Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je mag komen vanuit Nederland, maar nog steeds alleen maar met een noodzakelijke reden. Voor toerisme dus nog niet, ook al ligt het natuurlijk in de verwachting dat dit over enkele weken wel zo zal zijn.
dus commercieel bedrijfsmatig ,als je alleen komt om bier te drinken toegestaan ,zolang je maar geen toeristische dingen doet .
 
Gewoon een kopie van je Zivnostensky List bij de hand hebben als je de grens overgaat + je Gele Boekje + je papieren vaccinatiebewijs.
Maar ik denk ook nog steeds het passenger locator form:
prijezdovyformular@mzcr.cz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus commercieel bedrijfsmatig ,als je alleen komt om bier te drinken toegestaan ,zolang je maar geen toeristische dingen doet .
Er is nog nooit iemand die gevraagd heeft naar mijn reden om CZ te bezoeken. En er ook nog nooit gevraagd naar mijn "residentie", terwijl er soms afwijkende regels golden of je al dan niet ingezetene was.
 
Die zogenaamde dringende reden is een wassen neus. Een paar keer naar Tsjechië gereisd de afgelopen maand en een keer in december. Als je het Passenger Locater Form invult krijg je gewoon je Karta Pasasera. Geen vragen over de reden of wat dan ook. Nu weer per trein op de terugreis naar NL. Die Coronaregels zijn soms heel erg krom. Als je bijvoorbeeld met de IC van Berlijn naar NL reist., moet je aan de hele santekraam met dubbele test etc. voldoen. Stap je uit in Bad Bentheim en stap je daar over op de regionale trein richting Hengelo,dan geldt dat weer niet. Gelukkig nog en paar weken dan kun je hopelijk weer vrij normaal reizen met Corona paspoort of test. Ik doe het gewoon al, met de trein geen probleem en geen controles. En weer lekker een pivo gedronken op het terras in Tsjechië zonder dat er naar een test of iets dergelijks werd gevraagd. Ook niet tijdens de tussenstop in Berlijn. Op de mondkapjes in de winkels en het OV is het eigenlijk al weer als vanouds. Misschien dat de cafés eerder sluiten, maar daar ook niets van gemerkt omdat ik het meestal toch niet laat maak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het klopt, dat de restaurants niet om tests hoeven te vragen, de verantwoordelijkheid ligt bij de klant.
Er zijn wel (sporadisch) controles hierop door de hygienische dienst en/of de politie.
 
Die zogenaamde dringende reden is een wassen neus. Een paar keer naar Tsjechië gereisd de afgelopen maand en een keer in december. ..... Geen vragen over de reden of wat dan ook. Nu weer per trein op de terugreis naar NL. ..... Gelukkig nog en paar weken dan kun je hopelijk weer vrij normaal reizen met Corona paspoort of test. Ik doe het gewoon al, met de trein geen probleem en geen controles. En weer lekker een pivo gedronken op het terras in Tsjechië .....
En dit verbaast mij dan zo. Iedereen hoopt dat de beperkingen zo snel mogelijk voorbij zijn, maar ondertussen doen velen daarvan, waaronder klaarblijkelijk Kozakov, alles om de regels te omzeilen, zodat ze lekker toch kunnen doen wat ze willen. Elke kutsmoes waarom zij zich er niet aan hoeven te houden is goed, en vervolgens maar lopen klagen dat het allemaal zo lang duurt... Hoe noemen ze dat ook alweer? Aso, toch? Ik word daar een beetje niet goed van om het maar eerlijk te zeggen. :tong:
 
Aso is het wel, maar gek vind ik het tot op zekere hoogte ook niet. Ik zit al weken alle info mbt. tot reizen uit te pluizen en eerlijk gezegd is de Nl info hierover tegenstrijdig en onvolledig. Nederlanders mogen niet reizen alleen indien noodzakelijk en Duitser, Belgen, Hongaren etc. zie je overal en dan met name de eerste 2. Deze zie je alleen al in Zeeland overal op de Campings staan.
 
En dit verbaast mij dan zo. Iedereen hoopt dat de beperkingen zo snel mogelijk voorbij zijn, maar ondertussen doen velen daarvan, waaronder klaarblijkelijk Kozakov, alles om de regels te omzeilen, zodat ze lekker toch kunnen doen wat ze willen. Elke kutsmoes waarom zij zich er niet aan hoeven te houden is goed, en vervolgens maar lopen klagen dat het allemaal zo lang duurt... Hoe noemen ze dat ook alweer? Aso, toch? Ik word daar een beetje niet goed van om het maar eerlijk te zeggen. :tong:
Ik ga risico's uit de weg. Zeker wat Corona betreft. Ik had mijn vriendin dit en vorig jaar lang niet kunnen zien en had toen begrip dat dat niet kon. We zijn nu beiden gevaccineerd en ons gedrag is ook niet bepaald risicovol. Bovendien is het risiconivo sterk gedaald. en hoort Tsjechië gewoon op "geel" te staan voor Nederland. De eerste keren melde ik mij aan wanneer ik naar Tsjechië ging en had een negatieve test bij. Inwoners uit veel buurlanden kunnen al gewoon naar Tsjechië reizen met een vaccinatiebewijs. Die heb ik ook maar voorlopig gelden voor mij andere regels die soms best krom zijn. Maar hopelijk was het de laatste keer dat ik op deze wijze reisde. Volgende keer ga ik ervan uit dat ik dan ook gewoon kan reizen met een vaccinatiebewijs net als de Duitsers. Dat is dan na 22 juni als ik vakantie heb. En je kunt het asociaal vinden maar bosjes BN'ers gaan wel lekker feesten op Ibiza en hoeven geen test en quarantaine wanneer ze terugkomen uit een land met hogere besmettingscijfers dan Tsjechië. Dat zij het niet hoeven is eigenlijk ook asociaal. Maar regels zijn regels.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: je zoekt excuses waarom jij je niet aan de regels hoeft te houden. En gelukkig heb je die gevonden; alleen al in dit ene bericht geef je er negen! :slik:

- vriendin al die tijd niet meer gezien
- allebei ingeënt
- geen risicovol gedrag
- risiconiveau is sterk gedaald
- Tsjechië hoort op geel te staan
- inwoners uit buurlanden mogen wel
- voor mij gelden andere regels
- regels zijn krom
- BN'ers feesten op Ibiza zonder quarantaine
 
ik krijg net een pushbericht via de Reisapp van onze Rijksoverheid, waarmee bericht van Elske formeel bevestigd wordt. Ook voor Duitsland versoepelingen, vraag mij alleen nog af of je bij doorreis (naar CZ) met dezelfde voorwaarden te maken hebt als wanneer je reisdoel Duitsland zelf is. Je zit slechts 600km door Duitsland in de auto, verder contact nihil
 
Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat donderdag reisadviezen versoepelen van een achttal Europese landen. Het gaat om Polen, Slowakije, Tsjechië, Luxemburg en vrijwel heel Noorwegen. Daarnaast bevestigt het ministerie dat vanaf donderdag vakanties weer mogelijk zijn naar Duitsland, Italië en Oostenrijk, zoals Haagse bronnen dinsdag al meldden.

In de Europese landen is sprake van een gestage daling van de coronacijfers, meldt het ministerie. Dat maakt vakantiereizen weer mogelijk, maar reizigers moeten zich wel bewust zijn van de enkele gezondheidsrisico's die nog aanwezig zijn.

Voor de landen gold kleurcode oranje, oftewel: reis niet, tenzij het noodzakelijk is. Vanaf donderdag geldt kleurcode geel. Dat houdt in dat reizigers bij terugkomst in Nederland geen negatieve testuitslag hoeven te overhandigen en niet in quarantaine hoeven te gaan

Bron: nu.nl
 
Ik ga risico's uit de weg. Zeker wat Corona betreft. Ik had mijn vriendin dit en vorig jaar lang niet kunnen zien en had toen begrip dat dat niet kon. We zijn nu beiden gevaccineerd en ons gedrag is ook niet bepaald risicovol. Bovendien is het risiconivo sterk gedaald. en hoort Tsjechië gewoon op "geel" te staan voor Nederland. De eerste keren melde ik mij aan wanneer ik naar Tsjechië ging en had een negatieve test bij. Inwoners uit veel buurlanden kunnen al gewoon naar Tsjechië reizen met een vaccinatiebewijs. Die heb ik ook maar voorlopig gelden voor mij andere regels die soms best krom zijn. Maar hopelijk was het de laatste keer dat ik op deze wijze reisde. Volgende keer ga ik ervan uit dat ik dan ook gewoon kan reizen met een vaccinatiebewijs net als de Duitsers. Dat is dan na 22 juni als ik vakantie heb. En je kunt het asociaal vinden maar bosjes BN'ers gaan wel lekker feesten op Ibiza en hoeven geen test en quarantaine wanneer ze terugkomen uit een land met hogere besmettingscijfers dan Tsjechië. Dat zij het niet hoeven is eigenlijk ook asociaal. Maar regels zijn regels.
Alleen uw laatste zin 'maar regels zijn regels' is juist, de rest zijn smoesjes. De regels gelden, met zeer legitieme redenen (bv meer dan 30.000 doden in CZ) voor iedereen, dus ook voor u.
Het gemiep 'maar zij doen het ook' is uiteraard een vreselijke dooddoener (pun intended).

En maar klagen dat het allemaal zolang duurt.
Wat is dat toch, dat mensen altijd vinden dat de regels wel voor anderen maar niet voor hun zelf gelden. Of dat ze denken het beter te weten dan de experts die dit soort regels opstellen.
Me, myself and I.
Bah.
 
Mijne heren,
Er is in de Nederlandse taal geen verschil in benamingen tussen een eenvoudige kennis, die je als vriendin zou kunnen betitelen, en een vriendin die je als partner beschouwt, doch met wie je niet naar het stadhuis bent gegaan!
In deze situatie gaat het om de tweede situatie en getrouwde mannen willen toch ook graag bij hun partner zijn.
 
Gewoon een kopie van je Zivnostensky List bij de hand hebben als je de grens overgaat + je Gele Boekje + je papieren vaccinatiebewijs.
Maar ik denk ook nog steeds het passenger locator form:
prijezdovyformular@mzcr.cz.
Toch nog maar even opgezocht:
NL=High Risk!

Stukje vertaling (zie bron):
HOOG RISICO (rood): Alvorens naar Tsjechië te reizen, moeten buitenlanders die uit deze landen reizen een aankomstformulier invullen en een antigeen- of PCR-test ondergaan, die niet meer dan 24 uur (antigeen) of 72 uur (PCR) voor het begin wordt toegediend van de reis en beschikken over een schriftelijke bevestiging van het resultaat. Vervolgens moeten ze uiterlijk 5 dagen na aankomst een tweede PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) toegediend in Tsjechië. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen. / Personen die terugkeren naar het land en die in Tsjechië zijn ingeënt, zijn vrijgesteld van quarantaine en testen 22 dagen na ontvangst van de eerste injectie. / Tsjechische staatsburgers, hun gezinsleden, EU-burgers met een bewijs van tijdelijk verblijf en buitenlanders met een permanente verblijfsvergunning moeten een aankomstformulier invullen voordat ze Tsjechië binnenkomen en, als ze met het openbaar vervoer aankomen, een antigeen- of PCR-test ondergaan, toegediend niet meer dan 24 uur (antigeen) of 72 uur (PCR) voor aanvang van de reis en een schriftelijke bevestiging van de uitslag hebben. Vervolgens moeten ze uiterlijk 5 dagen na aankomst een tweede PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) toegediend in Tsjechië. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen. / Tsjechische staatsburgers, hun gezinsleden, EU-burgers met een bewijs van tijdelijk verblijf en buitenlanders met een permanente verblijfsvergunning die Tsjechië binnenkomen met privévervoer, moeten uiterlijk in Tsjechië een PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) 5 dagen na aankomst. Voordat ze Tsjechië binnenkomen, moeten ze een aankomstformulier invullen. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen.


Beter geïnformeerden kunnen hierop natuurlijk reageren;)
 

kuurgast

Donateur
vraag mij alleen nog af of je bij doorreis (naar CZ) met dezelfde voorwaarden te maken hebt als wanneer je reisdoel Duitsland zelf is. Je zit slechts 600km door Duitsland in de auto, verder contact nihil
Nederland geldt voor Duitsland als risicogebied. Dat betekent voor veel reizigers uit Nederland nog steeds een meld- test- en quarantaineplicht, maar de test hoeven ze niet al bij de grens bij zich te hebben. Wie langer in Duitsland blijft, heeft 48 uur de tijd om een test te doen en moet in quarantaine tot de uitslag er is. Voor sommige groepen worden in Duitsland uitzonderingen gemaakt, bijvoorbeeld voor transitverkeer en voor zogenoemd klein grensverkeer dat korter dan 24 uur in Duitsland is.

Een uitzondering op de meld-, test- en quarantaineplicht geldt voor transitverkeer: ............ en mensen die alleen op doorreis zijn door Duitsland en daar niet uitstappen.
....... U moet op doorreis Duitsland wel direct verlaten. Mogelijk moet u, als u onderweg wordt gecontroleerd, kunnen aantonen waarom u door Duitsland rijdt.
Bron oa duitslandinstituut.nl.
------------------------------------------
Tsjechië wordt wel geel voor Nederland, maar omgekeerd is dat wel anders.
Zie laatste regelgeving van Tsjechië op bv hartmanova.eu.
 
Bovenaan