Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor buitenlanders in Nederland is het ook niet goed geregeld. Net als in Tsjechië. Waarom kunnen buitenlanders bijvoorbeeld niet een goedkopere antigeensneltest laten doen bij de Tsjechische testlokaties die deze wel uitvoeren voor inwoners uit Tsjechië? (gratis) Zelfbetalers kunnen alleen de dure PCR test laten doen. Voor buitenlanders is dus helemaal niets geregeld om een antigeen sneltest te laten doen. Zelfs niet als zij dit zelf betalen. Maar in Nederland kan dit in vrijwel elke grotere plaats bij commerciële testlokaties. Dat deze er niet in Tsjechië zijn komt omdat voor Tsjechische inwoners deze testen meestal vanuit de zorgverzekering betaald worden. Het is toch raar dat bijvoorbeeld een zelfbetalende toerist niet kan kiezen voor een goedkopere sneltest. Terwijl dit bijvoorbeeld wel in Duitsland kan op vrijwel iedere straathoek. (uiteraard niet gratis voor buitenlanders) . Bovendien zou er best een maximum bedrag voor testen kunnen komen. Een sneltest kost aan materiaal slechts enkele euro's en het duurt maar enkele minuten. Eigenlijk zou 20€ voldoende moeten zijn. Dan is er nog voldoende marge om testen commercieel uit te voeren. Maar de meesten rekenen minstens het dubbele voor een eenvoudige sneltest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zolang het duurt. Dus geniet er van zolang het nog kan. In Nederland grote clusters van besmettingen bij een aantal clubs/discotheken. Juist dit zijn uiterst riskante lokaties, veel ongevaccinneerden, veel mensen dicht opeengepakt, gebrekkige ventilatie en daarbij gesjoemel met testbewijzen/QR codes, waarbij de portiers blijkbaar niet de moeite nemen om te controleren of de QR code geen kopie is en naar de bijbehorende legitimatie vraagt. Dank zij dit beleid zitten we nog voor augustus met een nieuwe golf en alle beperkingen die daar aan vast hangen. De besmettingen ontstaan echt niet in de supermarkt/winkel of op straat.
Ik ben bang dat je daar volkomen gelijk in gaat krijgen. Tel daarbij op de vakanties waar men nu massaal naar vertrekt, volle stranden met veel jongeren die (nog) niet zijn gevaccineerd en medio september/oktober zijn we weer deels terug bij af.
Ik ruim mijn twee grote beeldschermen die aan de laptop gekoppeld zijn, nog maar niet op in ieder geval.
 

kuurgast

Donateur
Vrijdag waren in Tsjechië in totaal 165 mensen besmet, van wie slechts drie ouder dan 65 jaar, volgens de website van het ministerie. Zo worden de woorden van hygiënisten bevestigd dat het coronavirus zich momenteel vooral onder jongere mensen verspreidt.
Bron seznam.cz.
-----------------------------------
Samoplátce = Zelfbetaler
Gemiddeld vragen ze 30 tot 40 euro voor een PCR-test.
PCR test van 814 Kč is gebruikelijk, maar sommige vragen zelfs dubbele of meer.
Gratis testen zijn alleen voor Tsjechen, omdat die via de verzekering betaald worden.

Website scimed.cz/en/pcr-testing in Engels met Standard PCR test 814 Kč in de onderstaande plaatsen:
Liberec "Drive In" tankstation Čermák
Lidická 337/30. Praag 5
Hybernská 1033 (Lidový dům), Praag 1
Kladno
Pardubice Parkeergarage Kazerne T.G. Masaryk
Pardubice Treinstation ČD - Pardubice (vóór het gebouw)
Hradec Králové „Drive In“ / voetgangers Hradecká straat (parkeerplaats Universiteit HK)
Hradec Králové Treinstation ČD (binnenkant gebouw)
Železná Ruda Grensovergang
Česká Třebová Treinstation (nabij ČD gebouw)
Grensovergang Rozvadov
Pomezí nad Ohří Grensovergang (parking richting Duitsland)
Děčín Parking ”u Viaduct"
Strážný Grensovergang (Freeshop-gebied)
Vrchlabí

Voor Praag en Midden-Bohemen is er covid.praha.eu met diverse locaties PCR selfpaid.

Voor laatste update over regelgeving voor toeristen in Tsjechië zie covid.gov.cz/en. en hartmanova.eu/noodtoestand-inreisverbod-tsjechie.

België wordt Groen in Tsjechië!!!! Nederland blijft nog oranje.
 
Laatst bewerkt:
En (buiten CZ) wél gevaccineerden zijn ook nog steeds vogelvrij? Het EU-beleid voor het EU-covid-paspoort wordt onderschreven en er wordt benadrukt dat het toerisme voor CZ belangrijk is. En het onderstaande dan? Mijn antwoorden daarop variëren van knullig tot schandalig.
De EU is geen cafetaria. Bordje leeg eten of niet aanschuiven!

Erkenning buitenlandse certificaten vertraagd

Tsjechië zal niet vanaf 7 juli beginnen met het erkennen van buitenlandse vaccinatiebewijzen, zoals eerder gepland, maar vanaf 12 juli; de datum is uitgesteld vanwege andere taken van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek (ÚZIS), dat verantwoordelijk is voor het toezicht op de certificaten. Daarna zal Tsjechië een Tsjechisch certificaat van Covid-vaccinatie afgeven, ook erkend door de EU, voor degenen die in het buitenland zijn gevaccineerd, zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch.

Bron: https://www.expats.cz/czech-news/article/coronavirus-update-july-2-2021
 
The rules of engagement:
Gevaccineerd zijn, of gevaccineerd worden.
Ik vertrek volgende week van uit Praag, met Ryanair naar Italie: Orio al serio airport. Europees coronapaspoort / App voldoet. Retourvlucht: idem dito.
Paspoort en App.
Geen getest geen gedoe. Hooguit hier en daar nog een FFP2. Maar die zitten in mijn tas.
Dus!
 
Laatst bewerkt:
Ik neem een mailtje over met wat opmerkingen mijnerzijds:
Dobrý den,
dne 2. 7. 2021 v 11:43 hodin (ik zat op dat moment in de sauna!) Vám byla vystavena elektronická žádanka na vyšetření COVID-19 číslo ******* typem testu Průkaz protilátek, Průkaz antigenu. Platnost žádanky od 2. 7. 2021 do 1. 8. 2021 nebo do jejího uplatnění. Preferované odběrné místo: MeDiLa spol. s r. o.. (De site van dit instituut is bereikbaar via https://www.medila.cz/ en is dus blijkbaar een goed adres.)
Žádanka je platná pro všechna odběrná místa mimo míst určených pouze pro samoplátce.
 
Dank zij dit beleid zitten we nog voor augustus met een nieuwe golf en alle beperkingen die daar aan vast hangen.
Heeft niks met beleid te maken maar met de manier waarop jeugd er mee om gaat.
Zolang de ziekenhuisopnamens niet weer de pan uit rijzen zal er niks gebeuren. En dat is maar goed ook.
 
Žádanka je platná pro všechna odběrná místa mimo míst určených pouze pro samoplátce.
?? Je moet dus kennelijk nog steeds, tegen betaling, getest worden! Krijg je dit alleen als je een sauna binnen wilt?
Maar, naar ik aanneem, ben je nu toch gevaccineerd?
Ik snap er nu niets meer van.
 
Wij reizen volgende week naar Tsjechië en verblijven in verschillende hotels en B&B's. Mijn vrouw is volledig gevaccineerd en ik krijg mijn tweede prik de dag voor vertrek. Onze kinderen (4) zijn uiteraard nog niet gevaccineerd. Ik heb alle locaties aangeschreven en gevraagd wat ik moet overleggen bij het inchecken. Drie van de vier locaties koppelen aan mij terug dat een antigen test (zelftest) voor hun akkoord is. Maar dat betekent dus wel dat ze telkens opnieuw dienen te worden getest bij het inchecken. Formeel denk ik dat een zelftest niet volstaat en dat je naar een teststraat moet, maar dat maakt onze reis wel erg omslachtig /onplezierig. Heeft iemand hier inmiddels ervaring mee?
 

kuurgast

Donateur
"However, Czech travel conditions will change again as of July 9, requiring testing for all unvaccinated travelers regardless of the country they are coming from."
Ja alle niet-gevaccineerden moeten negatieve test meebrengen.
Als je iig een vaccin hebt gehad na 22 dagen geen test nodig.
Zie ook reopen.europa.eu/nl +covid.gov.cz/en + hartmanova.eu.
------------------------------------------------------------------------------
Het R-getal staat in Tsjechië op R 1,33. Bron covdata.cz.
------------------------------------------------------------------------------
Coronacijfers op zaterdag dubbel zo hoog als een week geleden.

In Tsjechië zijn zaterdag 124 nieuwe coronagevallen bekend geworden. Vorige week zaterdag was dit ongeveer de helft zoveel. Ondertussen worden er echter weer meer tests uitgevoerd, mede door de aanstaande vakantie.
De zevendaagse incidentie in Tsjechië is momenteel negen nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners. In ziekenhuizen worden 33 met corona besmette mensen behandeld. De ziekte Covid-19 verloopt bij vier patiënten ernstig.
Het sterftecijfer door/met covid ligt nu op gemiddeld 1 per dag.
---------------------------------------
Een derde van de Tsjechische bevolking gevaccineerd.

Ongeveer een derde van de Tsjechische bevolking is al volledig ingeënt tegen het coronavirus. Voor alle mensen van 60 jaar en ouder is het tarief meer dan 60 procent. Ongeveer 1,6 miljoen meer mensen in het land zullen later in juli de tweede dosis vaccin krijgen. Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch heeft de pers vrijdag geïnformeerd. In totaal zijn in Tsjechië al meer dan 8,35 miljoen vaccindoses toegediend en zijn 3,4 miljoen mensen volledig beschermd.

Bron oa deutsch.radio.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Belangrijkste is nu of de aantallen in het ziekenhuis zo laag blijven of met een vertraging van 10 dagen weer omhoog gaan.
 
Laatst bewerkt:
Laten we niet steeds de schuld bij de jeugd leggen. Dit alles wordt evengoed veroorzaakt door al die mensen die de regels net zolang buigen en net zolang smoesjes zoeken, tot ze lekker toch kunnen doen waar ze zelf zin in hebben. En dat gedrag ligt beslist niet exclusief bij jongelui.
Er is een verschil tussen smoesjes zoeken en op valse voorwenselen ergens binnen gaan (QR code).
Maargoed we raken offtopic :)
 
Formeel denk ik dat een zelftest niet volstaat
Voor hotels en pensions is een uitzondering gemaakt. Je kan inderdaad ter plekke een zelftest doen. Zelftesten zijn overal te koop in Tsjechië, zelfs bij supermarkt Kaufland. Kinderen onder de 6 jaar hoeven niet getest te worden.
Er bestaan verschillende soorten zelftesten, wattenstaafje in neus of keel, spuugtesten en bloedtesten.
 
Ja alle niet-gevaccineerden moeten negatieve test meebrengen.
Als je iig een vaccin hebt gehad na 22 dagen geen test nodig.
Zie ook reopen.europa.eu/nl +covid.gov.cz/en + hartmanova.eu.
Maar ik dacht gelezen te hebben, dat dat per 9 of 12 juli weer gaat veranderen. Eén vaccinatie plus 22 dagen telt dan niet meer, dat wordt twee vaccinaties plus 14 dagen. Maar ik geef mijn mening graag voor een ander.

Zie: https://www.expats.cz/czech-news/article/coronavirus-update-july-2-2021 , waarin staat

"One Covid vaccine dose is no longer enough for people to prove that they are not infectious -- proof of two weeks after the second dose application will be necessary as of July 9, Czech Health Minister Adam Vojtěch said after a cabinet meeting Thursday."
 
Voor hotels en pensions is een uitzondering gemaakt. Je kan inderdaad ter plekke een zelftest doen. Zelftesten zijn overal te koop in Tsjechië, zelfs bij supermarkt Kaufland. Kinderen onder de 6 jaar hoeven niet getest te worden.
Er bestaan verschillende soorten zelftesten, wattenstaafje in neus of keel, spuugtesten en bloedtesten.
moest zelf helaas overnachten in cz in een hotel met partner ,ik ben volledig gevaccineerd partner niets.
alleen ik moest een formulier invullen ,rest doet er niet toe.
 
Ik zie het verschil niet. Beiden doen het vanuit dezelfde gedachte en met hetzelfde doel: de regels ontduiken.
Smoesjes zijn controleerbaar en weerlegbaar.... falsificatie van documenten niet.
Zit toch wel een subtiel verschil tussen.

Maar eens ze doen het vanuit dezelfde gedachte... met dien verschil... de eerst groep kun je weigeren, tweede niet.
 
Bovenaan