Tsjechië en Corona

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Omikron is al in Praag. In Brno is het vergelijkbaar, zegt de test-fabrikant.

De Tsjechische fabrikant van PCR-testen Diana Biotechnologies volgt het voorkomen van de omicron-variant in partnerlaboratoria. Volgens zijn schatting heeft Tsjechië dagelijks tot 500 nieuwe gevallen van ommicron. Aan het einde van de eerste week van januari prevaleert de variant.

Een nieuwe variant van de covid-19-omicron is in opkomst in heel Europa. Recordaantallen worden gerapporteerd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk of Italië. Volgens schattingen van het hoofd van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek Ladislav Dušek zou dit type coronavirusinfectie in Tsjechië rond de eeuwwisseling van januari en februari de overhand hebben gehad. Maar dat zal waarschijnlijk eerder zijn.

De Tsjechische fabrikant van PCR-testen Diana Biotechnologies schat dat de ommicron-variant eind eerste week van januari in Tsjechië zal domineren. Het is gebaseerd op een uitgebreide monitoring van het voorkomen ervan, die het bedrijf voor Kerstmis lanceerde. In samenwerking met partnerlaboratoria evalueerde het 120.000 PCR-tests uit zeven regio's.

Uit monitoring van de omicron-variant blijkt dat er op 28 december maar liefst 500 nieuwe gevallen in Tsjechië hadden kunnen zijn, ofwel 15 procent van alle nieuwe gevallen van covid-19.

"Alleen binnen de deelnemende laboratoria hebben we op 27 en 28 december ongeveer 300 gevallen van de ommicronvariant ontdekt. Het grootste probleem zijn de grote regionale verschillen, maar er zijn laboratoria uit zeven regio's bij betrokken, dus we gaan ervan uit dat de resultaten relatief representatief zijn", zegt wetenschappelijk directeur van Diana Biotechnologies Václav Navrátil.

Volgens Navrátil bevinden de minste gevallen van de omicron-variant zich momenteel in de regio's Ústí nad Labem of Karlovy Vary, terwijl een nieuw type coronavirus Praag al heeft getroffen. De Moravische metropool Brno heeft hetzelfde probleem.
"Sommige laboratoria in Praag tonen een aandeel van de ommicronvariant in positieve gevallen van 40 of 50 procent. De hoofdstad is waarschijnlijk het verst gevorderd in het verspreiden van de nieuwe variant. Brno, dat ongeveer 15 procent meldt, zal zich in een vergelijkbare situatie bevinden. Ostrava heeft zo'n 5 procent", vult Navrátil aan.

Het Staatsinstituut voor Volksgezondheid maakte vorige week bekend dat de ommicron-variant zich in Tsjechië niet alleen verspreidt onder toeristen na terugkeer, vooral uit Afrika, maar ook in de gemeenschap. Volgens het instituut zijn de afgelopen week monsters met verdenking van deze mutatie gedetecteerd door laboratoria in Praag, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Liberec, Zlín, Havlíčkův Brod, České Budějovice of Ostrava. Er kunnen echter ook monsters uit andere regio's worden verzameld.

De PCR-testmaker schat dat het aantal ommicrongevallen elke 2 tot 3 dagen verdubbelt. Dit is cruciale informatie voor het ministerie van Volksgezondheid en de regering bij het opstellen van een plan voor een mogelijke toename van positieve gevallen. "Het ministerie van Volksgezondheid was de eerste die informatie van ons ontving", voegt Navrátil toe.

Op donderdagavond zou een bijeenkomst plaatsvinden tussen de minister van Volksgezondheid, Vlastimil Válek, en vertegenwoordigers van het expertteam onder leiding van vaccinwetenschapper Roman Chlíbek, juist over maatregelen voor de omicron-variant. De regering zal ze tijdens de eerste zitting in januari bespreken.

SZÚ adviseerde om in meer detail te testen in plaats van de huidige tien procent naar 30 procent van de monsters. Sinds zondag 26 december is een aangepaste noodmaatregel van het ministerie van Volksgezondheid van kracht, die discriminerende PCR verplicht stelt voor alle monsters van mensen die op het moment van afname al symptomen van een coronavirusinfectie hebben gemeld.
"Volgens de voorlopige informatie die tot nu toe beschikbaar is over de snelle verspreiding van deze variant, gaan we ervan uit dat de omicron-variant zich al begin januari 2022 fundamenteel zal verspreiden in Tsjechië", schrijft het ministerie in de motivering van dit besluit.
Bron seznamzpravy.cz.

Het R-getal op covdata.cz/cesko stond deze week op R 0,65 en geeft nu ook een lichte stijging aan tot R 0,78.
De zevendaagse incidentie is nu 308 gevallen per 100.000 mensen, zie onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Dat in Tsjechië tot dusver weinig Omicron besmettingen officieel zijn gemeld kan ook te maken hebben met de methode hiervoor. Met sequencing wordt het virus genetisch uitgeplozen en dit is mogelijk de methode die in Tsjechië wordt toegepast. Dat is natuurlijk een ingewikkelde analyse die maar beperkt in een aantal speciale laboratoria kan worden gedaan.
In Nederland wordt meer gewerkt met een afwijkende PCR test waarmee het omicron aandeel wordt bepaald. Hieronder een stukje kopie tekst hoe dit werkt.
Ik denk dat die getallen over Praag in het vorige bericht beter in de buurt komen dan de officiële. Hierbij is ook de methode van afwijkende pcr test waarschijnlijk toegepast. Als in een vergelijkbare internationale stad als Wenen de meerderheid omicron is, kan Praag daar niet zoveel van afwijken
Methode voor snel bepalen of er sprake is van omicron. ;
" Verscheidene laboratoria hebben aangegeven dat bij een veelgebruikte PCR-test een van de drie doelgenen niet wordt gedetecteerd (S-gen dropout of S-gen target failure genoemd) en dat deze test daarom als marker voor deze variant kan worden gebruikt, in afwachting van bevestiging door middel van sequencing"
 
Laatst bewerkt:
Ik had enkele dringende redenen om ondanks de corona tussen Kerst en de jaarwisseling een reis vanuit Tsjechië naar Nederland te organiseren. Om gezeur te voorkomen: er is een flinke kans dat ik de vriend die ik al sinds de lagere school ken voor het laatst heb gezien. Maar er waren veel meer redenen.
Ik ging weg met de informatie dat wanneer ik weer terug wilde gaan ik op de grens een PCR-test zou moeten laten zien. Hoe regel ik dat bij een reis waarop ik meerdere plaatsen aandeed? Gelukkig hebben we dan deze site waarop als alternatief is aangegeven dat een boosterprik voldoende is. Die kreeg ik 3 weken terug. Ben dus optimaal beschermd (ook al door eerder het Janssen-vaccin te hebben gekregen) en heb een bewijs op papier bij me.
Alle zorgen en moeite bleken voor niets. Op de middag van 1 januari stak ik bij Zittau de Duits-Poolse grens en de Pools-Tsjechische grens over. Nergens een aanwijzing dat men iets van een controlepost had of zou willen organiseren.
 
Gisteren ook de grens bij Zittau gepasseerd. Maar per trein. Zoals verwacht geen controle. Hoewel ik zwaar in overtreding was. Ik heb nog geen booster gehad omdat ik een maand geleden corona heb gehad. Eigenlijk een natuurlijke booster. Ze zeggen dat die het beste beschermd. Ik heb het herstelbewijs daarom ook maar in mijn coronabewijs laten zetten. Mochten ze me controleren laat ik die zien als "booster". Hoewel die niet geldig is natuurlijk. Eind februari kan ik pas de derde prik gaan halen.
 
@Olivier en @PuNkEnStEiN Het is precies zoals curieus zegt: Hij begaat helemaal geen overtreding, zeker geen "zware" overtreding.
Corona gehad, 1e prik gehad (Jansen) , 2e prik gehad, (rekent hij als booster) en daarmee naar Nederland geweest en weer terug naar CZ.
Wat is daar verkeerd aan ?
 
De enige is dat ik vol antistoffen zit maar nog geen officiële booster heb en mag ontvangen.
Iemand met een doorgemaakte Covid heeft niet per definitie antistoffen aangemaakt. Zie hiervoor de verschillende publicaties op PubMed en Medscape. Juist om deze reden, het niet altijd aanwezig zijn van antistoffen, eist men, volkomen terecht, een boostervaccin dan wel een negatieve PCR van 72 uur oud of een antigeen test van max 48 uur oud. Aan geen van deze drie heeft Kozakov voldaan. Het is niet aan Kozakov zelf te bepalen of hij een doorgemaakte Covid als Booster kan rekenen. Daarmee is hij dus in overtreding en neemt hij bewust een risico. Niet voor het eerst trouwens.

Als we deze vervelende maatregelen, waar we allemaal wel klaar mee zijn, ooit eens willen kunnen opheffen, zou het fijn zijn, als iedereen, ten eerste een cursus begrijpend lezen gaat volgen en ten tweede zich houdt aan geldende maatregelen. Des te eerder zijn we van deze ellende af.
Juist mensen die menen dat maatregelen voor iedereen gelden, maar uiteraard niet voor henzelf, zorgen ervoor dat we langer in deze ellende blijven zitten.
 
Iemand met een doorgemaakte Covid heeft niet per definitie antistoffen aangemaakt.
1e: Ook met een booster worden niet per definitie antistoffen gemaakt! Bij een familielid van mij is hiervan (helaas) sprake!
2e: In de meeste gevallen werd/wordt (bij beperkingen voor (in)reismogelijkheden etc.) een (aantoonbare) recent doorgemaakte Covid gelijkgesteld met een volledige vaccinatie!
Het is allemaal niet zo zwart/wit en laten we a.u.b. ophouden met elkaar op dit forum op deze manier op hun nummer te zetten!
Count your blessings !
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg het gevoel dat er steeds iemand iets meer bedenkt om de business strategie van covid overeind te houden....
1 vaccinatie dan de 2e vaccinatie dan een booster dan omicron ,hapskrom ,idiotkrom etc..
pcr testen die niet of verkeerd of of het verkeerde moment iets aangeven.
Ik zie hier in het dorp de interessantse dingen , mensen in het zelfde gezin (zoals hier) met exact dezelfde klachten .
de een wel negatief de ander niet.
Sommigen lopen al 2 weken rond met klachten en vele neg. thuis tests , en dan opeens positief ,of niet.
pcr test zinloos.
1 persoon positief hele gezin in quarantene , nu heeft mijn vrouw en dochter covid ,weer 2 weken niets doen.
Een ding is mij wel duidelijk maskers hebben dus geen enkele invloed op de besmetting.
Ik kan je momenteel wel genoeg voorbeelden geven hier in het dorp.
Het is tijd om weer gewoon te gaan doen.
Iedereen die niet is gevaccineerd moet dat zelf weten ,goed of fout niemand weet het.
En is de jip vol ,dan ga je maar weer lekker naar huis als je niet bent gevaccineerd.
Zo nu ga ik weer bier proeven in mijn mini brouwerij.
 
1e: Ook met een booster worden niet per definitie antistoffen gemaakt! Bij een familielid van mij is hiervan (helaas) sprake!
2e: In de meeste gevallen werd/wordt (bij beperkingen voor (in)reismogelijkheden etc.) een (aantoonbare) recent doorgemaakte Covid gelijkgesteld met een volledige vaccinatie!
Het is allemaal niet zo zwart/wit en laten we a.u.b. ophouden met elkaar op dit forum op deze manier op hun nummer te zetten!
Count your blessings !
Punt 1: komt soms inderdaad voor, maar is erg zeldzaam.
Punt 2: Nee dus. Zie https://reopen.europa.eu/nl/map/CZE/7001
En mensen die menen dat regels niet voor hen gelden, moeten juist heel sterk op hun nummer gezet worden. Egocentrisme en betweterig gedrag zijn de redenen dat de vervelende maatregelen maar voortduren.
 
Zoals verwacht geen controle. Hoewel ik zwaar in overtreding was. Ik heb nog geen booster gehad omdat ik een maand geleden corona heb gehad. ..... Ik heb het herstelbewijs daarom ook maar in mijn coronabewijs laten zetten. Mochten ze me controleren laat ik die zien als "booster". Hoewel die niet geldig is natuurlijk.
@Olivier en @PuNkEnStEiN Het is precies zoals curieus zegt: Hij begaat helemaal geen overtreding, zeker geen "zware" overtreding.
Corona gehad, 1e prik gehad (Jansen) , 2e prik gehad, (rekent hij als booster) en daarmee naar Nederland geweest en weer terug naar CZ.
Wat is daar verkeerd aan ?
@feertje22 Zoals je kunt lezen, geeft Kozakov zelf in zijn bijdrage al aan dat hij weet dat hij eigenlijk fout zit. Dat ben ik met hem eens. Wat ik daar verkeerd aan vind, is dat allerlei mensen (in dit geval Kozakov) keer op keer menen dat zij de maatregelen naar eigen goeddunken al dan niet hoeven na te leven. Als iemand mij geloofwaardig kan uitleggen wat deze mensen zo bijzonder maakt dat zij een uitzondering voor zichzelf mogen maken, dan hou ik verder mijn mond.
 
Ok PuNK, daar heb je een punt, geen probleem.
Ik denk overigens dat dat hier wel een beetje ook speelt. Hij die de eerste steen mag gooien.
Vraag me oprecht af hoeveel mensen nu ALTIJD, ALLE regels ook precies naar de letter naleven.

Ik zal je één persoonlijk voorbeeld geven en daar mag je dan het jouw van denken. ;)
Wij hebben 2 volwassen zonen van 29 en 32, allebei nog vrijgezel, allebei 2x geprikt, maar nog niet in aanmerking gekomen voor een booster.
Ze zijn samen met de auto hier bij ons geweest vanaf de 23e december.
We hebben hier met zijn vieren gewandeld in de sneeuw en in de natuur Kerst gevierd en daarnaast ook elke dag wel een potje Kolonisten van Catan gespeeld.
Op 30 december zijn ze weer naar Nederland gereden (de oudste moest 31 dec werken).
Beiden hebben ze geen PCR test gedaan en achteraf is er ook door niemand wanneer dan ook naar gevraagd, maar dat laatste mag je niet verbazen.

Volgens de normen van Olivier zouden mijn vrouw en ik nu ook met pek en veren op ons nummer gezet moeten worden.
Jammer dan!
 
'Pek en veren' zijn uw eigen woorden, niet die van mij. Leg ze mij dan ook niet in de mond aub.

Overigens zijn het niet mijn normen maar de normen van de Tsjechische overheid. Waar u zich als ingezetene (?) gewoon aan te houden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga geen dure PCR test doen elke keer dat ik naar Tsjechië ga. Feitelijk heb ik een booster gehad omdat ik na volledige vaccinatie ruim een maand geleden corona heb gehad. Dit levert volgens veel onderzoeken een veel betere immuniteit op dan een booster tegen een virusvariant die sinds 1.5 jaar niet meer bestaat. Ik had mij allang geboosterd maar moet helaas nog even wachten. PCR testen kunnen nog tot 8 weken positief zijn, terwijl je allang bent genezen. Bovendien test ik mijzelf 2 keer per week omdat mijn werkgever dit op vrijwillige basis van mij verlangt en hiervoor zelftesten verstrekt. Mochten ze me toevallig controleren dan zijn de consequenties voor mij en zal dan niet miepen. De omikron is nu ook in Tsjechië de overheersende variant aan het worden. Ik denk dat dit eerder een zegen is dan een vloek en een uitweg is uit de pandemie. Het virus is eigenlijk verbasterd tot een soort Corona verkoudheid virus waarvan er al velen bestaan. Al die PCR testen en quarantaineeisen zetten echt geen zoden aan de dijk. Kijk hoeveel Nederlanders nu besmet terugkomen van de wintersport in Oostenrijk terwijl ze voor inreis geboosterd en gestest moesten worden. Gewoon voorzichtig zijn werkt veel beter .

En overigens als je ziek bent geweest van Corona, zoals ik heb je wel degelijk antistoffen aangemaakt. (in reactie op bewering van Olivier) En als je bovendien bent gevaccineerd bouw je zelfs superimmuniteit op.

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan