Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
Mijn 2 centen (voor wat ze waard zijn): als ik zelf in die situatie zat zou ik niet naar Tsjechië gaan.
De door Tsjechië gestelde voorwaarden voor NL stellen momenteel voor niet volledig gevaccineerden dat je na aankomst 5 dagen in quarantaine moet.
Als je bereid bent 5 dagen op je hotelkamer in afzondering te zitten en geen contact met anderen te hebben kan dat, anders niet.
Daarbij komt ook nog dat je op de vijfde dag pas een tweede PCR test kunt/moet ondergaan, die moet een negatief resultaat hebben en anders moet je in quarantaine blijven en zou je dus niet eens terug mogen vliegen.

Gezien het feit dat eerst de vraag komt: "Wat raden jullie me aan om te doen" en vervolgens de vraag "Wordt hier streng op gecontroleerd" heb ik echter het idee dat het antwoord op de tweede vraag belangrijker is dan het antwoord op de eerste.

Wellicht ben ik wat achterdochtig, maar de gang van zaken komt me merkwaardig voor.
Litty wordt vandaag lid van dit forum om 13,34 uur en stelt een vraag over de strengheid van controles.
mariet geeft hierop antwoord om 15.19 uur maar is zelf pas lid geworden vandaag om 15.14 uur.
Lid geworden om te kunnen antwoorden dat je vooral onvolledig gevaccineerd moet komen omdat men niet streng controleert?
En geeft eenzelfde antwoord aan jaap die lid is geworden.... vandaag om 11.05 en eenzelfde soort vraag heeft over hoe streng men de regels controleert.

Jongens en meisjes, waar blijft het eigen verantwoordelijkheidsgevoel?

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Olivier.
Er kriebelt bij mij eenzelfde gevoel als bij Leo over dit groepje nieuwelingen die toevalligerwijs allemaal hetzelfde vragen met dezelfde intentie: zijn de regels te omzeilen? En dan een antwoord van een andere nieuweling: gewoon gaan en veel plezier.
Eigenlijk maakt dit mij zo boos, dat ik geneigd ben deze nieuwe leden gelijk weer het forum af te schoppen. Er wordt tenslotte heel bewust aangestuurd op het overtreden van de geldende coronaregels. Ik zal het nog even aanzien, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Voor wie ze nog nooit gelezen heeft of weer vergeten is, verwijs ik nog maar eens naar de Forumregels, waarin bij punt 9 duidelijk staat:
"Het promoten/aanbieden van of vragen/linken naar illegale zaken/praktijken is verboden."
 
Laatst bewerkt:
Gevaccineerd of negatief getest/quarantaine geweest. Het belangrijkste is hoe je je gedraagt. Als je aan alle regels voldoet en je duikt volop het Praagse nachtleven in dan ben je een groter risico voor jezelf en anderen dan iemand die gewoon voorzichtig is en misschien niet aan alle vaccinatie/test eisen voldoet. En ja, gevaccineerd loop je ook nog steeds een (kleiner) risico de delta variant te krijgen. Of je dan net zo besmettelijk bent is niet bewezen. Onderzoeken laten meer zien dat gevaccineerden ook minder en korter besmettelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er kriebelt bij mij eenzelfde gevoel als bij Leo over dit groepje nieuwelingen die toevalligerwijs allemaal hetzelfde vragen met dezelfde intentie: zijn de regels te omzeilen? En dan een antwoord van een andere nieuweling: gewoon gaan en veel plezier.
Eigenlijk maakt dit mij zo boos, dat ik geneigd ben deze nieuwe leden gelijk weer het forum af te schoppen. Er wordt tenslotte heel bewust aangestuurd op het overtreden van de geldende coronaregels. Ik zal het nog even aanzien, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Voor wie ze nog nooit gelezen heeft of weer vergeten is, verwijs ik nog maar eens naar de Forumregels, waarin bij punt 9 duidelijk staat:
"Het promoten/aanbieden van of vragen/linken naar illegale zaken/praktijken is verboden."
Kun je die nieuwe leden, nu weer een Robbie39, samen met de twee van gisteren, niet gewoon van het forum afgooien?
Ze komen, mijns inziens, alleen hun antivax/antimaatregelen/etc rommel spuien hier, en dragen niets zinvols bij.

Gooi ze eraf, het roept, bij mij althans, vreselijke ergernis en boosheid op.
 

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
@Robbie39 vraagt alleen of hij in zijn omstandigheden naar Tsjechië kan, wat dus niet zo is en daar baalt hij van. Dat mag, je hoeft het tenslotte niet met de regels eens te zijn of er blij mee te zijn.
Die anderen, @Litty en @JaapDeWit, stelden een heel andere vraag: ik wil naar Tsjechië en kan ik de regels omzeilen. En dat wordt dan door @mariet beantwoord met: gewoon gaan en veel plezier. Dat kan dus niet. Beschouw mijn eerdere bericht maar als een waarschuwing aan deze leden: bij een volgende keer of hierover doorgaan, zijn ze exit.
 

kuurgast

Donateur
R-getal staat nu op R 0,96.

In Tsjechië zijn dinsdag 302 nieuwe besmettingen met het coronavirus vastgesteld. Het aantal gevallen was dus na een week weer boven de 300. De R-waarde steeg licht tot R 0,96. De zevendaagse incidentie is 15 gevallen per 100.000 inwoners voor de zevende opeenvolgende dag.
De Delta-variant is nu overal dominant en er is al sprake van een enkele Delta-plus-variant.
--------------------------------------------
Nieuwe inloopvaccinatiecentra worden geopend in Tsjechië.

Woensdag opent de opening van nieuwe inloopvaccinatiecentra in verschillende regio's in de Tsjechische Republiek. Mensen kunnen een vaccinatie krijgen zonder voorafgaande registratie in de PSG Arena van Zlín, het winkelcentrum Forum Nová Karolina in Ostrava en in het winkelcentrum Olympia in Brno.
Er worden ook meer vaccinatiecentra geopend in de medische faciliteit van Luhačovice, in de Medical Plus-faciliteit in Uherské Hradiště en in Jaroměř in de regio Hradec Králové.
De regering heeft beloofd in elke regio van de Tsjechische Republiek inloopvaccinatiecentra te openen na hun aanvankelijke succes in Praag.

De regering wil weten waarom de Tsjechen het vaccin weigeren. Vervolgens wordt een plan gemaakt om deze mensen over te halen zich te laten vaccineren.
Na het openen van vaccinatie zonder registratie is de belangstelling voor vaccinatie toegenomen. Veel Tsjechen wilden zich niet aanmelden voor vaccinatie.

De bereidheid om zich te laten vaccineren wordt niet in dezelfde mate beïnvloed door leeftijd als waar men woont.
Volgens de bevindingen van Seznam Zprávy is een andere factor die een rol speelt bij de bereidheid om zich te laten vaccineren, ook de plaats waar iemand woont. Heel eenvoudig kan gesteld worden dat hoe kleiner het dorp en hoe verder in de periferie, hoe lager de vaccinatiegraad.
----------------------------------------------------------
Ministerie van Volksgezondheid plant in september 3 landelijke coronatesten op scholen.

Het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid gaat voorlopig alleen drie landelijke coronatesten op scholen bij de start van het schooljaar begin september. De staat zorgt voor de antigeentests.
-------------------------------------------------------
Kulhánek sluit een nieuwe beperking van het grensverkeer vanwege de coronapandemie niet uit.

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Jakub Kulhánek sluit verdere beperkende maatregelen in het grensverkeer vanwege de coronapandemie niet uit. Dat is het resultaat van de onderhandelingen die hij dinsdag in Mělník voerde met zijn collega's uit vier Centraal-Europese landen. Kulhánek kondigde de vorming aan van een werkgroep om tijdig te informeren over mogelijke coronamaatregelen. Ook de hoofddiplomaten van de "Central European Five" (Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Hongarije en Slovenië) zijn het er over eens dat vaccinatie de meest effectieve uitweg is uit de Corona-crisis.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
Mooi, en nu vasthouden dit principe. En dus niet toe gaan geven aan de maffe antivax lobby die ook in Tsjechie redelijk groot is.
In oktober zijn er verkiezingen, dus Babiš zal begin september wel zeggen dat de tests gratis moeten zijn......ik vind het vreemd en wist het niet etc........
Antivax lobby heeft zelfs de jonge meisjes die in verzorgingshuizen werken gek gemaakt met fabel dat ze onvruchtbaar worden van vaccins en dat het 3 generaties door zal gaan......
Er wordt (nog) niet veel gecontroleerd, maar misschien straks wel. De boetes zijn hoog.
Afgelopen weekend is er in Praag in kroegen en discotheken groots gecontroleerd door politie en hygiëne.
Er werden boetes opgelegd voor teveel mensen in de bedrijven, geen negatieve test kunnen laten zien en dansverbod werd overtreden.
Als jij als buitenlander de quarantaine-regels overtreed bega je een zwaar misdrijf tegen de burgers van Tsjechië volgens hun wetgeving.
Hotels doen op het oog niet moeilijk, maar als je na 3 dagen vertrekt zullen ze dat wel melden aan betreffende instanties. Ze verdienen dan toch niets meer aan jou en wordt je alsnog gepakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb overigens al mijn papieren in orde en bied voortdurend aan deze te laten zien, maar niemand is erg geinteresseerd. Misschien ook omdat het niet in het Tsjechisch, Slowaaks of Russisch is geschreven. Was wel beter geweest als de documenten in Nederland zoals PCR-test tenminste ook in het Russisch geschreven stonden, hier in Centraal-Europa spreekt geen kip Engels of Duits.
 
Beste mensen,

Vanaf 16 augustus zitten wij in Tsjechië, we verblijven daar ongeveer 10 dagen op verschillende plekken in o.a. de buurt van Karlovy Vary en het Boheems Paradijs. We hebben alles geregeld (op een moment dat het er allemaal nog tamelijk rooskleurig uitzag) via AirBnB en reizen met onze eigen auto.
Voordat we in Tsjechië aankomen zijn we eerst nog 4 dagen in Duitsland. Mijn vrouw en ik zijn dan sowieso al bijna een maand volledig gevaccineerd. Verder reizen we met onze drie zoontjes (2, 4 en 7). De oudste moet sowieso al een negatief testresultaat in Duitsland kunnen laten zien, en ik begrijp dat dit in Tsjechië nog een keer moet (dus dat hij Duitsland nogmaals getest moet worden)

Moet hij dan echter ook nog 5 dagen in quarantaine en daarna nogmaals getest worden? Ik kan dit nergens specifiek terugvinden voor reizigers die vanuit een ander (groen) land komen (geen doorreis)

Ik lees verder dat feitelijk onze kinderen van 2 en 4 ook een mondkapje op moeten in winkels/OV/openbare binnenruimtes e.d. Hoe strikt is dat? Wij vinden het zelf geen probleem een mondkapje te dragen uiteraard, maar vinden het, met name voor een peuter, vrij ver gaan. Uiteraard dienen we de regels te respecteren, maar e.e.a. kan - samen met een eventuele quarantaineplicht voor onze oudste zoon - wel de doorslag geven bij het al dan niet toch annuleren van onze reis.

Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid verschaffen of weet iemand een betrouwbaar Tsjechisch loket waar we deze informatie kunnen verkrijgen.


Alvast heel hartelijk dank!

Capo (& familie)
 
Hallo Capo,

Wij hebben hetzelfde 'probleem'. Wij gaan over anderhalve week naar Tsjechie. Man en ik zijn volledig gevaccineerd, maar onze kinderen van 7 en 9 natuurlijk niet. Zij moeten dus een PCR test vooraf, dan 5 dagen in zelf isolatie en dan weer een test in Tsjechie en wachten tot de uitslag er is. Dan ben je bijna een week bezig. Dat moet als je de 14 dagen voorafgaand aan je binnenkomst in Tsjechie in een land met hoog risico bent geweest (=NL). Dus die vier dagen Duitsland maken niet zoveel uit. Dat kan je hier lezen. Even klikken op het document onder punt 2: the rules for entering etc etc. Wij overwegen ook om te annuleren om deze reden. Succes en groet!
 
Vorig jaar zijn de grenzen van Tsjechië enkele maanden dicht geweest. Natuurlijk een ramp voor mensen die van het toerisme moeten leven. Vandaar dat de grens nu open is, maar dat men er alleen onder strikte voorwaarden over heen kan gaan. De vakantie uitstellen tot een beter moment is natuurlijk een veel betere oplossing. (Een reis die ik zelf mee zou maken is in ieder geval een jaar uitgesteld.) Natuurlijk zullen velen zich niet aan dit advies houden. Dan maar accepteren dat net als bij de Olympische Spelen de corona toch weer binnen wordt gebracht.
Ik houd me in ieder geval aan alle afspraken, hoewel ik tot nu toe nergens mijn testbewijs of bewijs van vaccinatie hoefde te tonen.
 
Hallo Capo,

Wij hebben hetzelfde 'probleem'. Wij gaan over anderhalve week naar Tsjechie. Man en ik zijn volledig gevaccineerd, maar onze kinderen van 7 en 9 natuurlijk niet. Zij moeten dus een PCR test vooraf, dan 5 dagen in zelf isolatie en dan weer een test in Tsjechie en wachten tot de uitslag er is. Dan ben je bijna een week bezig. Dat moet als je de 14 dagen voorafgaand aan je binnenkomst in Tsjechie in een land met hoog risico bent geweest (=NL). Dus die vier dagen Duitsland maken niet zoveel uit. Dat kan je hier lezen. Even klikken op het document onder punt 2: the rules for entering etc etc. Wij overwegen ook om te annuleren om deze reden. Succes en groet!
Hoi Katja21. Bedankt voor je reactie. Ik heb alle documenten doorgenomen en we konden maar tot één conclusie komen: annuleren.
Zo jammer dit, volgend jaar hopelijk beter.. Nu maar op zoek naar een camping in Belgie of Frankrijk, daar gelden de testbewijzen etc. enkel voor kinderen vanaf minimaal 11-12 jaar. Vooralsnog..
 
Helaas slaat Tsjechië een ongekende blunder, dit gaat schade opleveren voor lange termijn, ik hoor velen die altijd naar Tsjechië gaan dat ze het huidige beleid totaal niet snappen. Ik ben eigenaar van een huis in Tsjechië, ik kan gewoon niet heen omdat ik nog geen 2 prikken heb. Mijn kinderen al helemaal niet. We kunnen nu al bijna een jaar niet heen, te bizar voor woorden dat ik niet heen kan, dat er 2 maanden geleden een boom opgevallen was...ik kon er niet heen. De rek is er compleet uit, de kinderen mogen straks weer naar school, dan kunnen we weer een jaar niet heen.....gewoon naar mijn eigen huis. Bizar.
 
Momenteel geldt dit beleid eigenlijk alleen voor Nederland als rood gebied, alle andere landen in de nabijheid zijn groen of oranje.

Je kunt er wél heen, naar Tsjechië, je hebt alleen geen zin om je aan alle regels te houden. Begrijpelijk, maar je zou dus wel kunnen komen.
Overigens, 5 dagen in quarantaine in eigen huis en tuin is toch niet zo onoverkomelijk?

Wij moesten vorig jaar 14 dagen, na terugkomst uit Italie.
 
Helaas slaat Tsjechië een ongekende blunder, dit gaat schade opleveren voor lange termijn, ik hoor velen die altijd naar Tsjechië gaan dat ze het huidige beleid totaal niet snappen. Ik ben eigenaar van een huis in Tsjechië, ik kan gewoon niet heen omdat ik nog geen 2 prikken heb. Mijn kinderen al helemaal niet. We kunnen nu al bijna een jaar niet heen, te bizar voor woorden dat ik niet heen kan, dat er 2 maanden geleden een boom opgevallen was...ik kon er niet heen. De rek is er compleet uit, de kinderen mogen straks weer naar school, dan kunnen we weer een jaar niet heen.....gewoon naar mijn eigen huis. Bizar.
Wel een beetje vreemd, je zegt je hebt een eigen huis en je kan/kon er niet heen. Een paar weken geleden was Nederland groen, toen kon je. Waarom ging je toen niet? Als je zo lang niet kon dan ga je toch zodra dat wel kan. Een je kan nog steeds hoor. Het is alleen iets ingewikkelder. En als er een boom op mijn huis was gevallen was ik echt wel gegaan. Ook al moest ik daarvoor de regels (een beetje) overtreden. Nood breekt wet. Vreemd verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Wel een beetje vreemd, je zegt je hebt een eigen huis en je kan/kon er niet heen. Een paar weken geleden was Nederland groen, toen kon je. Waarom ging je toen niet? Als je zo lang niet kon dan ga je toch zodra dat wel kan. Een je kan nog steeds hoor. Het is alleen iets ingewikkelder. En als er een boom op mijn huis was gevallen was ik echt wel gegaan. Ook al moest ik daarvoor de regels (een beetje) overtreden. Nood breekt wet. Vreemd verhaal.
Met schoolgaande kinderen is het niet altijd evident, kan je niet kiezen wanneer, ben je afhankelijk van de schoolvakanties. Als je dan nog niet ingeënt bent kan je niet gaan, ook al is het groen, of je moet je kinderen achterlaten bij vrienden of familie...
Als je dan wel gevaccineerd bent en eindelijk kan gaan, en je land wordt oranje, of rood/donkerrood heb je pech.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel geldt dit beleid eigenlijk alleen voor Nederland als rood gebied, alle andere landen in de nabijheid zijn groen of oranje.

Je kunt er wél heen, naar Tsjechië, je hebt alleen geen zin om je aan alle regels te houden. Begrijpelijk, maar je zou dus wel kunnen komen.
Overigens, 5 dagen in quarantaine in eigen huis en tuin is toch niet zo onoverkomelijk?

Wij moesten vorig jaar 14 dagen, na terugkomst uit Italie.
Dat is het probleem, ik zit gewoon thuis te werken, mijn kinderen zijn continue thuis, er wordt gewoon niet naar een individu gekeken maar naar land. Ik heb niks te maken met mensen die lak aan regels hebben. Ik kan volgende week eindelijk eens een week naar Tsjechie na een jaar. Mijn huis heeft veel aandacht nodig, is nog gedeeltelijk in aanbouw, het is een puinhoop, al tijden. In het voorjaar konden we niet heen, vorig jaar niet en nu weer niet.

Dan kan ik in quarantaine gaan maar hoe kom ik aan eten? Ik mag geen aannemer spreken, ik moet alles dan zelf doen zonder naar een bouwmarkt te kunnen.

Dus, het rood zijn van Nederland is geen zaak voor CZ, eens, maar de omgang wel, want ze behandelen vooral kinderen als criminelen en als je kijkt naar andere landen is de reactie hoog overdreven, helemaal naar mensen toe die er belangen hebben.
 
Bovenaan