk al voor Omicron opgedoken en het is nog maar de vraag of deze de omicron kan verdringen. Dat er nog geen letternaam door de WHO aan is gegeven betekent dat deze nog niet als zorgelijk is geclassificeerd terwijl die al in september rondging. Veel virologen zeggen dat virussen eigenlijk steeds naar een minder ziekmakende variant muteren. Er zijn honderden varianten. Slechts een aantal varianten krijgen een letter van het Griekse alfabet. De rest is niet de moeite waard.
Overigens vind ik de stijging van het aantal besmettingen in Tsjechië tot nu toe meevallen. Ondanks dat eigenlijk alles gewoon open is, de veel lagere vaccinatie graad en de feestdagen met veel contacten. Misschien dat mensen zich minder laten testen. De bezetting in de ziekenhuizen vertoont nog steeds een stabiele dalende lijn. Misschien is er wel een bepaalde immuniteit ontstaan in de afgelopen maanden. Want de besmettingen en ziekenhuisopnames waren relatief veel hoger dan in bijvoorbeeld Nederland. We zullen het gaan zien.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een puntje van aandacht voor Mede-Nederlanders in Tsjechië, die een wintervakantie in Spanje in het vooruitzicht hebben……

Wij hebben – na boostering op 5 december EN na rijp beraad – een vakantie naar Fuerteventura geboekt. Daarbij was ook duidelijk dat je binnen 48 uur VÓÓR aankomst in Spanje een SpTH-formulier moet invullen om een QR-code te krijgen, te beginnen met je paspoortnummer en naam. Wij hebben een Nederlands paspoort en in de mijne staat mijn meisjesnaam (met daarachter echtgenote van/wife of XXXX).

Maar toen: mijn vaccinatiebewijzen evenals mijn ziektekostenverzekering (VZP) staan op mijn getrouwde achternaam, die ik hier in Tsjechië altijd heb gebruikt.

Gevolg: formulier ONGELDIG omdat er geen match met de naam was.

Daar sta je dan op 24 december om 12.00 uur. Iedereen is weg, want het is een Svátek. Duitse luchtvaartmaatschappij gebeld (“Geen geldig formulier? Dan nemen we U niet mee!”), Spaanse Ambassade gebeld, die wel wilde helpen maar het niet kon en TOEN – uit pure wanhoop – nog een keertje Praag Airport gebeld, die mij doorverbond met de COVID-testlocatie aldaar.
Ter plaatse konden ze in de computer zien dat ik compleet gevaccineerd was en konden ze diezelfde avond (een Svátek dus) mijn achternaam veranderen en ik zou per mail mijn nieuwe vaccinatiepapieren krijgen…… Toch vertrouwde ik het nog niet en helaas terecht; om 20.00 uur kregen we een telefoontje dat – omdat ik bij de VZP als XXXX ben ingeschreven - de tenaamstelling NIET kon worden veranderd.

DE oplossing kwam om 22.00 uur van dezelfde jongeman van de testlocatie, die met het hele verhaal eveneens in zijn maag zat:
Paspoortnummer en emailadres waren al ingevoerd en niet meer te wijzigen, maar………..”probeert U eens i.p.v. uw eigen naam de naam XXXX in te voeren.” Zo gezegd zo gedaan, daarna moest ook het stoelnummer in het vliegtuig worden verzonnen (verplicht voor het SpTH-formulier, maar dit werd niet vooraf gegeven door de Luchtvaartmaatschappij) en daarna:
EEN GELDIGE QR-CODE VOOR SPANJE.​

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is: kijk goed uit hoe uw naam in uw paspoort staat, maar zeker niet minder belangrijk, welke naam er op uw vaccinatiepapieren staat. Het kan een drama voorkomen, want de controles zijn 100% hebben we gemerkt.
 
Wij hebben een Nederlands paspoort en in de mijne staat mijn meisjesnaam (met daarachter echtgenote van/wife of XXXX).
Oeps die situatie is op de ID kaart van mijn vrouw van toepassing. De naam die daar op staat is ook haar meisjesnaam en op de achterkant e.v. en dan mijn naam.
Heeft ons al een keer problemen gegeven toen we voor onze vaste verblijfsvergunning gingen. Die muts daar aan de balie zei dat mijn vrouw een oude ID kaart had van voor haar trouwen nog en die kon toch echt niet meer geldig zijn als je al 30 jaar getrouwd bent.
 
Omicron nu dominant!

Omicron is vanaf nu de dominante variant van het coronavirus in Tsjechië, volgens het Staatsinstituut voor Volksgezondheid.
Experts verwachten een snelle toename van het aantal nieuwe gevallen, tot 50.000 per dag, maar een kleiner percentage ziekenhuisopnames.

Het instituut stelt dat de variant zaterdag het niveau van 50 procent van de onderzochte positieve gevallen in Tsjechië bereikte.
Gisteren, zondag, bereikte het aandeel van omicron-gevallen al 79 procent.

In Tsjechië werden de afgelopen 14 dagen 82.759 gevallen van SARS-CoV-2-positieve mensen ontdekt, met een dagelijks gemiddelde van ongeveer 5.911 gevallen, wat neerkomt op een 14-daagse incidentie van ongeveer 773 besmettingen per 100.000 inwoners. In deze periode werden 3187 ziekenhuisopnames gemeld.
De hoogste zevendaagse incidentie van de omicron-variant wordt momenteel gerapporteerd door hygiënische stations in Praag en in de districten Praag-West, Praag-Oost en Česká Lípa.

Volgens de gegevens is het aandeel niet-gevaccineerde mensen nog steeds overheersend onder degenen die in de afgelopen 14 dagen in het ziekenhuis zijn opgenomen.

bron: novinky.cz
 

kuurgast

Donateur
Gisteren, zondag, bereikte het aandeel van omicron-gevallen al 79 procent.
Dit betrof de grote steden.

Het R-getal in Tsjechië staat op R 1,22.
Aantal positieve testen met een 7-daags gemiddelde is bijna 20%.
De zevendaagse incidentie is 525 gevallen per 100.000 mensen.
De veertiendaagse incidentie staat op 914 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
In Tsjechië zijn al 36.799 overleden aan het coronavirus.
Het aantal sterfgevallen door/met covid in Tsjechië is al enkele weken circa 50 per dag.

Meer nieuwe besmettingen, minder patiënten in ziekenhuizen.

Donderdag zijn in Tsjechië 11.675 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld, driekwart meer dan een week eerder. Ook de incidentie blijft stijgen: de afgelopen week waren er 525 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners. In Praag overschreed de zevendaagse incidentie de 1000.
Covid-testen op scholen hebben een toename van de epidemie laten zien, vooral in Praag.
Ondanks de groei van nieuwe gevallen, blijft het aantal ziekenhuisopnames dalen. Op donderdag zakte hun aantal voor het eerst sinds oktober vorig jaar onder de 2.000. In totaal moesten 1912 patiënten met Covid-19 in klinieken worden behandeld op donderdag,
356 van hen waren in ernstige toestand(IC).

Vanaf maandag geldt de verplichting om op de werkvloer te testen twee keer per week, op scholen zal er nog maar één keer per week getest worden. Volgens het ministerie verspreidt de ziekte zich meer op middelbare scholen dan op basisscholen.
Vanaf maandag 17 januari worden alle zorgverleners en hulpverleners één keer per week getest door een professioneel afgenomen antigeentest, of twee keer per week door een zelftest.
Bij een positieve antigeentest moet men een validatie PCR-test ondergaan.
Werk in quarantaine alleen voor essentiële beroepen. Volgens minister Válek zullen medische of sociale voorzieningen het systeem van werkquarantaine alleen kunnen gebruiken voor werknemers die absoluut noodzakelijk zijn voor hun functioneren, en alleen op een moment dat de zorg in gevaar zou kunnen komen.
Minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan zei maandag dat werkquarantaine ook van toepassing kan zijn op werknemers in transport, energie, waterbeheer of begrafenisdiensten.

Minister van Volksgezondheid Vlastimil Válek verwacht eind volgende week tot 50.000 nieuwe besmettingen met het coronavirus.
Na de kabinetsvergadering verzekerde de minister ook dat de regering de verplichte vaccinaties voor senioren, waartoe het kabinet Babiš had besloten, zou opheffen. Volgens Válek hoeft niemand bang te zijn voor sancties.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Het R-getal en cijfers en grafieken covdata.cz/cesko.
 

kuurgast

Donateur
Opnieuw Tsjechische besmettingen omhoog maar patiënten omlaag.

In Tsjechië zijn zaterdag ongeveer 9.210 nieuwe gevallen van Covid-19 geregistreerd. Dit was de grootste eendaagse sprong in een weekend sinds begin december en een stijging van 133 procent ten opzichte van de zaterdag ervoor.
Het R-getal in Tsjechië is gestegen naar R 1,51.
Het aantal mensen dat met het coronavirus in het ziekenhuis ligt, bleef daarentegen gestaag dalen en stond zaterdag op 1.599, het laagste cijfer sinds 30 oktober vorig jaar. Met de relatief besmettelijke Omicron-variant die dominant is in Tsjechië, verwachten functionarissen dat de nieuwste Covid-golf de komende weken een hoogtepunt zal bereiken.

Het realistische scenario voorspelt dat de lasten voor ziekenhuizen fors toenemen, maar beheersbaar zijn. Risicovoorspellingen spreken dan van een zeer hoge belasting van ziekenhuizen. Het verwachte aantal besmettingen zou het afgelopen najaar fors overschrijden, gevaccineerden moeten echter beschermd zijn tegen het ernstige verloop van de ziekte.
"Ziekenhuisinterventie zou het niveau van Delta bereiken. Gezien de huidige bezetting van ziekenhuizen is er een groot risico op verdere groei van de werkdruk. Het risico is ook het hoge aantal niet-gevaccineerde kwetsbare mensen", zeggen statistici.
Het probleem is de extreme besmettelijkheid van de nieuwe variant van het virus. Ook een aantal mensen die om andere redenen naar het ziekenhuis komen, kunnen positief getest worden.
"Zolang we erin slagen om te testen, zal het ook nodig zijn om de ontwikkeling van de verhouding tussen gehospitaliseerde en nieuwe gevallen te volgen en de potentiële hoogte van de golf in te schatten op basis van de snelheid van de golf. Als omicron het risico op ziekenhuisopname met bijvoorbeeld de helft vermindert, zijn de geïnfecteerden voldoende om in ziekenhuizen op hetzelfde aantal te zijn. En de snelheid waarmee omicron zich verspreidt, ook vanwege zijn vermogen om verworven immuniteit gedeeltelijk te omzeilen, is ongekend in de landen waar het domineert', besluit de wetenschapper.

"Het is te vroeg om de covid als griep te zien. We moeten het niet overhaasten. Elke nieuwe epidemische golf moet met respect worden beoordeeld, het is nog steeds een nieuwe ziekte waarvoor er nog geen effectieve remedie is ", zegt Roman Chlíbek, epidemioloog, hoofd van de Czech Vaccine Society en het National Institute for Pandemic Management (NIZP).

"Ik wil heel sterk waarschuwen voor voortijdig optimisme, omdat we niet weten of en welke variant en met welke eigenschappen het zal volgen", zegt Libor Grubhoffer, biochemicus en directeur van het Biologisch Centrum AV ČR.

Ivan Hirsch: "Ik zou de huidige epidemische situatie niet als endemisch beschouwen. Omicron is geen verzwakt vaccin. Het blijft virulent en gevaarlijk voor risicogroepen, hoewel de virulentie, vooral voor niet-risicogroepen, lager is dan in eerdere varianten. Hoewel omicron waarschijnlijk een groot deel van de bevolking zal doden vanwege zijn hoge besmettelijkheid, is het onduidelijk hoe lang de immuunrespons die door omicron wordt opgewekt, zal beschermen tegen een andere SARS-CoV-2-variant."

Roman Chlíbek: "Covid kan nooit een endemische ziekte zijn. Het zal nog steeds wereldwijd voorkomen. Terminologie moet correct worden gebruikt. Een endemische ziekte is bijvoorbeeld malaria of door teken overgedragen encefalitis, omdat het alleen in bepaalde delen van de wereld voorkomt.
Het is nog te vroeg om de covid als griep te zien. Elke nieuwe golf van de epidemie moet met respect worden geëvalueerd, het is nog steeds een nieuwe ziekte waarvoor nog steeds geen effectieve remedie bestaat."

Bronnen english.radio.cz + seznam.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19. hier is nieuw Suspektní reinfekce=Vermoedelijke herinfectie.
Het R-getal en cijfers en grafieken covdata.cz/cesko.

Alleen het kabinet in NL vertikt het om daar de maatregelen op aan te passen..........Hier kan je gewoon nog een hapje gaan eten in de restaurants.

De Omicron-variant zie je nu echt terug in de cijfers en is iets later dan NL. Als het klopt dat het minder ziekmakend is en meer verspreid onder de jongeren dan zal het langer duren voor je het in de ziekenhuizen gaat zien. Dus over ruim een week kunnen in Tsjechië ook wel weer nieuwe maatregelen genomen worden.
De ziekenhuis cijfers kloppen niet helemaal want, als iemand in het ziekenhuis ligt met covid wordt hij/zij na bepaald aantal dagen niet meer als besmettelijk gezien en wordt uit de cijfers gehaald maar houdt nog wel (soms voor zeer lange tijd) een bed bezet.
Opmerkelijk is wel dat er zoveel positieve testen waren op zaterdag want, in weekenden worden normaal veel minder testen afgenomen.
 
De Omicron-variant zie je nu echt terug in de cijfers en is iets later dan NL. Als het klopt dat het minder ziekmakend is en meer verspreid onder de jongeren dan zal het langer duren voor je het in de ziekenhuizen gaat zien. Dus over ruim een week kunnen in Tsjechië ook wel weer nieuwe maatregelen genomen worden.
Het zou wellicht zo kunnen zijn dat jongeren zich minder houden aan de preventieve maatregelen, procentueel minder gevaccineerd zijn, zich vaker laten testen en derhalve hoger scoren met positieve test t.o.v. de ouderen. Het blijft koffiedik kijken, maar ik zou mij niet verbazen als het aantal opnames in het ziekenhuis beperkt blijft. Laten wij het hopen!
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië schrapt verplichte coronavaccinatie

De regering in Tsjechië ziet af van een vaccinatieplicht voor 60-plussers, zorgpersoneel, agenten, brandweerlieden en militairen. De maatregel zou op 1 maart ingaan, maar de nieuwe centrumrechtse regering heeft die geschrapt vanwege maatschappelijke verdeeldheid.


Toen de vorige regering het besluit in december nam was al onzeker of de nieuwe regering de verplichte prik zou doorzetten. Meerdere regeringspartijen spraken zich uit tegen de vaccinatieplicht.

Premier Petr Fiala maakte het besluit bekend tijdens een persconferentie. "Dit verandert ons standpunt over vaccinatie niet, dat is ongetwijfeld de beste manier om Covid-19 te bestrijden", zei de regeringsleider. "We zien echter geen reden voor verplichte vaccinatie, we willen de verdeeldheid in de maatschappij niet verdiepen."

Bron: anp.nl
 
Bovenaan